Sähköpyörä tulee yllättävän kalliiksi pitää.
Vuoden ahkerasta sähköpyöräilystä kertyy rauhallisemmassakin ajossa helposti satojen eurojen ylimääräinen kulu, kirjoittaa Tekniikan Maailma.
Vaikka itse sähköenergia ei sähköpyöräilyssä juuri maksa, kuluttavat väännökkäät sähköpyörät ketjuja ja rattaita sen verran kovaan tahtiin, että esimerkiksi työmatkaa suhaava päivittäispyöräilijä saa olla huolto- ja korjaushommissa TM:n mukaan jopa useita kertoja vuodessa.
– Uudet rattaat eteen, taakse ja takavaihtajaan maksavat toisen satasen ja enemmänkin, TM jatkaa aiheesta ja kertoo pakollisten vuosittaisten varaosakulujen yhteissumman nousevan helposti kolminumeroisiin lukuihin.
Jos huolto- ja korjaustöitä joutuu teettämään lisäksi korjaamolla, kertaantuu summa tästä vielä jopa moninkertaiseksi.
https://www.is.fi/autot/art-2000007621313.html
Ei olekaan sitten halpaa hommaa tuo sähköpyöräily jos sitä rupeaa tosissaan harrastamaan. Itsellä ei ainakaan olisi paikkaa eikä varmaan taitoakaan noita hommia itse tehdä joten korjaamollehan se olisi aina vietävä. Milläs sen sitten viet jos ei autoakaan ole? Taluttamalla? Taksilla? Ei, ei, en osta sähköpyörää.
Kommentit (147)
Varmasti yleensäkin pyörissä joissa monta etu- ja takaratasta. Mulla on sähköpyörässä napavaihde. Sillä on ajettu nyt yli 2000km eikä ole tarvinnut vaihtaa kuin ketjut kerran. Ja yhtäkkiä tuskin menee mikään rikki, mulla ainakin antaa ensin vikakoodin (löysät polkimen mutterit valittaa jne). Ei sillä pyörällä nyt NIIN kovaa vääntöä saa aikaiseksi, sähköavustuskin kytkeytyy pois 25km/h jälkeen.
Vaihtakaa moottoripyörän ketjut ja rattaa jos ei rimpulaketjut kestä. Niitä saatte polkea niin paljon kuin sielu sietää.
Missä mallissa on erityisen helposti ja kätevästi irrotettava akku?
En haluaisi nyhrätä rystysiä verille aina kun otan akun mukaan pyörältä.
Mitähän siitä sitten? Sähköpyörä työmatkoilla onkin auton vaihtoehto. Varmaan tulee paljon halvemmaksi jo ihan bensoissa,
Sama juttu on myös sähköttömien pyörien kanssa, ei niillä ajaminen ilmaista ole. Minulla on 20 kilometrin työmatka, jonka poljen (tai poljin ennen etätöitä) ympäri vuoden säässä kuin säässä. Vuosittain saa vaihtaa ainakin ketjut, molemmat rataspakat, todennäköisesti jarrupalat ja noin joka toinen vuosi keskiön. Lisäksi polkimia, renkaita, jne. Itse on osaa edes säätää vaihteita, joten nuo työt maksavat satasia vuodessa. Kun ottaa huomioon, että fillarini ovat hintaluokkaa 400-500 euroa, niin vuosittain noin 50% uuden hinnasta huoltoon on paljon rahaa.
On selvää, että sähköpyörästä on vähintään kaikki samat kulut ja luultavasti se lisäksi kuluttaa enemmän voimansiirtoa eikä elektroniikkakkaan ole ikuista.
Renkaat kuluu paskaksi, kun sähköpyörä painaa enemmän kuin tavallinen. Kalliimpaa kuin auton omistaminen. Olen pettynyt, siirryn kävelemään!
Vierailija kirjoitti:
Vaihtakaa moottoripyörän ketjut ja rattaa jos ei rimpulaketjut kestä. Niitä saatte polkea niin paljon kuin sielu sietää.
Miksi ei tosiaan tehdä sähköpyöriä, jossa on napavaihteisto ja moottoripyörän ketjut sekä rattaat? Luulisi niiden kestävän edes pari vuotta ennen kuin menevät vaihtoon. Voisin ostaakin, jos olisi saatavilla tällainen huoltovapaa fillari.
Vierailija kirjoitti:
Ei sen kuulu olla halpaa. Sen kuuluu pelastaa ilmasto.
Kuluja kuuluu peitellä.IMO
Fillarin moottorin vääntö on noin 65-85Nm, joka mummoyksiköiksi muutettuna tarkoittaa 28 kilon lisävoimaa polkimien pyöritykseen.
Vanhanaikaisissa etu- tai takanapamoottorissa voimansiirrolle ei tule ylimääräistä rasitusta, päinvastoin, niissä rasitus on pienmpi kuin sähköttömässä pyörässä, mutta moderneissa keskimoottorisissa rasitus tulee suoraan voimansiirtoon ja erityisesti isoa vaihdetta käytettäessä (johon sähköpyöräilijä helposti sortuu, kun polkeminen ei tunnu raskaalta).
Sähköpyörän voimansiirto kestää huollettuna pitkään, mutta jos ketjuja pestään keväällä jos silloinkaan, ajetaan liian isolla vaihteella ja voidellaan kun alkaa kuulua ylimääräisiä ääniä, niin seurauksena on nopeasti loppuunkuluneet ketjut ja rattaat.
Sitä paitsi sähköpyörällä pääsee kevyesti kuuttakymppiä, kun vaihtaa tehokkaamman moottorin ja poistaa turhat polkemisrajoitukset.
Sähköpyörää en omista mutta kyllä perinteisiäkin pyöriä joutuu huoltamaan. Normipyörä kestää vaikka ajaa tankilla yli mutta maantiepyörä vaatii paljon huolenpitoa. Ketjut, rattaat, jarrupalat, jarrulevyt ja renkaat ovat kulutustavaraa. Niitä joutuu uusimaan.
Kannattaa opetella huoltamaan itse. Se ei ole vaikeaa mutta joutuu investoimaan muutamaan työkaluun. Ketjut ja vaihteiston rattaat kannattaa puhdistaa usein. Niihin tarttuu hiekkaa, pölyä ja muuta likaa. Puhtaina ne toimivat ja kestävät paremmin. Samaten kohdallaan olevat säädöt parantavat kestävyyttä.
Joidenkin mielestä fillarin rassaaminen voi olla jopa ihan mukavaa puuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Normaali tieajossa käytettävässä sähköpyörässä voisi olla mopedin renkaat, voimansiirto ja jarrut, kunnon teräksiset täyspitkät lokarit. Muutaman kymmenen kilon lisäpaino ei haittaa, kun apuna on väkevästi vetävä moottori. Lakia voisi säätää niin, että painavassa ei-urheilupyörässä voisi olla isompi moottori.
Voimansiirron säästämiseksi:
-ketjua ja rattaita kannattaa pyyhkiä puhtaaksi ahkeraan
-ketju kannattaa voidella joka päivä. Oma kikkani helppoon voiteluun on kannellinen lasipurkki, jonka pohjalla on pari senttiä halvinta öljyä ja sisällä pystyssä purkin korkuiseksi katkaistu pieni maalipensseli.
-Pyörässä kannattaa olla hyvät lokasuojat. Etulokarin roiskeläppä kannattaa ulottaa mahdollisimman alas, niin kengät ja ketju ovat suojassa kuralta.
-kannattaa kierrättää kahta ketjua, joka parhaimmillaan pienentää kuluja 2/3 ( KVG "ketjun kierrättäminen"), eli vaihtaa 1000km välein vuorotellen kahta eri ketjua pyörään. Ei vaadi korkeaa teknistä osaamista, kun pikaliittimet (ketjuliitin) on keksitty. Samassa yhteydessä sitten pyyhkii rattaat ja pyörän alaosan puhtaaksi.
Itselläni on kaksi akkua, iso ja pieni. Tuo pienikin akku toimii hyvin rauhallisessa ajossa, mutta kun on ajanut jotain puolet toimintamatkasta, se ei enää kestä ajaa ylämäkiä täysteholla, vaan "kyykkää". Tämä paljastanee sen, että pikku akun kennot joutuvat vääjäämättä koville ja elinikä lyhenee.
Vierailija kirjoitti:
Missä mallissa on erityisen helposti ja kätevästi irrotettava akku?
En haluaisi nyhrätä rystysiä verille aina kun otan akun mukaan pyörältä.
Pyöräijällähän on aina hanskat kädessä on ihan turvavaruste kaatumisen varalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei tosiaan tehdä sähköpyöriä, jossa on napavaihteisto ja moottoripyörän ketjut sekä rattaat? Luulisi niiden kestävän edes pari vuotta ennen kuin menevät vaihtoon. Voisin ostaakin, jos olisi saatavilla tällainen huoltovapaa fillari.
Sähkömoottori jaksaisi myös kuljettaa pyörää, jossa on oikeasti puhkeamattomat kumit. No sähköläski on tässä mielessä hyvä valinta. Itsellä läslkipyörällä takana neljä vuotta ilman rengasrikkoja.
Kymmenen vuotta olen käyttänyt eikä ole rattaita vaihdettu. Takarengas menee suunnilleen kerran vuodessa vaihtoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polkupyörien kehitystä ohjaavat enemmät muoti kuin käytännöllisyys ja järkisyyt, mutta uskon kyllä, että huoltovapaalle sähköpyörälle olisi tilausta.
Vierailija kirjoitti:
Luin jutun kommentteja ja siellä ollaan vahvasti eri mieltä.
Ei olla, jos hyvin sanottu -pisteitä katsoo.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu on myös sähköttömien pyörien kanssa, ei niillä ajaminen ilmaista ole. Minulla on 20 kilometrin työmatka, jonka poljen (tai poljin ennen etätöitä) ympäri vuoden säässä kuin säässä. Vuosittain saa vaihtaa ainakin ketjut, molemmat rataspakat, todennäköisesti jarrupalat ja noin joka toinen vuosi keskiön. Lisäksi polkimia, renkaita, jne. Itse on osaa edes säätää vaihteita, joten nuo työt maksavat satasia vuodessa. Kun ottaa huomioon, että fillarini ovat hintaluokkaa 400-500 euroa, niin vuosittain noin 50% uuden hinnasta huoltoon on paljon rahaa.
Epäilen, että sinua huijataan.
Opettele mittaamaan ketju itse ja vaihda se kun on tarvis. Rattaat kestävät selvästi kauemmin kuin ketju jos ketju vaihdetaan aina ajallaan.
Kannattaa myös harkita hieman laadukkaampaan pyörään investoimista, esimerkiksi Ultegran osat kestävät luultavasti dramaattisesti pidempään kuin halpasarjat. Jos et raski ajaa ykköspyörällä ympäri vuoden, niin jätä vanha pyörä käyttöön pahimmille loskakeleille.
Vaihteiden säätäminen (normaaliin ketjuvaihteiseen) on suurin piirtein yhtä vaikea homma kuin kaurapuuron keittäminen. Muitakin helpoimpia hommia kannattaa opetella tekemään itse, Youtube on täynnä yksinkertaisia ohjevideoita.
Vierailija kirjoitti:
Kymmenen vuotta olen käyttänyt eikä ole rattaita vaihdettu. Takarengas menee suunnilleen kerran vuodessa vaihtoon.
Vaan sieltähän heräsi etumoottorisen onnellinen omistaja, jota uutinen ei koske millään tavalla.
Talvella ketjut!