Jos synnytit sektiolla, mikä oli syy?
Oliko syynä esim synnytyspelko (kuten yhdellä mun tutulla), hätäsektio vai joku muu syy?
Kommentit (148)
Kaksi hätäsektiota takana. En avautunut kummassakaan synnytyksessä yhtään, en vaikka käynnistettiin. Syytä en tiedä enkä ole kiinnostunut selvittämään kun lapsiluku täynnä. Ja sektioon olisin kolmannen kanssa joka tapauksessa joutunut kuitenkin.
Esikoista yritun synnyttää alakautta 26h, lopulta kiireellinen sekstoinoman uupumuksen vuoksi. Terve tyttö syntyi.
Toinen syntyi myös sektiolla, pelkopolin kautta menin ja siellä todettiin mulla ahdas lantio. Joten sektiopäätös oli helppo. Enkä olisi muutenkaan halunnut synnyttää alakutta, jäi niin pahat traumat ekasta synnytyksestä...
En kyllä ymmärrä noita pelko-sektioita.
Itse jouduin sektioon eikä minulta edes kysytty. Vauvan henki vaarassa viikkoja kasassa 24. Hirveä kokemus tuo leikkaus kaiken kaikkiaan. Yksi normaali alatie synnytys takana (kesto 24h) ja sattuuhan se ja välilihakin leikattiin. Nopeampaa vain toipuu alatie synnytyksestä kuin leikkauksesta. Itsellä vieläkin liitoskipuja arvesta ja maha tunnoton. Ei kiva.
Hätäsektio, vauva meinasi kuolla.
Kaksoseni syntyivät sektiolla rv 33 raskausmyrkytyksen takia. Vauvat olivat raskausmyrkytyksen takia pieniä (vain reilun kilon painoisia) eivätkä olisi jaksaneet/kestäneet synnytystä. Lisäksi toinen oli vatsassa poikittain. Oliko tässä riittävästi syitä sektioon?
Kaksi sektiota, eka kiireellinen kun avautuminen pysähtyi eikä saatu etenemään tipoillakan (supistukset heikkenivät). Tässä synnytys oli kestänyt jo liki 2 vrk.
Toinen johtui raskausmyrkytyksestä ja kun napanuoran virtauksien blokit pitenivät ei ollut muuta mahdollisuutta kuin sektio jolla pelastettiin vauvan henki. Oma olokin heikkeni hetki hetkeltä, joten jos olisi sairalaass viivytelty, niin ehkä en tätä kirjoittaisi enkä varsinkaan olisi kahden eläväisen lapsen onnellinen äiti!
Kiireellinen sektio uhkaavan hapenpuutteen takia.