Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos synnytit sektiolla, mikä oli syy?

Vierailija
23.03.2014 |

Oliko syynä esim synnytyspelko (kuten yhdellä mun tutulla), hätäsektio vai joku muu syy?

Kommentit (148)

Vierailija
81/148 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdas lantio, en saa yli kolmekiloista synnyttää alakautta. Eka synnytys oli kerta kaikkiaan  hirveä, kun s-kivut kesti 4 päivää, ennenkuin lääkärit uskoi, että se ei alakautta sieltä todellakaan tule. Ahdas lantio todettiin sitten toisella kierroksella.

Vierailija
82/148 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisellä kerralla hätäsektio, toisella kerralla suunniteltu sektio. "Kun tuota ikääkin jo on", sanoi lääkäri. Olin täyttänyt juuri kolmekymmentä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/148 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virheatarjonta, joka huomattiin vasta kun vauva yritti 48h käynnistelyn jälkeen työntyä ulos. Sydänäänet laskivat, joten kiireesti leikkauspöydälle. Olisi taittanut niskansa ja kuollut ilman sektiota.

Vierailija
84/148 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 22:00"]

Ensimmäinen synnytys alateitse ja nopeasti imukupilla revittiin kun vauvan syke laski ja jäi alas. 3. asteen repeämät ja peräaukon sulkijalihas rikki, jo siinä pöydällä maatessani sanoi lääkäri että mahdolliset seuraavat synnytykset sitten tod. näk. sektioita. Ja näin myös tuli olemaan, kaksi seuraavaa vauvaa suunnitelluilla sektioilla, lääkärit sanoivat heti että ei missään nimessä enää alatiesynnytystä, jos uudelleen repeää samat paikat voi jäädä eliniäksi pidätyskyvyttömyys ulosteen suhteen. No sitä en toivonut tietenkään. Sektiot menneet hyvin, toipuminen todella nopeaa, kaksi yötä sairaalassa ja terveen vauvan kans kotiin. Tosin ei vaivoja ekasta repeämäsynnytyksestäkään, saatiin korjausleikkauksella kuntoon mut tosiaan jäi riski revetä uudelleen yhtä pahoin.

[/quote]

Hui kauhistus - mulla muuten sama, mutta ei tarvittu imukuppia. Tosi nopeasti eteni synnytys, mutta koska paikat eivät ehtineet venymään, lapsi juuttui "porteille". Leikattiin eppari ja sen lisäksi vielä repesin pahasti. Haluaisin toisen lapsen, ja olen miettinyt, että synnytys olisi kaikesta huolimatta kiva kokea uudelleen - jospa toinen sujuisi paremmin. Mutta mullakin yhä alapään toiminnassa ongelmia ekan synnytyksen vaurioiden takia. Ehkäpä pyydän sektiota ihan suorilta, jos joskus pikkukakkonen ilmoittelee tulostaan.

Vierailija
85/148 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma halu. en halunnut että vittu repeää.

Vierailija
86/148 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiireellinen sektio. Sain hellpin rv34, olin 12h sairaalassa ja sitten kiidätettiinkin nopeasti leikkaussaliin. Toipuminen kesti todella pitkään, tosin ei pelkästään leikkauksesta vaan myös siitä, että hellp oli vetänyt minut niin huonoon kuntoon.

Leikkausarpi on edelleen kireä, en jaksanut hoitaa ja rasvata sitä alkuaikoina, koska olin niin huonossa kunnossa. 1,5v leikkauksesta minulle repesi tyrä (nostin lasta lattialta kiertoasennossa). Että ei se leikkaus mikään oikotie onneen ole, olisin synnyttänyt alateitse ihan mielelläni jos ei olisi sairaus tullut.

Vierailija
87/148 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen kasvot olivat eteenpäin. Synnytys pitkittyi ja lääkäri katsoi sektion olevan tarpeen kiireellisenä.

Vierailija
88/148 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh näitä juttuja, onneksi ei tarvitse synnyttää. Pelkään synnytystä niin hirvittävän paljon että en uskalla tulla edes raskaaksi kun ei ole 100% varma saako pelkosektion. Joten valitsen tämän takia lapsettomuuden.

Vierailija
89/148 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Kyllähän sen pelkosektion pitäisi olla 100% varma.

Vierailija
90/148 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 12:43"]

[/quote]

No eihän se ole kun eihän jotkut ole saaneet vaikka ovat kuinka pelänneet ja halunneet. Riippuu kaiketi liikaa lääkärin asenteesta. Tosi inhottavia on myös naiset jotka ei usko kuinka lamaavaa se pelko voi oikeasti olla. Ei auta järkipuheet ollenkaan, minä juuri pelkään sitä mitä se normaali, tavallinen synnytys on.

Vierailija
91/148 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi 58,

Mä ymmärrän sua hyvin. Mut kannattaa hakeutua hoitoon pelon vuoksi...  Niin minä tein, lähdin selvittämään, mitä mä oikeesti pelkään ja miksi.  Lapsi on niin iso onni elämässä, ettei oman pelon kannata estää sitä saapumasta. Meillä TAYS alueella saa pelkosektion. Muualla en tiedä. Olen lukuisia synnytyksiä nähnyt alakautta ja sektioita, useimmat menee hyvin. Riskejä on molemmissa, vähemmän toki alatiesynnytyksessä. Minun sektio tehtiin perätilan vuoksi ja siksi, että pelkäsin niin kauheesti, varsinkin perätilan synnytystä. Epäiltiin, kestääkö pieni vauva ollenkaan alatiesynnytystä ja mä pelkäsin ihan kauheesti ajatustakin hätäsektiosta. Siksi lääkäri suositti suunniteltua sektiota, joka meni hyvin. Edelleen, yli vuoden kohdalla, vatsalihakset ovat melko lailla poissa pelistä, arpi ja vatsan kudokset kiristävät sekä ummettaa usein.

En oikein uskalla ajatella edes toista lasta. Toinen synnytys olisi joka tapauksessa vaikeampi kuin edellinen, alatie olisi vaikeampi sektion takia ja sektio... sektion takia =) Ja kun nyt maha jo on pilalla, en ehkä halua pilata pimpulaakin. Tai ottaa sitä riskiä. Ja toisaalta pelkään, miten pahat kiinnikkeet tulee mahaan, jos taas revitään kaikki auki. Siksi olen menossa vielä pelkopolille keskustelemaan aikaisemmasta "synnytys"kokemuksesta.

Toivottavasti sulle 58 ei ole vielä liian myöhäistä!

Vierailija
92/148 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiireellinen sektio pysähtyneen synnytyksen takia: olin jo 7cm auki, mutta sitten meni 4h, jonka jälkeen olinkin enää 6cm auki. Toisella kerralla suunnitellun sektion syynä oli lapsen iso koko (ja se että edellinenkään ei suostunut normitietä ulos tulemaan), kolmannessa suunnitelussa sektiossa syynä oli noi kaksi edellistä sektiota. Viimeinen leikannut gyne epäili, että mun lapsena murtunut häntäluu on synnytyskanavan edessä ja se esti normisynnytykset. 

Vierailija
93/148 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 12:45"]

[/quote]

No eihän se ole kun eihän jotkut ole saaneet vaikka ovat kuinka pelänneet ja halunneet. Riippuu kaiketi liikaa lääkärin asenteesta. Tosi inhottavia on myös naiset jotka ei usko kuinka lamaavaa se pelko voi oikeasti olla. Ei auta järkipuheet ollenkaan, minä juuri pelkään sitä mitä se normaali, tavallinen synnytys on.

[/quote]Siitä vaan sitten ottamaan kyseisen lääkärin esimieheen yhteyttä ja vaikka valviraan asti valittaa, jos ei sitä lupaa heru. Se sektion vaatiminen pitää aloittaa heti alkuraskaudessa, jos sen pelon vuoksi haluaa. Juurikin, että sulla on aikaa näihin tympäännyttäviin taisteluihin, jos vastaasi sattuu nuiva lääkäri. Ja niistä sektion riskeistä kannattaa ottaa selvää ja tuoda ne pelkopolilla esiin, koska silloin sinut otetaan vakavammin.

Vierailija
94/148 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duodecimissa oli muutama vuosi (??) sitten juttua, että pelkosektion kieltäminen pelkäävältä ei ole hyvän hoitotavan mukaista.

Vierailija
95/148 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 09:27"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 12:45"]

[/quote]

[/quote]Siitä vaan sitten ottamaan kyseisen lääkärin esimieheen yhteyttä ja vaikka valviraan asti valittaa, jos ei sitä lupaa heru. Se sektion vaatiminen pitää aloittaa heti alkuraskaudessa, jos sen pelon vuoksi haluaa. Juurikin, että sulla on aikaa näihin tympäännyttäviin taisteluihin, jos vastaasi sattuu nuiva lääkäri. Ja niistä sektion riskeistä kannattaa ottaa selvää ja tuoda ne pelkopolilla esiin, koska silloin sinut otetaan vakavammin.

[/quote]

Just näin. Se on sitäpaitsi julkisestikin todettu, että ei ole pakko synnyttää, goolaamalla löysin joskus IL/IS jutun missä jonkun suomalaisen synnytyssairaalan lääkäri näin totesi. Pelkosektion saa 100% varmasti jos haluaa. Mutta toki jos antaa heti periksi jos lääkäri yrittää neuvotella niin vaikeaa tulee olemaan. Pitäkää oikeuksistanne huolta älkää olko liian nöyriä.

Vierailija
96/148 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Sama kokemus eli sanoin mm. että olen katsonut netistä videon sektiosta ja tiedän riskit - lääkäri totesi sen jälkeen melkein heti että asiahan on sitten selvä jos kerran tiedän mihin olen haluamassa.

Vierailija
97/148 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perätila

Vierailija
98/148 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli kiireellinen sektio vauvan sydänäänten laskujen vuoksi.

Vierailija
99/148 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisessä synnytyksessä tuli komplikaatiota paranemisvaiheessa, joista seurasi synnytyksen jälkeinen masennus. En halunnut ottaa uusiksi, joten pelkosektioon meni.

Vierailija
100/148 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva perätilassa, joten.suunniteltu sektio.