Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä oli ruumillisen kurituksen "idea"?

Vierailija
16.11.2020 |

Tuli vaan mieleen tuosta koulurangaistuskeskustelusta tämä. Ei meillä koulussa siis kuritettu, mutta kotona välillä. Mutta olin jo lähtökohtaisesta sen verran kiltti/herkkä tyttö, että olin tippa linssissä jo siitä, jos nuhdeltiin tai korotettiin ääntä. En olisi tarvinnut sen järempiä rangaistuksia. Mutta meillä oli käytäntö, että välillä nuhtelun jälkeen otettiin vielä vyö ja kuritettiin sillä.

Kommentit (226)

Vierailija
221/226 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään täällä ollut hyvä lapsuus vaikka on kuritettu remmillä? Vai onko se aina ollut kaikinpuolin kamalaa, jos on kuritettu?

Minulla oli onnellinen lapsuus muutamista selkäsaunoista huolimatta.

Vierailija
222/226 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riitalle remmiä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukion psykologian tunnilla ope kysyi, ketä on kuritettu ruumiillisesti. Kaikki nosti käden ylös myös opettaja itse, johon tämä vastasi että "eipä yllätä". Tämä oli abivuonna 2008. Eli olimme 90-luvun ja 00-luvun alun lapsia, ope taisi olla tuolloin kolmikymppinen. 

jumalia. 

Taisivat piruuttaan viitata, ei tuohon aikaan enää kuritettu mutta kaltaiseni vanhus muistaa 50 luvulla koulussa opettaja kysyi saman kysymyksen ja puolet luokasta viittasi, naapurin tyttö ei viitannut vaikka oli minulle kertonut saaneensa vitsaa yhdestä tekemästämme tyhmyydestä.

Olin koululainen -70 luvulla. Jonkinlainen muistikuva olisi, että korkeintaan puolet olisi nostanut käden. (Ja kyllä, tätä kysyttiin myös -70 luvullakin ja asia oli esillä silloinkin). Kaveripiiristä vain yhdellä oli erittäin ankarat vanhemmat. Mutta valtaosa ei koskaan saanut vitsaa. Joten en kyllä usko tuota 2008 tapahtunutta käden nostoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/226 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että ideana oli helpottaa omaa riittämättömyyden tunnetta: "jos pahoinpitelen lapsen, en voi kokea huonoutta ainakaan siitä, etten toiminut tarpeeksi" ...eli pelko omasta avuttomuudesta, ja toimiminen varmuuden vuoksi ylikorostetusti. Pekkä toistuva nuhtelu muistuttaa siitä, että toinen ihminen ei ole omassa hallinnassa - tähän täytyy tehdä itselle jotain selvää eroa, vaikkapa 1. ja 2. asteen rankaisu, jotta saisi itselleen kokemusta säännöstelystä. Se on tietysti keinotekoista. Vanhempi on aiheuttanut ongelmia, joita ei kykene enää hallitsemaan, ja välillä lyöminen on keino purkaa tätä turhautumista. Keinohan ei auttanut, eli kyse on nimenomaan vanhemman oman olon helpottamisesta.

Vierailija
224/226 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakata lapsista pelokkaita ja alistuvia. 

Asuin Ranskassa vuoden verran. Ja olen asunut myös muualla Keski-Euroopassa lyhyempiä aikoja. Toisinaan tuli nähtyä, kun esim. kadulla tai kaupassa äiti veteli lasta ns. ympäri korvia. En ole havainnut, että Euroopassa oltaisiin kovin alistuvia. Kumma kyllä, aina kun satuin em. tilanteen näkemään, niin kyse oli äidistä. En koskaan nähnyt, että isä läimäyttäisi lasta.

Äidit ymmärrettävästi läimäyttelevät enemmän koska enemmän aikaa ovat lasten kanssa.

Nope. Ainakin Ranskassa perheet kulkivat paljon enemmän yhdessä kuin Suomessa. Kaupoissa, ravintoloissa ja puistoissa näkyi paljon perheitä. Myös iltaisin ravintoloissa oli lapset mukana. Yleensä, kun näin läimäytyksen, niin mies oli vieressä (oletettu isä). Ihmettelin tätä jo siellä asuessa, ja siksi jäi mieleeni.

Vierailija
225/226 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin on taatusti ollut melkoista sukupuolisyrjintää. Kiltit tytöt kuritettu varmasti pienemmistä asioista kuin pojat, jotka jo sukupuolensa vuoksi ovat rasavillejä.

Mihinkähän tuo heitto perustuu? En muista siskojeni saaneen remmiä, joka oli itselleni tuttu rangaistus. Usein varmaan ansaittukin sen ajan mittapuun mukaan, vaikka yleensä kai melko kiltti olinkin, mutta ajatus tyttöjen piiskaamisesta kuulostaisi sen ajan tapojenkin mukaan kauhealta.

Vierailija
226/226 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin on taatusti ollut melkoista sukupuolisyrjintää. Kiltit tytöt kuritettu varmasti pienemmistä asioista kuin pojat, jotka jo sukupuolensa vuoksi ovat rasavillejä.

Mihinkähän tuo heitto perustuu? En muista siskojeni saaneen remmiä, joka oli itselleni tuttu rangaistus. Usein varmaan ansaittukin sen ajan mittapuun mukaan, vaikka yleensä kai melko kiltti olinkin, mutta ajatus tyttöjen piiskaamisesta kuulostaisi sen ajan tapojenkin mukaan kauhealta.

Samoin ei meilläkään tyttöjä kuritettu, hieman saatettiin moittia mutta remmiä tytöille, aivan mahdoton ajatus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan