Sähköpyörä tulee yllättävän kalliiksi pitää.
Vuoden ahkerasta sähköpyöräilystä kertyy rauhallisemmassakin ajossa helposti satojen eurojen ylimääräinen kulu, kirjoittaa Tekniikan Maailma.
Vaikka itse sähköenergia ei sähköpyöräilyssä juuri maksa, kuluttavat väännökkäät sähköpyörät ketjuja ja rattaita sen verran kovaan tahtiin, että esimerkiksi työmatkaa suhaava päivittäispyöräilijä saa olla huolto- ja korjaushommissa TM:n mukaan jopa useita kertoja vuodessa.
– Uudet rattaat eteen, taakse ja takavaihtajaan maksavat toisen satasen ja enemmänkin, TM jatkaa aiheesta ja kertoo pakollisten vuosittaisten varaosakulujen yhteissumman nousevan helposti kolminumeroisiin lukuihin.
Jos huolto- ja korjaustöitä joutuu teettämään lisäksi korjaamolla, kertaantuu summa tästä vielä jopa moninkertaiseksi.
https://www.is.fi/autot/art-2000007621313.html
Ei olekaan sitten halpaa hommaa tuo sähköpyöräily jos sitä rupeaa tosissaan harrastamaan. Itsellä ei ainakaan olisi paikkaa eikä varmaan taitoakaan noita hommia itse tehdä joten korjaamollehan se olisi aina vietävä. Milläs sen sitten viet jos ei autoakaan ole? Taluttamalla? Taksilla? Ei, ei, en osta sähköpyörää.
Kommentit (147)
Aivan samalla tavalla kuluvat osat fillarissa menevät vaihtoon kulkee sähköllä, bensalla tai lihaksilla.
About 1000km menee ketjut, takapakka viimeistään kolmansien ketjujen kanssa.
Pelkkä klikkiuutinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kymmenen vuotta olen käyttänyt eikä ole rattaita vaihdettu. Takarengas menee suunnilleen kerran vuodessa vaihtoon.
Vaan sieltähän heräsi etumoottorisen onnellinen omistaja, jota uutinen ei koske millään tavalla.
Moottori on takapyörässä. En nyt ymmärrä miksi sähköpyöräilyä koskeva uutinen ei koskisi sähköpyöräilijää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kymmenen vuotta olen käyttänyt eikä ole rattaita vaihdettu. Takarengas menee suunnilleen kerran vuodessa vaihtoon.
Vaan sieltähän heräsi etumoottorisen onnellinen omistaja, jota uutinen ei koske millään tavalla.
Laadukas etumoottoripyörä on melkeinpä huoltovapaa, jos voitelee ketjua ja ajelee rauhallisesti. Onhan noita vielä toistaiseksi saatavilla. Pitäähän siinä varoa etupyörän sutimista liukkaalla, muttei se ole ongelma, kun sen tiedostaa.
Ei nämä polkupyörän huoltokulut mikään iso erä ole ja voihan ne aina laittaa firman piikkiin siinä missä kauneudenhoitokulutkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moottori on takapyörässä. En nyt ymmärrä miksi sähköpyöräilyä koskeva uutinen ei koskisi sähköpyöräilijää.
Oma valinta olisi moottori takanavassa. Napamoottoriset häviävät keskimoottoriselle mäennousukyvyssä, muttei ero ole tieliikenneajossa merkitsevä, vain maasto ja urheiluajossa. Vastineeksi saa ylivoimaisen edulliset huoltokulut ja itse hankintahintakin on puolet pienempi.
kaksi vuotta sähköpyörällä, jotain 200 km viikossa ja ainoat osat jotka olen vaihtanut on olleet renkaita ja muutama pinna, a'70c.
Tytti Yli-V. kirjoitti:
Ei nämä polkupyörän huoltokulut mikään iso erä ole ja voihan ne aina laittaa firman piikkiin siinä missä kauneudenhoitokulutkin!
Jos hankkii 10 vuotta vanhan keskivertoauton, sen kaikki kulut ovat yhteensä n. 5000€/vuosi. 3000€ sähköpyörällä vastaavat kulut ovat alle 1000€.
Karkeasti arvioiden, jos ostaa sähköpyörän auton rinnalle, pystyy ahkerasti pyöräilemällä alentamaan autoilukulua tuon sähköpyrän 1000 € vuosikustannuksen verran. Saattaa käydä jopa niin, että huomaa auton olevan tarpeeton ja luopuu siitä.
Mun pyörän hinnaksi on tullut niin 300 e / vuosi, ja mielestäni ihan kohtuullista.
voimansiirto uusiksi normifillariin on sen 70-80 e, töineen kaikkineen.,Oulussa ainakin.
Juuri syksyllä kakkosfillariin vaihdatin ja huollatin, 72e tarkalleen.
Vierailija kirjoitti:
voimansiirto uusiksi normifillariin on sen 70-80 e, töineen kaikkineen.,Oulussa ainakin.
Juuri syksyllä kakkosfillariin vaihdatin ja huollatin, 72e tarkalleen.
Näihin uusimpiin 12- vaihteisiin taitaa maksaa pelkät osat jotain kolme kertaa tuon verran. Mutua. No vuosien myötä hinnat tippunevat, kun tulee lisää uutuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Mun pyörän hinnaksi on tullut niin 300 e / vuosi, ja mielestäni ihan kohtuullista.
Minusta noin suuret huoltokulut ovat kohtuuttomat ja johtavat siihen että fillarilla ajetaan niin kauan kunnes ketjut on lopussa ja sitten ostetaan uusi. Tuo lienee nykyisin edullisin vaihtoehto. Eli ostaa esimerkiksi 400-500 euroa maksavan niin sanotun hybridin ja yrittää sinnitellä sillä kaksi vuotta ja ostaa sitten uuden ennen kuin ketjut ja rataspakat on pakko vaihtaa.
Vertailun vuoksi. Fillari maksaa uutena 500 euroa, vuosittaiset huoltokulut 300 euroa. Auto, joka on paljon monimutkaisempi laite, maksaa uutena 50.000 euroa ja vuosihuolto 300 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta noin suuret huoltokulut ovat kohtuuttomat ja johtavat siihen että fillarilla ajetaan niin kauan kunnes ketjut on lopussa ja sitten ostetaan uusi. Tuo lienee nykyisin edullisin vaihtoehto. Eli ostaa esimerkiksi 400-500 euroa maksavan niin sanotun hybridin ja yrittää sinnitellä sillä kaksi vuotta ja ostaa sitten uuden ennen kuin ketjut ja rataspakat on pakko vaihtaa.
Vertailun vuoksi. Fillari maksaa uutena 500 euroa, vuosittaiset huoltokulut 300 euroa. Auto, joka on paljon monimutkaisempi laite, maksaa uutena 50.000 euroa ja vuosihuolto 300 euroa.
Me puhutaan nyt kenties eri asiasta. Pyörä, uusi akku, renkaita ja jotain sälää yhteensä 3000 euroa, käyttöikä 10 vuotta. Sähkön osuutta en ole laskenut koska en osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
400-500€ saa kivan toimivan pyörän. Sillä ajelee ketjuja rasvaten pari kertaa ne vaihtaen n. neljä vuotta ja sitten ostaa uuden viimeistä huutoa olevan vastaavan pyörän. Vanha pyörä saa uuden omistajan jostain satunnaispyöräilijästä tai aloittelijasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
400-500€ saa kivan toimivan pyörän. Sillä ajelee ketjuja rasvaten pari kertaa ne vaihtaen n. neljä vuotta ja sitten ostaa uuden viimeistä huutoa olevan vastaavan pyörän. Vanha pyörä saa uuden omistajan jostain satunnaispyöräilijästä tai aloittelijasta.
Onko tuolla 500e pyörällä nyt merkitystä kun tämä aloitus liittyi sähköavusteisiin?
Napavälitteinen moottori niin ei kulu voimansiirron osat nopeesti,mutta nuita aika vähän.
tuo saattas olla yks https://efat.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuolla 500e pyörällä nyt merkitystä kun tämä aloitus liittyi sähköavusteisiin?
Voi vertailla, että kannattaisiko yrittää pärjäillä halvemmalla luomupyörällä sähköpyörän ostamisen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Napavälitteinen moottori niin ei kulu voimansiirron osat nopeesti,mutta nuita aika vähän.
tuo saattas olla yks https://efat.fi/
Siinä olisi huoleton vehje ympärivuotiseen käyttöön kaikentyyppiseen ajoon.
Erikoinen tilanne maailmalla, että pyöristä ja osista on huutava pula, vaikka Kiinan teollisuus pyörinee normaalisti ja ollut nii jo pitkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vertailla, että kannattaisiko yrittää pärjäillä halvemmalla luomupyörällä sähköpyörän ostamisen sijaan.
Mä en halua että mun liikkuminen on pärjäilyä.
Lasken että vuodessa säästän joukkoliikenteen kuluja n 150 että kun ajan sähköpyörällä. Tavallisella en ajaisi. Saman verran rahaa menee siis kaikkeen yleiseen hurvitteluun ja muuhun hauskaan, jonka arvo on hyvin vaikeasti hinnoiteltavissa. Kannattaa miettiä että missä sillä pyörällä ajaisi ja mitä sillä saa!
Hyvä vaan. Reidetkin leviävät kun välttyy polkemisen vaivalta. Se ja s-potkulaudat kertovat totuuden maailmanparantajien askeettisuudesta.
No sitähän voi peukuttaa vaikka joku pelokas palstamamma, joka pelkää nyt ketjujen kuluvan eikä uskalla edes ostaa. Kannattaa keskustella pyöräilijöiden kanssa. Muutenhan tämä on osastoa Köyhälle kaikki on kallista. Mistä ihmeestä tulee ajatus, että pyörän ylläpito ei maksaisi mitään tai olisi halpaa.