Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: "Kolmasosa toimihenkilöistä uskoo tekoälyn korvaavan työnsä, Suomeen 100000 työtöntä lisää"

Vierailija
28.05.2026 |

Jopa 32 prosenttia toimihenkilöistä arvioi, että heidän nykyiset työtehtävänsä ovat korvattavissa tekoälyllä viimeistään kymmenen vuoden kuluessa.

Huoli tekoälyn vaikutuksista työllisyyteen on kasvanut. Viisi vuotta sitten vain 21,7 prosenttia Pron jäsenistä arvioi työnsä korvautuvan tekoälyllä kymmenen vuoden sisällä.

Asia selviää Ammattiliitto Pron vuosittaisesta jäsenkyselystä, johon vastasi 4 900 jäsentä.

Erityisesti yli 60-vuotiaat toimihenkilöt arvioivat tekoälyn vaikutukset suuriksi. Heistä jopa 36 prosenttia arvioi, että heidän nykyiset työtehtävänsä voivat kadota kymmenen vuoden kuluessa.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jopa 32 prosenttia toimihenkilöistä arvioi, että heidän nykyiset työtehtävänsä ovat korvattavissa tekoälyllä viimeistään kymmenen vuoden kuluessa."

Tässä on se monien ajatteluharha. Siis ajatellaan että joko teen täsmälleen samat asiat kuin nyt tai sitten en tee mitään. Mutta eihän työelämä niin toimi. Minunkin työssäni on ehkä 50% sellaista jonka voisi tehdä tekoälyllä. Mutta jos näin tehdään niin teenkö vain 50% nykyisestä? No en tietenkään vaan käytän aikani niin että teen sitä tuottavinta osuutta kaksi kertaa sen minkä nyt eli olen paljon tuottavampi.

Ja koska olen tuottavampi, palveluksieni hinta laskee. Ja kun se hinta laskee, potentiaalinen kysyntä nousee koska useammilla on varaa niihin.

Vierailija
2/9 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se niin mene. tekoäly laskee sinun työsi hintaa koska se tekee sen tehokkaammin ja nopeammin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun työssäni tekoäly voi tehdä sen massatyön, johon ei juuri liity mitään tapauskohtaista harkintaa. Näin ollen ihmisille kyllä jää työtä, mutta se on sitä hitaampaa ja vaivalloisempaa eikä työntekijä ainakaan ole tuottavampi tai tehokkaampi keskittyessään niihin monisyisimpiin tapauksiin. 

En pelkää riittääkö minulle työtä vai ei. Olen jo nyt toinen aivopuolisko pois työstä koska haluaisin usean vuoden jälkeen tehdä jotain muuta. Mutta kaikki aikanaan.

Vierailija
4/9 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyt tehtävät tulevat toimistoista kyllä katoamaan, eli iso osa nykyisistä aloitustason työpaikoista. Se on sitten eri asia, että millaisia työtehtäviä tulee mahdollisesti niiden tilalle ja milloin tämä tapahtuu. Toisaalta hyvät työkalut ovat aina mahdollistaneet työntekijöiden keskittymisen enemmän siihen työtehtävän olennaisimpaan osaan, jos siis tämä on työnantajan puolelta tajuttu ja työtehtävät niin järjestetty. 

Tällä hetkellä on jo kyllä alkanut jonkinlainen kilpajuoksu ilman tarkkaa tietoa tai kokemusta seurauksista. Jos yksi firma vähentää työntekijöiden määrää (eli vähentää kulujaan) ja onnistuu tekoälyä hyödyntäen tuottamaan vähintään saman määrän ja laadun kuin aiemminkin, niin tämä on tietysti kilpailuetu markkinoilla. Toisten on pakko yrittää seurata perässä myös sellaisessa tilanteessa, joissa ei ole vielä edes ihan selvää, että mitkä ovat ne omassa organisaatiossa toimivat tekoälyratkaisut. 

Toisaalta taas niin kauan kuin vastuu on viime kädessä ihmisillä (eli virheitä ja epäonnistumisia ei voi laittaa tekoälyn syyksi), niin osaavia ihmisiä tullaan tarvitsemaan laadunvalvontaan, ts. tsekkaamaan, että tekoäly on tehnyt asiat oikein. 

Tulevaisuuden tarkka ennustaminen on siis edelleen haastavaa. 

Vierailija
5/9 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaan niin menee. Jos tekoäly korvaa 50% työstä, niin ihmistyöntekijöitä voidaan vähentää ja jakaa jäljelle jäävät työt pienemmälle porukalle. Hintojen laskuun ei usko kukaan.

Vierailija
6/9 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suoraan sanoen ymmärrä tätä työn loppu keskustelua. Tekoäly tehostaa työntekoa ja lisää tuottavuutta, koska se voi suorittaa joitakin tehtäviä ihmisen puolesta ja hyvinkin nopeasti. Jos työ on aiemmin ollut tiedon keräämistä ja esittämistä, se voi jatkossa olla tekoälyn tekemän esityksen tarkistamista ja täydentämistä. Tuottavuuden kasvu voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että yksi ihminen pystyy tekemään useamman työt ja yritys ehtii samassa ajassa tehdä useampia projekteja tai tilauksia kuin ennen. Toisin sanoen työn kysyntä kasvaa.

Kolmanneksi tulevat kokonaan uudet toimenkuvat, joita on vaikea kuvitella etukäteen. Jo nyt tarvitaan esimerkiksi ihmisiä, jotka osaavat laatia tekoälylle mahdollisimman osuvia prompteja. 
Suurempi riski on siinä, miten isosti suomalaisyritykset hyödyntävät jatkossa tekoälyä. Tällä hetkellä yritykset vaikuttavat kunnianhimoltaan vaatimattomilta tekoälyn sovelluskohteissa ja siinä, kuinka laajasti niitä sovelletaan. Se tarkoittaa, että saamme tekoälyn hyödyt myöhemmin ja suhteellinen kilpailuasemamme heikkenee, esim ruotsalaisten yritysten suhteen, jossa itse olen töissä. 

Vierailija
7/9 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vaan niin menee. Jos tekoäly korvaa 50% työstä, niin ihmistyöntekijöitä voidaan vähentää ja jakaa jäljelle jäävät työt pienemmälle porukalle. Hintojen laskuun ei usko kukaan.

Kuten höyrykoneet ja tietokoneet aikoinaan? 

Vierailija
8/9 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnollisesti tekoäly ja robotiikka pannaan verolle ja ihmisille annetaan kansalaispalkka. Emme me suostu kuolemaan kiltisti nälkään vaikka persufasistit niin haluavatkin ja Kokkareilta voi verottaa helvetin paljon nykyistä enemmän ilman että heiltä leikkeleet leivältä loppuvat.

Käykää allekirjoittamassa:

https://www.Cansalaisaloite.fi/fi/aloite/17364      joudutte vaihtamaan C:n kooksi koska fasistin koodi suodattaa ja estää tämän Oikeusministeriön demokratiapalvelun.

Vierailija
9/9 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli noin 32% työnkuva on pelkkä kopio ja liitä käsien heiluttelua vaikka aamusta iltaan nostetaan sitä omaa egoaan miten tärkeää juuri minun työni on.😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän