Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mut pakotettiin tyhjänpäiväiselle kurssille

Vierailija
16.03.2014 |

Vaihtoehtoja vain sairasloma. Siellä istutaan ja kerrotaan mitä byrokratia vaatii kurssin suhteen.

Hoh hoh.

Kommentit (238)

Vierailija
121/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 13:46"][quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 13:36"]Niiden kurssien on tarkoitus aktivoida. Se motivoi etsimään kunnolla töitä, kun annetaan jokin porkkana: ei voi jäädä vaan työttömyysrahalla kotiin makaamaan, vaan työttömyydestä huolimatta on tehtävä jotain. Silloin kasvaa halu tehdä sitten edes oman alan hommia, joista saa kunnollista palkkaakin. Kurssit ehkäisee syrjäytymistä, auttaa pitämään arjessa kiinni jne. Sitäpaitsi ei niille kursseille ketä tahansa laiteta. Yleensä yli 25v pitkäaikaistyöttömät, tai alle 25v syrjäytymisvaarassa olevat työttömät on niitä, joihin kohdistetaan velvoittavia aktivointitoimia.

[/quote]

No kun sieltä ei mennä normaaliin työhön vaan

sellaiseen harjoitteluun, jossa olen jo ollut!

Ihmettelen miksi pitää tuhlata kaksi kuukautta

ihmettelyyn.

Nyt kun aloitin, mitään uutta ei ollut.

En oppinut mitään.

Neljä tuntia pitää istua kun joku on tämän keksinyr.

Näytettiin mikä lanketti pitää täyttää.

[/quote]

Mennään sieltä normaaliin työhön, jos onnistut itsellesi sellaisen löytämään :). Niiden idea tosiaan on siinä, että aktivoidaan ja motivoidaan omaan työnhakuun ja tarjotaan jotain sellaista työtä vastaavaa sosiaalista toimintaa, sillä työttömyys on suurin syrjäytymisen riskitekijä.

Vierailija
122/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 13:36"]

Niiden kurssien on tarkoitus aktivoida. Se motivoi etsimään kunnolla töitä, kun annetaan jokin porkkana: ei voi jäädä vaan työttömyysrahalla kotiin makaamaan, vaan työttömyydestä huolimatta on tehtävä jotain. Silloin kasvaa halu tehdä sitten edes oman alan hommia, joista saa kunnollista palkkaakin. Kurssit ehkäisee syrjäytymistä, auttaa pitämään arjessa kiinni jne. Sitäpaitsi ei niille kursseille ketä tahansa laiteta. Yleensä yli 25v pitkäaikaistyöttömät, tai alle 25v syrjäytymisvaarassa olevat työttömät on niitä, joihin kohdistetaan velvoittavia aktivointitoimia.

[/quote]

Höpö löpö. Heille on ihan erikseen omat kurssinsa, mutta monelle kursille valitaan ne aktiivisimmat, jotta kurssin vetäjä voisi röyhistellä rintaansa että taas työlllistettiin, vaikka kurssilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Hyvä esimerkki itse, kävin lyhyen kurssin. Kävin haastattelussa jo ennen kurssia ja valinnasta ilmoitettiin kurssin aikana, mutta kävin kurssin loppuun, koska työ alkoi vasta vähän myöhemmin - kun siitä kurssista sai sen ruokarahan ja mulla kävelymatka. Kurssin vetäjä otti kunnian työllistymisestäni, vaikka ko kurssi ei edes aihepiiriltään liittynyt ko. työtehtäviin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 13:51"][quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 13:04"]

Vaihtoehtoja vain sairasloma. Siellä istutaan ja kerrotaan mitä byrokratia vaatii kurssin suhteen.

Hoh hoh.

[/quote]

Hyvä. Täytyyhän suakin jollain tavalla aktivoida ja saada maksetuille rahoille vastinetta. Luuletko, että maailma pyörii sillä tavalla, että raha tulee tilille kun Manulle illallinen ja sä vaan makaat kotona?

[/quote]

En vaan työllisty peukaloiden pyörittämisellä.

Pitäis oikeasti olla aktivoivampaa ja vaikka työpaikalla työskentelyä.

Vierailija
124/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 13:41"]

Jos sut on pakotettu sinne niin käytä hyväksesi ja ime oppi itseesi oli se mitä tahansa.
[/quote]

Niin kuin esimerkiksi tuo kommentoija 13?

Tai no, oppihan se tosin vedättämään tyhmempiään.

Vierailija
125/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et mennyt sairauslomalle? Todennäköisesti olet menossa psyykkisistä syistä kuntouttavaan työtoimintaan ja kurssin ainoa tarkoitus on katsoa, kykenetkö itse huolehtimaan itsestäsi, tulet ajoissa etkä katoa kesken päivän. Mielenterveyspotilaille on paljon tuollaista kehiteltynä, jotta eivät jäisi kotiin.

Vierailija
126/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 13:54"]Miksi et mennyt sairauslomalle? Todennäköisesti olet menossa psyykkisistä syistä kuntouttavaan työtoimintaan ja kurssin ainoa tarkoitus on katsoa, kykenetkö itse huolehtimaan itsestäsi, tulet ajoissa etkä katoa kesken päivän. Mielenterveyspotilaille on paljon tuollaista kehiteltynä, jotta eivät jäisi kotiin.

[/quote]

En mennyt. Mulla on fyysisiä rajoitteita.

Vierailija
127/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla kurseilla pääasiallinen tarkoitus on rikastuttaa vetäjiään. Suurin osa opettajista on laiskoja ja epäpäteviä  - lukuunottamatta normaalissa kouluissa vedettäviä ammatillisia kursseja joissa tavalliset opettajat. Noissa tavisopettajissa sitten on samat huonot ja hyvät kuin muillakin. Kursseja vetää enimmäkseen ne, jotka eivät oikeaa työtä osaa tehdä ja usein osallistujat on osaavimpia. Aina, poikkeuksetta, kun kurssia kritisoidaan, kurssin vetäjä haukkuu osallistujat.  

Kurssilaisissa, kurssista riippuen, todellakin on pitkänkin työkokemuksen omaavaa ja koulutettua väkeä, jotka ovat yleensä tuta-syystä tai konkurssin vuoksi jääneet työttömiksi. Monella ei työttömyysaika ole pitkäkään. Esim. itselläni 3 kk. Yksi opettajista tuli aina puoli tuntia myöhässä ja lähti keskellä päivää hoitamaan omia asioitaan. Siellä oli yksi hyvä opettaja, mutta hänpä onkin jo nykyään oikeissa opetushommissa. 

Vierailija
128/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 13:22"]

Se ehkäisee syrjäytymistä, auttaa luomaan verkostoja ja liittää sua valtavirtayhteiskuntaan. "Ei etuuksia ilman velvollisuuksia".

[/quote]

Ensinnäkin, syrjäytymistä on nimenomaan palkaton, tyhjänpäiväinen puuhastelu karenssin uhalla.

Samoin tuo verkostojen luominen on oikea helmi. Minulla ei ole puutetta tekemisestä, ainoastaan palkallisesta työstä. Miten siihen auttaa verkostoituminen toisten persaukisten työttömien ja joutavanpäiväisyyksien kurssittajien kanssa?

Vierailija
129/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 13:52"][quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 13:36"]

Niiden kurssien on tarkoitus aktivoida. Se motivoi etsimään kunnolla töitä, kun annetaan jokin porkkana: ei voi jäädä vaan työttömyysrahalla kotiin makaamaan, vaan työttömyydestä huolimatta on tehtävä jotain. Silloin kasvaa halu tehdä sitten edes oman alan hommia, joista saa kunnollista palkkaakin. Kurssit ehkäisee syrjäytymistä, auttaa pitämään arjessa kiinni jne. Sitäpaitsi ei niille kursseille ketä tahansa laiteta. Yleensä yli 25v pitkäaikaistyöttömät, tai alle 25v syrjäytymisvaarassa olevat työttömät on niitä, joihin kohdistetaan velvoittavia aktivointitoimia.

[/quote]

Höpö löpö. Heille on ihan erikseen omat kurssinsa, mutta monelle kursille valitaan ne aktiivisimmat, jotta kurssin vetäjä voisi röyhistellä rintaansa että taas työlllistettiin, vaikka kurssilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Hyvä esimerkki itse, kävin lyhyen kurssin. Kävin haastattelussa jo ennen kurssia ja valinnasta ilmoitettiin kurssin aikana, mutta kävin kurssin loppuun, koska työ alkoi vasta vähän myöhemmin - kun siitä kurssista sai sen ruokarahan ja mulla kävelymatka. Kurssin vetäjä otti kunnian työllistymisestäni, vaikka ko kurssi ei edes aihepiiriltään liittynyt ko. työtehtäviin. 

[/quote]

Ei se kurssin vetäjä työllistyneistä mitään ekstraa saa, että tuskin sinun työllistymisesi häntä henk.koht hirveästi kiinnosti. Ja sillä ei ole väliä miten aktiivinen työnhakija olet, mutta jos olet yli 25v pitkäaikaistyötön tai alle 25v työtön niin sinuun näitä kuntouttavia tukitoimia voidaan käyttää. Tulee yhteiskunnalle halvemmaksi aktivoida ja tukea, kuin hoitaa syrjäytymiskierteessä olevaa moniongelmaista putkäaikaistyötöntä.

Vierailija
130/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kurssit tulevat hirveän kalliiksi veronmaksajille. /oppilas/kk maksetaan melkoiset summat, tuhat euroa kuussa saattaa olla ihan normitaso/oppilas.  Kurssilainen saa siis työmarkkinatuen, ruokarahan ja kurssin vetäjä ison summan rahaa. Halvempaa olisi laittaa koko raha siihen, että työllistettäisiin porukka oikeisiin töihin. En tajua miksi näitä kursseja kehuu kukaan muu kuin kurssin vetäjät, sen verran kallista lystiä ne ovat yhteiskunnalle. 

Vierailija
131/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen työtön, mutta ilmoitin itseni nopeasti avoimen yliopiston yhdelle kurssille, jotta minua ei pakotettaisi kurssille, jota en tarvitse. Kannattaa olla siinä asiassa omatoiminen. Eivät ne sitten mihinkään päivähoitoon pakota. Toki ei saa opiskella enempää kuin 5 op kuussa, mutta se ei ole mikään ongelma. Kannattaa toimia niin, että pallo pysyy omissa hyppysissä, muuten he todella alkavat holhoamaan ja se on todella nöyryyttävää.

Tsemppiä vaan kaikille työttömille, mennään eteenpäin kaikesta huolimatta!

Vierailija
132/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 14:00"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 13:52"][quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 13:36"]

[/quote]

[/quote]

Ei se kurssin vetäjä työllistyneistä mitään ekstraa saa, että tuskin sinun työllistymisesi häntä henk.koht hirveästi kiinnosti. Ja sillä ei ole väliä miten aktiivinen työnhakija olet, mutta jos olet yli 25v pitkäaikaistyötön tai alle 25v työtön niin sinuun näitä kuntouttavia tukitoimia voidaan käyttää. Tulee yhteiskunnalle halvemmaksi aktivoida ja tukea, kuin hoitaa syrjäytymiskierteessä olevaa moniongelmaista putkäaikaistyötöntä.

[/quote]

Ja todisteet kurssien vaikutuksesta henkiseen jaksamiseen on - missä? Kursseja on järjestetty vuosikausia ja niitä ei ole. OIKEA TYÖLLISTÄMINEN ON KAIKKEIN HALVINTA, ja se pitäisi kaikkein tajuta. Suurin osa työttömistä ei ole pitkäaikaistyöttömiä ja kursseista suurin osa on taviksille, vaikka papereissa lukisi mitä hienoa. Minä kävin niitä vain siksi, että niistä sai sen aktivointirahan, mutta muuten kyllä osasin aktivoida ihan itse itseni. Sitä paitsi nyt teen töitä lähinnä yksin, mutta kukaan ei ole siitä huolissaan, miksei? 

Vierailija
133/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdin olla pari kk työttömänä ja itse hakeuduin kaiken maailman hömppäkursseille jotta olisi ollut päivisin jotain tekemistä. En ymmärrä, miksi niitä vastustetaan. Mun mielestä ne oli ihan kivoja.

Vierailija
134/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 13:58"][quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 13:22"]

Se ehkäisee syrjäytymistä, auttaa luomaan verkostoja ja liittää sua valtavirtayhteiskuntaan. "Ei etuuksia ilman velvollisuuksia".

[/quote]

Ensinnäkin, syrjäytymistä on nimenomaan palkaton, tyhjänpäiväinen puuhastelu karenssin uhalla.

Samoin tuo verkostojen luominen on oikea helmi. Minulla ei ole puutetta tekemisestä, ainoastaan palkallisesta työstä. Miten siihen auttaa verkostoituminen toisten persaukisten työttömien ja joutavanpäiväisyyksien kurssittajien kanssa?

[/quote]

Syrjäytymistä on valtavirtakulttuurin ulkopuolelle jääminen. Eli esim. Työttömyys. Jos työtöntä ei aktivoida, on iso riski että saadaan yhteiskunnan varoilla eläviä passiivisia ja syrjäytyneitä kansalaisia. Kaikille toki ei näin käy, mutta riski on suuri. Siksi on kuntouttavaa työtoimintaa, jossa tavataan ihmisiä, noustaan aamulla sängystä, syödään lounasta, puetaan päivävaatteet ja eletään kaikinpuolin normaalia arkea työttömyydestä huolimatta. Elämänhallinta säilyy. Verkostoja luodaan toisiin ihmisiin, samassa elämäntilanteessa oleviin.

Vierailija
135/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 13:52"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 13:40"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 13:18"]

älä alistu ja ole lammas vaan innokkaasti kyselemällä ohjaa opettaja hermoromahdukseen ja sairaslomalle...

[/quote]

Joo, tämä on mukava harrastus :-)

Omalla kohdallani työkkärin täti huomasi vuosia sittem, ettei ole ATK- ajokorttia ja samoin tein kurssijonoon vain. Luulisi toimittamieni tietojen perusteella tuon huomanneen, että olin koulutukseltani automaatioinsinööri ja elättäneeni itseni ohjelmoinnilla(kin) useita vuosia ja mistä mainitsinkin. Eipä asiaa auttanut, ATK-ajokortti kuulemma pitää olla.

Siitäpä sitten vain kursseille. Kyselinkin sitten kaikki perusasiat tosi huolella ja moneen kertaan. Meinasi kurssin vetäjältä, nuori ja melko kädeton poika, mennä hermot kokonaan.

Varsinkin sitten viimeisellä kurssi-istunnolla antaessani pienen näytteen siitä, mitä oikeasti olen tehnyt ja osaan koneella tehdä, mikä olikin sitten aika tavalla enemmän, mihin tämä poika pystyi.

Jäi seisomaan monttu auki koneensa viereen. Eikä meinannut edes myöntää sitä vitun ajokorttia, vaikka pidin huolen, että kaikista tehtävistä pääsin läpi.

[/quote]

Aika outoa, että sinulla ei sitä korttia ollut. Miksi ei? Senhän porukka suoritti aikoinaan töissä näytöillä eli mikä oli oman osaamisesi esteenä?

[/quote]

outoa? Tuollaisen atk-ajokortin esittely se vasta kummaa onkin. Lähinnä kertoo sen että tietokonetaidot on 8v lapsen tasolla ja oikeaa intressiä asiaa kohtaan ei ole koskaan ollutkaan. Haiskahtaa myös juuri tällaiselta huuhaakoulutuksen sivutuotteelta. Olen itse keskisuuressa teknologiafirmassa töissä ja olen 100% varma että kenelläkään ei ole tuollaista huuhaaläpyskää.

Vierailija
136/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 14:05"]

Ehdin olla pari kk työttömänä ja itse hakeuduin kaiken maailman hömppäkursseille jotta olisi ollut päivisin jotain tekemistä. En ymmärrä, miksi niitä vastustetaan. Mun mielestä ne oli ihan kivoja.

[/quote]

No mä vastustan niitä niiden yhteiskunnalle tulevan kalleuden ja tason heikkouden vuoksi. On oikein firmoja, jotka on perustettu sen varaan, että kouluttavat vain työttömiä. Yksikään yritys ei esim. niiltä firmoilta mitään ostaisi, koska osaamista ei ole. 

Vierailija
137/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 14:06"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 13:58"][quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 13:22"]

[/quote]

[/quote]

Syrjäytymistä on valtavirtakulttuurin ulkopuolelle jääminen. Eli esim. Työttömyys. Jos työtöntä ei aktivoida, on iso riski että saadaan yhteiskunnan varoilla eläviä passiivisia ja syrjäytyneitä kansalaisia. Kaikille toki ei näin käy, mutta riski on suuri. Siksi on kuntouttavaa työtoimintaa, jossa tavataan ihmisiä, noustaan aamulla sängystä, syödään lounasta, puetaan päivävaatteet ja eletään kaikinpuolin normaalia arkea työttömyydestä huolimatta. Elämänhallinta säilyy. Verkostoja luodaan toisiin ihmisiin, samassa elämäntilanteessa oleviin.

[/quote]

Mä olen tehnyt töitä yrittäjän kotona eikä kukaan ollut noista asioista huolissaan...määrittelin ihan itse työaikani ja tulospalkka puhtaasti. 

Vierailija
138/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis en yrittäjän kotona vaan yrittäjänä kotona, en ehtinyt korjata ennekuin typo lähti. 

Vierailija
139/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 13:36"]
[/quote]

Siinä tapauksessa eponnistuvat pahasti. Suurimmalla osalla kun ongelma ei ole aktiivisuuden ja työhalujen puute, vaan se, ettei aktiivisuudesta huolimatta pääse (oikeisiin, eli palkallisiin) töihin.

Vierailija
140/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 14:04"][quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 14:00"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ja todisteet kurssien vaikutuksesta henkiseen jaksamiseen on - missä? Kursseja on järjestetty vuosikausia ja niitä ei ole. OIKEA TYÖLLISTÄMINEN ON KAIKKEIN HALVINTA, ja se pitäisi kaikkein tajuta. Suurin osa työttömistä ei ole pitkäaikaistyöttömiä ja kursseista suurin osa on taviksille, vaikka papereissa lukisi mitä hienoa. Minä kävin niitä vain siksi, että niistä sai sen aktivointirahan, mutta muuten kyllä osasin aktivoida ihan itse itseni. Sitä paitsi nyt teen töitä lähinnä yksin, mutta kukaan ei ole siitä huolissaan, miksei? 

[/quote]

Mikä oikea työllistäminen? Jokainen työtön etsii itse sen työn, huolehtii omasta työllistymisestään. Aktivointi vain auttaa siihen, että on voimia ja motivaatiota etsiä sitä työtä. Ei jäädä kotiin makaamaan ja eletä sillä työttömyysrahalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän