Keliakialiitto teki selvityksen gluteenittomien tuotteiden hintaerosta
Viime päivinä mediassa on ollut kovastikin esillä vertailu gluteenittomien ja tavallisten tuotteiden hintaerosta. Selvityksen teki Keliakialiitto ja Tampereen amk.
http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/art-1288665416107.html
http://www.slideshare.net/Keliakialiitto/hintaselvitys-ja-ylimriset-kustannukset-2014
Itse keliaakikkona joudun myös käyttämään gluteenittomia. Leipää ei tule enää niin usein ostettua, kun ei ihan niin hyvääkään ole... Mutta silloin tällöin nappaan pakkasesta paketin, jos ei muutakaan evästä ehdi seuraavan päivän työvuorolle tekemään. Hintaero on tosiaan kova, pieni sämpyläpakettini (sis.4 sämpylää) maksaa n. ~4€.
Pastaa on myös välillä mukava syödä. Ja juu, sitä ei välttämättä tarvitsisi, kuten joku tulee nyt heti ylpeänä kommentoimaan. Mutta kuulkaas, se muutaman kuukauden kikkailu viljattoman ruokavalion kanssa on pikkuisen eri juttu, kuin ruokavalio joka aikuisten oikeasti kestää hautaan saakka. Kuidun saanti on myös meikäläisille tärkeää, ja sitä saa muunmuassa juurikin näistä pastoista. En muista enkä ehdi alkaa joka päivä vetelemään kuitulisiä (kuten veteen sekoitettua Fibrexiä) joten mielummin natustan kuidut nälän häätämisen yhteydessä. Lisäksi en ole ruokavaliolla vapaaehtoisesti, koska en valinnut itselleni sairautta, joten koen, että minulla on oikeus syödä edes hieman samaan tapaan kuin ennen sairautta.
Joka tapauksessa, pastan hinta on myös todella törkeä. Ei löydy enää edes pientä pasta- tai makaronipakettia alta kolmen euron. Eikä siitä paketista tosiaan riitä kun pariin kertaan. Ei tosiaan kata 23,60€/kk kaikkia tavallisen ruokavalion ylittäviä kustannuksia.
Mitenkä muut gluteenittomalla olijat?
Kommentit (123)
No, jokos tämä nakkisankari katosi? Olisin niin mielellään kuullut selityksen, millä perusteella nakkien, pekonien ja leikkeleiden mässyttäminen on terveellisempää, kuin esimerkiksi itseleivotun tattarisämpylän ja gluteenittomista viljoista tehdyn pastan.
Miksi tästä pitää tehdä ongelma? Gluteenittomat eivät ja muut on tosi kalliita, joten kannattaisiko jättää ne ostamatta? Mä en syö viljaa enkä mitään gluteenittomia pahvinpaloja ja hyvin olen hengissä ja voimissani. Kuitua on juuri siinä gluteenissa, joten siksi olisi tyhmää syödä gluteenittomia tuotteita. Nyt vaan järki käteen ja lihaa, kalaa, kasviksia, juureksia, pähkinöitä, marjoja, hedelmiä ja paljon hyviä rasvoja. Kyllä näillä vatsa toimii.
Juuri kuten 50 sen ilmaisi. Elämä on liian lyhyt, että syömisestä kannattaa tehdä ongelmaa. Maailma on taynna laadukasta sapuskaa, joka ei liity viljatuotteisiin puupennin vertaa.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 15:56"]
Miten te tosi herkät keliaakikot, voitteko te syödä ravintolassa, jossa kaikki ruoka ei ole gluteenitonta? Eli aina on vaara, että gluteenilaskeumia on teidänkin perunoissa.
[/quote]
Kun se juttu ei ole, miten saa oireita. Oireitahan on yhtä laajasti kuin keliaakikoitakin, joku saa kovat vatsakivut ja ripulin, joku oksentaa, jollakin heittelee verenpaineet ja tulee sairaalakeikka, joku taas on ihan ok, ei edes tajua saaneensa gluteenia.
Mutta hommahan on siinä, että näillä kaikilla ihmisillä tapahtuu ohutsuolessa sama vaurio. Gluteeni syövyttää ohutsuolen pintaa ja aiheuttaa nukkakatoa. Nukan takaisin kasvamiseen menee muutamia kuukausia, eli hidas homma.
Tarpeeksi pitkään kun altistuu, niin tulehdus pysyy koko ajan yllä ja nukka katoaa katoamistaan, kunnes ohutsuoli on täysin paljas.
Tällöin ruoka-aineet eivät enää imeydy kunnolla. Seuraa vakavat puutostilat vitamiineista ja muista tärkeistä aineista. Myös paino lähtee laskemaan.
Maksa on myös todella kovilla, joillakin keliakia on tajuttu testata vasta kun potilas odottelee elinsiirtojonossa uutta maksaa.
Pikkuhiljaa sitten elimistö alkaa pettämään. Hidas prosessi, mutta aivan varma eteneminen kohti ennenaikaista hautaa.
Eli kukaan meistä ei voi syödä ravintoa, jossa on gluteenilaskeumaa. Jos ravintola lupaa gluteenitonta, niin pitäisi huolehtia myös kontaminaatiovaarasta. Harmi, että joitain paikkoja se ei vähempää kiinnosta.
Itse en syö ravintoloissa, enkä ylipäätään kenenkään muun kuin minun tai puolison valmistamaa ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 17:49"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 16:14"]
Miksi ihmisen ylipäätään pitäisi syödä leipää tai pastaa? Hyvin pärjää ilmankin. Mä en viljatuotteita juuri syö, ja olen terve, pirteä ja normaalipainoinen.
[/quote]
Jotkut nyt sattumalta haluavat syödä leipää ja pastaa.
Ihminen pärjää hyvin ilman maitotuotteitakin, mutta jos laktoosittomat tuotteet olisivat kuusi kertaa tavallisia kalliimpia, siitä nostettaisiin varmasti tätä suurempi meteli.
[/quote]
Heh.. itsehän joudun keliakian takia jättämään ensin pois laktoosin ja lopulta koko lehmänmaidon, kun ei maha kestänyt. Siirryin käyttämään kasvimaitoja (esim. soija-, manteli- ja kookosmaito).
Nyt sitten lähes vuoden jälkeen, kun suolisto on alkanut toipua, yritin siirtyä pikkuhiljaa takaisin lehmänmaitotuotteisiin, aloittaen laktoosittomista.
Herranjumala mitä paskaa! Anteeksi nyt näin suoraan sanottuna, mutta niin karmean makuista koko litku, ei voi käyttää edes kahvissa. Jogurttiakaan ei pysty syömään, kun maistuu niin hirveältä.
Ihminenhän ei maitoa edes tarvitse, sitä kalsiumia saa muualtakin. Silti on lähes rikos sanoa, ettei käytä lehmänmaitotuotteita ollenkaan. Heti alkaa kauhistelu "miten sinä muka sitten saat kalsiumia?! Herranjumala osteoporoosin saat, idiootti!".
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 16:20"]
Jäkä jäkä. Jos lapsella on Chornin tauti eikä tienkäänn saa kelan korvausta, niin hyvin kummallista on, että keliakia korvataan. Keliakahan voi välttää viljoilla. Chrohnin tautia ei voi nykytietämyksellä.
[/quote]
Itse asiassa Chronin tautiin saa korvausta, oma mokasi jos et ole vaivautunut hakemaan. http://www.kela.fi/laake208
Keliaakikot eivät voi tehdä asiaa puolestasi.
Niinkuin aika moneenkin sairauteen saa kelakorvauksen lääkkeistä, jotka apteekista noutaa.
Keliakiaan ei ole lääkettä, vaan gluteeniton ruoka toimii "lääkkeenä". Joissain maissa gluteeniton ruoka pitää hakea apteekista, jolloin saa sieltä tämän valtion tuen ruokavalioonsa.
Pitäisi varmaan ottaa käyttöön täälläkin, kun ihmisiä niin kadehdittaa tuo parikymppiä. Itsehän sitten nautiskelevat ihan samaan tapaan kelan korvaamista lääkkeistä, mutta sehän on aivan eri asia. Miten, se olisikin hauska tietää.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 19:40"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 15:56"]
Miten te tosi herkät keliaakikot, voitteko te syödä ravintolassa, jossa kaikki ruoka ei ole gluteenitonta? Eli aina on vaara, että gluteenilaskeumia on teidänkin perunoissa.
[/quote]
Kun se juttu ei ole, miten saa oireita.
Eli kukaan meistä ei voi syödä ravintoa, jossa on gluteenilaskeumaa.
Itse en syö ravintoloissa, enkä ylipäätään kenenkään muun kuin minun tai puolison valmistamaa ruokaa.
[/quote]
Tässäkin ketjussa oli jo joku, joka kertoi saavansa oireita todella herkästi. Kuitenkin esim. meidänkin ravintolassa käy lukuisia keliaakikkoja syömässä, vaikka tajuavat kyllä, että samassa keittiössä tehdään gluteenipitoista ruokaa. Lisäksi gluteenittomaksi tuotteeksi voidaan määrittää tuote, joka sisältää gluteenia enintään 20 mg/kg. Sekin on 20 milligrammaa enemmän kuin täysin gluteeniton tuote.
Jos työtoverisi olisi pois töistä keliakian aiheuttamien vatsaoireiden takia about ½ vuoden työpäivistä (ripuli, vatsan järjetön turpoaminen gluteenijäämien takia) et varmasti katsoisi hyvällä, eikös ole hyvä, että keliaakikko pienituloinenkin pystyy ostamaan gluteenittomia tuotteita (se kelan rahakin avittaa hieman), välttää ulkona syömistä ja huolehtii terveydestään. Se korvaus on pientä siihen nähden, että korvataan sairaspäivärahoja.
On muuten myös niin, että kun sen suolinukan menettää useita kertoja niin suolistosyöpien riski kasvaa moninkertaiseksi. Ja kun ravintoaineet ei imeydy niin aika nopeaan sitä sairastuu muutenkin vakavasti.
Mun paino laski reilussa parissa kuukaudessa 30kg!
Mitä ihmiselle ravitsemuksellisesti niin elintärkeää on niissä kalliissa gluteenittomissa tuotteissa, että yhteiskunnan pitää oikein tukea näitä onnettoman kohtalon kokeneita keliaakikkoja? Kuituja saa ihan tarpeeksi syömällä kasviksia sen suositellun määrän. Ei kai kyse vaan ole siitä, että keliaakikko haluuuuu puputtaa sitä leipää ja pastaa niinkuin normaalitkin ihmiset ja olettaa, että joku muu maksaa avustusta, kun ei omat rahat riitä näihin täysin tarpeettomiin gluteenittomiin tuotteisiin?
Te ette vaan ymmärrä miten vaikeaa on elämä keliaakikkolapsen kanssa. Pitäisi ottaa itse selvää mitä lapsi tarvitsee ja miten ne tarpeet hoidetaan ilman viljoja. Kyllä jonkun pitäisi tehdä se mun puolesta tai edes maksaa mulle tästä hankaluudesta, kun elämä on niin vaikeeta, nyyh ja uliuliuli.
Tää on Suomi. Ihmiset on aivopestyjä uskomaan viljojen tarpeellisuuteen. Ilman viljaa kakka ei kulje ja tauti iskee. Kuulemma siitä on ihan tuhansia tieteellisiä tutkimuksia, vaikka kukaan ei pystykkään kysyttäessä ainuttakaan nimeämään. Kyseessä on pelkkä uskonto. Ylipappi kertoo, että asia on näin ja lampaat nyökyttelee. Ihminen ei muka pysy hengissä ilman viljaa ja tämä hiton velkainen valtio tunkee rahaa keliaakikoille, jotta nämä voisivat ostaa gluteenittomia leipiä. Aivan järjetöntä toimintaa.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 23:00"]
Mitä ihmiselle ravitsemuksellisesti niin elintärkeää on niissä kalliissa gluteenittomissa tuotteissa, että yhteiskunnan pitää oikein tukea näitä onnettoman kohtalon kokeneita keliaakikkoja? Kuituja saa ihan tarpeeksi syömällä kasviksia sen suositellun määrän. Ei kai kyse vaan ole siitä, että keliaakikko haluuuuu puputtaa sitä leipää ja pastaa niinkuin normaalitkin ihmiset ja olettaa, että joku muu maksaa avustusta, kun ei omat rahat riitä näihin täysin tarpeettomiin gluteenittomiin tuotteisiin?
[/quote]
En minäkään ymmärrä, mitä ihmeainetta se vilja on, kun ilman ei pärjää. Ravintoarvoltaan parempaa kamaa kuitenkin on tarjolla, jos vaan haluaa.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 01:03"]
Tää on Suomi. Ihmiset on aivopestyjä uskomaan viljojen tarpeellisuuteen. Ilman viljaa kakka ei kulje ja tauti iskee. Kuulemma siitä on ihan tuhansia tieteellisiä tutkimuksia, vaikka kukaan ei pystykkään kysyttäessä ainuttakaan nimeämään. Kyseessä on pelkkä uskonto. Ylipappi kertoo, että asia on näin ja lampaat nyökyttelee. Ihminen ei muka pysy hengissä ilman viljaa ja tämä hiton velkainen valtio tunkee rahaa keliaakikoille, jotta nämä voisivat ostaa gluteenittomia leipiä. Aivan järjetöntä toimintaa.
[/quote]
Tää on niin totta!
Myös muissa suolistovaivoissa syy etsitään kaikesta muusta kuin viljasta, vaikka syömättä viljaa olisi parempi olo. Jotkut vielä kauhistelee, jos ilman lääkärin "lupaa" jättää viljat pois, uskomatonta.
Miten ihmeessä aikuinen ihminen ei pärjää ilman leipää ja/tai makaronia?! En keksi yhtään syytä, miksi Kelan pitäisi korvata tuota hommaa jos ei ihmisellä itsellään mielikuvitusta riitä mitä syödä niiden sijaan.
Oonhan mä vähän pojan puolesta kade tuosta tuesta, kun pojalle ei käy iso osa niistä gluteenittomistakaan tuotteista. Niissä kun on melko monessa vehnätärkkeylystä ja sopimattomia gluteenittomia viljoja. Opiskeijalle se makaroni on sitä edullista ruokaa, ei meillä. Mutta kyllä hän maissilla, riisillä ja perunalla pärjää. Kuten sanottu, opiskelijalounas on edullinen mutta kovin erikoisia ei aleta tehdä. Gluteenitonta on tai laktoositonta on, mutta gluteeniton ja maidoton on yhtä aikaa tarjolla harvoin. Keitot lähinnä, jos niitä on. Mutta ei aina nekään.
Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki? Ei kukaan ole mun silmälasejakaan maksanut. Kateellinen en ole, mutta ihmeissäni tästä valittamisesta. Ja lapsettomalla opiskelijalla on aikaa tehdä vaikka leipänsä itse. Maailma nyt vaan ei aina ole reilu. Eikä valmistajat valmista erikoistuotteita vaan hyvää hyvyyttään. Se on liiketoimintaa.
64: Kyllä pojalla menee allergialääkkeisiin enemmän rahaa, hän ostaa paljon riisikakkkuja ja ne on halpoja. Mutta silti kirjoitin olevani kade tuesta, en nyt osaa selittää, en minä ollut vaatimassa mitään vaan ihan vain siksi kirjoitin, että toiset joutuu katsomaan vieläkin tarkemmin. Ei ilman leipää ole vaikea elää, mutta eväiden kuljettaminen aina pitkinä koulupäivinä on aika työlästä, vrt. kun oli työharjoittelussa, siellä sai omatekemät ruuat jääkaappiin ja se oli helpompaa. Ei hän syökään leipää, mikä usein on niitä riisikakkkuja, yleensä kuin aamulla, eli aika vähän sitä menee. Makaronia ei itse viitsi juurikaan keittää, mieluummin keittää perunat.
63, jotenkin uskon, että opiskelijaruokalassa valmistavat sopivaa ruokaa. Voidaan tehdä diili, että poikasi ilmoittaa keittiöön aamuisin keittiöön, että tänään söisin muusia ja makkaraa ja siitä tehdään hänelle sopiva versio. Toki varmasti vaativat lääkärintodistuksen.
63, jotenkin uskon, että opiskelijaruokalassa valmistavat sopivaa ruokaa. Voidaan tehdä diili, että poikasi ilmoittaa keittiöön aamuisin keittiöön, että tänään söisin muusia ja makkaraa ja siitä tehdään hänelle sopiva versio. Toki varmasti vaativat lääkärintodistuksen.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 07:23"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 23:53"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 23:46"][quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 23:30"]
Keliakiassa oireet gluteenittomalla ruokavaliolla alkavat helpottua noin 6-12 kkn aikana. Ärtynyt suoli onkin monimutkaisempi alkuunsa koska oireiden aiheuttajia voi olla vaikka kuinka paljon ja niiden poissulkeminen on hidasta.
En silti pidä siitä, että sairautta ja yleistä vaaratonta vaivaa verrataan toisiinsa (onko minulla myös samoja oikeuksia vaikkei sairautta olekaan -kommentit).
Ärtyneessä suolen tapauksessa myös lääkäri on hyödytön. Voi vain tehdä verikokeet ja kivuliaat tähystykset molemmista päistä, sen jälkeen nostaa kädet pystyyn ja käskee etsimään ruokavalio-ohjeita netistä ibs:ään.
[/quote]
Oletko kuullut vuotavan suolen oireyhtymästä? Myös ärtynyt suoli voi olla siihen syynä. Vuotava suoli on liitetty autoimmuunisairauksiin ja itselläni on esimerkiksi hiljattain todettu kilpirauhasen vajaatoiminta.
Eli JOS minulla on ärtynyt suoli ja JOS sen takia (+geneettisen alttiuden) takia olen sairastanut kilpirauhasen vajaatoimintaan, kyseessä ei ole "yleinen vaaraton vaiva".
En vähättele keliakiaa enkä vertaa sitä ärtyneeseen suoleen enkä oleta saavani "samoja oikeuksia" ilman mitään sairautta.
[/quote]
Jos suomalaisista 10-20% kärsii ibs eikä se uhkaa henkeä, eikö se silloin ole yleinen vaaraton vaiva. Sinun vaivasi on ikävä, mutta kuinka yleistä prosenttien suhteen ? Aivastuskin on vaaraton asia, vaikka siihenkin ihmisiä on kuollut.
[/quote]
Jos joku vaiva on yleinen niin eikö tuu mieleen, että sille vois tehdä jotain? Esim. miettiä onko ruokasuosituksissa vikaa. Eihän yleinen vaiva tarkoita tervettä.
[/quote]
Joo ne ihmiset tuskin on enää pitkään aikaan syöneet oikeasti ruokasuosituksen mukaan. Kun mätetään elimistö täyteen eineksiä ja paria sataa eri E-koodia, niin kummako alkaa elimistö pistämään vastaan..