Jos synnytit sektiolla, mikä oli syy?
Oliko syynä esim synnytyspelko (kuten yhdellä mun tutulla), hätäsektio vai joku muu syy?
Kommentit (148)
Ja te, joiden mielestä sektio ei ole synnytys, niin kuinka moni teistä synnytti 30 tuntia ja ponnisti yli tunnin? Jos joku kehtaa sanoa, etten ole synnyttänyt, niin toivon hänelle vastaavaa synnytyskokemusta ja vastaamaan sen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 20:56"]
En kyllä ymmärrä noita pelko-sektioita.
Itse jouduin sektioon eikä minulta edes kysytty. Vauvan henki vaarassa viikkoja kasassa 24. Hirveä kokemus tuo leikkaus kaiken kaikkiaan. Yksi normaali alatie synnytys takana (kesto 24h) ja sattuuhan se ja välilihakin leikattiin. Nopeampaa vain toipuu alatie synnytyksestä kuin leikkauksesta. Itsellä vieläkin liitoskipuja arvesta ja maha tunnoton. Ei kiva.
[/quote]
Katsos kun meitä on erilaisia. Oma ensimmäinen synnytykseni oli alatiesynnytys josta en täysin toipunut fyysisesti koskaan. Pelkosektiosta (v. 2011) muistuttaa ohut valkoinen arpi, alueella ei ole minkäänlaista puutumista tai paksua arpikudosta ja leikkauksen jälkeen nousin ylös heti heräämöstä päästyäni.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 10:58"]
Ymmärrän ettei konkurssikypsässä Suomessa sektiota voi valita jo ihan kustannussyistä, mutta miksi helvetissä EML lähti pois, vielä 2006 sai valita sektion jos maksoi ja etsi lääkärin itse? Mikä oli syy tähän EML poistamiseen?! Minulla kaksi pelkosektiota, ja olisin kyllä maksanut sen erotuksen itse jos se olisi ollut mahdollista, ettei olisi tarvinnut kenellekään selitellä mitään ja eritellä pelkojaan tuntemattomille. Tietääkö joku miksi EML poistettiin?
[/quote]
Kateus. Ettei kukaan saa rahalla parempia palveluja kuin rahaton.
Suunniteltu sektio, vauva oli perätilassa. Esikoinen syntyi alateitse ja siinä raskaudessa kaikki meni alusta asti paremmin:)
Vaikea raskausmyrkytys, synnytys käynnistettiin mutta keskonen ei kestänyt supistuksia ja sydänäänet heikkenivät, kiireelliseen sektioon.
Ensimmäisessä täydellinen etinen istukka (peitti koko kohdunsuun). Tästä toisesta en vielä tiedä: istukka taas hyvin alhaalla mutta ei kohdun päällä. Lääkäreiden mukaan istukan pitää siirtyä ainakin sentti, jotta alatiesynnytys on mahdollinen. Olen jo raskauden loppuvaiheissa.
Itse en aio ottaa stressiä, jos sektioon joudun. Hienoa, että siihen on mahdollisuus, ilman sitä moni kuolisi (minäkin olisin). Alatiesynnytystä olen kummassakin raskaudessa toivonut.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 21:57"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 18:14"] [quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 18:06"]
Mikä ihmeen pakko niitä lapsia on tehdä, jos tarvitsee sektion pelon takia? Jos pelkää naisen elämässä noin normaalia tapahtumaa eikä siksi voi synnyttää alakautta, pysyköön lapsettomana. Toinen on nämä, joilla on liian ahdas lantio. Jos lantio on jäänyt pikkutyttömäisen kapeaksi eikä sieltä vauva mahdu ulos kuten normaalin naisen lantiosta kuuluisi, niin älkää tehkö lapsia, koska teitä ei ole tarkoitettu siihen. Sille on syynsä, miksi naisen lantio on leveämpi kuin miehen. Entisaikaan ei varmasti ollut tällaisia ongelmia, koska naisellakin sai olla naisen lantio ja miehet pariutuivat hyvien synnyttäjien kanssa. Nyt sitten vinksahtuneiden kauneusihanteiden aikana kun naisen pitää olla laiha ja muodoton, ei edes synnytys onnistu.
[/quote] Mites kun mun lantio murtui pienenä auton alle jäätyäsi, luutuessaan jäi ahtaaksi ja kolme lasta on nyt mulla sektiossa synnytettynä? Olisiko pitänyt jättää synnyttämättä, kolarissa olin 12v. lapsena syytön jalankulkija. [/quote]
Sektio ei ole synnytys. Lapsi voi syntyä sektiolla, mutta äiti ei synnytä, vaan lääkäri leikkaa vauvan ulos.
Ja pelkosektiolehmät on alinta kastia luusereita. Erityisesti ne pillunsuojelijat. No, tuollaiset arvot onneksi kertoo elämästä muutenkin, joten ei ole kovin hääppöistä elämä heillä.
[/quote]
On muuten ihan helvetin hääppöistä. Että lällällää vaan sullekkin.
1. lapsi ei mahtunut, 2h ponnistettiin. syynä tarjontavirhe ja ahdas lantio. ei näy kyllä päällepäin...
2. kts ed. painoarvio oli 4,5kg, joten eipä katsottu turvalliseksi yrittää
3. suunniteltu sektio kahden aiemman vuoksi
Istukka osittain irronnut, sekä vauva että minä oltaisiin kuoltu ilman sektiota.
Ensimmäinen synnytys vaaransi henkeni. Kirjattiin synnytyspelkona, vaikka kyseessä oli ensimmäisen synnytykseni hoitaneen lääkärin suositus. Toisen raskauden synnytystapa-arviossa lääkäri oli eri mieltä vaikka ei ollut edes paikalla ekassa synnytyksessä ja olis pistänyt alatiesynnytykseen. Pidin pääni ja vetosin ensimmäisen synnytyslääkärin suositukseen, jota siis tää toinen ei arvostanut. Ja sain sektion.
Vauva perätilassa ja kääntöä ei voitu yrittää pään asennon vuoksi. Alatiesynnytystä en edes harkinnut siinä tilanteessa ja olen edelleen tyytyväinen päätökseeni.
Kiireellinen sektio. Vauva napanuoran kanssa solmussa (napanuora olkapään yli) eikä päässyt etenemään normaalisti.
Ahdas lantio, tosi siro olen muutenkin. Raskauksissa ei muuten ongelmia,lapset reilu 3kg kaikki kolme olleet, kaikki sektoitu.
Kaksi lasta syntyi suunnitellulla sektiolla perätilan takia.
Vakavat repeämät aiemmassa synnytyksessä.
Synnytys kesti 30h ja ponnistusvaihe 1,5tuntia, jonka jälkeen huomattiin, että napanuora kiertynyt eikä lapsi pääse tulemaan normaalisti. Kiireellinen sektio meni hyvin ja oli ainoa hyvä asia koko synnytyksessä. Haava parani hetkessä ja toivuin leikkauksesta hyvin. Jäi kyllä elinikäinen pelko synnyttämisestä, joten seuraavaa hankkiessa käyn varmaan pelkopolilla ja harkitsen vakavasti suunniteltua sektiota.