Mikä oli ruumillisen kurituksen "idea"?
Tuli vaan mieleen tuosta koulurangaistuskeskustelusta tämä. Ei meillä koulussa siis kuritettu, mutta kotona välillä. Mutta olin jo lähtökohtaisesta sen verran kiltti/herkkä tyttö, että olin tippa linssissä jo siitä, jos nuhdeltiin tai korotettiin ääntä. En olisi tarvinnut sen järempiä rangaistuksia. Mutta meillä oli käytäntö, että välillä nuhtelun jälkeen otettiin vielä vyö ja kuritettiin sillä.
Kommentit (226)
Mä ihmettelen sitä, että vaikka vanhemmalla kuinka olisi ollutkin hyvä tarkoitus ja luulo, että se on lapselle hyväksi, miten käytännössä on pystynyt rakasta lastaan vyöllä iskemään?
Annetaan anteeksi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä se on oman pahan olon purkamista lapseen yhdistettynä siihen, että lapsi toimii ajatuksen voimalla eikä koskaan tee mitään virheitä eikä riko mitään. Kuinka todennäköistä on, että lapset eivät koskaan mokailisi, missään? Minä ainakin mokailin siitäkin huolimatta, että pelkäsin sitä isäni silmitöntä väkivaltaa. Vaikka kuinka pelkäsin ja yritin sulautua tapettiin, niin en koskaan onnistunut olemaan tarpeeksi näkymätön. Sain 3 vuotiaana tunnin välein selkään yhtenä päivänä, kun rikoin vahingossa maljakon. Isä lopetti vasta sitten, kun vanhemmat sisarukseni rukoilivat itkien isää lopettamaan. Tokaluokalla kuuntelin, kun siskoni vedettiin hiuksista portaita pitkin alas, isä löi vyön solkiosalla pitkin kroppaa ja kun sisko huuti kivusta, hakkasi päätä seinään niin pitkään kun tuli hiljaista.
Opin sen, että vihaan ja halveksin koko ukkoa. En ole juurikaan tekemisissä.
Maljakko niin . Koska se liittyy rahaan tai on muisto. Esineitä ei saa rikkoa koska ne voi olla palkintoja muistoja lahjoja . Eikä niitä saa varastaa . ( Palauttakaa jos ootte varastanut). Mutta kyllä se on tietysti kauheeta kun lapset huutaa ja riehuu ,aikuiset käy töissä elättää perheen lapsilisillä ja pitäisi olla järjestys. Kai niillä palaa hermot ehkä kaikilla aikuisina . Toivon että ne jotka on varastelut katuu ja palauttaa varastamansa . Muuten kyllä lapsikin voi huutaa kuin hullu suoraa huutoa vaan jos se ei osaa sanoa mikä sitä puristaa sattuu tai puuttuu joku. Lapset voi myös purra toisia ja kehitysvamma laitoksissa on lapsia jotka puree tai hakkaa päätään seinään mitä lie heillä ollut .
Jos se maljakko on arvokas, niin siitä saa rahat takaisin vakuutusyhtiöstä. Mutta oli se maljakko miten arvokas tai tärkeä hyvänsä, niin ketään ei saa hakata, jos sellainen menee rikki. Tarvittaessa laittaa kaikki arvokkaat esineet lukkojen taakse, kun lapset ovat pieniä, niin ei satu vahinkoja.
Ihan hirvittävää kidutusta tuo kolmivuotiaan tunnin välein tapahtuva hakkaaminen. Tuon ikäinen lapsi ei ymmärrä, miksi häntä hakataan jatkuvasti. Ihan oikein, että lapset ovat hylänneet isänsä. Olen itse tehnyt samoin. Muistan vain, että minua hakattiin, mutta en muista, mistä syystä. Eli se siitä, että hakkaaminen saa noudattamaan sääntöjä.
Alistaminen. Ihminen purkaa omaa pahaa oloa lapseen. Hyvinvoiva ihminen ei satuta toista. Ei myöskään anna toisen satuttaa itseään.
Minkä ikäisinä teitä kuritettiin? Omalla kohdalla varmaan epätyypillinen tilanne, koska fyysistä vyöllä kurittamista oli vasta 11-vuotiaana, kun muutettiin äidin uuden miehen kanssa saman katon alle ja isäpuoli kannatti tiukempaa kuria kuin oli aiemmin ollut. Mutta sitten yläasteen alkamisen jälkeen ei enää kuritettu.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisinä teitä kuritettiin? Omalla kohdalla varmaan epätyypillinen tilanne, koska fyysistä vyöllä kurittamista oli vasta 11-vuotiaana, kun muutettiin äidin uuden miehen kanssa saman katon alle ja isäpuoli kannatti tiukempaa kuria kuin oli aiemmin ollut. Mutta sitten yläasteen alkamisen jälkeen ei enää kuritettu.
Muuttuiko käytöksesi uusperheessä huonommaksi vai miksi kovempi kuri katsotstiin tarpeelliseksi? Miksi äitisi suostui siihen?
Kyllä niiden todellinen tarkoitus on alistaa ja nolata. Vanhemmasta tuntuu, ettei tilanne hallussa, koska lapsi on ollut tottelematon. Hakkaamalla tuntee saaneensa valtansa takaisin. Ihan sama mitä yleviä tekosyitä käytetään puolustukseksi. Fyysinen kuritus on vanhempia varten, ei lapsen hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väkivalta ei ole koskaan ratkaisu.
Armeijassa opetetaan ihan muuta...
Opetetaan hakkaamaan lapsia? Onpas se muuttunut ajoistani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttuiko käytöksesi uusperheessä huonommaksi vai miksi kovempi kuri katsotstiin tarpeelliseksi? Miksi äitisi suostui siihen?
Ei mielestäni muuttunut huonommaksi, ihan peruskilttityttö minäkin olin. Ehkä isäpuolen sanomisia en aina niin hyvin totellut, mutta en puhuisi mistään varsinaisesti huonosta käytöksestä. Äiti varmaan suostui koska muutenkin antoi isäpuolen päättää monista asioista.
Ap:lle: Vallankäyttöä. Mitä muutakaan?
Vierailija kirjoitti:
Kasvatusta?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vanhemman lapseen kohdistama on käytännössä vallankäyttöä. Oli sitten kyseessä kotiintuloaika tai rangaistus.
Ehkä kyse on ollut primitiivisestä rektiosta, sillä eläinvanhemmatkin kurittavat pienokaisiaan? Halu pitää pienokaiset kurissa, nuhteessa ja ojennuksessa, jotta ne oppisivat selviytymään, eivätkä ärsyttäen itseään vahvempia joutuisi vaaraan? Jotta vakavamman tilanteen tullen eivät olisi häiriöksi, vaan vanhemmat voisivat keskittyä ydintehtäväänsä, pienokaistensa suojelemiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vanhemman lapseen kohdistama on käytännössä vallankäyttöä. Oli sitten kyseessä kotiintuloaika tai rangaistus.
Juuri näin.
Ja näin sen kuuluu ollakin.
Ihminen on hierarkinen olento, ja pyrkii täyttämään havaitsemansa ”valtatyhjiöt”.
Mikäli aikuinen ei tätä tee, lapsi tekee...
Vierailija kirjoitti:
Lukion psykologian tunnilla ope kysyi, ketä on kuritettu ruumiillisesti. Kaikki nosti käden ylös myös opettaja itse, johon tämä vastasi että "eipä yllätä". Tämä oli abivuonna 2008. Eli olimme 90-luvun ja 00-luvun alun lapsia, ope taisi olla tuolloin kolmikymppinen.
Jotenkin niin vaikea käsittää miksi meitä on kuritettu noin, koska meiltä itseltämme ei samanlaista käytöstä ikinä sallittu. Luultavasti sota-ajan ja jälleenrakennusvuosien perintöä, aikuiset oli jumalia.
Tämäpä juuri. Monia 00-luvulla syntyneitäkin on vielä tukistettu ja piesty vyöllä. Eihän lapsen tunteista, tarpeista ja persoonallisuuden kehityksestä ole alettu puhua kunnolla vasta kuin 2010-luvun lopulla. Yhä melkein puolet suomalaisista vanhemmista kannattaa ruumiillisen kurittamisen dekriminalisointia. Suomi on aivan uskomaton takapajula ja muka paras maa lapsille maailmassa. Pötyä.
Vierailija kirjoitti:
...Yhä melkein puolet suomalaisista vanhemmista kannattaa ruumiillisen kurittamisen dekriminalisointia...
Tämä olisi tervetullut lakiuudistus.
Lapset on nykyään äärettömän hyvin tietoisia ”koskemattomuudestaan”, ja tämä näkyy ylimielisenä ja rajattomana käytöksenä.
Ihan sama juttu kuin aloittajalla. En ymmärtänyt sitä rankkaa fyysistä koti kuritusta risuilla ja remmeillä paljaalle perseelle, mitä järkeä siinä oli. 14v vielä vedettiin housut alas ja ruoskittiin kun olin kokeillut päihteitä ja menin päihteissä kotiin. Mitä ihmeen hyötyä siitä oli kun se vaan lisäsi uhmaa. Sen jälkeen en totellut vähääkään. Kun sain voimaa niin löin takaisin. Sen jälkeen kimppuuni ei enää uskallettu käydä. Päihteiden ja juhlinnan jälkeen en edes mennyt enää kotiin vaan aina löytyi kavereiden luota majapaikka.
Minä en tekisi samoin jos olisi omia lapsia. Aina saisi tulla kotiin missä tilassa tahansa pelkäämättä väkivaltaa. Miehelläni oli sellaiset kotiolot että sai mennä kotiin nukkuun juhlinnan jälkeen eikä tarvinnut pelätä väkivaltaa. Olen kärsinyt mielenterveysongelmista ja mieheni ymmärtää mistä ne johtuvat. Väkivaltaa kokeneella on hyvin helppoa jatkaa sama mallia kaikissa ihmissuhteissa aikuisenakin. Sairaista kotioloista johtuen olen oirehtinut pitkälle koko ikäni. Se on pilannut elämääni kuin syöpä josta ei pääse koskaan eroon.
Ihmettelen niitä jotka kehuvat väkivaltaista kurittamista että on vain tehnyt hyvää. Minä en näe ketään jollekka se on mitään hyvää tehnyt. Itseään voi pettää monilla eri keinoin ja hyvä syy jatkaa samaa perinnettä eteenpäin jälkipolvelle ja onneksi siitä saa syytteen nykyään mutta kuinka paljon sitä vielä piilossa tapahtuu. Lapset kun ovat lojaaleja vanhemmilleen, olivatpa he kuinka karmeita ja raakoja tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut monelta ,ettei saanut mitään traumoja ,jos syystä sai vaikka risusta.
Olet varmaan myös kuullut, että moni on saanut traumoja. On tutkittu tosiasia, että lasten fyysinen kurittaminen voi vaarantaa lapsen kehityksen ja aiheuttaa erilaista psyykkistä problematiikkaa. Jos muutama lapsi on tältä temperamentinsa vuoksi säästynyt, se ei poissulje sitä, etteikö moni temperamentiltaan herkempi kärsisi fyysisestä kurituksesta valtavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...Yhä melkein puolet suomalaisista vanhemmista kannattaa ruumiillisen kurittamisen dekriminalisointia...
Tämä olisi tervetullut lakiuudistus.
Lapset on nykyään äärettömän hyvin tietoisia ”koskemattomuudestaan”, ja tämä näkyy ylimielisenä ja rajattomana käytöksenä.
Johtuu vanhemmista jotka ovat kyvyttömiä kasvattamaan muilla keinoilla kuin väkivallalla. Ja uusi ilmiö on välinpitämättömyys. Ilman väkivaltaa voidaan asettaa rajoja joka on rakkautta. Lapsille pitää olla aikaa. Pitää olla läsnä oleva vanhempi joka on ohjaamassa koko ajan eikä ulkoista sitä kodin ulkopuolisille ihmisille.
Kaikille fyysisen kurittamisen puolustajille: rikosluvut ovat menneet koko ajan alaspäin. Nuoriso käyttäytyy paljon paremmin kuin ennen, jopa juominen ja huumeiden käyttö on nykyään vähäisempää. Jos fyysinen kurittaminen olisi hyödyttänyt, niin ennen ei olisi ollut paljoa rikoksia tai muuta. Selvästi fyysinen kurittaminen ei ole toiminut. Luuletteko ettei Pohjanmaan puukkojunkkarien aikaan käytetty fyysistä kurittamista?
Ahaa, eli Liisalle annetaan ermmiä, jotta naapurin Laura käyttäytyisi paremmin???