Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keliakialiitto teki selvityksen gluteenittomien tuotteiden hintaerosta

Vierailija
15.03.2014 |

Viime päivinä mediassa on ollut kovastikin esillä vertailu gluteenittomien ja tavallisten tuotteiden hintaerosta. Selvityksen teki Keliakialiitto ja Tampereen amk.

http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/art-1288665416107.html

http://www.slideshare.net/Keliakialiitto/hintaselvitys-ja-ylimriset-kustannukset-2014

Itse keliaakikkona joudun myös käyttämään gluteenittomia. Leipää ei tule enää niin usein ostettua, kun ei ihan niin hyvääkään ole... Mutta silloin tällöin nappaan pakkasesta paketin, jos ei muutakaan evästä ehdi seuraavan päivän työvuorolle tekemään. Hintaero on tosiaan kova, pieni sämpyläpakettini (sis.4 sämpylää) maksaa n. ~4€.

Pastaa on myös välillä mukava syödä. Ja juu, sitä ei välttämättä tarvitsisi, kuten joku tulee nyt heti ylpeänä kommentoimaan. Mutta kuulkaas, se muutaman kuukauden kikkailu viljattoman ruokavalion kanssa on pikkuisen eri juttu, kuin ruokavalio joka aikuisten oikeasti kestää hautaan saakka. Kuidun saanti on myös meikäläisille tärkeää, ja sitä saa muunmuassa juurikin näistä pastoista. En muista enkä ehdi alkaa joka päivä vetelemään kuitulisiä (kuten veteen sekoitettua Fibrexiä) joten mielummin natustan kuidut nälän häätämisen yhteydessä. Lisäksi en ole ruokavaliolla vapaaehtoisesti, koska en valinnut itselleni sairautta, joten koen, että minulla on oikeus syödä edes hieman samaan tapaan kuin ennen sairautta.

Joka tapauksessa, pastan hinta on myös todella törkeä. Ei löydy enää edes pientä pasta- tai makaronipakettia alta kolmen euron. Eikä siitä paketista tosiaan riitä kun pariin kertaan. Ei tosiaan kata 23,60€/kk kaikkia tavallisen ruokavalion ylittäviä kustannuksia.

Mitenkä muut gluteenittomalla olijat?

Kommentit (123)

Vierailija
121/123 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut keliaakikko jo yli 30 vuotta. Opiskelijana elin opintotuella aikana jolloin tuota ruokavaliokorvausta ei vielä ollut ja gluteenittomien tuotteiden monipuolisuus ja hinta oli aivan jotain muuta kuin tänä päivänä. Silti mulla ei ollut mitään ongelmaa ruokavalion kanssa enkä nähnyt nälkää (enkä myöskään käynyt äitini jääkaapilla usein koska opiskelin toisella paikkakunnalla). Opiskelijaravintolassa oli joka päivä gluteeniton vaihtoehto. En leivo itse juuri koskaan (enkä leiponut opiskeluaikanakaan), ostan kaiken valmiina, syön leipää ja pastaa. Silti jään joka kuukausi saamapuolelle tuossa korvauksessa. Mitä hittoa ne ihmiset oikein syövät joille tulee moninkertainen lisälasku gluteenittomasta ruokavaliosta??

Vierailija
122/123 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 23:34"]

Karppaan. Voinko saada omat ruuat koulussa? Diagnoosia ei ole.

[/quote]

No saako teillä koulussa annostella itse vai tekeekö keittäjä tms. sen puolestanne? Mikä estää jättämästä perunan/riisin/pastan pois ja ottamasta sen tilalle salaattia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/123 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa uuden tutkimuksen mukaan se ei olisikaan gluteeni joka keliakiaoireita aiheuttaa. Ainakaan suurimmalla osalla niistä joilla keliakia on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan