Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos synnytit sektiolla, mikä oli syy?

Vierailija
23.03.2014 |

Oliko syynä esim synnytyspelko (kuten yhdellä mun tutulla), hätäsektio vai joku muu syy?

Kommentit (148)

Vierailija
1/148 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä voin rehellisesti ja anonyyminä sanoa, että halusin sektion suojatakseni alapäätäni. En myöskään halunnut virtsan- ja ulosteenpidätyskyvyn heikkenemistä, mikä on alatiesynnyttäneiden keskuudessa luultua yleisempää, siitä ei vaan puhuta. Sektio oli todella hyvä valinta, en ole katunut hetkeäkään.

Vierailija
2/148 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perätila, eka lapsi. Muut alakautta omasta halusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/148 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin 70 tuntia kestänyt edistymätön synnytys joka ei edennyt, kiireellinen sektio,tulehdusparametrit huolestuttavia, vauva alle 3 kg, joten ei oltu syötetty lihavaksi kohtuun eikä sokeritautia äidillä. järkyttävä kokemus, mutta terve lapsi.

Vierailija
4/148 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi synnytyspelko-vastaukset saavat niin paljon alapeukkuja? Syy se on siinä missä muutkin. Onko siellä vaan sektion halunneita mutta ei saaneita kateellisia? Huhhuh

Vierailija
5/148 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

HALUSIN PITÄÄ PILLUN TIUKKANA. Siinä se, nyt se on sanottu :) Minulle ei ole sinänsä väliä millä tavalla se vauva maailmaan pullahtaa, kuhan on tullakseen. Pilde tiukkana vauva kainalossa ja mies tyytyväisenä on helppo hymyillä ;) adiós biàchos

Vierailija
6/148 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 02:04"]HALUSIN PITÄÄ PILLUN TIUKKANA. Siinä se, nyt se on sanottu :) Minulle ei ole sinänsä väliä millä tavalla se vauva maailmaan pullahtaa, kuhan on tullakseen. Pilde tiukkana vauva kainalossa ja mies tyytyväisenä on helppo hymyillä ;) adiós biàchos

[/quote]

:D hahhaaa!!! Hyvä vastaus

Vierailija
7/148 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättivauva ja väärä tarjonta. Ponnistusvaihetta kesti yli 3h ennen sektiopäätöstä. Never again, vauvan kokoa ei uskottu raskausaikana ja kätilötkään ei salissa uskoneet miten iso vauva lopulta oli. Olen itse pienikokoinen ja paino nousi vain vauvan verran r-aikana.

Vierailija
8/148 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmalla osalla vastaajista syy on ollut lääketieteellinen ja vain muutamalla kosmeettinen. Oli niin tai näin, sektio on siis ollut kummassakin tapauksessa hyvä juttu. Pitäisiköhän kaikki vauvat saattaa maailmaan sektiolla, tasapuolisuuden nimissä. Ei tulisi näitä huonoja kokemuksia synnytyksessä, ei traumoja, ei turhaa kipua ja tuskaa, ei traumaa vauvalle, ei riskiä hapenpuutteesta, kiertyneistä napanuorista, juuttuneita päitä synnytyskanaviin, ei alapää repeämiä, virtsanpidätysvaivoja, löystyneitä emättimiä jne jne? Olisiko kanslaisaloitteen paikka?

Vierailija
9/148 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen pakko niitä lapsia on tehdä, jos tarvitsee sektion pelon takia? Jos pelkää naisen elämässä noin normaalia tapahtumaa eikä siksi voi synnyttää alakautta, pysyköön lapsettomana. Toinen on nämä, joilla on liian ahdas lantio. Jos lantio on jäänyt pikkutyttömäisen kapeaksi eikä sieltä vauva mahdu ulos kuten normaalin naisen lantiosta kuuluisi, niin älkää tehkö lapsia, koska teitä ei ole tarkoitettu siihen. Sille on syynsä, miksi naisen lantio on leveämpi kuin miehen. Entisaikaan ei varmasti ollut tällaisia ongelmia, koska naisellakin sai olla naisen lantio ja miehet pariutuivat hyvien synnyttäjien kanssa. Nyt sitten vinksahtuneiden kauneusihanteiden aikana kun naisen pitää olla laiha ja muodoton, ei edes synnytys onnistu.

Vierailija
10/148 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 18:06"]

Mikä ihmeen pakko niitä lapsia on tehdä, jos tarvitsee sektion pelon takia? Jos pelkää naisen elämässä noin normaalia tapahtumaa eikä siksi voi synnyttää alakautta, pysyköön lapsettomana. Toinen on nämä, joilla on liian ahdas lantio. Jos lantio on jäänyt pikkutyttömäisen kapeaksi eikä sieltä vauva mahdu ulos kuten normaalin naisen lantiosta kuuluisi, niin älkää tehkö lapsia, koska teitä ei ole tarkoitettu siihen. Sille on syynsä, miksi naisen lantio on leveämpi kuin miehen. Entisaikaan ei varmasti ollut tällaisia ongelmia, koska naisellakin sai olla naisen lantio ja miehet pariutuivat hyvien synnyttäjien kanssa. Nyt sitten vinksahtuneiden kauneusihanteiden aikana kun naisen pitää olla laiha ja muodoton, ei edes synnytys onnistu.

[/quote]

Mites kun mun lantio murtui pienenä auton alle jäätyäsi, luutuessaan jäi ahtaaksi ja kolme lasta on nyt mulla sektiossa synnytettynä? Olisiko pitänyt jättää synnyttämättä, kolarissa olin 12v. lapsena syytön jalankulkija.

Vierailija
11/148 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytys ei edennyt ja vauva väärässä tarjonnassa (ei laskeutunut) -> kiireellinen sektio.

Synnytyspelko -> suunniteltu sektio

Vierailija
12/148 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä "synnytyspelko" sektiot on ihan turhia. Suomessa ei kuole synnytykseen. Huono alku äitiydelle...

Vierailija
13/148 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ehdotettiin sektiota, kun olin jo 38-v ja lapsettomuushoidoilla alkanut raskaus. Halusin synnyttää alakautta. Synnytys sitten käynnistettiin vkolla 41+ , ja kun olin 3 cm auki, vauvan sydänäänet laskivat 50:een, ja tehtiin kiireellinen sektio. 

Vierailija
14/148 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi synnytyspelkoisia on alapeukutettu?
Juu, onhan synnytys luonnollista jne, mutta jos sattuu oikeasti olemaan kammo synnytykseen, niin ymmärrän täysin.
Itselle jäi ensimmäisestä synnytyksestä melkoinen kammo. Synnytys kesti melkein 40h, sain useamman paniikkikohtauksen sinä aikana. En varsinaisesti pelännyt itse synnytystä, mutta koin kivut kamalina (joita totta kai kätilö vähätteli) ja yli vuorokauden valvoneena ja ravinnotta olleena ei pää enää sitä tuskaa kestänyt :(
Kyllä se vauva sieltä tuli, terveenä ja kaikki hyvin. Muistot siitä tuo vieläkin paniikin päälle ja kyyneleet silmään. Ehkä oonkin vaan nykyajan herkkis :'P
En kuitenkaan turvautunut myöhemminkään sektioon, mutta synnytyksen kesto olikin seuraavassa ihan eri luokkaa.

Vierailija
15/148 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunniteltu sektio, kaksoset molemmat perätilassa. Sen jälkeen 3 alatietä.

Vierailija
16/148 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 18:18"]

Nämä "synnytyspelko" sektiot on ihan turhia. Suomessa ei kuole synnytykseen. Huono alku äitiydelle...

[/quote]

Kuolemat on harvinaisempia, äidin tai lapsen vammautumiset on tavallisia. On siinä pelättävää siinäkin.

En jotenkin osaa suhtautua näihin pelkosektioita vähätteleviin oikein muina kuin provoina, ei kai kenelläkään ihan oikeasti voi olla noin vatipäisiä mielipiteitä? Silti, jos nyt olisikin, näistä ei onneksi järjestetä mitään kansanäänestystä, joten noilla mielipiteillä voi pyyhkiä vaikka takapuolta. 

Vierailija
17/148 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 03:19"]

Suurimmalla osalla vastaajista syy on ollut lääketieteellinen ja vain muutamalla kosmeettinen. Oli niin tai näin, sektio on siis ollut kummassakin tapauksessa hyvä juttu. Pitäisiköhän kaikki vauvat saattaa maailmaan sektiolla, tasapuolisuuden nimissä. Ei tulisi näitä huonoja kokemuksia synnytyksessä, ei traumoja, ei turhaa kipua ja tuskaa, ei traumaa vauvalle, ei riskiä hapenpuutteesta, kiertyneistä napanuorista, juuttuneita päitä synnytyskanaviin, ei alapää repeämiä, virtsanpidätysvaivoja, löystyneitä emättimiä jne jne? Olisiko kanslaisaloitteen paikka?

[/quote]

Muuten hyvä, mutta kun se sektio maksaa huomattavasti enemmän. Siksi parasta olisi, että ne jotka alatiehen pystyvät, synnyttävät sitä kautta ja loput hoidettaisiin suunnitellulla sektiolla. Ei siis niin kuin nyt tehdään, että kaikki yrittävät ensin alatietä, ja osan kohdalla se johtaa sitten hätäsektioon tai kiireelliseen. Niissä kun ne riskit ovat aivan omaa luokkaansa!

Eikö meillä osata tutkia niitä lantioita jumaliste etukäteen, kuten muualla osataan? On täydellisen ala-arvoista synnyttäjän kohtelua "tutkia" asia laittamalla nainen kokeilemaan synnytystä.

Vierailija
18/148 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä äidiksi haluava uhraa sen verran kehoaan että synnyttää lapsensa alateitse. Sektio sen takia ettei halua revetä tai pelkää kipua on täyttä sontaa.

Vierailija
19/148 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta leikattu kaksi kasvainta kohdusta, ja leikkauksen jälkeen en todellakaan saanut synnyttää. Kohtu liian heikko. Olisin halunut synnyttää... Mutta en oikeastaan jaksanut edes harmitella asiaa. Oli tuo kasvainleikkaus niin raskas juttu.

En oikein itse ymmärrä noita synnytyspelkojuttuja..

Vierailija
20/148 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä 108:n kanssa!

Juuri jostain luin tilaston, jossa Suomi on 17. turvallisin synnytysmaa; äitikuolleisuus oli jotain 7.2 synnyttäjää 100 000 kohden eli todella vähän. Italia oli ykkösenä  luvuin 3.9/100 000.  Italiassa saa valita sektion, ja siellä sektiolla syntyykin noin 40% lapsista. Suomessa vain 16%. Jokin ei nyt oikein täsmää, sillä nimenomaan sektion sanotaan olevan todella vaarallinen, oli suunniteltu tai ei.

Veikkaan, että Suomessa riskeerataan turhaan monta ensisynnytystä, sillä itsekin tiedän vaikka kuinka monta, jolle tehty kiirreellinen-/hätäsektio kun lapsi ei olekaan mahtunut, ja päivystyssektioissahan kuolemanriski on jo paljon korkeampi kuin suunnitellussa (tosin SILTIKIN aika olematon!).