Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verkkouutiset: Haluatko ostaa halpaa? Et enää kohta saa krääsäkielto etenee eduskuntaan

Vierailija
12.06.2025 |

https://www.verkkouutiset.fi/a/kraasatalous-kuriin-kansalaisaloite-eten…

"Krääsätalous kuriin" -kansalais aloite on saavuttanut eduskuntakynnyksen. Yli 50 000 allekirjoitusta kerännyt aloite vaatii ultrapikamuodin ja niin sanotun krääsäkaupan, kuten Temun ja Sheinin, mainonnan kieltämistä ja mahdollisesti myös verotuksellista suitsimista. Aloitteessa korostetaan, että nämä kiinalaiset halpakaupat syövät kotimaisia yrityksiä, vaarantavat ympäristön ja kuluttajien turvallisuuden. Tavoitteena on suitsia kertakäyttökulutusta lainsäädännön keinoin.

"Kyllä nyt menee jo naurettavaksi kohta kielletään myös se, että ihmisillä on halpaa! Siis oikeasti, kuka enää ostaa 150 euron kotimaista trikoopaitaa, kun samanlaisen saa Temusta 3 eurolla? Ja tämä on nyt sitten muka ekologista eliittimoralismia, kun tavalliset ihmiset yritetään pakottaa ostamaan kalliimpaa vain siksi, että 'tukisit kotimaista'? Mistä ne luulee, että meillä on varaa siihen? Ei köyhyyttä hoideta sillä, että pakotetaan maksamaan enemmän t-paidasta!"

"Tämä ei ole mikään ympäristöteko, vaan suomalaisten keskiluokan ja yrittäjien etuoikeutettu elintasoahdistus. Jos Temu häviää, kuka jää voittajaksi? Ei ainakaan pienituloinen, yksinhuoltaja tai työtön."

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toki ole yksittäisen kansalaisen ongelma, että verkkokaupat saavat laillisesti tehdä sivustoistaan mahdollisimman koukuttavia.

Vierailija
2/71 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pitää ostaa varastoon, ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tilannut Temusta mm. ensi kesän kaikki kengät kolmelle lapselle.

#varautuminen

Vierailija
4/71 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestetään siitä mitä vähemmistö ei saa ostaa tai syödä. Kohta alan ymmärtää Trumppia.

Vierailija
5/71 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäekologista, epäeettistä ja laadutonta saa kalliimmallakin. Mutta oikeasti suurin huoli Temuissa ja muissa pitäisi olla ne käyttäjälleen vahingolliset kemikaalit - joita löytyy niissä ns. paremmissakin tuotteissa, mutta joita ei krääsäkaupoista yksittäisen henkilön omalla vastuulla tilaamalla valvota millään tavalla.

Vierailija
6/71 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli pitää ostaa varastoon, ok.

Osta vaan paskaa varastoon vaikka kilokaupalla. 😂

Vierailija
7/71 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos temu kielletään niin ostan kaiken Ruotsista. 

Ruotsin Lagerissa samat farkut on 18 euroa, kun meillä Suomessa 30 euroa. 

Vierailija
8/71 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskeeko sama myös elintarvikkeita ja niiden raaka-aineita? Siihen nimittäin loppuu soijarouheen ja lentotomaattien syöminen lain kieltäessä niiden maahantuonnin. Laitosruokailussa ei enää olisi puolalaista broileria ja romanialaisia papuja.

Vierailija
9/71 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Tuollaiset aloitteet lentävät suoraan roskakoriin.

Vierailija
10/71 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos temu kielletään niin ostan kaiken Ruotsista. 

Ruotsin Lagerissa samat farkut on 18 euroa, kun meillä Suomessa 30 euroa. 

Hallitus tekee työtä jotta Ruotsin talous saadaan nousuun. 

Vierailija
11/71 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa on lääkkeetkin halvempia. Ostamme ne sieltä. 

Vierailija
12/71 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tilannut Temusta mm. ensi kesän kaikki kengät kolmelle lapselle.

#varautuminen

Toivottavasti lapset nauttii myrkkykemikaaleistaan.

Vierailija
13/71 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa on lääkkeetkin halvempia. Ostamme ne sieltä. 

Tarpeeseen selvästikin tulee.

Vierailija
14/71 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 8-9 vuoden aikana olen tilannut jäätävän määrän tavaraa Aliexpressistä, Amazonista, Banggoodista sekä Temusta, Rahaa on palanut yli. 20 000€ karkeasti arvioituna. Nyt on ollut hiljaisempaa kun olen tarpeelliset ostanut ja nyt en keksi muuta ostettavaa kuin varmuudeksi hommata varastoon jos jokin tavaroista sattuu rikkoutumaan. Joten ihan sama mikä lakimuutos tulee, olen säästänyt usko tai älä useita kymppitonneja tilaamalla em. nettikaupoista, ehkä realistinen arvio säästämälleni summalle on 40-60 00€ vs ostettuna Suomesta. Voi olla korkeampikin kun nyt mietin hintoja niin viisinkertainen hinta on monesti ollut Suomessa eli kaikenkaikkiaan 80 000€ säästöä. Huh, kyllä kannattaa tilata Kiinasta.

Vierailija
15/71 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenaikaista otsikointia. Kansalaisaloitteen eteneminen eduskuntaan vain harvoin johtaa aloitteen hyväksymiseen ja toteuttamiseen.

Vierailija
16/71 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kuin joillain on aikaa ja energiaa metsästää sitä halvinta vaikka Ruotsista tai Kiinasta saakka. Onneksi ei ole moiselle perseilylle mitään tarvetta.

Vierailija
17/71 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluatte etten osta kiinalaista halpaa tuotetta niin tehkä laadukasta suomalaista tuotetta tilalle.

Sama kiinalainen halpa tuote kalliilla suomalaisesta kivijalkakaupasta ei tee tuotteesta sen parempaa ja arvokkaampaa.

Vierailija
18/71 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N. 8-9 vuoden aikana olen tilannut jäätävän määrän tavaraa Aliexpressistä, Amazonista, Banggoodista sekä Temusta, Rahaa on palanut yli. 20 000€ karkeasti arvioituna. Nyt on ollut hiljaisempaa kun olen tarpeelliset ostanut ja nyt en keksi muuta ostettavaa kuin varmuudeksi hommata varastoon jos jokin tavaroista sattuu rikkoutumaan. Joten ihan sama mikä lakimuutos tulee, olen säästänyt usko tai älä useita kymppitonneja tilaamalla em. nettikaupoista, ehkä realistinen arvio säästämälleni summalle on 40-60 00€ vs ostettuna Suomesta. Voi olla korkeampikin kun nyt mietin hintoja niin viisinkertainen hinta on monesti ollut Suomessa eli kaikenkaikkiaan 80 000€ säästöä. Huh, kyllä kannattaa tilata Kiinasta.

Hienoa! Iso kasa paskaa eikä maksanut kuin 20 000€ 😂

Vierailija
19/71 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluatte etten osta kiinalaista halpaa tuotetta niin tehkä laadukasta suomalaista tuotetta tilalle.

Sama kiinalainen halpa tuote kalliilla suomalaisesta kivijalkakaupasta ei tee tuotteesta sen parempaa ja arvokkaampaa.

Paitsi ettei edelleenkään ole sama.

Vierailija
20/71 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoteturvallisuus maksaa. Temuttajat eivät sellaista luksusta toki edes ansaitse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan