Mikä oli ruumillisen kurituksen "idea"?
Tuli vaan mieleen tuosta koulurangaistuskeskustelusta tämä. Ei meillä koulussa siis kuritettu, mutta kotona välillä. Mutta olin jo lähtökohtaisesta sen verran kiltti/herkkä tyttö, että olin tippa linssissä jo siitä, jos nuhdeltiin tai korotettiin ääntä. En olisi tarvinnut sen järempiä rangaistuksia. Mutta meillä oli käytäntö, että välillä nuhtelun jälkeen otettiin vielä vyö ja kuritettiin sillä.
Kommentit (226)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli toimia pelotteena. Lapsi oppi sitä kautta mitä saa tehdä ja ei. Mutta sen kurittamisen pitää olla mahdollisimman lievää. Myös huutaminen tehoaa. Sellaista liioiteltua kurittamista kuten remmilla lyöminen paljaalle takapuolelle tai sitä että joka viikko anettiin selkää vaikka ei olisi tehnyt mitään kolttosia, en ymmärrä.
Ruumiillisella kurittamisella oppii käyttämään väkivaltaa ratkaisukeinona. Ei mitään muuta. Tähän on jo laitettu teille tilastoja, että nuorten väkivalta ja päihteiden käyttö on voimaakkasti vähentynyt. Yhtenä syynä varmasti se, että ruumiillinen kurittaminen on kielletty ja vähentynyt voimakkaasti.
Maailmassa on muuttunut aika moni asia. Varmaan jokin muukin seikka on vaikuttanut asiaan kuin kuritus.
Mutta onko millään muulla asialla tieteellisesti todistettua yhteyttä?
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei saa edes luunappia antaa ja tämä näkyy kuudesluokkalaisina jotka pahoinpitelevät tuntemattomia ekaluokkaisia, teineinä jotka haistattelevat opettajille ja jos opettaja korottaa ääntään kuvaavat tilanteen ja järkkäävät opelle potkut.. lapset tietävät olevansa koskemattomia ja että heillä on rajaton oikeus sikailuun ilman että voi edes käsivarresta ottaa kiinni!
Ja korostan nyt että hyvästä syystä annettu luunappi tai tukkapölly esiteinille on täysin eri juttu kuin taaperon mäiskiminen remmillä ilman syytä monta kertaa viikossa.
Jyväskylän esiteinit ovat varmasti kotona laiminlyötyjä ja pahoinpideltyjä. Enkä yritä nyt puolustella.
Oikeasti syynä on purkaa omaa kiukkuaan, kun lapsi on tehnyt jotain mikä on saanut aikuisen suuttumaan. Tekosyynä on koulutustarkoitus.
Fyysiselle rangaistukselle ei ole hyvää syytä, vain huonoja tekosyitä.
Herran pelko on viisauden alku. Pavlov. Teet väärin-sattuu. Jos sattuu riittävästi, et tee niin toisten, Nopea tapa opettaa kersat hyville tavoille,
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti syynä on purkaa omaa kiukkuaan, kun lapsi on tehnyt jotain mikä on saanut aikuisen suuttumaan. Tekosyynä on koulutustarkoitus.
Meillä jonkun verran käytettiin kuritusta, mutta aika harvoin. Parhaiten muistan sen kun olin 12-vuotias ja kotona vahtimassa pikkusiskoa, joka lähti omille teilleen, koska jäin tekemään jotain omia juttuja ovelle tulleen kaverini kanssa, enkä hetkeen huomannut katsoa siskon perään. Olin ihan yhtä huolissani kuin vanhemmat, mutta kyllä sisko kuitenkin aika nopeasti lähimetsästä löytyi ihan kunnossa. Kun sitten selvitettiin, mitä oli tapahtunut, niin minulle siitä seurasi aika kova rangaistus eli vyöstä tuli pepulle.
Oliko mielestänne "hyvä syy" vai "huono tekosyy"? Millaisen rangaistuksen itse antaisitte vastaavanlaisesta?
Meillä se tuntui olevan enemmän äidin ja isän tapa purkaa suuttumusta ja ärsyyntymisessä ihmiseen kerätytyvää turhautumista. Ei sillä loppupeleissä ollut kovin paljoa kurin kanssa tekemistä. Aika pienestä aina tukistettiin, annettiin tukkapöllyt. Riitti, että jokin meni vähän vikaan. Ei meistä lapsista yksikään ollut mikään kauhukakara, ajat vaan oli sellaiset, että lapsen negatiiviset tunteet ja hanttiinpistäminen tukahdutettiin tukkapöllyllä. Olisi hankala kuvitella itseä repimässä ketään hiuksista, saatikka lasta. Onneksi nykyään on toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä jonkun verran käytettiin kuritusta, mutta aika harvoin. Parhaiten muistan sen kun olin 12-vuotias ja kotona vahtimassa pikkusiskoa, joka lähti omille teilleen, koska jäin tekemään jotain omia juttuja ovelle tulleen kaverini kanssa, enkä hetkeen huomannut katsoa siskon perään. Olin ihan yhtä huolissani kuin vanhemmat, mutta kyllä sisko kuitenkin aika nopeasti lähimetsästä löytyi ihan kunnossa. Kun sitten selvitettiin, mitä oli tapahtunut, niin minulle siitä seurasi aika kova rangaistus eli vyöstä tuli pepulle.
Oliko mielestänne "hyvä syy" vai "huono tekosyy"? Millaisen rangaistuksen itse antaisitte vastaavanlaisesta?
No en pitäisi remmiä tuossa tilanteessa ihan mahdottoman vääränä keinona, mutta eikö aresti tai vastaava olisi myös toiminut?
Musta tuli tosi viisas kun sain niin paljon turpiin. Suosittelen vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Musta tuli tosi viisas kun sain niin paljon turpiin. Suosittelen vanhemmille.
Taisi mennä sun aivot tohjoksi.
En kannata kuritusta ja vyosia sitten tukistin 3,5 v lapsenlastani, kun ei millään uskonut ja veti pikku siskoaan 2 v tukasta.
Siihen loppui, mutta olin todella pahoillani ja kerroin myös vanhemmille.
Nyt poika on jo teini ja kerroin hänelle asiasta, niin hän sanoi, että älä mummi sure, sain ihan ansioni mukaan.
Silti olen pahoillani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en pitäisi remmiä tuossa tilanteessa ihan mahdottoman vääränä keinona, mutta eikö aresti tai vastaava olisi myös toiminut?
Ehkä arestia tavallisista jutuista, mutta kai siskon hukkaamisesta pitää mennä nextille levelille ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä arestia tavallisista jutuista, mutta kai siskon hukkaamisesta pitää mennä nextille levelille ?
Mitä se "next level" voisi olla nykyään, kun kurittaa ei saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se "next level" voisi olla nykyään, kun kurittaa ei saa?
Kaasusumute?
Tuollaisesta olisin kyllä voinut kuvitella itsekin antavani remmiä.
Ruumiillista kuritusta saaneen on syytä olla kiitollinen saamastaan kasvatuksesta, sinusta on tullut kunnon kansalainen juuri siksi.
Vierailija kirjoitti:
Lukion psykologian tunnilla ope kysyi, ketä on kuritettu ruumiillisesti. Kaikki nosti käden ylös myös opettaja itse, johon tämä vastasi että "eipä yllätä". Tämä oli abivuonna 2008. Eli olimme 90-luvun ja 00-luvun alun lapsia, ope taisi olla tuolloin kolmikymppinen.
jumalia.
Taisivat piruuttaan viitata, ei tuohon aikaan enää kuritettu mutta kaltaiseni vanhus muistaa 50 luvulla koulussa opettaja kysyi saman kysymyksen ja puolet luokasta viittasi, naapurin tyttö ei viitannut vaikka oli minulle kertonut saaneensa vitsaa yhdestä tekemästämme tyhmyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa vanhoissa Suomi-Filmin elokuvissa sanotaan että, se joka vitsaa säästää se lastaan vihaa.
Mainitse nimeltä yksikin Suomi-Filmin elokuva, jossa noin sanotaan.
Mummo-tv-sarjassa isä sanoo Annalle (10v?) että teetkö nyt näin, vai otetaanko remmi esiin. Tämä oli 80-luvun lopussa.
Olen ollut kylässä jossa tytär alkoi kiukutella, lopulta tytön äiti monen kieltämisen jälkeen tokaisi "talosta löytyy remmikin", kyllä kiukuttelu loppui heti.
Vierailija kirjoitti:
Hakata lapsista pelokkaita ja alistuvia.
Asuin Ranskassa vuoden verran. Ja olen asunut myös muualla Keski-Euroopassa lyhyempiä aikoja. Toisinaan tuli nähtyä, kun esim. kadulla tai kaupassa äiti veteli lasta ns. ympäri korvia. En ole havainnut, että Euroopassa oltaisiin kovin alistuvia. Kumma kyllä, aina kun satuin em. tilanteen näkemään, niin kyse oli äidistä. En koskaan nähnyt, että isä läimäyttäisi lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakata lapsista pelokkaita ja alistuvia.
Asuin Ranskassa vuoden verran. Ja olen asunut myös muualla Keski-Euroopassa lyhyempiä aikoja. Toisinaan tuli nähtyä, kun esim. kadulla tai kaupassa äiti veteli lasta ns. ympäri korvia. En ole havainnut, että Euroopassa oltaisiin kovin alistuvia. Kumma kyllä, aina kun satuin em. tilanteen näkemään, niin kyse oli äidistä. En koskaan nähnyt, että isä läimäyttäisi lasta.
Äidit ymmärrettävästi läimäyttelevät enemmän koska enemmän aikaa ovat lasten kanssa.
En tiedä millä kaduilla liikut, mutta täällä Helsingin kaduilla häiriötä aiheuttaa kyllä varsin värikäs kavalkaadi porukkaa, nuorta ja vanhaa, mustaa ja valkoista.