Yhteiskuntatieteitä lukemaan 33-vuotiaana, liian myöhäistä?
Kamala kriisi menossa, aina haaveilin yliopisto-opinnoista, mutta sitten elämä tuli väliin. Kannattaako enää yrittää? Pääsenkö työelämään valmistuttuani? Kansainvälinen politiikka kiinnostaa eniten, tai sitten toisaalla politiikan tutkimus.
Nyt rehellisiä mielipiteitä!
Kommentit (83)
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 22:14"]
Tsemppiä ap! Itse olen vaihtanut alaa 40-vuotiaana monen lapsen äitinä ja ihan hyvin menee. Lähdin vielä humanistiselle puolelle, josta ei ainakaan saa pessimistien mukaan töitä :-)
[/quote]humanisteja pilvin pimein työttömänä tai ylikoulutettuna jotain tekevät
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 22:20"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 22:04"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 20:13"]
Mä ainakin aion hakea tänä keväänä ensimmäistä kertaa yliopistoon, ja ikää mulla jo 36. Itseä tosin lohdutti se, että tiedekunnan sivuilla mainitaan opiskelijoiden keski-iän olevan päälle 40, joten mulla ei ainakaan mitään suurempaa hätää ole ;)
Rohkeasti vaan, ei kai koskaan ole liian myöhäistä opiskella.
[/quote]
Mielenkiintoista. Mistä tiedekunnasta on kyse?
[/quote]
Lääkis tai oikis, Helsinki? Koska moni joutuu yrittämään vuosia :)
[/quote]Eikä edes välttämättä pääse.
[/quote]
Totta tämäkin :)
Kannattaisiko sun ap suorittaa avoimessa kv. politiikan (tai mikä aine sinua kiinnostaakaan) perus- ja vaikka aineopinnot ja sen jälkeen miettiä sitä hakemista. Saat perstuntumaa alaan ja viitteitä siitä, onko susta opiskelemaan kokonaista tutkintoa vai sakkasiko jo ensimmäisissä tenteissä.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:41"]
Ota laskin käteesi ja laske: paljonko sinulla on työuraa edessäsi, jos jäisit eläkkeelle 65-vuotiaana?
Jos käyttäisit jäljellä olevasta työajasta yliopisto-opintoihin noin 5-7 vuotta, huomaisit että edelleen olisi edessä enemmän työuraa kuin takana.
Terveisin maisteriksi yli 40-vuotiaana valmistunut. Työtäkin on riittänyt ainakin pätkittäin, ilman maisteritutkintoa ei ehkä sitäkään.
[/quote]
Tämä on mielestäni viisain kommentti tähän ketjuun. Olen 37 vuotias ja aion itsekin hakea yliopistoon. Mietin ratkaisua pitkään ja tulin siihen tulokseen, että jos jään nykyisestä työstäni eläkkeelle 68 vuotiaana, minulla on vielä 31 työvuotta jäljellä ja se on liian pitkä aika työssä, jossa ei ole riittävästi haastetta. Tähän ikään mennessä olen myös oppinut, että jos unelmiaan ei tavoittele, kuolee sisältä. Yrittäminen ja epäonnistuminen ei haittaa niin paljon kuin se, että ei uskalla edes yrittää.
Tsemppiä ap pääsykokeisiin!
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:37"]
Ei kannata lukea täältä ilkeitä kommentteja. Toimit niin kuin itse parhaaksi näet. Sitä vain mietin, miksei ap kerro, mitä on kaikki nämä vuodet tehnyt.
[/quote]
Ehkä moni muukaan ei CV:tään täällä lähtisi julkaisemaan tunnistettavuuden vuoksi.
[/quote]Tiedätkö sinä edes mikä on CV?
Siitä vain, menkää sinne yliopistoon ja opiskelkaa tutkinto, joka ei työllistä. Mutta ainakin teitä on varoitettu.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 22:22"]
Kannattaisiko sun ap suorittaa avoimessa kv. politiikan (tai mikä aine sinua kiinnostaakaan) perus- ja vaikka aineopinnot ja sen jälkeen miettiä sitä hakemista. Saat perstuntumaa alaan ja viitteitä siitä, onko susta opiskelemaan kokonaista tutkintoa vai sakkasiko jo ensimmäisissä tenteissä.
[/quote]
MIKSI te oletatte näin? Iän perusteellako?
[/quote]
Ei kannata aikaa enää tuhlata enempää! Suoraan pääsykokeisiin vaan ja jos ei tärppää, niin sitten avoimeen!
Ei ole myöhäistä. Opiskelen sosiaalipolitiikkaa ja toisena pääaineena vähän niin kuin harrastuksena vielä hoitotiedettä ja omilla kursseillani taitaa olla vain muutama nuorena aloittanut. Lähes koko sospol-ryhmälläkin on joku aikaisempi tutkinto ja/tai pitkä työkokemus ja tämä on varsinkin yhteiskuntatieteellisellä alalla ihan tavallista ja hoitotieteellisessä vähän pakollistakin, kun on oltava tutkinto jo pohjalla.
Itse opiskelin lukion jälkeen sairaanhoitajaksi ja tein sitä hommaa kymmenen vuotta. Älyllisten haasteiden puute alkoi rasittaa. Ei hoitsun työssä sinänsä mitään vikaa ole, mutta tuli tunne, että voisin tehdä enemmän tai muunlaista. Hain ensin sosiaalipolitiikkaa lukemaan, pääsin ekalla ja parin vuoden päästä hain hoitotieteelliseen ja pääsin. Opiskelu on ollut minusta tosi helppoa ja olen pärjännyt oikein hyvin. Väitän, että opiskelu on huomattavasti helpompaa ja sujuvampaa kuin se olisi ollut parikymppisenä. Ihmisen älylliset kyvyt jalostuvat. Hahmotuskyky, elämänhallinta- ja opiskelutaidot paranevat ja tenttikirjoista ja muusta opetuksesta erottaa helpommin oleellisen epäoleellisesta. Kokemus auttaa!
Ihmettelen näitä kommentteja, että yli kolmikymppisen ei pidä mennä kiinnostuksen perässä vaan "järjellä". Miten ihmeessä onnistuisi jonkun sellaisen asian monivuotinen opiskelu joka ei yhtään motivoi? Kolmekymppinen ihminen on nuori ihminen. Hoitamani mummut kyllä nauroivat kaikille tällaisille kommenteille, että kolme- tai nelikymppiset ovat liian vanhoja siihen, tähän tai tuohon. Ihmisiltä kun tuppaa puuttumaan suhteellisuudentajua. Ei kai kirvestä tarvi kaivoon heittää kesken kukkeimman aikuisiän? Sinne vaan yrittämään, unelmien perään!
Suosittelen kaikille kiinnostuneille tämän väitöskirjan lukemista http://epublications.uef.fi/pub/urn_isbn_952-458-390-9/urn_isbn_952-458-390-9.pdf Siinä on tutkittu ns. aikuisiällä yliopisto-opintonsa aloittaneita. Erityisen kiinnostavaa ja tsemppaavaa luettavaa se on aikuisopiskelua suunnitteleville.
Hei Ap, ei todellakaan ole liian myöhäistä. Olisin itsekin valmis aloittamaan jos olisin sinun ikäisesi. Mene vain haavetta kohti, yhteiskuntatieteellisessä on myös mahdollista suorittaa opinnot hyvin nopeasti. Esim. tutkijaksi voi alkaa minkä ikäisenä tahansa. Kukaan muu ei tiedä lahjojasi ja kutsumustasi kuin sinä, ja kuukaan av-palstallakaan ei voi sanoa mahdollisuuksistasi. Toki eri asia on jos haluaa ns. varmasti työllistyä, silloin ajattelee ehkä käytännönläheisemmin. Mutta sulla on koko elämä aikaa. Onnea!
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 22:24"]
[/quote]
MIKSI te oletatte näin? Iän perusteellako?
[/quote]Kerrohan mikä tossa ehdotuksessa oli vialla? Vaikka olisit 20-vuotias välivuoden viettäjä, joka miettii hakemista, suosittelisin samaa. Ei ole henkilökohtainen piikki sua kohtaan vaan tyly fakta, että monet yhteiskunnalliset oppiaineet ovat melko vaikeita, eikä niiden lukemiseen pitemmälle riitä ymmärrys/motivaatio edes kaikilla opiskelupaikan saaneilla. Lisäksi avoimen opinnoista on hyötyä pääsykokeeseen valmistautumisessa ja ne saa sisällytettyä tutkintoon.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 22:21"][quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 22:14"]
Tsemppiä ap! Itse olen vaihtanut alaa 40-vuotiaana monen lapsen äitinä ja ihan hyvin menee. Lähdin vielä humanistiselle puolelle, josta ei ainakaan saa pessimistien mukaan töitä :-)
[/quote]humanisteja pilvin pimein työttömänä tai ylikoulutettuna jotain tekevät
[/quote]
Olen siis jo filosofian maisteri ja oman alan töissä...Kunhan nyt ap:ta tsemppasin, että 40-vuotiaanakin voi vielä hakeutua yliopistoon.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 22:30"]
Hei Ap, ei todellakaan ole liian myöhäistä. Olisin itsekin valmis aloittamaan jos olisin sinun ikäisesi. Mene vain haavetta kohti, yhteiskuntatieteellisessä on myös mahdollista suorittaa opinnot hyvin nopeasti. Esim. tutkijaksi voi alkaa minkä ikäisenä tahansa. Kukaan muu ei tiedä lahjojasi ja kutsumustasi kuin sinä, ja kuukaan av-palstallakaan ei voi sanoa mahdollisuuksistasi. Toki eri asia on jos haluaa ns. varmasti työllistyä, silloin ajattelee ehkä käytännönläheisemmin. Mutta sulla on koko elämä aikaa. Onnea!
[/quote]Tutkijaksi päätyminen vaatiikin sitten jo jonkinlaista lahjakkuutta. Mutta ehkä ap:ssa on sellaista.
Linkki ei näköjään pelitä. No, etsikää googlella: Erja Moore: Pitkä opintie. t: 71
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:49"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:46"]
32 ilmaisi asian vähän ilkeästi, mutta puhuu ihan asiaa. Kv-politiikkaa ei kukaan noin vaan mene opiskelemaan... Kannattaa myös tutustua tilastoihin ja miettiä kuinka paljon on valmis panostamaan pääsykokeisiin
[/quote]
Olen valmis panostamaan paljon. Miksi en olisi? Ja mihin mennään noin vain opiskelemaan, annoinko sellaisen kuvan aloituksessani?
En oikeastaan ymmärrä ihmisten ilkeyttä tässä.
[/quote]
Ymmärrät sitten kun pääset opiskelemaan.
Älä turhaan pohdi sitä, oletko riittävän lahjakas. Pääsykoe sen lopulta ratkaiseen. Haluamallesi alalle on vaikea päästä sisään. Jos pääset, olet riittävän lahjakas. Yksinkertaista.
Varmaan jollakin on aivotoiminta 30-vuotiaana siinä kunnossa, että ei pärjää edes työväenopiston sukankudontakurssilla, mutta sinun kohdallasi ei välttämättä näin ole :)
En ehkä kysyisi tällä palstalla mielipidettä. Jos/kun tavoittelet unelmiasi, on tärkeää uskoa itseensä. Täällä on liika katkeria ja kateellisia ihmisiä, jotka vähättelevät tavoitteitasi ja kykyjäsi.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 22:42"]
Varmaan jollakin on aivotoiminta 30-vuotiaana siinä kunnossa, että ei pärjää edes työväenopiston sukankudontakurssilla, mutta sinun kohdallasi ei välttämättä näin ole :)
[/quote]
Jos näin on jollakin ihmisellä niin ei se siinä tapauksessa 20-vuotiaana ole ollut yhtään välkympi.
Hei ap! Pääsykokeisiin on enää reilu 2 kuukautta. Älä enää emmi vaan aloita jo lukeminen!
T:toinen pääsykokeisiin lukeva
Moikka! Kuuntele vaan rohkeasti itseesi ja sitä mikä susta tuntuu hyvältä. Jos se kansainvälinen politiikka houkuttelee niin pyri opiskelemaan sitä. Mikään ei kaduta niin paljon kuin asiat jotka jätät tekemättä. Moni täällä on ilkeä koska on varmasti omakohtaisesti saanut kokea sen kuinka vaikea yliopistoon on päästä opiskelemaan. Älä niitä kuitenkaan ota liian vakavasti, tsemppaat vaan täysiä! Ei se ota jos ei annakkaan... Terv. yli 30 v yliopisto-opinnot aloittanut
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 22:04"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 20:13"]
Mä ainakin aion hakea tänä keväänä ensimmäistä kertaa yliopistoon, ja ikää mulla jo 36. Itseä tosin lohdutti se, että tiedekunnan sivuilla mainitaan opiskelijoiden keski-iän olevan päälle 40, joten mulla ei ainakaan mitään suurempaa hätää ole ;)
Rohkeasti vaan, ei kai koskaan ole liian myöhäistä opiskella.
[/quote]
Mielenkiintoista. Mistä tiedekunnasta on kyse?
[/quote]
Lääkis tai oikis, Helsinki? Koska moni joutuu yrittämään vuosia :)
[/quote]Eikä edes välttämättä pääse.