Yhteiskuntatieteitä lukemaan 33-vuotiaana, liian myöhäistä?
Kamala kriisi menossa, aina haaveilin yliopisto-opinnoista, mutta sitten elämä tuli väliin. Kannattaako enää yrittää? Pääsenkö työelämään valmistuttuani? Kansainvälinen politiikka kiinnostaa eniten, tai sitten toisaalla politiikan tutkimus.
Nyt rehellisiä mielipiteitä!
Kommentit (83)
Psykologit taitavat myös työllistyä aika hyvin, joskaan eivät välttämättä opiskelupaikkakunnalle.
Psykologit taitavat myös työllistyä aika hyvin, joskaan eivät välttämättä opiskelupaikkakunnalle.
Mitä olet tehnyt viimeiset 10-15 vuotta? Jos työkokemus on alemman tason suorittavasta työstä tai sitä ei ole lainkaan, voit unohtaa haaveesi yhteiskuntatieteellisellä tutkinnolla työllistymisestä, pois lukien ehkä sosiaaliala.
Lisäksi etenkin kv. politiikkaa on melko vaikea päästä lukemaan, koska hakijoita on paljon ja taso on kova. En jotenkin usko, että susta on siihen, sori vaan...
Ymmärtääkseni pätevistä lastentarhanopettajista on pulaa, jos kasvatustieteet kiinnostaa.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:12"]
Mitä olet tehnyt viimeiset 10-15 vuotta? Jos työkokemus on alemman tason suorittavasta työstä tai sitä ei ole lainkaan, voit unohtaa haaveesi yhteiskuntatieteellisellä tutkinnolla työllistymisestä, pois lukien ehkä sosiaaliala.
Lisäksi etenkin kv. politiikkaa on melko vaikea päästä lukemaan, koska hakijoita on paljon ja taso on kova. En jotenkin usko, että susta on siihen, sori vaan...
[/quote]
No mitä sitten menen lukemaan, mihin minusta sinun mielestäsi on?
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:16"][quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:12"]
[/quote]
[/quote]
Mitä olet tehnyt elämässäsi tähän asti? Millaisesta työstä haaveilet?
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:16"][quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:12"]
[/quote]
[/quote]
Mitä olet tehnyt elämässäsi tähän asti? Millaisesta työstä haaveilet?
Haaveilen niistä, mitä jo kerroin. Työnkuvaa en ole määritellyt, monenlainen työ käy, puuduttavakin (joidenkin mielestä sellainen siis). Minua ei kerta kaikkiaan kiinnosta tuottava työ, eikä kasvatustieteet siinä mielessä että lukisin niitä pääaineena.
Itse luotan siihen, että aina jotain löytyy. Ehkä muualtakin, kuin Suomesta.
Ap vastaa kysymyksiin. Millaista työtä olet tehnyt tähän asti vai oletko ollut esim. kotiäiti? Millainen työ sinua kiinnostaa?
Sosiaalityö kyllä työllistää erittäin hyvin, ja esim. pk-seudulla ei kerta kaikkiaan päteviä hakijoita ole virkoihin. Alalla on mahdollisuuksia myös esimiestyöhön, ja työnkuva on monipuolisempi kuin julkisuudessa käy ilmi.
Psykologien työllisyys on lähes sataprosenttinen, samoin puheterapeuttien ja lastentarhanopettajien. Kiinnostaisiko jokin niiistä?
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:16"]
[/quote]
[/quote]Etköhän sinä yli 30-vuotiaana itse tiedä parhaiten vastauksen tuohon. Mutta jos mun mielipide kiinnostaa, niin en usko, että "menet" yliopistoon lukemaan yhtään mitään.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:28"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:16"]
[/quote]
[/quote]Etköhän sinä yli 30-vuotiaana itse tiedä parhaiten vastauksen tuohon. Mutta jos mun mielipide kiinnostaa, niin en usko, että "menet" yliopistoon lukemaan yhtään mitään.
[/quote]
Kerro ihan huviksesi, mistä niin päättelet? Muuten, kuin että haluat vain olla ilkeä.
Ei kannata lukea täältä ilkeitä kommentteja. Toimit niin kuin itse parhaaksi näet. Sitä vain mietin, miksei ap kerro, mitä on kaikki nämä vuodet tehnyt.
Aina saa ja pitääkin haaveilla, mutta jos haluaa koulutuksella myös työllistyä, näitä asioita pitää miettiä etukäteen. Tuoreella abilla on aikaa lukea hissaa "kun se oli lukiossakin niin kivaa", mutta meillä 30+ opiskelijoilla ei ole enää samalla lailla aikaa etsiä itseämme ja vaihtaa pääainetta kolmeen kertaan.
T. Kotiäiti/aikuisopiskelija
Jos kasvatustieteet eivät kiinnosta, miksi ajattelet, että historian opettajan hommat olisivat edes joku varasuunnitelma?? Muutenkin hissaa pääaineena lukevista läheskään kaikki eivät edes pääse tekemään opeopintoja, ja vaikka pääsisit ja päätyisit taistelemaan todella harvalukuisista viroista, niin tekisit työtä, mikä sinua ei kiinnosta lainkaan - opetusta!
Kannattaa punnita realistisesti vaihtoehdot ja tulevaisuudennäkymät. Itse kadun jonkin verran aiempaa uravalintaani silloin joskus 19-vuotiaana, ja tänä päivänä en hakisi lukemaan samaa alaa. Onneksi sain rakennettua sivuaineilla ihan kelpo tutkinnon ja työelämässä hankkinut lisää kokemusta, mutta aika kivikkoinen on ollut tie. Olen harkinnut itsekin alanvaihtoa, mutta en ole vielä keksinyt alaa, jonka työllistyminen olisi niin pomminvarma, että voisin riskeerata nykytilanteen. Psykologi, puheterapeutti, toimintaterapeutti (amk) ovat ehkä sellaisia aloja, joita voisin ajatella tuon työllistymisen suhteen. En lähtisi enää yli kolmekymppisenä opiskelemaan mitään tutkintoa vain siltä pohjalta, mikä kiinnostaa - ja ap:lla ei kyllä tunnu olevan kovin jäsentynyttä kuvaa työmarkkinoista niillä aloilla, mitkä häntä kiinnostavat. Avoimessa yliopistossa voi opiskella harrastuspohjalta melkein mitä vaan, ja se voisi olla ainakin aluksi ap:lle hyvä väylä vähän funtsia hommaa uudelleen ja testata, miltä opiskelu tuntuu.
Minäkin mietin tuota ikäjakaumaa, minkä joku mainitsi, ja heräsi epäilys että oliko kyse kuitenkin avoimen suorittajien keski-iästä eikä tutkinto-opiskelijoiden?
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:37"]
Ei kannata lukea täältä ilkeitä kommentteja. Toimit niin kuin itse parhaaksi näet. Sitä vain mietin, miksei ap kerro, mitä on kaikki nämä vuodet tehnyt.
[/quote]
Siksi, kun en halua lisää ilkeitä kommentteja. Olen pärjännyt nyt lukiossa hyvin, luen historiaa, yhteiskuntaoppia, maantietoa ja filosofiaa sekä sitä venäjää pakollisten lisäksi. Ap.
Ota laskin käteesi ja laske: paljonko sinulla on työuraa edessäsi, jos jäisit eläkkeelle 65-vuotiaana?
Jos käyttäisit jäljellä olevasta työajasta yliopisto-opintoihin noin 5-7 vuotta, huomaisit että edelleen olisi edessä enemmän työuraa kuin takana.
Terveisin maisteriksi yli 40-vuotiaana valmistunut. Työtäkin on riittänyt ainakin pätkittäin, ilman maisteritutkintoa ei ehkä sitäkään.
Kyllä sillä sinun CV:lläsi tähän saakka on myös vaikutusta siihen, miten työllistyt. Jos sinulla ylipäätään on hyvin vähän kokemusta työelämästä, harkitse todella tarkkaan, mitä haet opiskelemaan.
Vaikka lukio sujuisi hyvin, yliopisto-opinnot ovat hyvin erilaisia kuin lukio. Jo pääsykoe vaatii eri asioita, etenkin kv-politiikkaan. Opiskelu on erittäin teoreettista, eikä sillä ole mitään tekemistä lukion yhteiskuntaopin kanssa.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:41"]
Ota laskin käteesi ja laske: paljonko sinulla on työuraa edessäsi, jos jäisit eläkkeelle 65-vuotiaana?
Jos käyttäisit jäljellä olevasta työajasta yliopisto-opintoihin noin 5-7 vuotta, huomaisit että edelleen olisi edessä enemmän työuraa kuin takana.
Terveisin maisteriksi yli 40-vuotiaana valmistunut. Työtäkin on riittänyt ainakin pätkittäin, ilman maisteritutkintoa ei ehkä sitäkään.
[/quote]
Ei minulla ole mitään ruusuista kuvaa, ei työelämästä, ei yliopistoelämästäkään. Eikä ihmisistäkään ;) Mutta silti ajattelen, että aina saan tehtyä jotakin, ja että tästä olen haaveillut joten sitä kohti menen. Pyysin rehellisiä mielipiteitä ja niitä sain, ainoastaan tuolta yhdeltä tahtoisin tietää ilkeilynsä syyn. Sitä tuskin saan koskaan, mutta aina kannattaa kysyä. Ap.
32 ilmaisi asian vähän ilkeästi, mutta puhuu ihan asiaa. Kv-politiikkaa ei kukaan noin vaan mene opiskelemaan... Kannattaa myös tutustua tilastoihin ja miettiä kuinka paljon on valmis panostamaan pääsykokeisiin
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:02"]
Mikä sinua kiinnostaa? Kielet ilmeisesti? Kyllä sinä voit yhteiskuntatieteilläkin työllistyä, mutta yritä miettiä, minkälaisiin työtehtäviin haluaisit jo etukäteen. Sosiaalityön yliopisto-opinnot työllistävät sataprosenttisesti, sillä pätevistä sosiaalityöntekijöistä on pulaa.
[/quote]Älä levitä tota shaissee. Ei tänä päivänä sos.työntekijöistäkään kohta enää ole pukaa. Nekin paikat alkaa olla jo jaettu.