Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteiskuntatieteitä lukemaan 33-vuotiaana, liian myöhäistä?

Vierailija
16.03.2014 |

Kamala kriisi menossa, aina haaveilin yliopisto-opinnoista, mutta sitten elämä tuli väliin. Kannattaako enää yrittää? Pääsenkö työelämään valmistuttuani? Kansainvälinen politiikka kiinnostaa eniten, tai sitten toisaalla politiikan tutkimus. 

Nyt rehellisiä mielipiteitä!

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityötäkään ei ole enää niin helppo päästä opiskelemaan. Moni on herännyt sen työllistävyyteen ja hakijoita on jo paljon.

Ap kannattaa tehdä niin, että opiskelet ensin jonkun alemman tutkinnon. Ja lähet siitä sitten etenemään ylöspäin. Ei yliopisto ole aina vastaus kaikkeen ja siihen menee paljon aikaa ja voi olla stressaavaa. Varsinkin jos on lapsia.

Avoimen kautta eteneminen vie myös voimia, koska sitä kautta et etene huonoilla arvosanoilla. Pakko painaa sata lasissa kokoajan. Harkitse kunnolla kannattaako tuohon kaikkeen ryhtyä.

Itseäni on yliopistossa ärsyttänyt se, että oot aika kiinni niissä kursseissa ja ajankohdiss, jolloin ne järjestetään. Jos et vaikka syksyllä jollekin kurssille kerkeä, niin se saattaa olla seuraavan kerran vasta vuoden päästä! Hidastaa opiskelua...

Vierailija
42/83 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:46"]

32 ilmaisi asian vähän ilkeästi, mutta puhuu ihan asiaa. Kv-politiikkaa ei kukaan noin vaan mene opiskelemaan... Kannattaa myös tutustua tilastoihin ja miettiä kuinka paljon on valmis panostamaan pääsykokeisiin

[/quote]

Olen valmis panostamaan paljon. Miksi en olisi? Ja mihin mennään noin vain opiskelemaan, annoinko sellaisen kuvan aloituksessani? 

En oikeastaan ymmärrä ihmisten ilkeyttä tässä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähdin suoraan lukiosta opiskelemaan erästä kieltä yliopistoon, koska se kiinnosti. Myös opinto-oppaissa maalailtiin kaikenlaisia uranäkymiä kieliä lukeneille, joten olin varma valinnastani. No, totuus valkeni vasta myöhemmin. En halunnut opettajaksi enkä kääntäjäksi, joten vähissä olivat vaihtoehdot! Edes tavistoimistotöihin ei minua otettu. Hankin sitten AMK-tutkinnon yliopistotutkinnon lisäksi.

Mieti siis tarkkaan äläkä usko opinto-oppaiden löpinöitä hienoista työmahdollisuuksista.

Vierailija
44/83 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:50"]

Itse lähdin suoraan lukiosta opiskelemaan erästä kieltä yliopistoon, koska se kiinnosti. Myös opinto-oppaissa maalailtiin kaikenlaisia uranäkymiä kieliä lukeneille, joten olin varma valinnastani. No, totuus valkeni vasta myöhemmin. En halunnut opettajaksi enkä kääntäjäksi, joten vähissä olivat vaihtoehdot! Edes tavistoimistotöihin ei minua otettu. Hankin sitten AMK-tutkinnon yliopistotutkinnon lisäksi.

Mieti siis tarkkaan äläkä usko opinto-oppaiden löpinöitä hienoista työmahdollisuuksista.

[/quote]

Itse asiassa en ole lukenut yhtäkään opinto-opasta. Vain vanhoja pääsykokeita selannut läpi ;) 

Vierailija
45/83 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut panostamisesta, ap, mutta mihin olet valmis panostamaan? Sinulla ei ole mitään käsitystä työstä, johon haluaisit. Saanko kysyä, mitä tuo panostaminen sitten käytännössä olisi? Jos sinulla ei ole mitään suuntaa tai konkreettista haavetta työstä jota haluat tehdä, miten voit panostaa siihen?

Vierailija
46/83 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:53"]

Puhut panostamisesta, ap, mutta mihin olet valmis panostamaan? Sinulla ei ole mitään käsitystä työstä, johon haluaisit. Saanko kysyä, mitä tuo panostaminen sitten käytännössä olisi? Jos sinulla ei ole mitään suuntaa tai konkreettista haavetta työstä jota haluat tehdä, miten voit panostaa siihen?

[/quote]

Tai en halua teille niistä edes anonyymina avautua? Kysyin aika yleistä asiaa, pitäydytään siinä. Että yliopistoon 33-vuotiaana, onko liian myöhäistä. 

Vierailija
47/83 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 20:49"]

Toinen, missä olen hyvä on historia. Jos näyttää tiukalta, haen opiskelemaan sitä. Ja opetan. Ap. 

[/quote]

Anteeksi, että naurahdin tälle. Tiedätkö kuinka paljon työttömiä hissan maikkoja on? Siihen hommaan koulutetaan aivan liikaa ihmisiä. Mitä jos oikeasti miettisit työllistävän alan.

Vierailija
48/83 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole liian myöhäistä. Jos et halua kertoa, millaista työtä ajattelit tehdä, niin vaikea sinulle on antaa vastauksia. Jos haaveilet virkamiesurasta ulkoministeriössä, alat olla valmistuttuasi hieman vanha hakija, mutta jos haaveesi on jotain muuta, niin tilanne on ihan eri. Mutta kun et kerro, on vaikea kommentoida.

Vierailija
49/83 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 20:11"]

Tuskin pääset työelämään tutkijaksi, ainakin kilpailu on tosi kovaa. Mutta jos aihe kiinnostaa, kannattaa nykyisen työn ohessa opiskella ihan omaksi iloksi!

[/quote]

No ei sitä kilpailua nuoruudella käydä vaan osaamisella ja lahjakkuudella. Miksi iäkkäämpänä aloittanut olisi kehnompi aloittava tutkija vajaa nelikymppisenä kuin kaksvitosena?

Vierailija
50/83 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 20:13"]

Mä ainakin aion hakea tänä keväänä ensimmäistä kertaa yliopistoon, ja ikää mulla jo 36. Itseä tosin lohdutti se, että tiedekunnan sivuilla mainitaan opiskelijoiden keski-iän olevan päälle 40, joten mulla ei ainakaan mitään suurempaa hätää ole ;) 

Rohkeasti vaan, ei kai koskaan ole liian myöhäistä opiskella. 

[/quote]

Mielenkiintoista. Mistä tiedekunnasta on kyse?

Vierailija
51/83 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 22:02"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 20:13"]

Mä ainakin aion hakea tänä keväänä ensimmäistä kertaa yliopistoon, ja ikää mulla jo 36. Itseä tosin lohdutti se, että tiedekunnan sivuilla mainitaan opiskelijoiden keski-iän olevan päälle 40, joten mulla ei ainakaan mitään suurempaa hätää ole ;) 

Rohkeasti vaan, ei kai koskaan ole liian myöhäistä opiskella. 

[/quote]

Mielenkiintoista. Mistä tiedekunnasta on kyse?

[/quote]

Lääkis tai oikis, Helsinki? Koska moni joutuu yrittämään vuosia :)

Vierailija
52/83 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin sanoa, että ei ole myöhäistä, mutta valitettavasti uskon, että myöhäistä on :( Nykyajan työmaailma on kovaa pelia Bostonissa. Jos onnistut, niin hyvä. Voit onnitella itseäsi. Mutta helppoa ei tule olemaan.

Vierailija
53/83 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:55"]Kysyin aika yleistä asiaa, pitäydytään siinä. Että yliopistoon 33-vuotiaana, onko liian myöhäistä. 

[/quote]Ei tuohon voi vastata yksiselitteisesti ja yleispätevästi. Riippuu hakijan taustoista, siitä mitä hän on tähän asti tehnyt ja haluaa tehdä tulevaisuudessa, haettavasta pääaineesta, siitä mikä kenenkin kannalta katsotaan kannattavaksi ja millä tasolla. Keskustelu ilman spesifejä tietoa on pelkkää ympäripyöreää pseudoteoreettista jaarittelua. Jokaisen akateemisia opintoja suunnittelevan tulisi ymmärtää tämä jo lähtökohtaisesti.

Vierailija
54/83 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tuo ap:n urhea tokaisu että opetan sitten hissaa jos ei mikään muu onnistu, kirvoitti hörähdyksen täälläkin ;D

Kannattaa nyt varmaan aika realistisesti istua alas ja tutkia työllistymistilastoja.

Vierailija
55/83 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten vain yritän. Ja jos pääsen sisään, opiskelen. Käy mitä käy. Jos hyvin, niin hyvä minä, jos ei niin ei sitten. Teidän vahingonilonne ei vaikuta mihinkään. 

:) :) 

Vierailija
56/83 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:37"]

Ei kannata lukea täältä ilkeitä kommentteja. Toimit niin kuin itse parhaaksi näet. Sitä vain mietin, miksei ap kerro, mitä on kaikki nämä vuodet tehnyt.

[/quote]

Ehkä moni muukaan ei CV:tään täällä lähtisi julkaisemaan tunnistettavuuden vuoksi.

Vierailija
57/83 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap! Itse olen vaihtanut alaa 40-vuotiaana monen lapsen äitinä ja ihan hyvin menee. Lähdin vielä humanistiselle puolelle, josta ei ainakaan saa pessimistien mukaan töitä :-)

Vierailija
58/83 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:55"]

Tai en halua teille niistä edes anonyymina avautua? Kysyin aika yleistä asiaa, pitäydytään siinä. Että yliopistoon 33-vuotiaana, onko liian myöhäistä. 

[/quote]

Ei tietenkään ole liian myöhäistä. Jotkut opiskelevat siellä eläkeikäisinä, toteuttavat nuoruuden haavettaan. Kyllä sinä voit päästä sinne opiskelemaan ja voit valmistuakin, ei siinä mitään ikärajaa ole.

Mutta töiden saanti sillä tutkinnolla onkin sitten ihan eri asia. Mutta se ei tainnut sinulla olla tavoitteenakaan?

Vierailija
59/83 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta kannattaa hakea opiskelemaan! 33-vuotias ei suinkaan ole liian vanha aloittamaan yliopisto-opintoja. Mutta kannattaisi pohtia pääainevalintaa tarkemmin, kuten muutkin ovat ehdottaneet. Liian yleissivistävän pääaineen maisterina voi olla hankalaa työllistyä ilman selkeää suunnitelmaa ja suhteita, etenkin kun se tekee tiukkaa nuoremmillakin valmistuneilla. Suosittelisin jotain konkreettista pääainetta kuten varhaiskasvatus (lastentarhanopettaja), logopedia (puheterapeutti) tai sosiaalityö (sosiaalityöntekijä).

Historian opettajista on todella kova ylitarjonta kuten joku kirjoittikin. Samaten humanististen ja yhteiskuntatieteiden maistereita on paljon työttöminä tai alaa/koulutustasoa vastaamattomissa työtehtävissä.

Toisaalta itsensä sivistäminen on aina plussaa elämässä ja jos riski työttömyydestä valmistumisen jälkeen on ok, kannattaa valita juuri se pääaine, mikä itseä kiinnostaa :)

Vierailija
60/83 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 22:13"]

Tai sitten vain yritän. Ja jos pääsen sisään, opiskelen. Käy mitä käy. Jos hyvin, niin hyvä minä, jos ei niin ei sitten. Teidän vahingonilonne ei vaikuta mihinkään. 

:) :) 

[/quote]

Tai sitten mietit vaihtoehtosi viisaasti ja tutkit ne työllistymistilastot. Ja sitten mietit taas ja sitten haet ja annat palaa etkä taaksesi katso.

T. 55

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän