Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monet vähättelevät liikunnan vaikutusta kropan muotoon ja luulevat sen johtuvan geeneistä

Vierailija
20.11.2020 |

Monet sohvaperunat eivät tajua, että jos alkaisivat liikkua aktiivisesti ja syödä terveellosesti, he voisivat näyttää ihan yhtä hyviltä kuin ne urheilullisen näköiset. Esim. leveät hartiat näyttävät kapeammilta, kun on hyvä ryhti ja vähemmän rasvaa kehossa. Paksut pohkeet kiinteytyvät kauniiksi kun alkaa urheilla. Vyötärö tulee esiin omenavartaloisillakin, kunhan paino saadaan ensin kohdilleen. Kun katsoo vaikka 60-luvun valokuvia, lähes kaikki nuoret olivat hyväkroppaisia. Geeneillä ei ole yhtään niin iso merkitys kropan muotoon kuin terveellisillä elintavoilla.

Kommentit (106)

Vierailija
1/106 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tosi? Enpä olisi uskonut.

Vierailija
2/106 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoarvo sanalla nuori. Olen 36v ja parhaat päiväni menivät jo.

Lisäsin vielä, että monet (lue: ap) eivät ymmärrä, miten kovaa työtä on muokata kroppaan vähänkin muotoa. Jos siitä varsinaisesta työstä ei pidä, miksi ihmeessä pitäisi jonkun toisen vuoksi vaivautua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/106 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan saa liikunnalla 60-, 70-, tai 80-luvun vartaloa. Tämän hetken hoikat ja urheilulliset eivät näytä samalta kuin hoikat ja/tai urheilulliset 50 vuotta sitten.

Vierailija
4/106 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa. Toki voi olla paremmassa kunnossa ja saada kroppansa timmimmäksi, mutta ei voi vartalon perusmuotoja muuttaa, jalkoja pidentää tai treenata läskimahaa kokonaan pois. Joillekin jää aina jäljelle jotakin, josta tajuaa tyhmempikin, mihin kohtaan läski alkaisi kerääntyä, jos lopettaisi liikkumisen.

Eri asia sitten semmoinen täysi askeesi, mutta siitä tuskin oli nyt kyse.

Vierailija
5/106 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisurhelijoissa on useammin kroppa pötkömpi kuin tiimalasimpi, koska keskivartalon lihasmassaa on paljon ja lantion rasvaa vähän.

Vierailija
6/106 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Toki voi olla paremmassa kunnossa ja saada kroppansa timmimmäksi, mutta ei voi vartalon perusmuotoja muuttaa, jalkoja pidentää tai treenata läskimahaa kokonaan pois. Joillekin jää aina jäljelle jotakin, josta tajuaa tyhmempikin, mihin kohtaan läski alkaisi kerääntyä, jos lopettaisi liikkumisen.

Jalat näyttävät pidemmiltä kun ovat hoikemmat. Läskimahan saa kyllä pois jos syö terveellisesti, ei istu liikaa eli käyttää seisomapöytää töissä, ja lisäksi treenaa lihaskuntoa.

Vierailija
7/106 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo vyötäröasia on ihan shittiä. Voi olla kapea vyötärö, mutta se ei siltikään erotu mitenkään erityisesti, jos vartalon malli on suora.

Vierailija
8/106 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmiset tietää et osan piirteistä voi saada liikunnalla mut valitettavasti meille syötetää p**kaa siitä et kaikki ois mahdollista. Esim perinteinen suomalainen viululantio ei pyöristy millää liikunnalla eikä lihomisellakaan. Se vaan on millane on

Vierailija
9/106 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jalat näyttävät pidemmiltä kun ovat hoikemmat. Läskimahan saa kyllä pois jos syö terveellisesti, ei istu liikaa eli käyttää seisomapöytää töissä, ja lisäksi treenaa lihaskuntoa.

No ei todellakaan näytä mitenkään oleellisesti pidemmiltä, jos ovat lyhyet. Hoikkana oman kehon viat ärsyttävät paljon enemmän kuon läskinä.

Vierailija
10/106 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Treenaamallakaan ei saa tiimalasivartaloa eikä sitä ole nuorella ja hoikallakaan, jos ei ole. Olen tässä suhteessa onnekas eli vaikka ylipainoa on jonkun verran, ei vyötärö katoa ja paino menee lanteisiin, mistä mieheni kovasti pitää. 

Vierailija
11/106 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"leveät hartiat näyttävät kapeammilta, kun on hyvä ryhti ja vähemmän rasvaa kehossa."

Mitä p*skaa tää nyt oli? Hartioissa ei ole kauheasti rasvaa. Ja miksi niiden edes pitäisi olla kapeat.

Vierailija
12/106 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä siitä että liikunnasta hyötyvät ihan kaikkk vartalotyypit, mutta ei normaalipainoinen omenavartalo silti saa liikunnalla ampiaisvyötäröä tai päärynävartalo thigh gapia. On ihan hyväksyä oma vartalotyyppi ja liikkua hyvän olon eikä jonkun epärealistisen tavoitekropan vuoksi. Luusto ja rasvan kerääntyminen ovat yksilöllisiä ja se on ihan fine.

Vierailija
13/106 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ihteään tämä. Sepä se ettei tavallisella ihmisellä riitä aika treenata niin paljon että se erityisemmin näkyisi kropasta. Nimimerkillä kokemusta on. Joku aika sitten katsoin kuvia paikallisen crossfit-seuran kisamatkasta eikä se todellakaan ollut mikään kreikkalaisten vartaloiden riemukulkue. Ei niitä ihmisiä käytännössä erottanut taviksista. Katsoin siksi että omakin sukulainen harrastaa ja kilpailee voimaililajissa eikä hänestäkään sitä päällepäin uskoisi.

Vierailija
14/106 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnalla voi muokata jossain määrin kroppaa, mutta luontaiset mittasuhteet ovat mitä ovat. Ei luihusta tule raamikasta tai muodottomasta kurvikasta.

Vierailija
15/106 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on normaalipainoinen urheilija (juoksee maratoneja tms) ja on lyhytjalkainen hartiatiaton pötkö edelleen. Äitini on normaalipainoinen päärynävartalo urheilemattakin ja vyötärö erottuu hyvin. Minä olen hoikkana ja läskinä persjalkainen rintava pötkö. Läskinä rinnat ja maha kasvavat ja jalkoihin tulee vähän lisää massaa.

Vierailija
16/106 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kuitenkin aika rajallista miten voi vaikuttaa. Olen harrastanut kuntosalia pitkään ja saanut lihasta naiseksi ihan hyvin, mutta ei mun kropasta mitään kaunista ole tullut. Olen edelleen koomisen lyhytraajainen ja pitkäselkäinen, ja lantio on ihan luustollisista syistä laatikkomainen eli ylhäältä heti vyötärön alta asti leveä ja sitten kapenee alaspäin.

Vierailija
17/106 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän liikunanalla voi tosiaan muokata vartaloa, mutta on eri asia maksaako se vaivan. Ihminen, jolla on jollain tavalla ns. väärän mallinen kroppa, vaikkpa paksu vyötärö tai paksut reidet ja takapuoli, joutuvat tekemään todella paljon töitä päästäkseen lähemmäs yleisten standardien mukaista vartaloa, kuin joku jolla sellainen jo on geneettisesti. Luvassa on hirmuinen määrä treeniä, ja lopputulos on siltikin vain sinne päin. Kun treeni loppuu, vartaloa alkaa palata kohti alkuperäistä muotoaan.

Millaisella treenillä ap:n mielestä kasvatetaan pidemmät sääret? Tai isommat rinnat? Sirompi luusto olisi myös kiva.

Vierailija
18/106 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt oikein tiedä, miten leveää lantion luustoa tai hartioita voi kaventaa. Itse olen tiimalasi, eikä ne isot rinnatkaan katoa, vaikka painaisin kuinka vähän (kokeiltu on, ilmeisesti koostuvat pääasiassa muusta kuin rasvasta). Olen lyhyt ja niin ovat jalkanikin, jotka keräävät kiitettävän hyvin lihasta, joten sääreni eivät ole solakat matalassakaan painossa.

Kuntoilen paljon omaksi ilokseni, minulle tuottaa onnellisuutta se, mihin kaikkeen kehoni pystyy.

Vierailija
19/106 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienellä ruokavalion tarkennuksella, siis huom tarkennuksella eli vähensin hiilihydraattien määrää (pasta ja riisi, jotka korvasin vihanneksilla), lisäsin hiukan venyttelyä päivän aikana (aiemmin pari, kolme kertaa viikossa, nykyisin 1-3 kertaa päivässä), sain painoa pois 10 kg, kahdessa kuukaudessa ja valtaosa siitä lähti vyötäröltä, koska vyötärön ympärys kapeni yli 10 cm.

Kun olen jatkanut samalla ruokavaliolla, paino ei jojoile ja BMI näyttää pysyvän tasolla 21, kun aiemmin oli selvästi ns ylipainon rajalla. Tuo venyttely on myös helppo toteuttaa, itse teen kahvin keiton yhteydessä - kestää vain sen muutaman minuutin, kun kahvi latautuu/valmistuu.

Itsekin yllätyin, kuinka helposti mm vyötärö kapeni ja paino laski. Ikää kuitenkin 60+, eikä paino ole varsinaisesti ollut koskaan erityisemmin tarkkailun alla.

Vierailija
20/106 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole sopivia geenejä niin edessä on aika iso savotta. Monta tuntia raskasta treeniä monta kertaa viikossa hyvällä ruokavaliolla ja tuloksia alkaa ehkä näkyä muutaman kuukauden päästä. Ehkä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi