Onko polttarikustannuksissa enää mitään rajaa??
Mä olen pitänyt 50e per vieras sellaisena hyväksyttävänä kuluna, mutta nyt on sitten polttareista tuliossa 150euron lasku.. Osallistuja polttareihin on ilmoittautunut 15 ja vaikka morsian on hyvä ystäväni niin todellakin vituttaa maksaa tuollaista summaa. En kehtaa valittaa, jottei tuomittaisi nipoksi, mutta onko tällainen kulu teidän mielestänne ok??
Kommentit (95)
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 16:21"]
Voi jestas. On totta, että polttareihin menee vuosi vuodelta enemmän rahaa, ainakin meidän porukalla. Aikanaan lähdettiin tuosta 50 eurosta ja viime syksynä polttareihin meni kokonaisuudessaan karvan alle 700e.
Tätä ei pidä kuitenkaan ajatella toiseen sijoittamisena, sillä nautin myös itse aivan yhtä paljon ja koin uusia asioita ja osallistuin tekemiseen, aivan kuten juhlakalukin.
Ymmärrän, jos joku ei kykene/halua osallistua, mikäli kustannukset nousevat suuriksi, mutta itse koen maksaneeni myös omaa "minilomaa".
M35Hki
Hyvä Mies35Hki,
tyttöjen polttareissa ei ikinä ole kyse minilomasta, vaan se on täyttä työtä saada morsian tuntemaan itsensä prinsessaksi hemmottelulla. Ehkä me tytöt ollaan kuin ahkerat mehiläiset ja te pojat kuin iloisesti kirmaava hevoslauma arolla. :) Joskus oonkin ollut kade poikien joukkuepelaamisesta.
Mä oon pitänyt polttareissa maksimihintana 40€/polttarit.
Niitä on aina suunniteltu porukalla ja hyvin on toiminut, vähän vaatii mielikuvitusta, mutta onnistuu kyllä.
Kerran kävi silleen, että kaasolle ei kelvannut mikään "halpa" vaan kaiken piti olla luksusta. Mielenkiintoista vielä sinänsä, että morsian itse olisi halunnut kavereiden kanssa mökille, mutta tämä ei kaasolle kelvannut. Kun hinta lähti nousemaan, ilmoitin etten osallistu, kaaso kehtasi vielä kysyä, että kai osallistun kuitenkin kuluihin :-o En tiedä kuinka paljon loppujen lopuksi tuo ilta sitten maksoi, mutta alkuperäisestä 15:sta polttarivieraasta vain neljä osallistui.... Morsian säälitti, mutta toisaalta, itsepä oli kaasonsa valinnut.
Ne täällä, jotka puhuvat ainutlaatuisesta tilaisuudesta juhlintaan; olen pahoillani, mutta jossain elämänvaiheessa polttarit eivät tosiaan ole mitään ainutlaatuisia kun joka toinen kaveri menee samoina kesinä naimisiin ja varsinkin jos polttariohjelma on joku perus sauna, ruoka ja baari-ilta.. Olen erittäin mielelläni mukana juhlistamassa ystävieni tärkeitä juhlia, mutta jos sen takia joudun lähes näkemään nälkää kustannukset maksaakseni, ei enää kauheasti kiinnosta osallistua..
Pari juttua näin polttarien järjestäjän näkökulmasta. Olen muutamat polttarit tosiaan kaason ominaisuudessa järkännyt, ja voin sanoa ettei sekään aina helppoa ole.
Olen yleensä ensi töikseni kysynyt, minkälainen budjetti saa olla, mutta siihen ei yleensä saa sen kummoisempia vastauksia kuin "katsotaan ohjelman mukaan" tms. Sitten käydään sähköposti- tai livekeskustelua ohjelmasta, kaikki saavat siis osallistua suunnitteluun. Eri vaihtoehtoja heitellään, koostan niistä järkevää pakettia. Tässä vaiheessa jo huomauttelen hinnoista, esim. kun valitaan saunaa tai ravintolaa niin laitan hintoja näkyviin. Lopulta saadaan yhteisymmärryksessä jonkinlainen runko päivälle kasattua, lasken sen perusteella alustavat kustannukset ja lähetän ne ihmisille (tähän asti ovat olleet 70-80 euron hujakoilla sisältäen osan ruoista mutta juomat ja jotain ruokaa on joutunut ostamaan myös itse). Tässä vaiheessa alkaa sitten se hinnasta nillitys niiden osalta, jotka eivät ole suunnitteluun osallistuneet millään tavalla. Huoh. Ymmärrän, ettei jaksa aktiivisesti osallistua koko ajan, mutta ottaisi edes joskus aikaa ja lukisin niitä viestejä niiden viikkojen aikana ENNEN kuin ohjelma on enemmistön päätöksellä lyöty lukkoon.
Viimeisimmät polttarit ajattelin järjestää ihan low key, koska morsian on hieman varautunut, eikä pidä huomion keskipisteenä olemisesta eikä muutenkaan mistään hössötyksestä. Mutta kaikki ideani rennoista mökkipolttareista torpattiin "koska pitäähän nyt polttareissa olla sitäjatätä". Ja sitten minulle lankesi taas se kulujen laskeskelijan osa, jolle sopii valittaa liian korkeasta budjetista.
Kiva muuten kuulla, että en ole yksin ajattelemassa, että 150e on paljon polttareista! En tosiaankaan ymmärrä, miksi ennen järkevinä ja kohtuullisina ihmisinä pitämäni kaasot ovat päätyneet tällaisiin kustannuksiin.. Oikeasti en todellakaan ymmärrä mihin tuo pari tonnia voi edes mennä, kun mitään erityisiä tarjoiluita ei ole, eli ruoka tullaan tekemään itse ja muutenkaan mitään yksittäistä huomattavan kallista aktiviteettia ei ole tietojeni mukaan suunnitteilla..
Eihän 50 eurolla saa yhtään mitään? Pitäähän siellä polttareissa nyt jotain tehdäkin. Ei se voi olla mikään perus baari-ilta.
150 e on ihan liikaa! Mitä se sisältää? Jos se sisältää omat ruokailusi ja matkasi, niin sitte ok. Mut yleensä sisältää vain morsmaikun menot ja siihen päälle omat menot (sisäänpääsyt, liput, ruuat, juomat, matkat, taksit, yöpymiset).
ONNEKSI mua ei oo pitkään aikaan kutsuttu polttareihin. Mulla on niin huonoja muistoja, kun rampattiin ympäri Suomea ja kaikki mahdollinen piti kokea viikonlopun aikana. En tuntenut kuin morsiamen ja muut piti yhtä (esim. yöpyi jonkun kotona, mutta mua ei kutsuttu).
Parhaat polttarit oli mökki-ilta: saunomista, pihakisoja, taikoja, hierontaa jne. Tosin siellä tunsin muutaman kaverin entuudestaan. Kaikki toi jotain syötävää nyyttärityyliin ja omat juomat.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 16:21"]
Voi jestas. On totta, että polttareihin menee vuosi vuodelta enemmän rahaa, ainakin meidän porukalla. Aikanaan lähdettiin tuosta 50 eurosta ja viime syksynä polttareihin meni kokonaisuudessaan karvan alle 700e.
Tätä ei pidä kuitenkaan ajatella toiseen sijoittamisena, sillä nautin myös itse aivan yhtä paljon ja koin uusia asioita ja osallistuin tekemiseen, aivan kuten juhlakalukin.
Ymmärrän, jos joku ei kykene/halua osallistua, mikäli kustannukset nousevat suuriksi, mutta itse koen maksaneeni myös omaa "minilomaa".
M35Hki
[/quote]
Omalta osalta voin sanoa kyllä minäkin voisin osallistua jos 150€ kustannuksiin sisältyy ruoat, juomat, yöpymiset ja kivaa tekemistä myös minulle. Mutta jos maksan 150€ morsiamen temppuratoihin ja kaunistautumiseen ja siihen vielä oma osuus päälle niin ei kiitos. Miehillä polttarit tuntuu olevan ryyppäämistä porukalla ja naiset laskee vain sen osuuden mitä morsiamen kuluihin ja johonkin yhteiseen mökkiin tms menee...
olen kieltäytynyt hyvin polttareista. Kun on pyydetty osallitumaan, olen tiukkana sanonut haluan tietää ensiksi summan, sitten vasta sanon osallistunko vai en. Ja ikävä kyllä valtaosa on ollut näitä 150 euron keikkoja.
Helppoa on muuttaa summa esim 150 euroa on mun kuukauden lounaat.
joku kaaso on sanonut jätät yhden paidan ostamatta. Olen kertonut edellinen paita, jonka ostin viime tammikuussa kirppikseltä maksoi 3 euroa, onko se mun osuus ?
Paras on tehdä alusta asti tiedoksi mikä on minun maksimi ja sanoa tämän verran voin osallistua. Kerran minulle myös tarjottiin vaihtoehtoa osallistua polttareihin vain alkuillasta, kun oli kaikkea ihan hölmöjä juttuja esim morsian käy seksikaupassa jne ja illalla oli sauna varattu, mutta sain siitä kuulemma lähteä kotiin. Jos olisin halunnut jäädä iltaosioon, mun olis pitänyt maksaa koko summa. Kysyin tässä vaiheessa kaasolta onko hän varma että morsian on samaa mieltä ja lopulta kerroin morsiamelle etten pysty osallistumaan ja häiden jälkeen kerroin koko tilanteen.
Mutta jos siinä vaiheessa kun summa ilmoitetaan kerrotaan mitä tulee maksamaan, on turha inistä. Valtaosa minun tutuista ei 150 euroa pidä minään, joten kaikki ei ole köyhiä ja kipeitä tai hoitovapaalla ja muuten vaan köyhiä.
Pari sataa ei ole liikaa, jos jo järjestettäessä tiedetään, että osallistujilla on siihen varaa. Isommalla porukalla sellaisen tietäminen on vaikeaa, kaikki eivät huutele sivullisille rahahuoliaan.
Paljon riippuu siitä, mitä sillä summalla saa. Gourmet-ravintolailta juomineen, kenties yöpyminen jossain, se maksaa helposti enemmänkin. Kivalla porukalla juhliessa olisi minusta ainakin ok. Mutta puolituttujen kesken tai tylsässä paikassa ei hotsittaisi.
Polttarit ovat vaan kovin sukupolvisidonnainen juttu. Itse en ole ollut yksissäkään polttareissa, niitä ei vielä 1980-90 - lukujen vaihteessa harrastettu laajasti. Itse pidin polttarit niin, että käytiin porukalla Yrjönkadun uimahallissa ja sen päälle syömässä ja oluella. Kukin maksoi itse itsensä, kulut varmaan nykyrahassa noin viitisenkymppiä.
- 47-vuotis, naimisiin 1991 -
Hohhoh mun mies sanoi että kaikista polttareista on aina perästä kuulunut kunnon lasku, mutta miehet maksaneet mukisematta ja kaikilla on vain mahtavat muistot kerrottavana. Omissa polttareissani taas kuulemma kulisseissa tapeltiin pahastikin, vaikka sanoin, että pelkkä normaali baari-ilta riittää. Naisille se parin kympinkin budjetin ylitys on "periaatteesta" todella ärsyttävää, vaikka siitä ilmoitettaisiin kuukausi ennen polttareita. Hohhoijaa, kun kaikki ovat työssäkäyviä, niin relatkaa vähän! Elämästä pitää nauttiakin!!! Sitä varten sitä töissä käydään.
Polttarit on joka tapauksessa nolot!
Polttarit on joka tapauksessa nolot!
Mitä tuohon summaan kuuluu eli mikä on ohjelma?
No onpas iso lasku....Mitä tolla saa sitten? Ei taida tuolla morsmaikulla olla köyhiä ystäviä.
Minusta morsiamet, jotka haluaa polttarit, on nolo. Muutamissa olen ollut ja olen tuntenut niin suurta myötähäpeää morsianta kohtaan, ettei tosikaan.
50e on hyvä ja kohtuullinen 150e on paljon ja jos sen joutuu maksaa niin ois kiva sit tietää mitä sillä rahalla on keksitty et on sit kans kunnolliset eikä vaan kyhätty jotain väsynyttä
no on mennyt. Tässäkin vallitsee se epätasapaino; joillakin ihmisillä ei ole ketään järkkäämässä polttareita, saatikka että voisi vaatia jotakin juttuja, toisilla taasen on hurja määrä kavereita, ja sitten jokainen laittaa hirveitä summia, jotta juhlakalu olisi tyytyväinen, mm. helikopterilento Tallinnan, miniloma Lontoossa koko porukalla ja tietenkin morsian saa kaiken ilmaiseksi. Ihan hullua meininkiä! Ja parhaimmillaan niitä polttareita on tietyssä ihässä ja kesässä lähes joka viikonloppu jos iso kaveripiiri. Helposti saa siihen palaa 500-1000 euroa rahaa kesässä. :( Siksipä olenkin jättäytynyt suosiolla pois osasta, mikä on aivan kamala juttu morsiamen ja muiden vieraiden osalta, koska sitten uupuu taas se yksi maksaja.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 12:59"]
Miten se usein meneekään niin, että perheessä kyllä miehellä on varaa kalliisiin polttareihin yms. kaverijuttuihin, mutta naisella ei? Olisiko syy se, että nainen on se, joka huolehtii enemmän arjen sujumisesta ja rahan riittämisestä.? Nainen on se "säästöpossu" eli tinkii omista menoistaan kodin ja lasten hyväksi.
Alkuperäiseen asiaan: on liian kalliit polttarit, jos pitää maksaa 150€! Paljon halvemmalla saa hauskat ja ikimuistoiset pirskeet.
[/quote]
Tätä samaa mietin. En ole koskaan kuullut että miehet valittaisi polttarikustannuksista, ja ilmeisesti näkevät polttarit ohjelmineen niin ainutlaatuisena tilaisuutena, että mielellään maksavat sen 100€-200€ polttareista (joka ainakin omassa tuttavapiirissäni miesten polttareihin on useimmiten mennyt). Toki ehkä miehillä on sitten enemmän pokkaa hankkia tiloja/ohjelmaa ym. tutuilta ystävänpalveluksina ja normaalia pienemmillä kustannuksilla, mutta koskaan en ole tosiaan kuullut miesten polttareista, joissa olisi osallistujien kustannukset jäänyt esim. viiteenkymppiin. Vaan kyllä silloin panostetaan, kun on ystävä kyseessä.
150€ ei ole minusta paljon, jos polttareissa ollaan yön yli ja tuohon kuuluu kaikki, esim. ruokailutkin. Mutta polttareista, jossa ei ole paljoa ohjelmaa tai tuohon päälle täytyy vielä kustantaa omat ruokansa tai juomansa, se on tietysti paljon. Ja sellainen mua ärsyttää, jos kaaso ei ole nähnyt yhtään vaivaa pienentääkseen kustannuksia, vaan on hankkinut kaiken ensimmäisestä vastaantulevasta paikasta eikä ole yhtään tehnyt hintavertailuja. Olisi myös kiva, jos polttarit voisi järjestää niin, että jokainen maksaa kykynsä mukaan (tai esim. opiskelijoille ja muille pienituloisille olisi esim. puoleen hintaan), mutta sekin taitaa olla nykyään aika hankala sopia, ja muille tulee sitten heti se fiilis, että miksi jotkut saavat halvemmalla saman jutun...