Jos synnytit sektiolla, mikä oli syy?
Oliko syynä esim synnytyspelko (kuten yhdellä mun tutulla), hätäsektio vai joku muu syy?
Kommentit (148)
Minulla ahdas lantio syynä. Viisi sektiota takana. Vauvat 3055g pienin ja isoin 3680g.
Minulla ahdas lantio syynä. Viisi sektiota takana. Vauvat 3055g pienin ja isoin 3680g.
3x pelkosektio ja olen pyyntööni ja siihen suostumiseen tyytyväinen. Ensimmäisen 39+5 kohtuun kuolleen synnytin alateitse. Se oli hirveä kokemus. Seuraavat kolme pelkosektiolla ja ne olivat ihania kokemuksia. Toivuin ennalleni joka kerta kolmessa viikossa. Alatiesynnytyksen jälkeen kävin vielä 6½v myöhemmin psykologin luona puimassa synnytystä.
Olen varma, että niin alatiessä kuin sektiossakin asenne merkitsee paljon. Jos sektiota markkinoidaan, että se on hirveän kauhean kamala, niin toki se sitten siltä tuntuukin. Minä menin asenteella, että sektio on helpompi tapa ja niinhän se olikin. En uskonut pelkopolin lääkärin väitteitä sektion kauheuksista ja hyvä niin. Ennen toista sektiota minulle sanottiin, että ekalla kerralla oli vain hyvä tuuri ja nyt haava varmasti tulehtuisi. Okei, oli sitten hyvää tuuria kolme kertaa eikä yhdelläkään kertaa tullut mitään "luvattuja" komplikaatioita.
Perätila, ahdas lantio. Seuraavat kaksi alateitse. Sektiosta toivuin nopeimmin, mutta siltikään en sitä vapaaehtoisesti valitsisi.
Istukka repesi kesken synnytyksen. Oma ja lapsen henki vaarassa verenvuodon takia. Hätäsektio.
Tätä ennen kolme nopeaa alatiesynnytystä, joista tervehdyin paljon nopeammin kuin tuosta sektiosta.
P.s. mikään synnytyksistäni ei ole pilannut alapäätänimillään tavoin. Joillakin teillä on sitten ilmeisesti heikot lihakset ja huonommat rakenteet siellä, kun menevät normaalitoiminnasta pilalle..
Synnytyspelko papereissa. En mä todellisuudessa pelännyt, tiedän vaan että tämä oli parempi näin. Aivan sama kuinka nopeasti muut toipuvat mistäkin, itse toivuin molemmista sektioista helposti. Onhan se vähän asennejuttukin. Jos on halunnut synnyttää alateitse ja joutuu sektioon, voisin kuvitella olevan vaikeampaa kuin minulla joka otin kaikesta selvän etukäteen ja päätin jaloitella heti leikkauspäivän iltana. En voisi synnyttää alateitse, yöks. Onneksi elämme tällaista aikaa että tämä oli mahdollista.
Minulle tuli komplikaatio viimeisimmässä sektiossa.
31
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 21:32"]
31
[/quote]
Viitsitkö kertoa millainen komplikaatio?
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 21:34"]
31
[/quote]
[/quote]
Viimeisessä eli viidennessä sektiossa minulta puhkesi virtsarakko. Minulla on paljon kiinnikkeitä useista sektioista ja rakko oli kiinnittynyt kohtuun ja noussut ylemmäs. Lääkäri viilsi veitsellä siihen reiän. Olin kauemmin sairaalassa ja laitettiin sellainen hematuria katetri joka huuhtoi rakkoa(oli aika kivulias). Kotona olin muutaman päivän ja sitten alkoi verenvuoto rakosta. Uudestaan sairaalaan ja taas tuo hoito. Vielä kun pääsin kotiin niin viikon verran normi katetri mukana. Pikkuhiljaa toivuin. minulle sanottiin että olisin voinut tehdä potilasvahinko ilmoituksen mutta en jaksanut ruveta siihen.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 21:42"]
31
[/quote]
[/quote]
Viimeisessä eli viidennessä sektiossa minulta puhkesi virtsarakko. Minulla on paljon kiinnikkeitä useista sektioista ja rakko oli kiinnittynyt kohtuun ja noussut ylemmäs. Lääkäri viilsi veitsellä siihen reiän. Olin kauemmin sairaalassa ja laitettiin sellainen hematuria katetri joka huuhtoi rakkoa(oli aika kivulias). Kotona olin muutaman päivän ja sitten alkoi verenvuoto rakosta. Uudestaan sairaalaan ja taas tuo hoito. Vielä kun pääsin kotiin niin viikon verran normi katetri mukana. Pikkuhiljaa toivuin. minulle sanottiin että olisin voinut tehdä potilasvahinko ilmoituksen mutta en jaksanut ruveta siihen.
[/quote]
Kiitos vastauksesta! Kurjan kuuloinen komplikaatio tosin.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 21:45"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 21:42"]
31
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kiitos vastauksesta! Kurjan kuuloinen komplikaatio tosin.
[/quote]
Eipä kestä :) Eihän se mukavaa ollut.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 21:31"]
Synnytyspelko papereissa. En mä todellisuudessa pelännyt, tiedän vaan että tämä oli parempi näin. Aivan sama kuinka nopeasti muut toipuvat mistäkin, itse toivuin molemmista sektioista helposti. Onhan se vähän asennejuttukin. Jos on halunnut synnyttää alateitse ja joutuu sektioon, voisin kuvitella olevan vaikeampaa kuin minulla joka otin kaikesta selvän etukäteen ja päätin jaloitella heti leikkauspäivän iltana. En voisi synnyttää alateitse, yöks. Onneksi elämme tällaista aikaa että tämä oli mahdollista.
[/quote]
Näin myös mulla
En auennut kahta senttiä enempää käynnistyksestä huolimatta. Lopulta sain sairaskohtauksen, joka oli vaarassa johtaa lapsen kuolemaan (hapenpuute).
rv 29+ minulla kohtutulehdus ennen aikaisten vesien menon vuoksi ja vauva mahassa poikittain. Kiireellinen sektio.
Ensimmäinen synnytys alateitse ja nopeasti imukupilla revittiin kun vauvan syke laski ja jäi alas. 3. asteen repeämät ja peräaukon sulkijalihas rikki, jo siinä pöydällä maatessani sanoi lääkäri että mahdolliset seuraavat synnytykset sitten tod. näk. sektioita. Ja näin myös tuli olemaan, kaksi seuraavaa vauvaa suunnitelluilla sektioilla, lääkärit sanoivat heti että ei missään nimessä enää alatiesynnytystä, jos uudelleen repeää samat paikat voi jäädä eliniäksi pidätyskyvyttömyys ulosteen suhteen. No sitä en toivonut tietenkään. Sektiot menneet hyvin, toipuminen todella nopeaa, kaksi yötä sairaalassa ja terveen vauvan kans kotiin. Tosin ei vaivoja ekasta repeämäsynnytyksestäkään, saatiin korjausleikkauksella kuntoon mut tosiaan jäi riski revetä uudelleen yhtä pahoin.
meillä oli jalkatarjonta, siks sektio
Se on minun ja lääkärin välinen asia.
Kiireellinen sektio. Epäily sikiön hapen puutteesta.