Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mut pakotettiin tyhjänpäiväiselle kurssille

Vierailija
16.03.2014 |

Vaihtoehtoja vain sairasloma. Siellä istutaan ja kerrotaan mitä byrokratia vaatii kurssin suhteen.

Hoh hoh.

Kommentit (238)

Vierailija
181/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 15:49"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 15:34"]

Olen töissä TE-toimistossa ja minusta ne kurssit voisi varsin hyvin lopettaa. Työtön saisi 300 päivän ajan työttömyyden perusteella tukea ja sen jälkeen saisi pärjätä omillaan. Voisi opiskella muiden mukana opintotuella ammatin (miksi maksaa omaehtoisen opiskelun tukea ihmiselle, josta ei ole töihin?) tai olla ilman rahaa jossain asuntolassa. Miksi ihmeessä tarjota työttömille jotain apua, jos he eivät oikeasti halua töihin?

Muuten aika iso osa yli 50v työttömistä ei osaa käyttää tietokonetta. Ja suuri osa nuoristakaan ei osaa käyttää tavallisimpia ohjelmia tehdäkseen työhakemukseen liitettävän CV:n. Sellaistakin turhuutta heille työkkärissä opetetaan.

[/quote]

Minä taas olen 50 -vuotias diplomi-insinööri, jolle vaatii melkoista kekseliäisyyttä alkaa opettamaan tavanomaisesta ( ja hieman erikoisemmastakaan) tietotekniikasta tai esim. CV:n teosta jotain sellaista, mitä en jo vähintäänkin samalla tasolla tiedä kuin nämä kouluttajat.

Minä haluan töihin, pystyn töihin ja haen koko ajan töihin.

Jos siis apua tarjoatte, tarjotkaa jotakin, josta OIKEASTI on hyötyä. Muidenkin kuin teidän itsenne mielestä.

Oikein hyvä alku olisi esimerkiksi vaikuttaa työnantajien asenteisiin niin, että 5-kymppinenkin työvoima alkaisi kelpaamaan. Toinen hyvä keino olisi esimerkiksi alkaa panostaa myynti- ja neuvottelutaitoisia resursseja ja myymään vientiyritysten tuotteita ja palveluita siten, että myynnistä seuraava kasvava tuotanto vaatisi lisää tekjöitä (aikuisen oikeastihan ensin pitää myydä ja sitten myydyt asiat pitää tuottaa, päinvastoin kuin VATTin Vartiainen luulee, eli ensin kaikki mahdolliset töihin vaikka ja mielellään ilman palkkaa ja sitten ihmetelllään, kuka suoritteen ostaa).

Tosiasia kuitenkin on, että TE-toimistoissa ei näitä asioita osata, eikä edes yritetä, vaan sitten säädetään jotakin tehdäkseen työttömien paikkoja jonossa kouluttamalla ensim Ville työmarkkinakelpoisemmaksi kuin Kalle ja jonkin ajan kuluttua päinvastoin.

Meillä lienee maailman koulutetuin reservi, joka ei kelpaa kellekään?

[/quote]

Koska olet noin fiksu, osaat varmaan käydä lukemassa laista, mikä on TE-toimiston tehtävä. Se ei ole Suomen vientiyritysten tuotteiden myyminen. Sitä varten meillä on runsaasti viisikymppisiä diplomi-insinöörejä, jotka kaikesta päätellen eivät osaa työtään, koska vienti ei vedä.

Toiseksi asenteisiin vaikuttaminen tapahtuu eduskunnan säätämien lakien avulla: yli 55v työttömän palkkaamiseen saa enemmän tukea kuin palkatessaan vaikka 30v ikäisen. Tosin tämänhän sinä jo tiesitkin, eikös?

Vierailija
182/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 16:01"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 13:52"][quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 13:40"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 13:18"]

älä alistu ja ole lammas vaan innokkaasti kyselemällä ohjaa opettaja hermoromahdukseen ja sairaslomalle...

[/quote]

Joo, tämä on mukava harrastus :-)

Omalla kohdallani työkkärin täti huomasi vuosia sittem, ettei ole ATK- ajokorttia ja samoin tein kurssijonoon vain. Luulisi toimittamieni tietojen perusteella tuon huomanneen, että olin koulutukseltani automaatioinsinööri ja elättäneeni itseni ohjelmoinnilla(kin) useita vuosia ja mistä mainitsinkin. Eipä asiaa auttanut, ATK-ajokortti kuulemma pitää olla.

Siitäpä sitten vain kursseille. Kyselinkin sitten kaikki perusasiat tosi huolella ja moneen kertaan. Meinasi kurssin vetäjältä, nuori ja melko kädeton poika, mennä hermot kokonaan.

Varsinkin sitten viimeisellä kurssi-istunnolla antaessani pienen näytteen siitä, mitä oikeasti olen tehnyt ja osaan koneella tehdä, mikä olikin sitten aika tavalla enemmän, mihin tämä poika pystyi.

Jäi seisomaan monttu auki koneensa viereen. Eikä meinannut edes myöntää sitä vitun ajokorttia, vaikka pidin huolen, että kaikista tehtävistä pääsin läpi.

[/quote]

Aika outoa, että sinulla ei sitä korttia ollut. Miksi ei? Senhän porukka suoritti aikoinaan töissä näytöillä eli mikä oli oman osaamisesi esteenä?

[/quote]

missä töissä tuommoisia kortteja suoritetaan? Ei ole ainakaan minun kohdalleni semmoista työpaikkaa sattunut.

t. Ohjelmointia työkseen tekevä

[/quote]

Onkohan sinulle yllätys, että ATK-taidot ovat paljon enemmän kuin pelkkä ohjelmointi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 15:57"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 13:40"][quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 13:18"]

älä alistu ja ole lammas vaan innokkaasti kyselemällä ohjaa opettaja hermoromahdukseen ja sairaslomalle...

[/quote]

Joo, tämä on mukava harrastus :-)

Omalla kohdallani työkkärin täti huomasi vuosia sittem, ettei ole ATK- ajokorttia ja samoin tein kurssijonoon vain. Luulisi toimittamieni tietojen perusteella tuon huomanneen, että olin koulutukseltani automaatioinsinööri ja elättäneeni itseni ohjelmoinnilla(kin) useita vuosia ja mistä mainitsinkin. Eipä asiaa auttanut, ATK-ajokortti kuulemma pitää olla.

Siitäpä sitten vain kursseille. Kyselinkin sitten kaikki perusasiat tosi huolella ja moneen kertaan. Meinasi kurssin vetäjältä, nuori ja melko kädeton poika, mennä hermot kokonaan.

Varsinkin sitten viimeisellä kurssi-istunnolla antaessani pienen näytteen siitä, mitä oikeasti olen tehnyt ja osaan koneella tehdä, mikä olikin sitten aika tavalla enemmän, mihin tämä poika pystyi.

Jäi seisomaan monttu auki koneensa viereen. Eikä meinannut edes myöntää sitä vitun ajokorttia, vaikka pidin huolen, että kaikista tehtävistä pääsin läpi.

[/quote]

pöh Ei sen pojan syy ollut että kurssille jouduit. Todennäköisesti poika oli itsekin joku työtön joka minipalkalla oli hommaan pakotettu. Ja hänelle sinä sitten oman tilanteesi kostit.

[/quote]

Siis jos jollekin turhalle kurssille päätyy niin tottakai siitä pitää ottaa kaikki hyöty irti ja pitää huoli omasta oppimisestaan ja varmistaa, että ymmärtää kaikki asiat kunnolla. Eikä se opettaja saa siitä hermostua jos oppilas ei ensimmäisellä kerralla jotain asiaa ymmärrä vaan haluaa kysyä asiasta ja haluaa saada kunnollista ja tarkkaa tietoa opetettavista asioista. Taisi sekin kurssin vetäjä olla vain väärällä alalla ja väärässä paikassa.

Vierailija
184/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kursseilla on kaksi tavoitetta, jotka toteutuvat;

- tuottaa vetäjilleen, lähinnä kouluttajafirmalle, helppoa tuloa. Kouluttajien ammattitaidosta ei ole minkäänlaisia säädöksiä, mutta syytä olisi olla.

- osa hakee kursseille saadakseen sen 9 euron lisän päivärahaan. 

Kaikki muu on liirumlaarumia. No maahanmuuttajien kurssit on varmaan ainakin jotkut ok, saavat sieltä kavereita ja kai ne suomeakin vähän oppii. 

Ennen kursseille haettiin myös ansiosidonnaisen pitkittämistä varten, mutta nykyäänhän tämä homma ei enää toimi. 

Vierailija
185/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 15:42"]

Olen töissä TE-toimistossa ja minusta ne kurssit voisi varsin hyvin lopettaa. Työtön saisi 300 päivän ajan työttömyyden perusteella tukea ja sen jälkeen saisi pärjätä omillaan. Voisi opiskella muiden mukana opintotuella ammatin (miksi maksaa omaehtoisen opiskelun tukea ihmiselle, josta ei ole töihin?) tai olla ilman rahaa jossain asuntolassa. Miksi ihmeessä tarjota työttömille jotain apua, jos he eivät oikeasti halua töihin?

Muuten aika iso osa yli 50v työttömistä ei osaa käyttää tietokonetta. Ja suuri osa nuoristakaan ei osaa käyttää tavallisimpia ohjelmia tehdäkseen työhakemukseen liitettävän CV:n. Sellaistakin turhuutta heille työkkärissä opetetaan.

[/quote]

Täytän tänä vuonna 50. Ainoa alle 60-v jonka tunnen ja joka, ei osaa käyttää hyvin tietokonetta, on eläkkeellä oleva lievästi vammainen veljeni, 54. Ehkä joku muukin on, mutta nyt tuttapiiriä kelatessa ei tule mieleen. Mutta nyt hänkin alkaa osata jo laskujen maksun, kun olemme sen hänelle opettaneet.  Atk-kursseja ei enää edes ole, kun osallistujia ei riitä ainakaan meillä päin. Minun ikäisteni opinnoissa atk-kurssit eivät enää olleet vapaahetoisia ja lähes kaikki sisätyötä tekevät ovat käyttäneet tietokonetta töissään. 

Minä olisin valmis poistamaan ansiosidonnaisen kokonaan. Mutta jostain syystä nämä korvauksilla ojaa kaivaamaan tyypit eivät sitä haluakaan, eli pelkäävät he vähän omaa työttömyyttä. Uskon tosin, että ansiosidonnainen häviääkin vähitellen, johan sitä heikennettiinkin. 

[/quote]

Eli sinä ja kaikki tuttavasi osaatte tehdä 18-sivuisen 2-palstaisen julkaisun, jossa kansilehdellä om päivittäin vaihtuva kuva ja sivunumerointi alkaa sivulta 3? Osaatte tehdä excel-taulukon, jossa yhdessä taulukossa tehty muutos muuttaa samalla 4-5 muun taulukon tiedot ja laskentakaava kertoo heti, ylitettiinkö tai alitettiinko tietty luku? Osaatte tehdä web-sivuja ja tietokantapohjaisia ohjelmia?

Vai sittenkin osaatte kirjoittaa googleen hakusanan?

Vierailija
186/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 16:15"]

- tuottaa vetäjilleen, lähinnä kouluttajafirmalle, helppoa tuloa. Kouluttajien ammattitaidosta ei ole minkäänlaisia säädöksiä, mutta syytä olisi olla.

Kaikki muu on liirumlaarumia. No maahanmuuttajien kurssit on varmaan ainakin jotkut ok, saavat sieltä kavereita ja kai ne suomeakin vähän oppii. 

Ennen kursseille haettiin myös ansiosidonnaisen pitkittämistä varten, mutta nykyäänhän tämä homma ei enää toimi. 

[/quote]

Niin ja tosiaan, tunnen todellakin yhden, joka kierteli kurssilta toiselle siihen aikaan vain siksi, ettei päivärahat lopu. Hän todellakin haki konepajakursseilta kukkien asetteluun, kurssi kuin kurssi, ihan sama kunhan oli kurssi. Vuosikausia harrasti sitä. 

Vierailija
187/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Olet siis aidosti sitä mieltä, että esimerkiksi sähkömiesten kouluttaminen lämpöpumppuasentajiksi on ajanhukkaa? Tai hitsauskorttien suorittaminen? Tai lähihoitajakoulutus? Pitäisikö ne lakkauttaa kokonaan, kaikilta, myös nuorisoasteelta? Tai bussikuskien koulutus, konduktöörienkin?

Vierailija
188/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Täytän tänä vuonna 50. Ainoa alle 60-v jonka tunnen ja joka, ei osaa käyttää hyvin tietokonetta, on eläkkeellä oleva lievästi vammainen veljeni, 54. Ehkä joku muukin on, mutta nyt tuttapiiriä kelatessa ei tule mieleen. Mutta nyt hänkin alkaa osata jo laskujen maksun, kun olemme sen hänelle opettaneet.  Atk-kursseja ei enää edes ole, kun osallistujia ei riitä ainakaan meillä päin. Minun ikäisteni opinnoissa atk-kurssit eivät enää olleet vapaahetoisia ja lähes kaikki sisätyötä tekevät ovat käyttäneet tietokonetta töissään. 

Minä olisin valmis poistamaan ansiosidonnaisen kokonaan. Mutta jostain syystä nämä korvauksilla ojaa kaivaamaan tyypit eivät sitä haluakaan, eli pelkäävät he vähän omaa työttömyyttä. Uskon tosin, että ansiosidonnainen häviääkin vähitellen, johan sitä heikennettiinkin. 

[/quote]

Vedän kansalaisopistossa 2 illan tietokonekurssia ja voin vakuuttaa, että suurin osa 50v täyttäneistä ei osaa poistaa temp-tiedostoja, siivota kovalevyä tai edes päivittää tietoturvaa. Nettisurffailu onnistuu, mutta jos joutuu tekemään sähköpostilistan, menee sormi suuhun ja ihmetellään, että ei onnistu. Iso osa ei edes tiedä, mikä on piilokopio tai miten jatkolähetetään sähköpostiviesti siten, että siitä on poistettu liite. Sanat ajuri ja näytönohjain ovat hepreaa.

Vierailija
189/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Eli sinä ja kaikki tuttavasi osaatte tehdä 18-sivuisen 2-palstaisen julkaisun, jossa kansilehdellä om päivittäin vaihtuva kuva ja sivunumerointi alkaa sivulta 3? Osaatte tehdä excel-taulukon, jossa yhdessä taulukossa tehty muutos muuttaa samalla 4-5 muun taulukon tiedot ja laskentakaava kertoo heti, ylitettiinkö tai alitettiinko tietty luku? Osaatte tehdä web-sivuja ja tietokantapohjaisia ohjelmia?

Vai sittenkin osaatte kirjoittaa googleen hakusanan?

[/quote]

Minä osaan ja minulle nuo ovat helppoja. Voisin kysellä sinulta paljon lisääkin.  osaan myös ohjelmoidan makroja ja osaan käyttää F1-näppäintä, suojata pdf-dokumentin ja kasata sellaisen eri tiedostomuodoista, näin töissäni helpoimpia asioita luetellakseni. Jos on joku asia, mitä en ole aiemmin käyttänyt. Mutta, miksi luettelet ammattiasioita? Ei nuo ole tietokoneen peruskäyttöä. Taidat olla vähän yksinkertianen, jos luulet jonkun siivoojan noita taitoja tarvitsevan. Enkä osaa nyt oikein jonkun kirjanpitäjän, kaupan kassan tai edes työvoimaneuvojan noista kaikkia paljon tarvitsevan. Osaan neuvoa noita asioita myös muille, ei vie kauan saada oppimaan, kokemusta on. 

Vierailija
190/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 16:22"]

[/quote]

[/quote]

Vedän kansalaisopistossa 2 illan tietokonekurssia ja voin vakuuttaa, että suurin osa 50v täyttäneistä ei osaa poistaa temp-tiedostoja, siivota kovalevyä tai edes päivittää tietoturvaa. Nettisurffailu onnistuu, mutta jos joutuu tekemään sähköpostilistan, menee sormi suuhun ja ihmetellään, että ei onnistu. Iso osa ei edes tiedä, mikä on piilokopio tai miten jatkolähetetään sähköpostiviesti siten, että siitä on poistettu liite. Sanat ajuri ja näytönohjain ovat hepreaa.

[/quote]

Oletkohan ihan oikealla alalla? Ei ole tullut mieleen, että kurssille hakeutuvat juuri ne yksilöt, jotka oppia tarvitsevat. miksi sinne pitäisi tulla niiden, jotka osaavat? Voi raukkaa, joutuu opettajana opettamaan...

Vierailija
191/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että kansalaisopiston kursseille tullaan vapaaehtoisesti. Tvp-koulutuksiin oli ennen, en usko että on muuttunut, tapana ottaa sopivan keskitasoisia. Ei liian hyviä, koska nämä ovat taipumaisia pätemään, mutta ei liian heikkojakaa, koska sitten joutuu ehkä tekemään töitä. Valinnathan tekee te-toimiston ja kouluttajan edustaja, mutta ainakin meidän työkkärissä kouluttajan edustajan sana painaa. 

- olen itse töissä, edelleen- 

Vierailija
192/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja tietyn tason erityisosaaminen puuttuu ihan kaikenikäisiltä, jos eivät ole ammattilaisia. Minusta jokaiselle riittää ne taidot, mitkä itselle on tarpeellisia.  Jos tuntee tarvitsevansa lisäkoulutusta, sitten hakeudutaan sinne. Kansalaisopistoon ei ole ketään pakotettu, sinne tullaan vain omasta halusta. Minäkin menin venäjän kurssille, koska en osannut aiemmin sitä yhtään. Mitäs siitäkin tulis, jos kielten opettajat alkasivat alkeiskurssilla valittaa, että opiskelijat eivät osaa kieltä yhtään ennestään. 

Mutta jos opettaja naureskelee sille, että kurssilaiset eivät osaa niitä asioista, mitä ovat tulleet opiskelemaan, itse pidän opettajaa epäpätevänä. Herää herkästi epäilys, että päätulot tulee työttömille ei minkään opettamisesta. 

Vierailija
193/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 16:09"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 15:49"]

[/quote]

Minä taas olen 50 -vuotias diplomi-insinööri, jolle vaatii melkoista kekseliäisyyttä alkaa opettamaan tavanomaisesta ( ja hieman erikoisemmastakaan) tietotekniikasta tai esim. CV:n teosta jotain sellaista, mitä en jo vähintäänkin samalla tasolla tiedä kuin nämä kouluttajat.

Minä haluan töihin, pystyn töihin ja haen koko ajan töihin.

Jos siis apua tarjoatte, tarjotkaa jotakin, josta OIKEASTI on hyötyä. Muidenkin kuin teidän itsenne mielestä.

Oikein hyvä alku olisi esimerkiksi vaikuttaa työnantajien asenteisiin niin, että 5-kymppinenkin työvoima alkaisi kelpaamaan. Toinen hyvä keino olisi esimerkiksi alkaa panostaa myynti- ja neuvottelutaitoisia resursseja ja myymään vientiyritysten tuotteita ja palveluita siten, että myynnistä seuraava kasvava tuotanto vaatisi lisää tekjöitä (aikuisen oikeastihan ensin pitää myydä ja sitten myydyt asiat pitää tuottaa, päinvastoin kuin VATTin Vartiainen luulee, eli ensin kaikki mahdolliset töihin vaikka ja mielellään ilman palkkaa ja sitten ihmetelllään, kuka suoritteen ostaa).

Tosiasia kuitenkin on, että TE-toimistoissa ei näitä asioita osata, eikä edes yritetä, vaan sitten säädetään jotakin tehdäkseen työttömien paikkoja jonossa kouluttamalla ensim Ville työmarkkinakelpoisemmaksi kuin Kalle ja jonkin ajan kuluttua päinvastoin.

Meillä lienee maailman koulutetuin reservi, joka ei kelpaa kellekään?

[/quote]

Koska olet noin fiksu, osaat varmaan käydä lukemassa laista, mikä on TE-toimiston tehtävä. Se ei ole Suomen vientiyritysten tuotteiden myyminen. Sitä varten meillä on runsaasti viisikymppisiä diplomi-insinöörejä, jotka kaikesta päätellen eivät osaa työtään, koska vienti ei vedä.

Toiseksi asenteisiin vaikuttaminen tapahtuu eduskunnan säätämien lakien avulla: yli 55v työttömän palkkaamiseen saa enemmän tukea kuin palkatessaan vaikka 30v ikäisen. Tosin tämänhän sinä jo tiesitkin, eikös?

[/quote]

Te-toimiston tehtävä ei ole vientiyritysten tukeminen, mutta juurikin sen pitäisi olla jonkun tehtävänä ja "valtiovallan erityisessä suojeluksessa" huomattavasti nykyistä enemmän, paremminkin kuin nykyinen erityisessä suojeluksessa oleva "työ", joka on käytännössä palkatonta puuhastelua. Mahtaakohan koko käsitettä enää löytyäkään perustualaista, jahka lakia muutetaan aina, kun sitä ei pystytä noudattamaan?

Mitä tulee asenteisiin vaikuttamiseen, siträ ei nähtävästi tehdä läheskään tarpeeksi.

Oli muuten se teidä (valtion) byrokratiassanne sitten kenen hyvänsä tehtävänä, suosittelen, että alatte siellä näitä asoita paremmin jonkun toimesta tekemään, sen sijaan, että piilottelette toistenne selkien takana ja samaan aikaan teetätte työttömillä joutavuuksia. Nämä eivät siihen ainakaan pysty vaikuttamaan.

Kun pitäisi esittäää myöskin vaihtoehtoisia esityksiä, niin lienee selvä, että työvoiman tarve sen kuin vähenee tulevina vuosina. Tehdyt työtunnit ovat vähentyneet 1980 -luvun huippuvuosista n. 4,5 mrdsta vuoden 2007 (joka oli sentään huippuvuosi) n. 4 mrd:hen, joka vastaa n. parin sadan tuhannen työpaikan vähennystä, ja samaan aikaan väestömääräkin kasvoi tuoden lisää työvoimantarjoajia poolliin. Nyt työttömyys muutenkin pahenee ja parin vuosikymmenen aikana etenkin toimistoautomaatio syö arviolta 30% työpaikoista. Samaan aikaan rutistaan kestävyysvajeesta ja väestön vanhenemisesta, vaikka julkinen sektori ei ota uusia enää käytännössä lainkaan eikä vanhustenhoitajien pallkkarahoja ole kenenkään budjetissa.

Se esitys on sitten se, että kun yhä kasvavammalle osalle työvoimasta ei KUITENKAAN tule riittämään palkallista työtä, niin lopettakaa siellä TE-toimistoissa kaikenlainen "aktivointi" ja kaikki muutkin työllistämisen liittyvät palvelut, poislukien ammatinvalinta- ja neuvontapalvelut.

Takaan ja alleviivaan, että väestö kouluttautuu vihreää oksaa tavoitellessaan ihan itse ja jokaiseen palkallisen ja normaaliehtoiseen työpaikkaan syntyy kilometrin jono siitä riippumatta, patisteletteko te ketään persiille potkien tai ette. Te, jotka sieltä TE-toimistoista työttömäksi jäätte, käytte yhteiskunnan kukkarolle huomattavasti halvemmaksi työttömyyskorvauksella kuin palkalla.

Mikäli taas sitten kysymyksessä on se, että ne työpaikat eivät olekaan palkallisia, puhumattakaan normaaliehtoisista, selventänette sitten linjauksenne näin yleisön tietoon yksityiskohtaisen selvästi, jotta voimme vetää siitä johtopäätöksemme esim. vaaliuurnilla tai sitten esim. huomattavasti nopeammalle ja tehokkaammalla paikallisdemokratialla kyseenalaistamalla ihan siinä paikan päällä, miksi samasta tai samantapaisesta  työstä joku saa palkkaa ja joku toinen työttömyyskorvausta?

Vierailija
194/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut opettajana näillä työllitämiskursseilla. Niitä oli sekä tietyn alan ammattilaisille suunnattuja, että sellaisia yleisiä. Varsinkin nuo yleiset oli sellaisia, etten ymmärrä, miten ne muut opettajat sai niiden "varsinaisten" asioiden, joita koulutuksessa piti ottaa esiin, käsittelyyn kulutettua niin monta tuntia.

Minulla on kolmen kielen, historian ja yhteiskuntaopin opettajan pätevyys, lisäksi työkokemusta pariltakin eri alalta. Kun mielestäni saimme ihan tehokkaasti 1-1,5 tunnissa käsiteltyä ne asiat, jotka kunkakin päivänä "piti", niin kyselin sitten kurssilaisilta, mitä he HALUAISI oppia, mistä voisi olla hyötyä. Kävimme sitten läpi kielioppisääntöjä, kunkin ihmisen oman alan sanastoa, asiakirjojen kirjoittamista niillä kielillä, joita minulla pätevyys opettaa, käsittelimme tekstien kääntämistä ja siihen löytyviä apukeinoja, jne.

Koska työnsaannin mahdollisuuksia mielestäni lisää hyvä yleissivistys, teimme välillä retkiä alueen historiallisiin paikkoihin, kävimme läpi Suomen historiaa, siitä small-talk-aiheita esim. ulkomaalaisten asiakkaiden kanssa, jne.

Ihmiset tykkäsi, sain loppuarvioinneissa kehuja, että oli monipuolinen ja mielenkiintoinen kurssi, jne. Muut opet tuli sitten ilmeisesti kateellisiksi, sain valituksia, että ei saa tehdä retkiä... Koulun rehtori kuulusteli minua aiheesta ja sanoi sitten, että retket ym ohjelma oli hänestä ihan perusteltuja, jos niitä halusin tehdä. Mutta lopulta mut savustettiin sieltä pellolla (en ollut virassa vaan mut palkattiin erikseen aina kutakin kurssia vetämään).

No, itse olen aina jotain työtä löytänyt. Mutta kyllä, kun kuulin ihmisten juttuja siitä, millaisia ne kurssit usein oli... Jotkut oli olleet jo neljälläkin eri kurssilla ja tosi turhautuneita. Sääliksi kävi. Ehkä mä sitten tein väärin, kun yritin tehdä niistä kursseita mielenkiintoisia itselle ja muille... Mutta ei oikeasti ymmärrä, miten jotkut opet sai kulumaan päiviä jonkun cvn teon käsittelyyn, kun yleensä kaikki ihmiset osasi ihan hyvin cveitä kuitenkin laatia, vähän hienosäätöä vaan kaipasi. Mä sitten opetin tekemään cvn myös englanniksi ja ruotsiksi samalla, yms.

Vierailija
195/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite hakeuduin työkkärin kurssille. Siis semmoiselle, missä valmennetaan ammattiin ja 10 kk kurssin aikana sain kontaktin työnantajaan harjoittelun kautta. Kurssin jälkeen pääsin töihin, kun tein harjoitteluni hyvin. Oma aktiivisuus kursseja valikoimallakin kannattaa. 

Vierailija
196/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 16:17"]

[/quote]

Olet siis aidosti sitä mieltä, että esimerkiksi sähkömiesten kouluttaminen lämpöpumppuasentajiksi on ajanhukkaa? Tai hitsauskorttien suorittaminen? Tai lähihoitajakoulutus? Pitäisikö ne lakkauttaa kokonaan, kaikilta, myös nuorisoasteelta? Tai bussikuskien koulutus, konduktöörienkin?

[/quote]

Mulla on tuttava, koulutukseltaan arkeologi, joka opiskeli hitsaajaksi kursseilla. Kysyi työkkärissä, että jos opettelee uuden ammatin, missä on VARMASTI töitä eläkeikään asti. Joo, hitsaajilta ei työt lopu. Oli siinä hommassa tosi hyvä ja viihtyi naisena miesvaltaisessa työpaikassa, pääsi hyvin porukoihin.

Ehti olla kolme vuotta hitsaajana, sitten loppui telakalta työt. Työkkärin vastaus oli, kun meni hakemaan hitsaajan (tai arkeologin) töitä, että kuule, sun kannattaisi harkita tuota uudelleenkouluttautumista...

EIhän tässä ole mitään järkeä. ensin opiskellaan 5 vuotta tutkintoa, jolla ei työllisty. Sitten pari vuotta toinen tutkinto, töitä riittää 3 vuodeksi. Sitten pitäisi taas pari vuotta opiskella, että olisi taas töitä pariksi vuodeksi. Sitten taas uusi tutkinto...

Kuinka kauan ihminen jaksaa opiskella aina vaan uuden ja uuden tutkinnon työllistyäkseen sillä vaan pariksi vuodeksi? Miksi työkkärissä valehdellaan noin,että tätä kun teet, niin töitä riittää...

Vierailija
197/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurssini järjestäjä ei ole mikään yksityinen firma.

Ja siellä ei opita mitään.

Vierailija
198/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelukin on aina suhteellista, viitataten 97:n kommenttiin. Minä menin yhteen paikkaan toiveikkaana, tein harjoitteluni en pelkästään hyvin, vaan erinomaisesti. Mutta työtoverit eivät tykänneet. siellä piti pitää sopiva perustahti päällä, että näyttäisi aina sopivan kiireiseltä. Liian tekeminen olikin kielletty. Eikä kaikissa paikoissa ole harjoittelijoille tilaa. Yleensä halutaan palkata mieluummin koulujen harjoittelijoita, koska nämä ovat nuorempia. Valtion virastoon olisi haluttu minut ottaa,  töitäkin olisi ollut, mutta ylempi taho ei myöntänyt rahaa. No minulla on nyt hyvä paikka yksityisellä, mutta pelkään työttömyyttä enemmän kuin kuolemaa. Hakisin kyllä kursseille, jos järjestäjänä olisi oikea oppilaitos ja näkisin kurssin olevan sellainen, mistä saa lisäoppia. En huvittelukurssille. 

Vierailija
199/238 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 16:25"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 16:22"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Oletkohan ihan oikealla alalla? Ei ole tullut mieleen, että kurssille hakeutuvat juuri ne yksilöt, jotka oppia tarvitsevat. miksi sinne pitäisi tulla niiden, jotka osaavat? Voi raukkaa, joutuu opettajana opettamaan...

[/quote]

Mielelläni opetan osaamattomia, mutta jos esitteen mukaan kurssi on tarkoitettu "edistyneille tietokoneenkäyttäjille, jotka haluavat lisävinkkejä tehostaakseen toimintaansa", niin kai minä voin opettajana olettaa, että ei tarvitse lähteä perusteista? Niille aloittelijoille on ihan omat kurssinsa, mutta jos osaavaksi itsensä kokeva ei tiedän, miten valitaan tulostusalue tai vaihdetaan fonttia, niin aika lailla joudun opetuksen tasoa madaltamaan.

Vierailija
200/238 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 09:27"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 08:17"]

En usko, että tämä pätee suuremmissa kaupungeissa, joissa alkaa olla isompi joukko korkeasti koulutettuja työttöminä. Ongelma on pikemmin se, mitä sisältöjä tarjota heille:  eivät he tarvitse mitään "perseelle potkintaa" tai oppimisvaikeustestejä.

[/quote]

Voi kyllä he tarvitsevat! Korkeasti koulutettu työtön ei välttämättä edes tunnista osaamistaan saati tajua, miksi ei sitä työtä saa (kömpelyys tai ylenkatse haastattelutilanteessa jne.) Suomalaisilla on hurja usko siihen, että koulutus auttaa etsimään töitä, mutta ihmeellisen moni akateemisesti koulutettu ei kykene nimeämään edes kymmentä potentiaalista työantajaa.

Ai niin, ne parhaat akateemiset työttömät meni jo töihin, ei ne jää tilastoihin.

[/quote]

On se niin helppo huudella sieltä aidan toiselta puolelta tietämättä ihmisen taustoista, elämänkouluista, vaikeista elämäntilanteista, ikävien yhteensattumusten summista. Ihminen on voinut käydä sellaisten mankeleiden läpi, että on vaikea koota itseään tekopirteään, egomaaniseen työhakuvireeseen tässä "ihanassa onnistujien" systeemissä. Suuressa hybriksessäsi voit edelleenkin pitää itseäsi jonain vallan erinomaisena - ei ole tarvetta puhkaista pöhöttynyttä kuplaasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi