Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monet vähättelevät liikunnan vaikutusta kropan muotoon ja luulevat sen johtuvan geeneistä

Vierailija
20.11.2020 |

Monet sohvaperunat eivät tajua, että jos alkaisivat liikkua aktiivisesti ja syödä terveellosesti, he voisivat näyttää ihan yhtä hyviltä kuin ne urheilullisen näköiset. Esim. leveät hartiat näyttävät kapeammilta, kun on hyvä ryhti ja vähemmän rasvaa kehossa. Paksut pohkeet kiinteytyvät kauniiksi kun alkaa urheilla. Vyötärö tulee esiin omenavartaloisillakin, kunhan paino saadaan ensin kohdilleen. Kun katsoo vaikka 60-luvun valokuvia, lähes kaikki nuoret olivat hyväkroppaisia. Geeneillä ei ole yhtään niin iso merkitys kropan muotoon kuin terveellisillä elintavoilla.

Kommentit (106)

Vierailija
21/106 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 20 kg ylipainoinen. Mulla on koira. Kävelen joka päivä sen kanssa aamulenkin, sitten kävelen asemalle, ja asemalta töihin. Sama takaisinpäin. Illalla koiran kanssa tunnin lenkki.  Tiistaisin, torstaisin ja sunnuntaisin käyn uimahallissa ja uin puoli kilsaa.

Laihdutus ei multa suju, tykkään liikaa hyvistä murkinoista. Vaikka laihtuisin.................Ei kasva kintut pitkäsääriksi eikä tissit muutu pomppupalloiksi. Saattaapa olla että sixpäkkikään ei näy. On nimittäin skolioosi, notkoselkä ja laihana ollessani mahakin pömpötti,  eikä se siitä muuksi muutu vaikka laihtuisin.

Vierailija
22/106 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai syömisellä ja liikunnalla on merkitystä ihan jokaiselle mutta ihminen keksii aina tekosyitä miksi juuri hänellä se ei toimi. Terveisin pieni ja siro ranskatar.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/106 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienellä ruokavalion tarkennuksella, siis huom tarkennuksella eli vähensin hiilihydraattien määrää (pasta ja riisi, jotka korvasin vihanneksilla), lisäsin hiukan venyttelyä päivän aikana (aiemmin pari, kolme kertaa viikossa, nykyisin 1-3 kertaa päivässä), sain painoa pois 10 kg, kahdessa kuukaudessa ja valtaosa siitä lähti vyötäröltä, koska vyötärön ympärys kapeni yli 10 cm.

Kun olen jatkanut samalla ruokavaliolla, paino ei jojoile ja BMI näyttää pysyvän tasolla 21, kun aiemmin oli selvästi ns ylipainon rajalla. Tuo venyttely on myös helppo toteuttaa, itse teen kahvin keiton yhteydessä - kestää vain sen muutaman minuutin, kun kahvi latautuu/valmistuu.

Itsekin yllätyin, kuinka helposti mm vyötärö kapeni ja paino laski. Ikää kuitenkin 60+, eikä paino ole varsinaisesti ollut koskaan erityisemmin tarkkailun alla.

Niin? Eli todistit pointin, liikunnalla ei ole juuri mitään tekemistä vartalon muokkaamisen kanssa vaan ruokavaliolla. Toisaalta oma sukulaisvanhus on kertonut moneen kertaan että juuri tuossa kuvaamassasi iässä kauan kirottu läski vain yhtäkkiä rupesi lähtemään sekä häneltä itseltään että myöhemmin sisareltaan ilman että muuttivat tietoisesti mitään. Olisko joku hormoonitoimintajuttu.

Vierailija
24/106 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyn salilla usein ja en tosiaan jaksaisi ulkonäön takia. Kyllä siitä kidutuksesta pitää nauttia, että pari vuotta jaksaa, minkä jälkeen muotoa on voinut tulla jo jonkin verran. Iho on silti menettänyt nuoruuden kimmoisuuden, vatsa raskauksien jäljiltä kaamea jne.

Jossain vaiheessa naisena täytyy tehdä myös valinta, että haluatko selvästi erottuvat lihakset ja hieman vanhemman naaman vai nuorekkaammat kasvot mutta ei niin kovin selvästi erottuvat lihakset.

Jospa vain ollaan terveitä, liikutaan omaksi iloksi ja nautitaan hyvin toimivasta vartalosta ja kauniista hymystä.

Vierailija
25/106 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai syömisellä ja liikunnalla on merkitystä ihan jokaiselle mutta ihminen keksii aina tekosyitä miksi juuri hänellä se ei toimi. Terveisin pieni ja siro ranskatar.

Kyllä mä liikun, mutta ei se ole tehnyt minusta siroa ranskatarta, eikä edes kapeavyötäröistä, hyväkuntoisen kylläkin. Salilla tarttuu hyvin lihasta ja muussakin liikunnassa. Ja jos alan kituilla syömisen kanssa, en jaksa liikkua.

Olen harrastanut ainakin seuraavia: sali, kävely, uinti, pyöräily, intervallilenkit, ryhmäjumpat, kuntonyrkkeily, body pump/attack/balance/dance, zumba, golf, pilates.

Vierailija
26/106 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienellä ruokavalion tarkennuksella, siis huom tarkennuksella eli vähensin hiilihydraattien määrää (pasta ja riisi, jotka korvasin vihanneksilla), lisäsin hiukan venyttelyä päivän aikana (aiemmin pari, kolme kertaa viikossa, nykyisin 1-3 kertaa päivässä), sain painoa pois 10 kg, kahdessa kuukaudessa ja valtaosa siitä lähti vyötäröltä, koska vyötärön ympärys kapeni yli 10 cm.

Kun olen jatkanut samalla ruokavaliolla, paino ei jojoile ja BMI näyttää pysyvän tasolla 21, kun aiemmin oli selvästi ns ylipainon rajalla. Tuo venyttely on myös helppo toteuttaa, itse teen kahvin keiton yhteydessä - kestää vain sen muutaman minuutin, kun kahvi latautuu/valmistuu.

Itsekin yllätyin, kuinka helposti mm vyötärö kapeni ja paino laski. Ikää kuitenkin 60+, eikä paino ole varsinaisesti ollut koskaan erityisemmin tarkkailun alla.

Niin? Eli todistit pointin, liikunnalla ei ole juuri mitään tekemistä vartalon muokkaamisen kanssa vaan ruokavaliolla. Toisaalta oma sukulaisvanhus on kertonut moneen kertaan että juuri tuossa kuvaamassasi iässä kauan kirottu läski vain yhtäkkiä rupesi lähtemään sekä häneltä itseltään että myöhemmin sisareltaan ilman että muuttivat tietoisesti mitään. Olisko joku hormoonitoimintajuttu.

Tehokas venyttely on tehokasta liikuntaa ja kun sitä tapahtuu usein useita kertoja päivässä, se on helposti tehokkaampaa kuin laiskasti toteutetut kävelylenkit. Tehokas venyttely nostaa sykettä ja aikaansaa myös hengästymistä, verenkierto vilkastuu/aineenvaihdunta vilkastuu. Oikeantyyppinen venyttely myös kohdistuu lihasalueille, joita harvemmin käytetään, kuten vatsa, selkä, reidet, pakarat, käsivarret, niska jne.

Vierailija
27/106 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehokas venyttely on tehokasta liikuntaa ja kun sitä tapahtuu usein useita kertoja päivässä, se on helposti tehokkaampaa kuin laiskasti toteutetut kävelylenkit. Tehokas venyttely nostaa sykettä ja aikaansaa myös hengästymistä, verenkierto vilkastuu/aineenvaihdunta vilkastuu. Oikeantyyppinen venyttely myös kohdistuu lihasalueille, joita harvemmin käytetään, kuten vatsa, selkä, reidet, pakarat, käsivarret, niska jne.

Millaista on tehokas venyttely? Miten se nostaa sykettä?

Vierailija
28/106 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törmäsin tähän eli näin erään personaltrainerin kommentteja joissa totesi että ihmiset tulevat liian suurin odotuksin esim. salille ja haluaisivat näyttää siltä tältä ja tuolta mutta se ei ole mahdollista. Tiimalasivartaloa on mahdoton saada jollei esim. ole juurikaan vyötäröä tai on omenamallinen tms. Aina voi kiinteytyä ja rasvaa vaihtaa lihakseen mutta luita ei pysty muokkaamaan eikä vartalon perusmallia juurikaan miksikään muuttaa. Kuten persjalat ei siellä salilla pituutta kasva vaikka kuinka rautaa pumppaisi.

Vierailija
29/106 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntaa harrastavan ihmisen kroppa on ryhdikäs ja näyttää paremmalta kuin liikuntaa harrastamattoman yleensä. Aina näin ei ole. Jollain ihmisellä on luonnostaan kapeat hartiat, jättimäisen leveä takamus ja lyhyet, paksut jalat. Treenattuna tuo kroppa ei oikeastaan juuri kaunistu, ehkä hartioista tulee leveämmät, takamus kasvaa entisestään jne.

Itselläni on atleettinen vartalo, minulla on kapeat lanteet, hoikat jalat ja lanteita leveämmät hartiat. Urheilen kyllä aika paljon, mutta oikeastaan minun ei tarvitse tehdä kauheasti., näytän aika sporttiselta muutenkin Toisaalta sukulaiseni, jotka eivät urheile ja joilla on samanlainen kroppa kuin minulla, ovat kasvattaneet ison mahan (naisetkin). Eli se olisi minunkin kohtaloni varmaan, jos en liikkuisi.

Vierailija
30/106 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikuntaa harrastavan ihmisen kroppa on ryhdikäs ja näyttää paremmalta kuin liikuntaa harrastamattoman yleensä. Aina näin ei ole. Jollain ihmisellä on luonnostaan kapeat hartiat, jättimäisen leveä takamus ja lyhyet, paksut jalat. Treenattuna tuo kroppa ei oikeastaan juuri kaunistu, ehkä hartioista tulee leveämmät, takamus kasvaa entisestään jne.

Itselläni on atleettinen vartalo, minulla on kapeat lanteet, hoikat jalat ja lanteita leveämmät hartiat. Urheilen kyllä aika paljon, mutta oikeastaan minun ei tarvitse tehdä kauheasti., näytän aika sporttiselta muutenkin Toisaalta sukulaiseni, jotka eivät urheile ja joilla on samanlainen kroppa kuin minulla, ovat kasvattaneet ison mahan (naisetkin). Eli se olisi minunkin kohtaloni varmaan, jos en liikkuisi.

No se näyttää läskinäkin parrmmalta ryhdin ja energian osalta, muttei sillä ole muotojen kanssa niinkään tekoa.

Olin lääkärillä ja hän ihmetteli, miten voin painaa 87 kg, koska en vaikuta niin ylipanoiselta. No varmaan just liikunnan tuoma ryhti sekä yli normaalin vaihteluvälin oleva lihasmassa siellä rasvan ja turvotuksen seassa.

Vierailija
31/106 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaista on tehokas venyttely? Miten se nostaa sykettä?

Kokeile ja yllätyt, se ei myöskään suoraan lisää lihasmassaa, vain aktivoi olemassaolevaa ja polttaa rasvaa. Netti on täynnä ohjeita. Itse keskityn jo aiemmin listaamiini lihasryhmiin ja kaiken voi tehdä seisten, eikä apuvälineitä tarvita. Syke nousee helposti tasolta 60 tasolle 100 ja tarvittaessa useita kertoja päivässä.

Vierailija
32/106 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lyhyt töppökaulani ja pienet rintani eivät urheilulla kaunistu. Vatsakaan ei raskauden jäljiltä enää kiinteydy miksikään siloiseksi pyykkilaudaksi, vaikka kuinka treenaisi.

Vierailija
33/106 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hankala kysymys, koska ap:kin ottaa esimerkiksi menneiden vuosikymmenten kropat. Mutta ei silloin ihmiset syöneet mitään erityistä fitness ruokavaliota, monen nykyaikaisen mielestä sen ajan ruoka olisi ollut älytöntä hiilarien mättöä. Perunaa ja leipää vedettiin kaksin käsin koska ne oli halpaa perusruokaa joita tässä maassa on aina syöty. Kaloreita toki tuli kulutukseen nähden kohtuudella eli harva lihoi. Varsinkin naisista erittäin harva myös harrasti liikuntaa. Ihmiset näytti "ihan luonnostaan" siltä miltä näytti. Itsekin 1970-luvulla syntyneenä olin nuorena aika näyttävän näköinen tiimalasikroppainen, vaikka olin täysi tietokonenörtti joka en liikkunut yhtään ja söin tavallista kotiruokaa, miettimättä kaloreita, proteiineja tms.

Perinteisesti on ajateltu, että geenit ei voi olla syy, koska muutos tiimalasivartalon vallitsevuudesta pötkylävartalon hallitsevuuteen (jopa hoikilla, ellei treenaa) on tapahtunut joissain vuosikymmenissä. Mutta nykyäänhän tiedetään että ympäristötekijät säätelee geenien ilmenemistä, eli sitä mitkä geenit on päällä ja mitkä pois. Voiko jotkut asiat ympäristössä ja ravinnossa siis sittenkin vaikuttaa niin, että mekanismi menee geenien kautta? 

Vierailija
34/106 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla on tiimalasi, vaikka en liikkuisi yhtään. En myöskään liho herkästi. Olen 38v, eli en ihan nuorikaan enää. Nuorena en juurikaan harrastanut liikuntaa, mitä nyt pyöräilin jne hyötyliikuntaa välillä. Nyt olen liikunnallisempi, lähinnä terveyden takia. Mutta en oleta että jokainen voi tältä näyttää yhtä vähällä vaivalla. Minulle on vaan sattunut hyvät geenit. Ja toki sekin, että vaikka herkuttelen, en mätä kaksin käsin. Annokset on pieniä. En vaan jaksa enempää.

Vierailija
35/106 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painoarvo sanalla nuori. Olen 36v ja parhaat päiväni menivät jo.

Lisäsin vielä, että monet (lue: ap) eivät ymmärrä, miten kovaa työtä on muokata kroppaan vähänkin muotoa. Jos siitä varsinaisesta työstä ei pidä, miksi ihmeessä pitäisi jonkun toisen vuoksi vaivautua.

Mielestäni tällainen ajattelutapa, että parhaat päivät ovat jo menneet, on hieman vaarallinen. Mä olen 34-vuotias enkä mä todellakaan ajattele, että vartalollisesti mun parhaat päivät ovat jo menneet.

Kate Backingsale on sua 10 vuotta vanhempi ja hän on kovassa kunnossa:

https://www.rachaelattard.com/kate-beckinsale-diet-workout-routine-actr…

Tietysti hänellä voi olla eri muotoinen kroppa kuin sinulla ja julkkiksena hänellä on enemmän aikaa ja rahaa kuntoiluun ja terveelliseen ruokavalioon, mutta ei se tarkoita, että itseensä ei kannattaisi ollenkaan panostaa.

Luin nuorempana tosi paljon julkkisten ruokavalio- ja treenivinkkejä, koska halusin tietää miten he näyttävät niin hyviltä. Ruokavalioiden ja treenien yksityiskohdat saattoivat vaihdella, mutta lopputulos on, että he syövät runsaasti kasviksia, sopivasti proteiinia ja rasvoja eivätkä he syö koko ajan herkkuja. Treenitkin olivat monipuolisia ja sisälsivät lihaskuntoa ja aerobista liikuntaa. Ei noihin juttuihin oikeasti tarvitse yksityiskokkia ja personal traineria. Hyvään alkuun pääsee ihan kotonakin.

Vierailija
36/106 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hankala kysymys, koska ap:kin ottaa esimerkiksi menneiden vuosikymmenten kropat. Mutta ei silloin ihmiset syöneet mitään erityistä fitness ruokavaliota, monen nykyaikaisen mielestä sen ajan ruoka olisi ollut älytöntä hiilarien mättöä. Perunaa ja leipää vedettiin kaksin käsin koska ne oli halpaa perusruokaa joita tässä maassa on aina syöty. Kaloreita toki tuli kulutukseen nähden kohtuudella eli harva lihoi. Varsinkin naisista erittäin harva myös harrasti liikuntaa. Ihmiset näytti "ihan luonnostaan" siltä miltä näytti. Itsekin 1970-luvulla syntyneenä olin nuorena aika näyttävän näköinen tiimalasikroppainen, vaikka olin täysi tietokonenörtti joka en liikkunut yhtään ja söin tavallista kotiruokaa, miettimättä kaloreita, proteiineja tms.

Perinteisesti on ajateltu, että geenit ei voi olla syy, koska muutos tiimalasivartalon vallitsevuudesta pötkylävartalon hallitsevuuteen (jopa hoikilla, ellei treenaa) on tapahtunut joissain vuosikymmenissä. Mutta nykyäänhän tiedetään että ympäristötekijät säätelee geenien ilmenemistä, eli sitä mitkä geenit on päällä ja mitkä pois. Voiko jotkut asiat ympäristössä ja ravinnossa siis sittenkin vaikuttaa niin, että mekanismi menee geenien kautta? 

Onko olemassa tutkittua tietoa, että aikaisemmin tiimalasivartaloita olisi ollut enemmän? Olen aina ajatellut, että erilaisten vartalomallien suhteellinen osuus olisi ollut samaa luokkaa, mutta koska ihmiset olivat hoikempia, he näyttivät paremmilta. Myös sen ajan vaatteet ja mekot korostivat vartalia. Suomifilmeissä uimaan kirmaavat naiset ainakin ovat vartaloltaan ihan samanlaisia kuin tuntemani nykyajan naiset.

Vierailija
37/106 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun teoria on se että 70-luvulla ihmiset oli laihoja koska ruoka oli niin pahaa. Ainakin minun lapsuudenperheen ruoat oli sellaisia että ne juuri ja juuri sai alas. Eihän silloin naiset liikuntaa harrastaneet, luultavasti sellainen katsottiin noloksi ja laiskuudeksi. Iso takapuoli ainakin oli nolo juttu.

Vierailija
38/106 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko olemassa tutkittua tietoa, että aikaisemmin tiimalasivartaloita olisi ollut enemmän? Olen aina ajatellut, että erilaisten vartalomallien suhteellinen osuus olisi ollut samaa luokkaa, mutta koska ihmiset olivat hoikempia, he näyttivät paremmilta. Myös sen ajan vaatteet ja mekot korostivat vartalia. Suomifilmeissä uimaan kirmaavat naiset ainakin ovat vartaloltaan ihan samanlaisia kuin tuntemani nykyajan naiset.

Oli ne vähän hoikempia.

Vierailija
39/106 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painoarvo sanalla nuori. Olen 36v ja parhaat päiväni menivät jo.

Lisäsin vielä, että monet (lue: ap) eivät ymmärrä, miten kovaa työtä on muokata kroppaan vähänkin muotoa. Jos siitä varsinaisesta työstä ei pidä, miksi ihmeessä pitäisi jonkun toisen vuoksi vaivautua.

Mielestäni tällainen ajattelutapa, että parhaat päivät ovat jo menneet, on hieman vaarallinen. Mä olen 34-vuotias enkä mä todellakaan ajattele, että vartalollisesti mun parhaat päivät ovat jo menneet.

Kate Backingsale on sua 10 vuotta vanhempi ja hän on kovassa kunnossa:

https://www.rachaelattard.com/kate-beckinsale-diet-workout-routine-actr…

Tietysti hänellä voi olla eri muotoinen kroppa kuin sinulla ja julkkiksena hänellä on enemmän aikaa ja rahaa kuntoiluun ja terveelliseen ruokavalioon, mutta ei se tarkoita, että itseensä ei kannattaisi ollenkaan panostaa.

Luin nuorempana tosi paljon julkkisten ruokavalio- ja treenivinkkejä, koska halusin tietää miten he näyttävät niin hyviltä. Ruokavalioiden ja treenien yksityiskohdat saattoivat vaihdella, mutta lopputulos on, että he syövät runsaasti kasviksia, sopivasti proteiinia ja rasvoja eivätkä he syö koko ajan herkkuja. Treenitkin olivat monipuolisia ja sisälsivät lihaskuntoa ja aerobista liikuntaa. Ei noihin juttuihin oikeasti tarvitse yksityiskokkia ja personal traineria. Hyvään alkuun pääsee ihan kotonakin.

Eiköhän Kate ole käynyt kiristämässä kasvojaan tai ottamassa botoxia ja ehkä muutamassa rasvaimussa. Me ei voida tietää, mitä kaikkea hän on tehnyt säilyttääkseen nuoruutensa. Me emme myöskään näe häntä normaalissa valossa ilman meikkiä. Emme tiedä, miltä hän näyttää ilman vaatteita.

Huolehdin kyllä itsestäni. Olen siis se, joka tässä ketjussa on maininnut käyvänsä usein salilla. Minulla on tiimalasivartalo ja rasvaprosentti on naiseksi melko alhainen. Jonkin verran saan kiinni ihosta esimerkiksi lantion ja pakaran sivulla ja pakaran ja takareidet välistä. Vatsalihakset näkyvät jonkin verran. Vaatteet päällä voin olla jonkun mielestä tosi hyvännäköinen vartaloltani.

Totuus on, etten ole enää 20v. Olen synnyttänyt kolme lasta ja se näkyy kehossani. Rasva on selvästi alkanut kertyä hieman eri tavalla kehooni, arvet ja selluliitti ovat pysyviä. Kudos on menettänyt joustavuuttaan ja allit roikkuvat jonkin verran, koska raskauksien aikana sain aina +20kg.

En halua lähteä sille linjalle, jossa tavoittelisin ikuista nuoruutta tai harrastaisin liikuntaa vain näyttääkseni hyvälle. Voin toki yrittää näyttää hyvältä, mutta teini-ikäisen tyttäreni olemassaolo muistuttaa, että minä vanhenen ja se on ihan ok.

Vierailija
40/106 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen lievästi ylipainoinen ja minulla on tiimalasivartalo. Se näyttäisi varmasti paremmalta, jos urheilisin aktiivisesti. Tämä asia ei kuitenkaan poista sitä, että minulla on tiimalasivartalo nimenomaan geenien vuoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän