Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteiskuntatieteitä lukemaan 33-vuotiaana, liian myöhäistä?

Vierailija
16.03.2014 |

Kamala kriisi menossa, aina haaveilin yliopisto-opinnoista, mutta sitten elämä tuli väliin. Kannattaako enää yrittää? Pääsenkö työelämään valmistuttuani? Kansainvälinen politiikka kiinnostaa eniten, tai sitten toisaalla politiikan tutkimus. 

Nyt rehellisiä mielipiteitä!

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole liian myöhäistä.

Vierailija
2/83 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä töitä ajattelit sillä tutkinnolla saada? Ei kannata haaskata aikaansa. Jos voitat lotossa ja lopetat työnteon, niin harkitse. Muuten älä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä vain, hyvin ehdit vielä :)

Vierailija
4/83 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin pääset työelämään tutkijaksi, ainakin kilpailu on tosi kovaa. Mutta jos aihe kiinnostaa, kannattaa nykyisen työn ohessa opiskella ihan omaksi iloksi!

Vierailija
5/83 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin aion hakea tänä keväänä ensimmäistä kertaa yliopistoon, ja ikää mulla jo 36. Itseä tosin lohdutti se, että tiedekunnan sivuilla mainitaan opiskelijoiden keski-iän olevan päälle 40, joten mulla ei ainakaan mitään suurempaa hätää ole ;) 

Rohkeasti vaan, ei kai koskaan ole liian myöhäistä opiskella. 

Vierailija
6/83 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 20:10"]Mitä töitä ajattelit sillä tutkinnolla saada? Ei kannata haaskata aikaansa. Jos voitat lotossa ja lopetat työnteon, niin harkitse. Muuten älä.

[/quote]

Kv-politiikka on hyvä ainevalinta. Siitä työllistyy hyvin ja monenlaisiin tehtäviin. Sivuaineella voi vaikuttaa työllistymiseen, esim kielet tai tiedotusoppi tukee hyvin kv-politiikkaa.

Vierailija
7/83 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt aikuislukiossa, aloitin venäjän kielen. Ajattelin opetella myös arabiaa. Puhun jo sujuvasti englantia ja toista kotimaista. Ap. 

Vierailija
8/83 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 20:13"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 20:10"]Mitä töitä ajattelit sillä tutkinnolla saada? Ei kannata haaskata aikaansa. Jos voitat lotossa ja lopetat työnteon, niin harkitse. Muuten älä.

[/quote]

Kv-politiikka on hyvä ainevalinta. Siitä työllistyy hyvin ja monenlaisiin tehtäviin. Sivuaineella voi vaikuttaa työllistymiseen, esim kielet tai tiedotusoppi tukee hyvin kv-politiikkaa.

[/quote]

Sanopa muutama niistä monenlaisista tehtävistä. (Olen itsekin yliopistotutkinnon suorittanut, yhtenä sivuaineena kv-politiikka.)

Vierailija
9/83 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen valmistunut kv-politiikasta ja työllistyminen on ollut aika heikkoa monella samaan aikaan opiskelleella. Ministeriöissä juristit saavat helpoimmin töitä. Ulkoministeriöön ei juuri yli nelikymppisiä oteta ja nuoremmillakin kilpailu kavaku-valinnoissa on kovaa, jotain pari prosenttia hakijoista pääsee sinne.

Järjestöt ja muut taas ovat heikosti työllistäviä.

Vierailija
10/83 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 20:26"]

Itse olen valmistunut kv-politiikasta ja työllistyminen on ollut aika heikkoa monella samaan aikaan opiskelleella. Ministeriöissä juristit saavat helpoimmin töitä. Ulkoministeriöön ei juuri yli nelikymppisiä oteta ja nuoremmillakin kilpailu kavaku-valinnoissa on kovaa, jotain pari prosenttia hakijoista pääsee sinne.

[/quote]

Minä myös olen kv-politiikasta valmistunut, ja kyllä tässä on olennaista se, että hankkii paljon alan työkokemusta ja suhteita jo opiskeluaikana. Muuten on ihan tuurikauppaa, työllistyykö. En ehkä valitsisi tätä pääaineeksi ainakaan enää yli kolmekymppisenä, ellei ole jo todella selkeää visiota siitä, mihin aikoo tällä tutkinnolla työllistyä.

Vierailija
11/83 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 20:33"]

[/quote]

Minä myös olen kv-politiikasta valmistunut, ja kyllä tässä on olennaista se, että hankkii paljon alan työkokemusta ja suhteita jo opiskeluaikana. Muuten on ihan tuurikauppaa, työllistyykö. En ehkä valitsisi tätä pääaineeksi ainakaan enää yli kolmekymppisenä, ellei ole jo todella selkeää visiota siitä, mihin aikoo tällä tutkinnolla työllistyä.

[/quote]

Eli pitää jo nuoresta pitäen olla joku puolueaktiivi? Sitten voi työllistää itsensä poliitiikkona, jos kansa ja oma puolue suo.

Vierailija
12/83 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, no omalta vuosikurssiltani parhaiten ovat työllistyneet ne, jotka ovat olleet jotenkin politiikassa mukana. Ovat sitten jotain ministereiden erityisavustajia tms.

Sen sijaan tunnollisesti opiskelleet, työkokemusta harjoitteluilla ja kv-järjestöissä keränneet eivät ole työllistyneet välttämättä ollenkaan mihinkään koulutusta vastaaviin töihin.

T. 10

Vierailija
13/83 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 20:35"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 20:33"]

[/quote]

[/quote]

Eli pitää jo nuoresta pitäen olla joku puolueaktiivi? Sitten voi työllistää itsensä poliitiikkona, jos kansa ja oma puolue suo.

[/quote]

Puoluepolitiikka on yksi tie. Toinen on sitten esim. järjestömaailma. Jos vuosia jaksaa puurtaa vapaaehtoisena kansalaisjärjestössä, voi lopulta ehkä päätyä sellaiseen töihin.

Vierailija
14/83 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, nuorihan sinä vielä. Nykypäivänä alan vaihto aikuisiällä on arkipäivää etkä sinä ole edes vanha. Ei sitä koskaan tiedä mikä työllistää, jos kiinnostusta on. Itse vaihdoin alaa yli nelikymppisenä ja alani työllisyystilanne ei ole parhaita, mutta niin vain tässä töissä ollaan. Tosin alemmalla asteella. 

Vierailija
15/83 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen, missä olen hyvä on historia. Jos näyttää tiukalta, haen opiskelemaan sitä. Ja opetan. Ap. 

Vierailija
16/83 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 20:13"]

Mä ainakin aion hakea tänä keväänä ensimmäistä kertaa yliopistoon, ja ikää mulla jo 36. Itseä tosin lohdutti se, että tiedekunnan sivuilla mainitaan opiskelijoiden keski-iän olevan päälle 40, joten mulla ei ainakaan mitään suurempaa hätää ole ;) 

Rohkeasti vaan, ei kai koskaan ole liian myöhäistä opiskella. 

[/quote]

Oho, missä tiedekunnassa keski-ikä on noin paljon?

Vierailija
17/83 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Historian ja yhteiskuntaopin oppettajista on myös ylitarjontaa, koska joka toinen yhteiskuntatieteiden opiskelija tekee "varmuuden vuoksi" pedagogiset...

Vierailija
18/83 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on hauskoja toiveita. Historianopeista vasta onkin ylitarjontaa. Kaikista aineenopettajista huonoin työtilanne. Mutta kannattaa silti hakea sinne, mikä kiinnostaa. Opettajat saavat kuitenkin yleensä jotain sijaisuuksia.

Vierailija
19/83 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä minun sitten pitäisi teidän mielestä opiskella? 

Vierailija
20/83 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sinua kiinnostaa? Kielet ilmeisesti? Kyllä sinä voit yhteiskuntatieteilläkin työllistyä, mutta yritä miettiä, minkälaisiin työtehtäviin haluaisit jo etukäteen. Sosiaalityön yliopisto-opinnot työllistävät sataprosenttisesti, sillä pätevistä sosiaalityöntekijöistä on pulaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi