Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko polttarikustannuksissa enää mitään rajaa??

Vierailija
24.03.2014 |

Mä olen pitänyt 50e per vieras sellaisena hyväksyttävänä kuluna, mutta nyt on sitten polttareista tuliossa 150euron lasku.. Osallistuja polttareihin on ilmoittautunut 15 ja vaikka morsian on hyvä ystäväni niin todellakin vituttaa maksaa tuollaista summaa. En kehtaa valittaa, jottei tuomittaisi nipoksi, mutta onko tällainen kulu teidän mielestänne ok??

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 13:33"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 13:22"]

Minä voisin tuon maksaa jos siihen kuuluu ruoka, juoma ja paikka sekä lisäksi vielä ohjelma.

Jos esim lähden miehen kanssa ulos menee ihan sama summa, hotelli, ruoka, leffa ja juomat eikä edes riitä.

Ne jotka ovat valmiita laittamaan vain 20e voivat miettiä mitä sillä saa?? Ei yhtään mitään.

[/quote]

??? No eiköhän se riipu ihan tasosta. Jos lähdet miehesi kanssa ulos, sinulla menee yli 150 e. Jos minä lähden mieheni kanssa ulos, rahaa saa kulua maksimissaan reilu pari kymppiä. Emme todellakaan varaa mitään hotellia, syömme naposteltavaa tai edullista ulkoruokaa. Emme käy yhtä aikaa leffassa ja syömässä -> tulisi liian kallista. Karsimme aina jostain. Koetahan ymmärtää, että ihmisillä on oikeasti erilaiset rahat ja rahaprioriteetit!

[/quote]

Kirjoittaja jatkaa vielä yhdellä näkökulmalla. Olen tämän kesän morsian ja polttareista en juurikaan välitä. En tietenkään pahastu siitä, jos minulle järjestetään polttarit, mutta itse en sitä vaadi. Morsiamena en itse missään nimessä haluaisi, että polttariporukka kustantaa minulle hirmuisia summia. Mieluummin vain vietän aikaa ja pidän pienimuotoisesti ja kotikutoisesti hauskaa kavereiden kanssa. Ehkä tyyliin nyyttärit ja kävelyseikkailu kaupungilla. En osaisi nauttia täysillä, jos miettisin että mitähän mikäkin on maksanut ja kuinka paljon olen kiitollisuudenvelassa kavereilleni, ja joutuiko joku kaveri jättämään tämän välistä rahan takia...

Vierailija
82/95 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 13:33"]

Minä voisin tuon maksaa jos siihen kuuluu ruoka, juoma ja paikka sekä lisäksi vielä ohjelma.

Jos esim lähden miehen kanssa ulos menee ihan sama summa, hotelli, ruoka, leffa ja juomat eikä edes riitä.

Ne jotka ovat valmiita laittamaan vain 20e voivat miettiä mitä sillä saa?? Ei yhtään mitään.

[/quote]

??? No eiköhän se riipu ihan tasosta. Jos lähdet miehesi kanssa ulos, sinulla menee yli 150 e. Jos minä lähden mieheni kanssa ulos, rahaa saa kulua maksimissaan reilu pari kymppiä. Emme todellakaan varaa mitään hotellia, syömme naposteltavaa tai edullista ulkoruokaa. Emme käy yhtä aikaa leffassa ja syömässä -> tulisi liian kallista. Karsimme aina jostain. Koetahan ymmärtää, että ihmisillä on oikeasti erilaiset rahat ja rahaprioriteetit!

[/quote]

Tämä minuakin sieppaa! Ystävälläni on erittän hyvin tienaava mies, ja on tottunut, että mikään ei "maksa liikaa". Ja se todellisuus muiden maksukyvystä on todella hämärtynyt. Kaikilla ei ole vain samoja tuloja, joten niillä mennään mitä itse hankitaan! Siksi ei kaikilla vain ole rahaa laittaa 150 euroa ylimääräistä kuukaudessa, ja ihan aikuisten oikeesti. Ne joilla sitä rahaa on, ja ovat siihen tottuneet, eivät näytä käsittävän miten iso raha pienipalkaiselle, köyhälle 20 euroa on... Meidän perheessä EI ikinä olisi rahaa laittaa rillutteluun 150 euroa! Ja jos on, niin sen rahan mielummin laitan säästöön, jotta edes joskus päästäisiin jonnekin reissulle yhdessä koko perhe (esim. Tallinnan tai Tukholmaan). T pienipalkkainen, mutta velaton perhe, joka osaa nuukailun

PS älkööt vaivautuko kommetoijat, jotka seuraavaksi sanotte, että mitäs sitten hankitte lapsia... Mielummin hankin ne kaksi lasta kuin säästän sen rahan, mikä lapsiin menee, että kiitos vain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 13:43"]

Ilman muuta kannatan sitä, että kustannukset on kohtuulliset ja ennen kaikkea huomioidaan se, mitä osallistujat on valmiita ja kykeneviä maksamaan.

Toisaalta sitten, jos halutaan jotain extraa ja ruokailua ravintolassa tms. niin 20 ei kyllä siihen oikein riitä. Sillä juuri ja juuri yksi henki syö jossain pitsa/pasta paikassa. Te, jotka ootte järkänny jotain 10-20 eurolla, niin onko tilanne ollut se, että on jonkun oma mökki käytössä tai ollaan jonkun kotona ja laitetaan itse ruokaa? Jos ei, niin ainakaan pääkaupunkiseudulla ei tuolla summalla vuokrata mitään tilaa tms.

Ja sanon vielä, että sellaiset polttarit, jotka on jonkun mökillä ja saunotaan ja laitetaan itse ruokaa, on minusta kaikkein parhaat. En kaipaa mitään örvellystä tai morsiamen nöyryytystä tms.

[/quote]

Ihan vaikka kaupunkikaksiokin on riittävä. Tai yksiö, jos vieraita ei ole kauheasti. Nyyttäripiknik puistossa tai tehtävät kaduilla. Onnistuu helposti 20 e:llä.

Vierailija
84/95 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on budjetti 150€/hlö mutta tämä pitää sisällään lennot ja hotellin sekä kattaa moriamen kaikki kulut. 150€ kaupunkilomasta on perushinta ja nauttiihan reissusta muutkin kuin morsian! Lähtijöitä on 19hlöä.

Vierailija
85/95 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin pois tosi hyvän ystäväni polttareista rahan takia. En enää muista summia, mutta polttarit pidettiin toisessa kaupungissa ja pelkästään matkaan olisi mennyt 120 euroa. Itse polttarien kulut eivät olleet korkeat, mutta yhdessä matkan + ruokien + majoituksen kanssa mahdottomat meille silloin.

Kerroin syyn suoraan, en syyllistänyt ketään vaan totesin vain tosiasian ja pahoittelin, etten pääse. Morsian ei pahastunut, vaan itse asiassa hän pyysi minut kaasoksi polttarien jälkeen kun alkuperäiselle tuli vauvaeste, ja olemme edelleen hyvät ystävät :)

Vierailija
86/95 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko joku selittää minulle: miksi polttarit ovat muka nolot? Ovatko pelkästään naisten polttarit "nolot" vai myöskö miesten?

Jos kaikilla osallistujilla on hauska ja ikumuistoinen päivä, onko polttarit silti nolot? Ja tosiaan, niin miksi? Voiko ei-noloja polttareita järjestää?

Vierailija
87/95 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 14:02"]Voiko joku selittää minulle: miksi polttarit ovat muka nolot? Ovatko pelkästään naisten polttarit "nolot" vai myöskö miesten?

Jos kaikilla osallistujilla on hauska ja ikumuistoinen päivä, onko polttarit silti nolot? Ja tosiaan, niin miksi? Voiko ei-noloja polttareita järjestää?

[/quote]

Kirjoitin kaupunkilomasta 150€/hlö. Todellakaan ei järjestetä mitään noloa. Vietetään aikaa ulkomailla, kahvilat/ravintolat/shoppailu ja yökerho. Se mikä tekee näistä polttarit on morsiamen valitsemat ystävät.

Vierailija
88/95 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

en lukenut kuin apn alotuksen.

kyllä se kuuluu käytäntöön, että polttarit järkätään sen perusteella, mihin summaan ihmiset sitoutuu sitä kustantamaan, eli ennakkoon pitäs sopia, mitä tulee maksamaan. erikoista, että tulee yllätyslasku. Jotain rikkaita ihmisiä ollu järkkäämässä polttareita? Muuta syyä en keksi. Aina voi kieltäytyä maksamasta tollasta summaa vedoten siihe, ettei ole ennakkoon sovittu summasta Ja on sinusta liikaa.

Vierailija
89/95 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. pääkaupunkiseudulla asuvan kaveripiirin tyypillinen yhdessäolo sisältää ravintolaillallisen ja taksikuljetuksen jonnekin. Polttareihin sopii tuon lisäksi jotain erityisohjelmaa ja/tai saunatilat. 150€ sisältää hiukan enemmänkin suolaa, mutta ei tuo mitenkään kummallisen kallista ole.

Kaverit on jo naimisissa, mutta muistan että yhtenä kesänä kävi puhuri lompakossa kun häitä ja polttareita oli puolisen tusinaa. Silloin ei tullut käytyä kovin kaukana, mutta olipa olipa polttareita.

Vierailija
90/95 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No minä olen ainakin niin onnellisessa asemassa, että olen onnistunut löytämään ystäviä, jotka eivät peri minulta maksua seurastaan. Mukava illanvietto tyttöporukalla onnistuu siis vallan hyvin vaikka budjetti olisi 0 euroa - siitä minun mielestäni polttareissa on pääasiassa kysymyskin. Vietetään ennen kaikkea aikaa hyvällä porukalla ja nähdää ihmisiä, joita ei olla nähty ehkä useampiin vuosiin kunnolla. Se, miten ja missä tämä tehdää, on mielestäni ihan sivuseikka. Harmi, jos sinulla ei ole kuin maksullisia ystäviä. 

Vierailija
91/95 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20euron budjettiin saatiin helposti mahtumaan morsiamen ravintolaruoka+juoma(t), oma annos maksettiin siis itse sen mukaan mitä kukakin otti eli tässäkin pystyi itse hyvin vaikuttamaan omaan budjettiin. Lisäksi oli siis piknik, jossa skumppaa ja pientä evästä (osa ruuasta budjetin ulkopuolella) ja jalkahoito. En muista oliko muuta maksullista. Saatiin pienet kauneushoidot koko porukalle sekä morsiamen meikki ilmaiseksi tuttujen kautta.

t.41 ja 42

Vierailija
92/95 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on törkeäksi mennyt tämä meno nykyään. Mieheni oli viime vuonna polttareissa, joissa kustannus oli juurikin tuon pari sataa. Osallistujia karsiutui (varmaan juuri tuon älyttömän hinnan takia) ja kustannukset kasvoivat entisestään. Lopullinen hinta tuli hieman yllätyksenä, eikä mieheni voinut siinä vaiheessa enää jäädä pois, kun niin moni oli jo jäänyt. Mutta kyllä suoraan sanottuna vitutti, meitä molempia. Minäkin kun olen vielä opiskelija ja perheessä on vaan yhdet säännölliset tulot.

Itse jättäydyin ystäväni polttareista pois vauvan "takia" ja jos suunnittelu vaiheessa ajattelin, että ihan hyvä päästä livistämään, kun suunnitelmat olivat niin överit ja rahakkaat. Mutta eikös kaaso laittanut viestiä, että olisi kiva jos osallistuisin kustannuksiin. Minä oiskeluista juuri äitiyslomalle jäänyt. No pari kymppiä laitoinkin, mutta ei tainnut olla se summa mitä olisi kaivattu.

Sitten noille, jotka sanovat, että polttarit ovat noloja. Höpö höpö, katkeraa tekstiä. Ilmeisesti näillä ihmisillä ei ole ollut ystäviä, jotka olisivat polttarit järjestäneet. Minulta kaaso kysyi aikanaan haluanko polttarit. Vastasin, että kivahan se olisi viettää yhteinen mukava päivä, mutta samalla korostin, etten halua kenellekään kohtuutonta rahan menoa tai vaivan näköä.

Vierailija
93/95 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sain taannoin polttarikutsun, jossa osallistumiskulut oli satasen luokkaa. Summa oli aivan liikaa, mutta eniten tympäsi, että en ollut edes kuullut tämän kaveripariskunnan naimisiinmenosta. Maksajiahan sinne haalittiin, että ei tulisi liian kalliiksi

Vierailija
94/95 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No muistan kyllä kun oli ystävien häät, jotka eivät kuitenkaan olleet sitä ihan lähipiiriä. Minä osallistuin siis morsiamen polttareihin ja mies sulhasen. Meidän hinta oli 50 euroa/nuppi ja miehen 150 euroa! Siihen sitten vielä lahja päälle. Eniten harmitti se, että naisten porukka mietti ohjelman tarkkaan ja suunnitteli. Miehet vaan olivat päättäneet summaan jolla sitten ajeltiin takseilla ties minne. Suurin osa heistä oli lapsettomia sinkkuja ja me odoteltiin ensimmäistä lasta. Tästä aikaa jo vuosia ja onneksi polttarikutsuja ei tulekaan niin paljon enää, kun suurin osa lähipiiristä mennyt naimisiin.

Vierailija
95/95 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan käsittämätöntä paskaa. Morsian menee naimisiin kerran elämässään (oletuksena) ja hänelle järjestetään polttarit. Mikään ei saisi maksaa mitään ja jostain 1€ budjetin ylityksestä vingutaan ja tapellaan. Ehdotuksena vinkujilla on että ollaan jonkun luona tai ilmaisessa paikassa ja syödään salaattia ja patonkia ja jokainen ostaa OMAT juomat ettei vaan kukaan koe vääryyttä, varsinkaan ne ketkä on raskaana. Mitään ei voi tehdä koska budjetti on tyyliin 1€ per henkilö, mitään ei voi tehdä koska joku on paksuna, mitään ei voi tehdä koska joku nössöttää. Mitä tällä saa? Ei mitään.

Itse ainakin haluaisin jotain spesiaalia, esim. viikonloppumatka Gdanskissa tms. Jos 100€:n budjetti on liikaa niin voi luoja... Jos osallistujia on esim. 10 ja jokainen laittaisi 50€ niin se tekee yhteensä 500€ - jos tästä esim. maksetaan limusiini 230€ ja ruuat, ei jäljelle jää juuri mitään. Kysyn vaan että minkälaiset polttarit voi järjestää jollain parin kympin budjetilla? Nössöilyn jonkun mökillä minkä voi järjestää ihan muutenkin. Kyllä esim. sille muksulle voi kuitenkin ostaa jonkun Gugguun haalarin mutta polttareihin ei voi laittaa 100€...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän