Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatko koskaan ajatelleesi koulussa, että mitä ihmeen hyötyä tästä muka on oikeassa elämässä? Muistatko, mitkä olivat näitä hyödyttömimpiä oppeja?

Muistoja!
24.11.2020 |

Omalla kohdallani hyödyttömin oli ehkä se, kun kotitaloustunnilla opeteltiin, miten sisäelimistä (siis muistakin kuin maksasta) tehdään ruokaa. Ikinä ei ole tullut mieleenkään valmistaa kieltä tai sydäntä ruoaksi.

Myös kemialliset merkit ovat jääneet hyvin vähälle käytölle.

Kommentit (467)

Vierailija
161/467 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, kyllä saatoin lapsena ajatella noin koulussa. Nyt aikuisena olen tajunnut, ettei opetussuunnitelmaa ole laadittu juuri sellaiseksi, että se olisi kaikilta osiltaan hyödynnettävissä juuri minun kohdallani ns. oikeassa elämässä.

Miksi siitä on tehty sellainen, että siitä on mahdollisimman vähän hyötyä elämässä?

Niinpä! Minulle ei opetettu koulussa, miten saisin helposti ja paljon seksiä kauniiden naisten kanssa. Tai miten saisin helposti paljon rahaa. Näitä tietoja kaipasin silloin ja kaipaan yhä.

Vierailija
162/467 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illatiivi, allatiivi, ullatiivi-litaniaa en ole KERTAAKAAN elämässäni tarvinnut, paitsi keskustellessa suomenkielen monimutkaisuudesta sen lukuisten sijaismuotojen takia :D (mutta siis noitan nimikkeitä ei kyllä mihinkään oikeaan asiaan elämässä tarvitse).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/467 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

atm-kiltti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, kyllä saatoin lapsena ajatella noin koulussa. Nyt aikuisena olen tajunnut, ettei opetussuunnitelmaa ole laadittu juuri sellaiseksi, että se olisi kaikilta osiltaan hyödynnettävissä juuri minun kohdallani ns. oikeassa elämässä.

Miksi siitä on tehty sellainen, että siitä on mahdollisimman vähän hyötyä elämässä?

Niinpä! Minulle ei opetettu koulussa, miten saisin helposti ja paljon seksiä kauniiden naisten kanssa. Tai miten saisin helposti paljon rahaa. Näitä tietoja kaipasin silloin ja kaipaan yhä.

Ala myymään aunustasi. Siten rikastut ja saat paljon naisia. Seksiän ei vaikuta olevan sinulle sikäli ongelma niin anna mennä

Vierailija
164/467 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitöitä ei taida koulussa oppia, pitäisi harrastaa. Oli kyllä melko ahdistavaa neuloa kotona slipoveria loppuun päivää ennen arvostelua ("yritys hyvä 10"), vaikka äiti auttoi.

Vierailija
165/467 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MATIKKA

Vierailija
166/467 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse päätynyt useamman kerran töihin alalle, jossa oli hyötyä jostain koulussa opitusta. Ja lopulta päädyin uralle, jossa pitää olla monipuolinen. Mulla oli lukiossa kaksi valinnaista kieltä ja kielitaidon olen hyödyntänyt aika kokonaan.

AP:n väite on vähän sellainen "happamia sanoi kettu..." -tokaisu. Koska jos et koulussa opiskellut kunnolla kemiaa tai historiaa, ethän sä sitten hakenutkaan tai päässyt opiskelemaan alaa, jossa noista olisi ollut hyötyä!

Jotenkin hölmöä on todeta jälkikäteen että "en koskaan tarvinnut vieraita kieliä". Juu ei ole tarvinnut munkaan sukulaistyttö jolle tarjottiin loistavaa työtilaisuutta ulkomailla. Hän ei nimittäin uskaltanut lähteä, koska osasi niin huonosti englantia.

Se mitä et kokenut koulussa tärkeäksi, on muokannut sun elämää, niin että asenteesi on sulkenut pois monet mahdollisuudet.

Vierailija
167/467 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse päätynyt useamman kerran töihin alalle, jossa oli hyötyä jostain koulussa opitusta. Ja lopulta päädyin uralle, jossa pitää olla monipuolinen. Mulla oli lukiossa kaksi valinnaista kieltä ja kielitaidon olen hyödyntänyt aika kokonaan.

AP:n väite on vähän sellainen "happamia sanoi kettu..." -tokaisu. Koska jos et koulussa opiskellut kunnolla kemiaa tai historiaa, ethän sä sitten hakenutkaan tai päässyt opiskelemaan alaa, jossa noista olisi ollut hyötyä!

Jotenkin hölmöä on todeta jälkikäteen että "en koskaan tarvinnut vieraita kieliä". Juu ei ole tarvinnut munkaan sukulaistyttö jolle tarjottiin loistavaa työtilaisuutta ulkomailla. Hän ei nimittäin uskaltanut lähteä, koska osasi niin huonosti englantia.

Se mitä et kokenut koulussa tärkeäksi, on muokannut sun elämää, niin että asenteesi on sulkenut pois monet mahdollisuudet.

Ulos sieltä tynnyristä nyt, vaikutat sellaiselta ihmiseltä, jonka on vaikea ymmärtää, että kaikki ihmiset eivät tavoittele kuuta taivaalta vaan moni ihminen on täysin tyytyväinen perusduunariammateissa, joissa käytännön kokemuksella on suurempi merkitys kuin sillä, että muistatko kaiken ala-asteella oppimasi.

Vaikka sun sukulaistyttö ei lähtenytkään ulkomaille huonon englannintaitonsa taki (muka, kautta aikojen on suomalaisia muuttanut ulkomaille, vaikkeivät aluksi osanneet saanaakaan sitä uuden asuinmaansa kieltä), niin kaikki eivät kuitenkaan sen vuoksi jätä menemättä töihin ulkomaille, vaan kaikki ei vain halua sinne ulkomaille.

Olen kurkkuani myöten täynnä ihmisiä, joiden mielestä kaikkien pitäisi tavoitella jotakin suuria rikkauksia, mainetta, kunniaa ja hirmuisia elämyksiä joita tietenkin saa vain muissa maissa paitsi rakkaassa kotimaassamme, hohhoijjaa.

168/467 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavoitteita voi aina alentaa.

Niiden nostaminen sen sijaan ei enää onnistu, kun on liian myöhäistä.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
169/467 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan rehellisesti sanottuna, minusta tuntuu, etten oppinut peruskoulussa mitään muuta kuin lukemaan ja kirjoittamaan. Tämä ei tietenkään johdu koulusta, vaan minusta. Ihan fiksu aikuinen minusta tuli ja koska olen aina lukenut paljon, en onneksi ihan mikään sivistymätönkään ole. 

Ehkä järjettömin asia (pl. uskonnon opetus) oli kuitenkin kertotaulujen ulkoaopiskelu. Vieläkään en ole ymmärtänyt miksi ne pitäisi osata ulkoa.

Itse taas tuntuu, että harvoja joita tarvitsee. Menet kauppaan ostamaan neljä kynttilää. Yksi maksaa 3€. Kertotaulun osaamalla aivot sanovat heti mitä maksaa neljä kynttilää eli ihan arkiasiaa.

Vierailija
170/467 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep , algebra , geometria ja pesäpallo. Kysyin opeilta mihin näitä tarvin jos meen vaikka siivoojaksi , vastaus oli ne kuuluu opetusohjelmaan.

Vierailija
171/467 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kieli. Miten väärässä olinkaan :-D Opiskelin sen sitten myöhemmin.

Vierailija
172/467 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kemian kaavat. Täysin turhia, kaikella tapaa ja kaikilla elämänalueilla, ellet hae opiskelemaan kemistiksi tai päädy sellaiselle alalle, jossa on tärkeää tietää joidenkin aineiden koostumus tai yhteenliittymisen seuraukset. Ja sittenkin ne kaavat voisi opetella vaikka täydennyskoulutuksessa. Olisi voinut olla valinnaisena yläkoulussa ja samoin lukiossa. Täyden epäkiinnostavuuden vuoksi pääsin lukion silloin pakollisen kemian läpi puolikkaalla pisteellä ja sainkin kokeeseen open maininnan "juuri ja juuri 5" Ikinä en ole niitä kaavoja sen jälkeen tarvinnut.

Vierailija
173/467 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltais kyllä TOSI tyhmä kansa, ellei tiedettäisi näitä asioita mitä tässä ketjussa on lueteltu. Perusta pitää olla laaja, jotta se antaa jokaisen aineen osalta perustiedot lukemattomiin koulutuspolkuihin eteenpäin ja ammatteihin. On myös vain hyvä tietää miten maailma toimii ja miksi, vaikkei kaikesta olisi suoraan minulle hyötyä.

Tieto, osaamine ja sivistys on kaiken sen pohjalla että Suomi on näin hyvä maa kuin se on.

Vierailija
174/467 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotitaloudessa en oikein oppinut mitään hyödyllistä. Olen enemmän kirjafiksu ja käytännön asioita pitäisi saada rauhassa opetella. Siitä kiireessä sähläämisestä ei ollut mitään iloa.

Olen toisen aineen opettajana yläasteella ja voi vitsit miten hienoa on ollut päästä välillä sijaistamaan kotitaloudessa. Olen perheellinen ja teen ruokaa päivittäin, mutta olen totta puhuen mielestäni melko surkea kokki. Noilla viidella sijaistuskerralla olen oppinut todella tärkeitä ja hyviä asioita ruuan valmistuksesta. Eli tieto mennee paremmin päähän, kun sille on käyttöä arjessa. Kävin kyllä yläkoulussa kotitaloustunnilla ja taisi olla valinnaisenakin ja ihan sujui, mutta nyt vasta asettuu kontekstiin.

Vierailija
175/467 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki erilaiset asiat auttavat meitä muovaamaan aivojamme ja ajattelukykyämme. Opimme oppimaan. Opimme ratkomaan ongelmia. Opimme pitkäjännitteisyyttä ja kärsivällisyyttä.

Ellemme menisi tuon myllyn läpi, olisimme kehitysmaa. Sellaisia ihmisiä mitä tänne tulee muualta. Sillä tietotasolla ei pyöritetä yhteiskuntaa ja näin hyvää maata kuin Suomi on. Perssuillekin tiedoksi kun he innostuvat tällaisesta "koulu on turhaa" -mantrasta.

Vierailija
176/467 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kemian kaavat. Täysin turhia, kaikella tapaa ja kaikilla elämänalueilla, ellet hae opiskelemaan kemistiksi tai päädy sellaiselle alalle, jossa on tärkeää tietää joidenkin aineiden koostumus tai yhteenliittymisen seuraukset. Ja sittenkin ne kaavat voisi opetella vaikka täydennyskoulutuksessa. Olisi voinut olla valinnaisena yläkoulussa ja samoin lukiossa. Täyden epäkiinnostavuuden vuoksi pääsin lukion silloin pakollisen kemian läpi puolikkaalla pisteellä ja sainkin kokeeseen open maininnan "juuri ja juuri 5" Ikinä en ole niitä kaavoja sen jälkeen tarvinnut.

Arkesi on täynnä kemiallisia yhdisteitä.

Vierailija
177/467 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arkesi on täynnä kemiallisia yhdisteitä.

No kuule voi ihanko totta. Eikös tämä nyt ole päivänselvää. Aivan eri asia kuitenkin on, tarvitseeko minun osata niiden KAAVOJA eritellä ja kertoa. Ei tarvitse, kun en työkseni aihetta tee. Riittää kun otan selvää tarvittaessa vaikkapa ainesosista joille voin olla allerginen tai muuta. Mutta silloinkaan en kaavoihin asti mene.

Vierailija
178/467 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistysvaltio nimitys tarkoittaa sitä, että jokaiselle ihmiselle tarjotaan mahdollisuus saavuttaa laaja-alainen tietämys eri elämän osa-alueista ja ymmärrys ihmisarvosta. Näin mahdollistui työkalut ajattelulle, ja kukin omalla kohdallaan määrittelee sen, kuinka kykenee tämän saamansa tiedon hyödyntämään yhteiskunnan parhaaksi.

Vierailija
179/467 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uruguayn vientituotteet. Mitä hittoa?

Vierailija
180/467 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteella opin, miltä näyttää pöllön oksennus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi