Mikä oli ruumillisen kurituksen "idea"?
Tuli vaan mieleen tuosta koulurangaistuskeskustelusta tämä. Ei meillä koulussa siis kuritettu, mutta kotona välillä. Mutta olin jo lähtökohtaisesta sen verran kiltti/herkkä tyttö, että olin tippa linssissä jo siitä, jos nuhdeltiin tai korotettiin ääntä. En olisi tarvinnut sen järempiä rangaistuksia. Mutta meillä oli käytäntö, että välillä nuhtelun jälkeen otettiin vielä vyö ja kuritettiin sillä.
Kommentit (226)
Vierailija kirjoitti:
Lasten lyöminen on joistain ihmisistä seksuaalisesti kiihottavaa.
Juurikin näin. Paikat märkänä läpsitään pikkulasta huumaavan voimantunteen siivittämänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...Yhä melkein puolet suomalaisista vanhemmista kannattaa ruumiillisen kurittamisen dekriminalisointia...
Tämä olisi tervetullut lakiuudistus.
Lapset on nykyään äärettömän hyvin tietoisia ”koskemattomuudestaan”, ja tämä näkyy ylimielisenä ja rajattomana käytöksenä.Johtuu vanhemmista jotka ovat kyvyttömiä kasvattamaan muilla keinoilla kuin väkivallalla. Ja uusi ilmiö on välinpitämättömyys. Ilman väkivaltaa voidaan asettaa rajoja joka on rakkautta. Lapsille pitää olla aikaa. Pitää olla läsnä oleva vanhempi joka on ohjaamassa koko ajan eikä ulkoista sitä kodin ulkopuolisille ihmisille.
Eipäs vaan vanhemmista jotka eivät kykene tai halua käyttää riittävän määrätietoisia otteita lapseensa.
Vanha kunnon tukkapölly on ihan perusteltu tietyissä tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
50 vuotta sitten melkein joka perheessä oli siis pedoja?
Mua kuritettiin fyysisesti, ja pahoinpideltiin henkisesti. Remmiä, tai tukkapöllyä sain vain aiheesta. Henkinen pahoinpitely taas oli jatkuvaa.(haukkumista, lannistamists, vaatimista, uhkailua). Fyysinen kuritus ei ole jättänyt mitään traumoja, kun tuli syystä. Henkinen taas jätti jälkensä. Olisi ollut eri asia, jos olisi huvikseen hakattu. Olivatko ihmiset ennen jotenkin huonompia, kun sai kurittaa fyysisesti? Mun isovanhemmat ainakin olivat tolkun ihmisiä, ja sodan käyneet/nähneet. Nykypäivän nuoret taas... No en tiedä mistä johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Mua kuritettiin fyysisesti, ja pahoinpideltiin henkisesti. Remmiä, tai tukkapöllyä sain vain aiheesta. Henkinen pahoinpitely taas oli jatkuvaa.(haukkumista, lannistamists, vaatimista, uhkailua). Fyysinen kuritus ei ole jättänyt mitään traumoja, kun tuli syystä. Henkinen taas jätti jälkensä. Olisi ollut eri asia, jos olisi huvikseen hakattu. Olivatko ihmiset ennen jotenkin huonompia, kun sai kurittaa fyysisesti? Mun isovanhemmat ainakin olivat tolkun ihmisiä, ja sodan käyneet/nähneet. Nykypäivän nuoret taas... No en tiedä mistä johtuu.
Miltä se oikeasti tuntuu kun saa remmiä? Itse en onneksi ole koskaan joutunut sitä kokemaan. Yritän siis hahmottaa siitä, miten kamalasta asiasta on kyse. Mihin vertaisit sitä?
Vierailija kirjoitti:
Kaikille fyysisen kurittamisen puolustajille: rikosluvut ovat menneet koko ajan alaspäin. Nuoriso käyttäytyy paljon paremmin kuin ennen, jopa juominen ja huumeiden käyttö on nykyään vähäisempää. Jos fyysinen kurittaminen olisi hyödyttänyt, niin ennen ei olisi ollut paljoa rikoksia tai muuta. Selvästi fyysinen kurittaminen ei ole toiminut. Luuletteko ettei Pohjanmaan puukkojunkkarien aikaan käytetty fyysistä kurittamista?
Kokonaisuutena rikollisuus on vähentynyt siitä yksinkertaisesta syystä että syntyvyys on romahtanut, as simple as that.
Jos katsotaan nuorisorikollisuutta ja lasten väkivaltaista käytöstä, se on räjähtänyt käsiin.
Juominen on tosiaan vähentynyt, koska nykynuoret on niin mukavuudenhaluisia, etteivät siedä krapulaa —> huumeita vedetään enemmän kuin koskaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille fyysisen kurittamisen puolustajille: rikosluvut ovat menneet koko ajan alaspäin. Nuoriso käyttäytyy paljon paremmin kuin ennen, jopa juominen ja huumeiden käyttö on nykyään vähäisempää. Jos fyysinen kurittaminen olisi hyödyttänyt, niin ennen ei olisi ollut paljoa rikoksia tai muuta. Selvästi fyysinen kurittaminen ei ole toiminut. Luuletteko ettei Pohjanmaan puukkojunkkarien aikaan käytetty fyysistä kurittamista?
Kokonaisuutena rikollisuus on vähentynyt siitä yksinkertaisesta syystä että syntyvyys on romahtanut, as simple as that.
Jos katsotaan nuorisorikollisuutta ja lasten väkivaltaista käytöstä, se on räjähtänyt käsiin.
Juominen on tosiaan vähentynyt, koska nykynuoret on niin mukavuudenhaluisia, etteivät siedä krapulaa —> huumeita vedetään enemmän kuin koskaan
Nuorten ja lasten rikollisuus tai väkivaltainen käytös on huomattavasti vähentynyt.
Eikä huumeiden käyttökään ole yleistynyt.
Teineistä tuli nuhteettomia ja syynä on ymmärtövämmät vanhemmat ja kurituksen vaihtuminen ymmärtävään kasvatukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorten ja lasten rikollisuus tai väkivaltainen käytös on huomattavasti vähentynyt.
Eikä huumeiden käyttökään ole yleistynyt.
Teineistä tuli nuhteettomia ja syynä on ymmärtövämmät vanhemmat ja kurituksen vaihtuminen ymmärtävään kasvatukseen.
Höpöhöpö.
Haastatteleppa ketä tahansa nuorison ja lasten parissa työskentelevää, niin kuulet totuuden
Se oli toimia pelotteena. Lapsi oppi sitä kautta mitä saa tehdä ja ei. Mutta sen kurittamisen pitää olla mahdollisimman lievää. Myös huutaminen tehoaa. Sellaista liioiteltua kurittamista kuten remmilla lyöminen paljaalle takapuolelle tai sitä että joka viikko anettiin selkää vaikka ei olisi tehnyt mitään kolttosia, en ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Se oli toimia pelotteena. Lapsi oppi sitä kautta mitä saa tehdä ja ei. Mutta sen kurittamisen pitää olla mahdollisimman lievää. Myös huutaminen tehoaa. Sellaista liioiteltua kurittamista kuten remmilla lyöminen paljaalle takapuolelle tai sitä että joka viikko anettiin selkää vaikka ei olisi tehnyt mitään kolttosia, en ymmärrä.
Juurikin näin.
Tästä syystä toitotankin jatkuvasti tuon vanhan kunnon tukkapöllyn perään.
Se on ruumiillisista kuritusmuodoista paras, koska siinä pystyy parhaiten säännöstelemään kivun voimakkuutta.
Ja todellakin, on syytä käyttää vain juuri sen verran voimaa kuin on tilanteessa tarpeellista.
Kalle Päätalo meni pikkupoikana isottelemaan naapurin isännälle ja emännälle. Kun Pikku-Kallen Riitu-äiti sai kuulla poikansa tempusta, antoi perusteellisen selkäsaunan tälle. Siihen loppui Kallen isottelu toisille ihmisille.
Selkäsaunaa ei näy tässä pätkässä.
Vierailija kirjoitti:
Ruumiillisella kurittamisella oppii käyttämään väkivaltaa ratkaisukeinona. Ei mitään muuta. Tähän on jo laitettu teille tilastoja, että nuorten väkivalta ja päihteiden käyttö on voimaakkasti vähentynyt. Yhtenä syynä varmasti se, että ruumiillinen kurittaminen on kielletty ja vähentynyt voimakkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruumiillisella kurittamisella oppii käyttämään väkivaltaa ratkaisukeinona. Ei mitään muuta. Tähän on jo laitettu teille tilastoja, että nuorten väkivalta ja päihteiden käyttö on voimaakkasti vähentynyt. Yhtenä syynä varmasti se, että ruumiillinen kurittaminen on kielletty ja vähentynyt voimakkaasti.
Maailmassa on muuttunut aika moni asia. Varmaan jokin muukin seikka on vaikuttanut asiaan kuin kuritus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ei sit tod ole mikään kurittamisen puolustelu. Mutta logiikka ehkä ontuu tässä siltä osin, että olit varmaan jo nuhtelusta tippa linssissä, KOSKA tiesit, että sen jälkeen saattaa tulla remmiä.
Ehkä pienempänä oli noinkin, mutta isompana tyttönä muistan kyllä olleeni jonkinlainen perfektionisti niin, että olin harmissani jo siitä, jos olin tehnyt jotain, mistä tuli sanomista. Esimerkiksi muistan sen kun huolimattomuuttani, mutta kuitenkin täysin tahattomasti rikkonut yhden jutun ja se harmitti tosi paljon. Ja minä vielä itse menin kertomaan asiasta äidille, vaikka olisin varmaan voinut päästä tästä kuin koira veräjästä, jos olisin ollut hiljaa. Kuitenkin tästä tuli myös vyökuritus.
No eikö tässä aika selkeästi se "idea" oli että et olisi jatkossa huolimaton?
Kaikki ihmiset on joskus huolimattomia ja se on normaalia. Ei siinä olen järjen hiventäkään rangaista siitä että vahingossa rikkoo maljakon.
Pieksivät itselleen rauhallisen vanhuuden. En käy. En soita. En lähetä edes joulukorttia.
Tätä ilmeisesti hakivat.
Onko kellään täällä ollut hyvä lapsuus vaikka on kuritettu remmillä? Vai onko se aina ollut kaikinpuolin kamalaa, jos on kuritettu?
No tarkoitus on tietysti että lapsi tottelee ja pysyy hengissä.
Holtiton käytös on vaarallista.
Minusta esim.luunappi on ihan toimiva tapa nuhdella huonosti köyttäytyvää lasta, ellei komento ole perille mennyt.
En tiedä, minussa se vain herätti sellaista raivoa että lopulta iskin takaisin. Olin 12vuotiaana jo lähes isän pituinen ja minulla on kuulantyöntäjän ruumiinrakenne kun taas isä on kukkakeppi, täräytin äijää kunnolla ja tämän jälkeen äiti sitten itki ja volisi että hänen tyttärensä on hullu kun omaan isään käy kiinni. No, eipä isä koettnut enää repiä hiuksista tai hutkia vyöllä jaloille!
Nykyään ei saa edes luunappia antaa ja tämä näkyy kuudesluokkalaisina jotka pahoinpitelevät tuntemattomia ekaluokkaisia, teineinä jotka haistattelevat opettajille ja jos opettaja korottaa ääntään kuvaavat tilanteen ja järkkäävät opelle potkut.. lapset tietävät olevansa koskemattomia ja että heillä on rajaton oikeus sikailuun ilman että voi edes käsivarresta ottaa kiinni!
Ja korostan nyt että hyvästä syystä annettu luunappi tai tukkapölly esiteinille on täysin eri juttu kuin taaperon mäiskiminen remmillä ilman syytä monta kertaa viikossa.