Tarttuuko paikallinen murre omaan puheeseen ajan myötä, jos muuttaa uudelle paikkakunnalle?
Alkaako helsinkiläinen puhumaan Turun murretta asuttuaan siellä vuosia.
Kommentit (15)
Yksilöllistä, vanhempiini ei tarttunut kumpaankaan.
Aika moni hesalainen sanoo mie ja sie, kun ovat olleet viikonlopun Etelä-Karjalassa. Mutta muuta tartuntaa en ole huomannut.
Siis kyllä varmasn.. Kettan yks ulkomaalainen loi silmäyksen kun sanoin jonkun sanan kun ulkomaalainen eli vaikka 2 konsonanttia vaikka oli yksi. Oikeesti se oli vahinko.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni hesalainen sanoo mie ja sie, kun ovat olleet viikonlopun Etelä-Karjalassa. Mutta muuta tartuntaa en ole huomannut.
Ai niinkö nopeasti? 😄😄
Ei ole tarttunut Oulun murre ainakaan minulle. Hyvä asia pelkästään.
Kyllä on tarttunut kaakkoismurre yli 20 vuoden asumisen jälkeen. Lapsuudessa sitä tosin kuuli paljon kannakselta kotoisin olevilta sukulaisilta niin kynnys ei ollut korkea. Oli kotoisan kuuloista.
Kyllä muuttuu. Ennen sanoin "penis". Ja nyt muutettuani tänne Lapualle niin sanon kuin paikalliset "peenis" . On tässä oppimista.
Tarttuu, ja oma murre jää siellä puheesta pois, ellei ole joku, jonka kanssa sitä päivittäin puhuu/ kuulee toisen puhuvan.
Olen syntynyt ja kasvanut pääkaupunkiseudulla, mutta pikkuskidinä vietin aikaa mummolassa kesäisin, ja tulin takaisin ihan itäsavoa viäntäen, myö ja työ, minnuu ja silleen.
Kotona Helsingissä vanhempiani nauratti, kun katselin syksyllä pimenevää iltaa ja tokaisin reippaasti, että "pimmeetä on". Huvitin vanhempiani myös kertomalla, että olin tutustunut mummolassa paikallisiin lapsiin ja oltiin leikitty "parpiloilla" (= Barbi-nukeilla).
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muuttuu. Ennen sanoin "penis". Ja nyt muutettuani tänne Lapualle niin sanon kuin paikalliset "peenis" . On tässä oppimista.
Ai Lapuallako puhutaan porukalla peeniksistä?
Aika huonosti, varmaankin pitäisi asua 30 vuotta ennenkuin kunnolla tarttuisi, jos silloinkaan.
Jos olet apinakorva, tarttuu.