Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mut pakotettiin tyhjänpäiväiselle kurssille

Vierailija
16.03.2014 |

Vaihtoehtoja vain sairasloma. Siellä istutaan ja kerrotaan mitä byrokratia vaatii kurssin suhteen.

Hoh hoh.

Kommentit (238)

Vierailija
141/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllisyyskurssit ostetaan kaikenmaailman konsulttifirmoilta, jotka palkkaavat opettajaksi sen, jonka halvimmalla saavat. Esimerkiksi nämä suomen kielen kurssit maahanmuuttajille, joissa hyvinkin usein on epäpätevät opettajat, jopa sellaiset venäläiset, jotka ovat itse opiskelleet vastaavilla kursseilla aikaisemmin. Tarkoitus on siis rikastuttaa firmaa, opettajan palkka on todella huono. Itselleni tarjottiin 35 viikkotunnin opetuksesta 2000 euroa palkkaa. Tähän samaan rahaan olisi pitänyt hoitaa vielä  suunnittelut päälle. Onneksi sain oikeita töitä. 

Vierailija
142/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon kurssin keksivät jotta aktivointisuunnitelma toteutuu. Ja jotta näyttää siltä että virkailijat tehneet

työtään siellä te-toimistossa.

Tarvitsisin myös koulutusta. Sitä ois voinu miettiä jossain kurssilla.

Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 14:06"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 13:58"][quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 13:22"]

Se ehkäisee syrjäytymistä, auttaa luomaan verkostoja ja liittää sua valtavirtayhteiskuntaan. "Ei etuuksia ilman velvollisuuksia".

[/quote]

Ensinnäkin, syrjäytymistä on nimenomaan palkaton, tyhjänpäiväinen puuhastelu karenssin uhalla.

Samoin tuo verkostojen luominen on oikea helmi. Minulla ei ole puutetta tekemisestä, ainoastaan palkallisesta työstä. Miten siihen auttaa verkostoituminen toisten persaukisten työttömien ja joutavanpäiväisyyksien kurssittajien kanssa?

[/quote]

Syrjäytymistä on valtavirtakulttuurin ulkopuolelle jääminen. Eli esim. Työttömyys. Jos työtöntä ei aktivoida, on iso riski että saadaan yhteiskunnan varoilla eläviä passiivisia ja syrjäytyneitä kansalaisia. Kaikille toki ei näin käy, mutta riski on suuri. Siksi on kuntouttavaa työtoimintaa, jossa tavataan ihmisiä, noustaan aamulla sängystä, syödään lounasta, puetaan päivävaatteet ja eletään kaikinpuolin normaalia arkea työttömyydestä huolimatta. Elämänhallinta säilyy. Verkostoja luodaan toisiin ihmisiin, samassa elämäntilanteessa oleviin.

[/quote]

Älähän puhu paskaa. Suurimmalla osalla ainoa ongelma on nimenomaan se, etteivät hakemisesta huolimatta saa oikeita palkallisia töitä, eikä ole mitään "elämänhallinnan ongelmia". Mainitset itsekin, että kaikille ei näin käy, itse asiassa, suurimmalle osalle ei näin käy, vaan nämä ovat ihan tavallisia, aikuisia ihmisiä, joilta vain puuttuu työ.

Siltikin vaan samaa paskaa pitäisi tarjota ihan kaikille tasapuolisesti näin niin kuin yksilöllisen palvelun nimissä?

Työttömyystoimien suurin ongelma on nimenomaan se, että valitaan referenssiksi se kaikista kurjin rupusakki ja sitten syotetään näille kehitetyt "toimenpiteet" kaikille muillekin, jotka omaksi ikäväkseen ovat työttömyyskorvauksesta riippuvaisia.

Kummallista kyllä, ainoastaan työttömät virallisen doktriinin mukaan syrjäytyvät? Jos olet esim. äitysvapaallaa, tai esimerkiksi kiertämässä maailmaa omilla rahoillasi, tai elät kortistoon kuulumatta kotrirouvana miehesi tuloilla, niin et missään nimessä ole syrjäytynyt, mutta heti kun erehdyt hakemaan työttömyyskorvausta, oletkin ihan taustastasi, tapauksestasi, osaamisestasi, koulutuksestasi ja aktiivisuudestasi huolimatta suuressa vaarassa syrjäytyä?

Vierailija
144/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noihin atk-ajokorttikoulutuksiin on lähetetty porukkaa, jotka ennen sen voimaan tuloa ovat olleet alan töissä tai käyneet jo paljon vaativampiakin kursseja, ts. voisivat opettaa niillä kursseilla. Ei mullakaan sitä ole. Se on tarkoitettu lähinnä alunperin toimistoporukalle, joilla ei aina se osaminen ole ihan ajan tasalla. Ei mullakaan sitä ole eikä yksikään työnantaja ole sitä haastattelussa koskaan kysynyt. Vähän sama kuin rekkakuski lähetettäisiin mopoautoajokorttia ajamaan. 

Vierailija
145/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi helmeä eri työllistämiskurssista, joihin olen osallistunut

1) osallistujat alkoholisteja ja ex-linnakundeja ym. Kurssia veti sellainen hypnoosista kilahtanut ihmeellinen pelle, itsekin myös (ex-)alkoholisti. Tehtiin erikoisia harjoitteita, joissa vetäjä lähinnä naureskeli osallistujille.

2) uusi suunta akateemisille: porukka hyvin masentunutta ja vihaista. Joku eläkkeistä luennoinut kaveri suurin piirtein buuattiin ulos huoneesta. Varsinainen vetäjä kasvatustieteen opiskelija, joka esitteli tunneilla oman koulunsa oppimateriaaleja.

Sitten on näitä muita, jotka eivät ole sanottavasti jääneet mieleen. Vetäjinä yleensä kauppatieteilijöitä, jotka puhuvat organisaatioista, yrityskulttuureista, yritysrektrytoinnin kiemuroista. Kaikissa veivataan, mitä saa ja ei saa laittaa työhakemukseen. Se on täysin turhaa, koska jokaisella on oma työ- ja henkilöhistoriansa. Jos työhistoriassa on esimerkiksi aukkoja ym, siihen ei auta jonkin cv-mallin mekaaninen opettelu. 

Vierailija
146/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäaikaistyöttömien määrä on n. neljännes työttömistä. Heistä iso osa on vain odottaa eläkepäätöstä. Heissäkin on paljon tavallista väkeä, ei heitä muuten otettaisi esim. yhdistyksiin toimistotöihin. Naispuolisista työttömistä syrjäytyneiden osa on hyvin vähäinen. 

Vierailija
147/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miten se tosielämästä vieraantunut kurssi auttaa? Siis ymmärrän, jos on oikeasti ongelmia elämänhallinnassa, että voidaan tarvita ensin kuntoutusta. Mutta jos töissään hyvin pärjännyt jää ilman omaa syytään työttömäksi, niin miksi ratkaisu on tarjota kurssia, jolla ei ole mitään kosketuspintaa työelämään? Miksei mieluummin täsmäkoulutusta tai vaikka sitä ilmaisharjoittelua?

Jos halutaan nöyryyttää työttömiä siksi, että he käyttävät yhteiskunnan varoja, niin ok. Mutta eikö siihen nöyryytykseenkin löytyisi halvempaa keinoa kuin nämä kurssit ja työpajat?

Vierailija
148/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo yksi on kouluttaja. Kukaan muu ei sivuuttaisi noin tehokkaasti sitä faktaa, että nuo kurssit ovat yhteiskunnalle erittäin kalliita, verrattuna vaikkapa tukityöllistämiseen tai oikeaan kouluttamiseen. 

Vierailija
149/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 13:40"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 13:18"]

älä alistu ja ole lammas vaan innokkaasti kyselemällä ohjaa opettaja hermoromahdukseen ja sairaslomalle...

[/quote]

Joo, tämä on mukava harrastus :-)

Omalla kohdallani työkkärin täti huomasi vuosia sittem, ettei ole ATK- ajokorttia ja samoin tein kurssijonoon vain. Luulisi toimittamieni tietojen perusteella tuon huomanneen, että olin koulutukseltani automaatioinsinööri ja elättäneeni itseni ohjelmoinnilla(kin) useita vuosia ja mistä mainitsinkin. Eipä asiaa auttanut, ATK-ajokortti kuulemma pitää olla.

Siitäpä sitten vain kursseille. Kyselinkin sitten kaikki perusasiat tosi huolella ja moneen kertaan. Meinasi kurssin vetäjältä, nuori ja melko kädeton poika, mennä hermot kokonaan.

Varsinkin sitten viimeisellä kurssi-istunnolla antaessani pienen näytteen siitä, mitä oikeasti olen tehnyt ja osaan koneella tehdä, mikä olikin sitten aika tavalla enemmän, mihin tämä poika pystyi.

Jäi seisomaan monttu auki koneensa viereen. Eikä meinannut edes myöntää sitä vitun ajokorttia, vaikka pidin huolen, että kaikista tehtävistä pääsin läpi.

[/quote]

Eli nautit, kun sait kiusata jotain nuorta poikaa, joka oli palkattu vetämään tätä kurssia.

Olet tosi kusipää. Ihan oikeasti. Se poika ei ole sinua määrännyt sinne kurssille. Hän tekee sitä työtä palkan edestä ja joutuu sinunlaisia kiusaajakusipäitä opettamaan.

Toivottavasti sillä pojalla on ollut joku, kenelle purkaa vitutustaan, että joku itseään täynnä oleva insinööri tuli leikkimään tyhmää ja sitten innosta tihkuen viimeisellä tunnilla orkun partaalla "näpäyttä" minua.

Ihan oikeasti. Jos sinulla on tuollainen asenne työelämässäkin, niin toivottavasti et tule töitä saamaan. Olisit tosi paska työkaveri.

Vierailija
150/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 13:53"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 13:51"][quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 13:04"]

Vaihtoehtoja vain sairasloma. Siellä istutaan ja kerrotaan mitä byrokratia vaatii kurssin suhteen.

Hoh hoh.

[/quote]

Hyvä. Täytyyhän suakin jollain tavalla aktivoida ja saada maksetuille rahoille vastinetta. Luuletko, että maailma pyörii sillä tavalla, että raha tulee tilille kun Manulle illallinen ja sä vaan makaat kotona?

[/quote]

En vaan työllisty peukaloiden pyörittämisellä.

Pitäis oikeasti olla aktivoivampaa ja vaikka työpaikalla työskentelyä.

[/quote]

Työttömät haluaisi vain maata kotona ja saada rahaa. Vingutaan, jos joutuvat kurssille, kun ei saa laiskotella kotona.

Työttömät siivoamaan puistoja ja tekemään muita tällaisia yleishyödyllisiä töitä. Tässäkin ketjussa näkee, että rahaa pitäisi saada vastikkeettomasti ja mikä vinkuna, jos joutuu jollekin kurssille. Voi voi, kun senkin ajan vois kaivaa kotona persettä ja surffailla netissä ja rahaa tulisi tilille,

Siis miten laiska voi työtön olla, jos ei edes jollekin kurssille viitsi mennä viettämään aikaa vastikkeena ilmaisesta rahasta, joka tulee meidän työtätekevien veroista.

Vierailija
151/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 14:05"]

Ehdin olla pari kk työttömänä ja itse hakeuduin kaiken maailman hömppäkursseille jotta olisi ollut päivisin jotain tekemistä. En ymmärrä, miksi niitä vastustetaan. Mun mielestä ne oli ihan kivoja.

[/quote]

Juuri näin. Minäkin paljon mieluummin kävisin päivisin hömppäkursseilla ja tapaisin ihmisiä, enkä vain makaisi kotona käsi ojossa, että rahaa ja rahaa pitää saada lisää.

Tätä ketjua kun lukee, niin näkee todella työttömien laiskuuden. Kotiovesta ei haluta mennä minnekään, vaan löllöttää kotona ja ah ja voih, mikä valitus, jos pitää ihan itse käydä parin kuukauden välein ilmoittautumassa.

Korvauksia pienemmäksi ja sekin vastikkeelliseksi. Vaikka niitä ojia kaivamaan. Ilmainen rahanjako näille laiskapaskoille saisi loppua.

Vierailija
152/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 14:50"]

Ehdin olla pari kk työttömänä ja itse hakeuduin kaiken maailman hömppäkursseille jotta olisi ollut päivisin jotain tekemistä. En ymmärrä, miksi niitä vastustetaan. Mun mielestä ne oli ihan kivoja.

[/quote]

Juuri näin. Minäkin paljon mieluummin kävisin päivisin hömppäkursseilla ja tapaisin ihmisiä, enkä vain makaisi kotona käsi ojossa, että rahaa ja rahaa pitää saada lisää.

Tätä ketjua kun lukee, niin näkee todella työttömien laiskuuden. Kotiovesta ei haluta mennä minnekään, vaan löllöttää kotona ja ah ja voih, mikä valitus, jos pitää ihan itse käydä parin kuukauden välein ilmoittautumassa.

Korvauksia pienemmäksi ja sekin vastikkeelliseksi. Vaikka niitä ojia kaivamaan. Ilmainen rahanjako näille laiskapaskoille saisi loppua.

[/quote]

Minä olen vakityössä. Olen siis se, joka noiden kurssien kalleudesta yhteiskunnalle valittaa. Kouluttajan piti heti tietenkin tulkita laiskaksi työttömäksi. Missään en ole nähnyt niin laiskoja työssäkäyviä, kuin nuo kurssien vetäjät. Varsinkin jos vetäjä itse omistaa firmansa. 

Vierailija
153/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 14:42"]

älä alistu ja ole lammas vaan innokkaasti kyselemällä ohjaa opettaja hermoromahdukseen ja sairaslomalle...

[/quote]

Omalla kohdallani työkkärin täti huomasi vuosia sittem, ettei ole ATK- ajokorttia ja samoin tein kurssijonoon vain. Luulisi toimittamieni tietojen perusteella tuon huomanneen, että olin koulutukseltani automaatioinsinööri ja elättäneeni itseni ohjelmoinnilla(kin) useita vuosia ja mistä mainitsinkin. Eipä asiaa auttanut, ATK-ajokortti kuulemma pitää olla.

Siitäpä sitten vain kursseille. Kyselinkin sitten kaikki perusasiat tosi huolella ja moneen kertaan. Meinasi kurssin vetäjältä, nuori ja melko kädeton poika, mennä hermot kokonaan.

Varsinkin sitten viimeisellä kurssi-istunnolla antaessani pienen näytteen siitä, mitä oikeasti olen tehnyt ja osaan koneella tehdä, mikä olikin sitten aika tavalla enemmän, mihin tämä poika pystyi.

Jäi seisomaan monttu auki koneensa viereen. Eikä meinannut edes myöntää sitä vitun ajokorttia, vaikka pidin huolen, että kaikista tehtävistä pääsin läpi.

[/quote]

Eli nautit, kun sait kiusata jotain nuorta poikaa, joka oli palkattu vetämään tätä kurssia.

Olet tosi kusipää. Ihan oikeasti. Se poika ei ole sinua määrännyt sinne kurssille. Hän tekee sitä työtä palkan edestä ja joutuu sinunlaisia kiusaajakusipäitä opettamaan.

Toivottavasti sillä pojalla on ollut joku, kenelle purkaa vitutustaan, että joku itseään täynnä oleva insinööri tuli leikkimään tyhmää ja sitten innosta tihkuen viimeisellä tunnilla orkun partaalla "näpäyttä" minua.

Ihan oikeasti. Jos sinulla on tuollainen asenne työelämässäkin, niin toivottavasti et tule töitä saamaan. Olisit tosi paska työkaveri.

[/quote]

Ehei, olen tosi mukava ja pidetty tyyppi. Tosin, jos minua kohdellaan väärin, takaisin tulee, että paukkuu. Jos lähtee TE-toimiston kyykytyksiä toteuttamaan., pitää sitten tietää, mitä palkanmaksajansa edustamisesta saattaa seurata.

Vierailija
154/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ja 53 + muutaman muunkin viestin kirjoittanut työllistyi kun kävi oikean koulun jatkotutkintona entiisiin opintoihin. Onneksi tukirahoja ollaankin suuntaamassa siihen suuntaan. Onko jäänyt näkemättä uutinen, että työttömyyskorvauksella opiskeluun halukkaiden runsas määrä yllätti työvoimaviraiset. 

Vierailija
155/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Aika moni kyllä ilmoitti haluvansa töihin, usko nyt vaan se, laiska kouluttaja! 

Vierailija
156/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 14:54"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 14:42"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ehei, olen tosi mukava ja pidetty tyyppi. Tosin, jos minua kohdellaan väärin, takaisin tulee, että paukkuu. Jos lähtee TE-toimiston kyykytyksiä toteuttamaan., pitää sitten tietää, mitä palkanmaksajansa edustamisesta saattaa seurata.

[/quote]

Minusta vaikutat lähinnä työpaikakkiusaajalta.  Kyykytän...voi vittu ja muka olet aikuinen.

Vierailija
157/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olette olleet näillä "aktivointikursseilla" älkää missään nimessä kertoko siitä tulevissa työhaastatteluissa. Karmeita kokemuksia minulla näiden tosi kivojen kurssien todellisesta vaikutuksesta työnsaantiin. Vajakin maineen näillä saa, ei muuta. Vai mitä olette mieltä kurssista jolla minä olin. Yhtenä päivänä tehtiin makaronilaatikkoa, toisena askarreltiin ja piirrettiin kuin ala-asteella. Tietokoneen käynnistämisen opetteluun kulutettiin yksi 7 tuntia ja oli aivan turha sanoa että osaan käynnistää tietokoneen ja vähän muutakin.. "ei kun se laitetaan ensin päälle ja...." Kaksi kuukautta kurssia ilman pienintäkään järjen häivää ei todellakaan auta työllistymisessä millään lailla.

Vierailija
158/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 14:02"]

Nuo kurssit tulevat hirveän kalliiksi veronmaksajille. /oppilas/kk maksetaan melkoiset summat, tuhat euroa kuussa saattaa olla ihan normitaso/oppilas.  Kurssilainen saa siis työmarkkinatuen, ruokarahan ja kurssin vetäjä ison summan rahaa. Halvempaa olisi laittaa koko raha siihen, että työllistettäisiin porukka oikeisiin töihin. En tajua miksi näitä kursseja kehuu kukaan muu kuin kurssin vetäjät, sen verran kallista lystiä ne ovat yhteiskunnalle. 

[/quote]

Ostan erilaisia kursseja ja oppilasta kohti tuo kurssi maksaa noin 350 e/kk.

Vierailija
159/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 14:56"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 14:53"]

[/quote]

[/quote]

Minä olen vakityössä. Olen siis se, joka noiden kurssien kalleudesta yhteiskunnalle valittaa. Kouluttajan piti heti tietenkin tulkita laiskaksi työttömäksi. Missään en ole nähnyt niin laiskoja työssäkäyviä, kuin nuo kurssien vetäjät. Varsinkin jos vetäjä itse omistaa firmansa. 

[/quote]

Minäkin olen vakityössä ja siksi juuri en hyväksy tätä, että laiskapaskat makaa kotona ja vinkuu, ettei saa tukityötä ja koulutusta, vaan joutuu kurssille ja rahaakin pitäisi saada lisää.

Työtön voi itse hakea yhteishaussa kouluun. Voi itse hakea avoimeen korkeakouluun opiskelemaan. Kansalaisopistoja on, missä voi opiskella vaikka kieliä ja hyödyntää työttömyysaikaa. 

Mutta ei, kun maataan kotona ja vingutaan, että joutuu johonkin kurssille, kun olisi paljon mukavampi maata siellä kotona ja raha virtaisi.

Sen verran saa vastikkeellista olla korvaus, että laiskapaska viitsii perseen laahata kerran päivässä sinne hömppäkurssille.

Ja juuri siksi, että se näiden työttömien ruikuttajien eläminen maksetaan minun veroeuroista.

Jos ei kurssit kiinnosta, niin sitten ojankaivuuseen.

[/quote]

"Työtön voi itse hakea yhteishaussa kouluun. Voi itse hakea avoimeen korkeakouluun opiskelemaan. Kansalaisopistoja on, missä voi opiskella vaikka kieliä ja hyödyntää työttömyysaikaa. "

Miksi ihmeessä? Sattuu nyt olemaan muutenkin jo kaksi yliopistitutkintoa ja sitä paitsi opiskelen kotona muutenkin kokoajan.

Ne kurssit eivät välttämättä kiinnosta silloin, jos ne a) ovat ammatillisesti täysin turhaa paskanjauhantaa ja oma osaaminen on jo korkeammalla tasolla ja b) mikäli niistä ei ole mitään hyötyä palkalliseen työllistymiseen ja c) ne ovat aivan hukkaan heitettyä aikaa.

Ojankaivuu voisi olla hyvä ajatus, mutta sehän on työtä. Jos tekee työtä, silloinhan ei ole työtön ja siitä pitääkin saada oikea palkka.

Josolet asiasta eri mieltä, voit heti huomenna käydä pomosi juttusilla ja vaatia palkkasi pudotettavaksi tyttömyyskorvauksen tasolle, eikä mitään mutinoita, sehän on mielestäsi ilmeisesti oikein, kun sitä muille vaadit.

Ellet sitten ole niitä kaksinaamaisia paskoja, joiden mukaan toisten pitäisi tehdä jotakin, mikä mielestäsi ei missään nimessä koske itseäsi?

Vierailija
160/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 15:02"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 14:02"]

Nuo kurssit tulevat hirveän kalliiksi veronmaksajille. /oppilas/kk maksetaan melkoiset summat, tuhat euroa kuussa saattaa olla ihan normitaso/oppilas.  Kurssilainen saa siis työmarkkinatuen, ruokarahan ja kurssin vetäjä ison summan rahaa. Halvempaa olisi laittaa koko raha siihen, että työllistettäisiin porukka oikeisiin töihin. En tajua miksi näitä kursseja kehuu kukaan muu kuin kurssin vetäjät, sen verran kallista lystiä ne ovat yhteiskunnalle. 

[/quote]

Ostan erilaisia kursseja ja oppilasta kohti tuo kurssi maksaa noin 350 e/kk.

[/quote]

Tarkennan: opetus maksaa tuon verran. Ne työmarkkinatuet työtön saa joka tapauksessa vaikka makaisi kotona syljeskelemässä kattoon, joten niitä lienee täysin turha ottaa mukaan kustannuksiin. Tai voidaanhan sitä laskea mukaan asumistuki jne. ja todetaan, että kurssi maksaa työtöntä kohti yli 2000 e/kk

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan