Onko polttarikustannuksissa enää mitään rajaa??
Mä olen pitänyt 50e per vieras sellaisena hyväksyttävänä kuluna, mutta nyt on sitten polttareista tuliossa 150euron lasku.. Osallistuja polttareihin on ilmoittautunut 15 ja vaikka morsian on hyvä ystäväni niin todellakin vituttaa maksaa tuollaista summaa. En kehtaa valittaa, jottei tuomittaisi nipoksi, mutta onko tällainen kulu teidän mielestänne ok??
Kommentit (95)
Jos tuo 150€ sisältää kaikki omatkin kulut niin se on ok. Jos päälle tulee vielä ravintolalasku ja ehkä hotelli yms, kulut nousevat omalle sietokyvylleni liikaa.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 12:44"]
Ei ole perhettä, mutta sitä ei ymmärtääkseni tässä kysyttykään. Tosin, ei minun tuntemillani perheellisillä ole ongelmaa laittaa paria hunttia kaverin polttareihin.
[/quote]
Arvasin. Ja aivan varmasti monilla on ongelmia laittaa se pari hunttia kaverin polttareihin, mutta eivät ole vielä tarpeeksi miehiä kieltäytyäkseen siitä. No, pari vuotta vielä odotatte, niin alkaa polttariosallistumisnen vähentyä aika radikaalisti.
Meillä oli siinä 25-30 v. aikamoinen hääbuumi, moni kaveri menei samana kesävä naimisiin. Usein on niin, että nainen kutsutaan morsiamen polttareidhin ja mies sulhasen. Yksistä häistä tulee siis yhdelle perheelle kuluja kaksista polttareista + itse hääjuhla. Jos molemmat polttarit on 150 euroa + omat kulut (ruoat, juomat) + matkat hääpaikalle, mahdollisesti joku hotelliyö + lahja hääparille, niin yksien häiden kustannus saattaa olla 600-700 euroa. Tällainen summa alkaa monelle nuorelle parille olemaan jo mahdottomuus. Tai mietitään, tehdäänkö se lomamatka kahdestaan vai osallistutaanko häihin. Ei ihme, jos moni mieluummin jättää ne häät väliin ja lähtee reissuun. Tuossa iässä vasta aloitellaan työelämää, monellakaan ei vielä ole kummoinen palkka ja siitä huolimatta ehkä asuntolainaa ja pieni lapsi.
Asiallinen polttarikustannus on väliltä 10-20 euroa. Mielestäni jo 50 euroa pelkkiin polttareihin on ihan liikaa. Polttariohjelmaan ei kannata änkeä mitään kallista. Kalliin ohjelman voi toteuttaa muulloin vapaaehtoisesti.
Itse olen osallistunut polttareihin, joissa kustannus henkeä kohti oli 100 euroa. Rahaa ei tietenkään ollut tuota vertaa, joten osallistuin vain polttareiden yhteen osioon. Eli käytin reilu kympin verran rahaa. Sitten erkanin muusta porukasta. Ihan toimiva systeemi, jokseenkin vain surku lähetä morsiamen seurasta kesken kaiken ja selitellä tälle jotain ympäripyöreää.
Pätevä polttarijärjestäjä huomioi myös tarkoitusperät: onko morsiamelle tärkeämpää tehdä jotain hyvin spesiaalia vai olla rennosti kaikkien (vähävaraistenkin) kavereittensa kanssa.
Miten se usein meneekään niin, että perheessä kyllä miehellä on varaa kalliisiin polttareihin yms. kaverijuttuihin, mutta naisella ei? Olisiko syy se, että nainen on se, joka huolehtii enemmän arjen sujumisesta ja rahan riittämisestä.? Nainen on se "säästöpossu" eli tinkii omista menoistaan kodin ja lasten hyväksi.
Alkuperäiseen asiaan: on liian kalliit polttarit, jos pitää maksaa 150€! Paljon halvemmalla saa hauskat ja ikimuistoiset pirskeet.
Mä en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että polttaripäivänä tehdään aamusta iltaan jotain kamalan huikeeta ja ihmeellistä ja kallista. Tyyliin ensin aamulla morsian hyppää benji hypyn, sitten menee ratsastamaan, sitten viedään lentokentälle ja joku lennättää morsianta ja sitten mennään kuumailmapallolennolle, jonka jälkeen morsian pääsee hierottavaksi ja meikkiin ja kampaukseen. Ja koko tämän ajan kaverit kulkee mukana ja toimii maksajina, mutta eivät itse tee mitään tai osallistu varsinaisesti mihinkään. Edes morsiamen asemassa en tykkäisi tällaisesta.
Eikö yksi yllätys tai erikoisuus riitä? Polttarit on tarkoitettu ystävien juhlaksi, eikö voisi rentoutua ja viettää aikaa ystävien kanssa, saunoa, syödä tai lillua kylpylässä kaikki yhdessä yms.?
Kyllä tasan on muuten raha joillakin tiukassa! Itselläni hoitovapaalla, mies pienipalkkainen, asuimme isossa kaupungissa, vuokra piti maksaa, ei saatu siis mitään asuntolainen lyhennysvapaita tmv. niin kyllä oli tiukassa se 100 euron kaivaminen jostakin. Kun oltiin nipistetty jo kaikki ylimääräiset kulut minimiin, ja vaivoin hankitut säästöt menivät hajonneeseen pesukoneeseen juuri hoitovapaan aikana. Kaikessa pihisteltiin, just tultiin toimeen että saatiin laskut maksettua ja ruokaa (halpaa) pöytään, mutta esim. minä en hoitovapaan aikana ostanut itselleni mitään (tai miehelle) vaatetta sen kahden vuoden aikana, ja lapsellekin kirpparilta. Silti halusin jäädä hoitovapaalle, koska tarkalla taloudenpidolla pystyttiin selviämään, eikä esim. velkaa tarvittu, vaan pystyttiin juuri saamaan kaikilla tuloilla katettua menot! Sen 100 euroa sitten lainasin kaverilta ja maksoin osissa (10 ) euroa pois... Että kyllä teki tiukkaa!!!
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 12:59"]
Miten se usein meneekään niin, että perheessä kyllä miehellä on varaa kalliisiin polttareihin yms. kaverijuttuihin, mutta naisella ei? Olisiko syy se, että nainen on se, joka huolehtii enemmän arjen sujumisesta ja rahan riittämisestä.? Nainen on se "säästöpossu" eli tinkii omista menoistaan kodin ja lasten hyväksi.
Alkuperäiseen asiaan: on liian kalliit polttarit, jos pitää maksaa 150€! Paljon halvemmalla saa hauskat ja ikimuistoiset pirskeet.
[/quote]
No meillä ei mies osallistuisi 200 euron polttareihin, ja ihan omasta tahdostaan.
Ja kaikenlisäksi mitä olen huomiota tehnyt, niin se morsian jolle järkättiin ne kalleimmat polttarit ja häälahjalistakin oli hulppea, itse jätti tulematta aika moniin polttareihin vedoten hoitovapaaseen ja tiukkaan taloudelliseen tilanteeseen. Että osataan kyllä aina itse vaatia ja rohmuta, ja niin lupaillaan kavereille, että jos te nyt osallistutte ja järjestätte ikimuistoiset polttarit, teemme teille saman. Paskat. Yhdelle kaverilleen järjesti puolivillaiset polttarit, ja loppuihin polttareihin ei kyseinen mimmi sitten osallistunutkaan, kun piti säästää siihen ulkomaanmatkaan mikä tehtiin äitiyslomalla ja sitten toinen ulkomaanmatka hoitovapaalla...
Itse ajattelin olla vain yhden päivän mukana, mutta veikkaan, että joudun silti maksamaan koko summan..
Voi helvetti kun korpeaa tämä ja kaikkein eniten vielä siksi, että morsian on todella mukava tyyppi, joten siksi todella haluan osallistua polttareihin.. Jonkun puolitutun kalliisiin polttareihin ei tekisi pahaa olla osallistumatta.
T: Ap
Meillä miehen kavereiden polttarit on ollut aina hieman avoimemmin suunniteltuja eli voi olla yksi tai kaksi juttua, jotka pitää varata ja joissa sitten ollaan tietty aika (yleensä koko porukan juttuja) ja sitten muu päivä mennään vähän fiiliksen mukaan. Kyydit on toki suunniteltu etukäteen ja jos esimerkiksi mennään jonkun kotiin viettämään iltaa ennen baaria. Budjetti on silloin aika avoinna ja porukka makselee kuka mitäkin, paitsi nuo etukäteen varatut jutut. Enemmän on aina mennyt rahaa miehellä kuin minulla, mutta sama tilanne on silloinkin jos vertaa baari-iltoja tms.
Itse olen toisen kaason kanssa suunnitellut polttarit 20€/hlö. Kaason kanssa kyllä itse ostettiin juomaa (ei alkoholia) ja naposteltavaa budjetin lisäksi. Moni myös osti morsiamelle budjetoitujen juomien lisäksi jotain alkoholijuomia päivän aikana. Kiva päivä oli; lämmin kesäpäivä, piknik, morsiamelle jalkahoito jolloin meillä muilla hetki vapaa-aikaa (kaasot kävi morsiamen kämpillä viemässä kamoja yms.), sitten pikkuhiljaa siirryttiin morsiamen kämpille ja siellä oltiin tuttujen kautta järkätty morsiamelle meikki ja kaikille pienet kauneushoidot. Sitten syömään ja viettämään iltaa. Ei todellakaan vaadi sen kummempaa, kunhan vietettiin kimpassa aikaa ja hieman morsiamelle ekstraa :)
Tuo on kyllä ihan naurettava summa ap. En itse maksaisi tuommoista enkä usko monen muukaan kaveripiirissäni maksavan. Olisimme toisen kaason kanssa halunneet polttaribudjetista hieman isomman (30-50€), mutta yksi henkilö sanoi summan olevan hänelle liikaa työtilanteesta johtuen, muutkin olisivat toki halunneet tietää tarkemman suunnitelman jos 50€ olisi ollut maksuna, niin päädyimme 20euroon eikä se ollut mikään ongelma. Pysyimme vielä yhdessä kaupungissa joten ei kyytejäkään tarvinnut yms.
t.41
Minä voisin tuon maksaa jos siihen kuuluu ruoka, juoma ja paikka sekä lisäksi vielä ohjelma.
Jos esim lähden miehen kanssa ulos menee ihan sama summa, hotelli, ruoka, leffa ja juomat eikä edes riitä.
Ne jotka ovat valmiita laittamaan vain 20e voivat miettiä mitä sillä saa?? Ei yhtään mitään.
Joo kyllä hirvittää tuo rahan meno... En ymmärrä myöskään näitä koko viikonlopun kestäviä polttareita, en ite jaksais olla kahtena päivänä järkkäämässä ohjelmaa kun muutenkin polttareissa on paljon hommaa. Eikä ne semmoset joilla on lapsia, varsinki pieniä, raski olla kotoa montaa päivä poissa (jos siis ollaan esim. jossain mökillä).
Onhan se mukavaa, kun saa kavereitten kanssa olla ja juhlia, mutta miksei sitä vois tehä muun ku polttareitten kustannuksella? Kun polttariväki joutuu kuitenki kaiken kustantaan juhlakalulle... Hirveesti ladataan odotuksia tuohon polttaripäivään, kauhee stressi tulee järjestäjille.
Niin ja sitä en ymmärrä, miksi täytyy järjestää jotain niin kallista tai sellaista johon kaikki ei pysty osallistumaan, ja sitte nillitetään siitä kun kaikki ei osallistu?
Ymmärrän ja haluankin kavereille järjestää kivat polttarit, mutta joku roti sentään. Tähän mun asenteeseen vaikuttaa tietysti se, etten ite tahdo polttareita. Jotenki tuntuis vaivaannuttavalta, että kaverit minun takia nähny niin paljon vaivaa ja rahaakin menee. Sillä ehdolla korkeintaan sais järkätä, jos minäkin saan maksaa oman osuuteni ja kaikilla menee rahaa max 50e (jos sitäkään).
Jotenkin ahdistaa se, että polttarit järjestetään, koska "niin kuuluu tehdä". Siitä mun mielestä hukkuu se hauskanpidon tarkotus.
Kerro ap, mitä tuohon summaan kuuluu. Pelkät morsiamen kustannukset vai koko paketti, johon kuuluu jotain tekemistä ja ruokaa ja juomaa myös itselle? Läheiselle hyvälle kaverille voisin laittaa tuon summan, jos sillä saan jotain myös itselleni. En niin, että tuohon päälle maksan matkat toiselle paikkakunnalle, majoituksen, ruoat ja juomat ja ohjelmat. Ja ymmärrän, että kaikilla ei ole mahdollisuutta maksaa noin paljon.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 13:22"]
Minä voisin tuon maksaa jos siihen kuuluu ruoka, juoma ja paikka sekä lisäksi vielä ohjelma.
Jos esim lähden miehen kanssa ulos menee ihan sama summa, hotelli, ruoka, leffa ja juomat eikä edes riitä.
Ne jotka ovat valmiita laittamaan vain 20e voivat miettiä mitä sillä saa?? Ei yhtään mitään.
[/quote]
??? No eiköhän se riipu ihan tasosta. Jos lähdet miehesi kanssa ulos, sinulla menee yli 150 e. Jos minä lähden mieheni kanssa ulos, rahaa saa kulua maksimissaan reilu pari kymppiä. Emme todellakaan varaa mitään hotellia, syömme naposteltavaa tai edullista ulkoruokaa. Emme käy yhtä aikaa leffassa ja syömässä -> tulisi liian kallista. Karsimme aina jostain. Koetahan ymmärtää, että ihmisillä on oikeasti erilaiset rahat ja rahaprioriteetit!
Ap ei ole vastannut, mitä summalla saa. Eli voitko tarkentaa?
Se on ihan tutkittu juttu, että miehet laittavat kaverin polttareihin avokätisemmin
rahaa kuin naiset.
Ensinnäkin naiset ovat muutenkin pihempiä kuin miehet. Toisekseen mies ei usein kehtaa sanoa, että jokin on liian kallista, siinä rapisee osa miehuutta kavereiden edessä. Kolmanneksi miehet haluavat tehdä polttareista ikimuistoiset, eikä sillon säästellä. Tallinnan reissut, formulareissut, lapin reissu yms. ovat ihan peruskamaa. Lisäksi alkoholiin kuluu paljon enemmän rahaa kuin naisilla.
Ymmärrän, ettei monilla ole varaa kalliisiin polttareihin. Silloin voisikin miettiä tarvitseeko kaikkien osallistua kaikkeen, voiko tehdä ilmaisiakin juttuja, maksaako jokainen omat ruokansa ja juomansa eli menee niissä oman budjetin mukaan jne.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 13:29"]
Kerro ap, mitä tuohon summaan kuuluu. Pelkät morsiamen kustannukset vai koko paketti, johon kuuluu jotain tekemistä ja ruokaa ja juomaa myös itselle? Läheiselle hyvälle kaverille voisin laittaa tuon summan, jos sillä saan jotain myös itselleni. En niin, että tuohon päälle maksan matkat toiselle paikkakunnalle, majoituksen, ruoat ja juomat ja ohjelmat. Ja ymmärrän, että kaikilla ei ole mahdollisuutta maksaa noin paljon.
[/quote]
Niin aikasemmin sanoinkin tuolla että suuri osa taitaa mennä tilavuokriin ja ruokaa tuohon ehkä voi saada tuohon 150 euroon sisällytettyä, mutta esim. omat juomat varmaan kustannetaan ja matkat polttaripaikkakunnalle ja en sitten tiedä jos jotain esim. aamiaistarvikkeita joutuu itselleen ostamaan.
Mulla ei ikinä kyllä mene mihinkään illanviettoon tällaisia summia.. Baari-ilta on maks 50e kaikkine kustannuksineen.. Nyt kun mietin, niin olen esim. harkinnut 100 euron suoristusraudan hankkimista jo kaksi vuotta, mutta olen aina kokenut sen niin hintavaksi, etten ole raaskinut ostaa..
Ilman muuta kannatan sitä, että kustannukset on kohtuulliset ja ennen kaikkea huomioidaan se, mitä osallistujat on valmiita ja kykeneviä maksamaan.
Toisaalta sitten, jos halutaan jotain extraa ja ruokailua ravintolassa tms. niin 20 ei kyllä siihen oikein riitä. Sillä juuri ja juuri yksi henki syö jossain pitsa/pasta paikassa. Te, jotka ootte järkänny jotain 10-20 eurolla, niin onko tilanne ollut se, että on jonkun oma mökki käytössä tai ollaan jonkun kotona ja laitetaan itse ruokaa? Jos ei, niin ainakaan pääkaupunkiseudulla ei tuolla summalla vuokrata mitään tilaa tms.
Ja sanon vielä, että sellaiset polttarit, jotka on jonkun mökillä ja saunotaan ja laitetaan itse ruokaa, on minusta kaikkein parhaat. En kaipaa mitään örvellystä tai morsiamen nöyryytystä tms.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 12:44"]Mutta kun se morsian haluuuu! Yleensä muutenkin sellainen hemmoteltu papan poispilaama pentu, joka saanut lähes kaiken, ja nyt sitten haluaa ne prinsessahäät & maailman mageimmat polttarit. Ja kaaso yrittää parhaansa, että voisi ne toiveet täyttää. Koska A) yleensä "muka ei olla tietoisia" morsiamien taholta mitä tulee tapahtumaan B) morsian on ne kaason kanssa kaksistaan sopinut ja morsian lupaa järkätä kaasolle itselleen myös yhtä ikimuistoiset polttarit sitten aikanaan C) morsiammella on tarkka toivelista mitä tulisi ko. polttaripäivän aikana tapahtumaan plus jokin yksi yllätysmomentti, mikä ei saa olla mikään epämiellyttävä liian uskaliasjuttu, tai mikään missä meikit ja mekko menisi pilalle.
Sitten alkaa se kaason maanittelu jotta saataisiin se tarvittava summa kasaan kaikilta osallistujilta, ja koska mitä enemmän on osallistujia, kaivetaan ne ystävän ystävätkin naftaliinista esille. Tai toinen vaihtoehto on pitää ns. sisäpiirin bileet, joissa sitten per nokka on iso osallistumismaksu.
[/quote]
Millaisia ystäviä teillä oikein on?!