Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keliakialiitto teki selvityksen gluteenittomien tuotteiden hintaerosta

Vierailija
15.03.2014 |

Viime päivinä mediassa on ollut kovastikin esillä vertailu gluteenittomien ja tavallisten tuotteiden hintaerosta. Selvityksen teki Keliakialiitto ja Tampereen amk.

http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/art-1288665416107.html

http://www.slideshare.net/Keliakialiitto/hintaselvitys-ja-ylimriset-kustannukset-2014

Itse keliaakikkona joudun myös käyttämään gluteenittomia. Leipää ei tule enää niin usein ostettua, kun ei ihan niin hyvääkään ole... Mutta silloin tällöin nappaan pakkasesta paketin, jos ei muutakaan evästä ehdi seuraavan päivän työvuorolle tekemään. Hintaero on tosiaan kova, pieni sämpyläpakettini (sis.4 sämpylää) maksaa n. ~4€.

Pastaa on myös välillä mukava syödä. Ja juu, sitä ei välttämättä tarvitsisi, kuten joku tulee nyt heti ylpeänä kommentoimaan. Mutta kuulkaas, se muutaman kuukauden kikkailu viljattoman ruokavalion kanssa on pikkuisen eri juttu, kuin ruokavalio joka aikuisten oikeasti kestää hautaan saakka. Kuidun saanti on myös meikäläisille tärkeää, ja sitä saa muunmuassa juurikin näistä pastoista. En muista enkä ehdi alkaa joka päivä vetelemään kuitulisiä (kuten veteen sekoitettua Fibrexiä) joten mielummin natustan kuidut nälän häätämisen yhteydessä. Lisäksi en ole ruokavaliolla vapaaehtoisesti, koska en valinnut itselleni sairautta, joten koen, että minulla on oikeus syödä edes hieman samaan tapaan kuin ennen sairautta.

Joka tapauksessa, pastan hinta on myös todella törkeä. Ei löydy enää edes pientä pasta- tai makaronipakettia alta kolmen euron. Eikä siitä paketista tosiaan riitä kun pariin kertaan. Ei tosiaan kata 23,60€/kk kaikkia tavallisen ruokavalion ylittäviä kustannuksia.

Mitenkä muut gluteenittomalla olijat?

Kommentit (123)

Vierailija
101/123 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 23:05"][quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 22:54"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 22:50"][quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 22:10"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 05:00"]

Kuten sanottu, opiskelijalounas on edullinen mutta kovin erikoisia ei aleta tehdä. Gluteenitonta on tai laktoositonta on, mutta gluteeniton ja maidoton on yhtä aikaa tarjolla harvoin. Keitot lähinnä, jos niitä on. Mutta ei aina nekään. 

[/quote]

Kyllä ainakin meidän opiskelijaruokala (Sodexo yliopistolla) tekee täsmälleen erikoisruokavalioon sopivaa ruokaa päivittäin, kunhan sinne toimittaa lääkärintodistuksen. En sitä paitsi ymmärrä, miksi oppitunnin peruuntuminen yllättäen (toisessa viestissä) olisi ongelma. Kai sinne ruokalaan saa mennä syömään, vaikka oppitunti olisikin peruttu?

[/quote]

Mutta kun ei ole sitä lääkärintodistusta. Lääkärit vaan sanovat, että jaa, varmaan on ärtynyttä suolta. Saan lähetteen joihinkin verikokeisiin. Ja "tule uudestaan, jos jatkuu". Seuraavalla kerralla taas, että hmm, enpä tiedä, varmaan on ärtynyt suoli taustalla. Uusia verikokeita. Mitään diagnoosia en ole vielä saanut eikä tähystykseen ole lähetetty. Käskevät vältellä niitä ja niitä ruoka-aineita ja syömään kaurapuuroa.

Ja jos minulla diagnosoitaisiin ärtynyt suoli, oikeuttaako se erityisruokavalio-ruokaan? Tietääkö kukaan?

[/quote]

Ärtynyt suoli on TODELLA yleinen vaiva. Google.

[/quote]

Voi kyllä sen tiedän :))))))) Olen aika paljon siitä lukenut :))))))))) Mutta en löytänyt tietoa siitä, oikeuttaako se siihen, että esim. opiskelijaravintolassa tekisivät tämän ruokavalion mukaiset lounaat.

[/quote]

No ei todellakaan, juuri siksi kun se on niin yleinen vaiva ja sitä pystyy kontrolloimaan itse. Jos vahingossa syöt epäsopivaa, et siitä vaurioidu. Saat vaan oireet joista ei ole vaaraa. Keliakiassa tällaista lipsahdusta EI saa tapahtua.

En tiedä mitä olet lukenut ja mistä, mutta lue uudestaan ellei kyse ole ihan vain maalaisjärjen puutteesta.

Vierailija
102/123 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 21:47"]Lapsellani on laaja-alainen vaikea maito-, vilja-, soija-,monet lihat ja kasvikset allergia. Maidonkorvikkeesta sai alkuvuosina kelakorvausta. Mitään vammaistukea ei saa. Attoopikko kaiken päälle. Suoliso-oireinenkin. Vitamiinit saa reseptillä, mutta niistä ei tule kelakorvausta. Ne lasketaan kyllä sairaskuluiksi, eli lasketaan siihen noin.600euron kattoon. Sen kun googlaatte. En tiedä mitä siellä sanotaan. Joka tapauksessa ei saa vammaistukea.

[/quote]

Ilmeisesti suolisto-oireisiin allergioihin ei yleensä saa korvausta, sillä niitä pidetään enemmänkin "ominaisuutena" kuin oikeana allergiana. Meillä tulee anafylaksia lapselle pienestä maitotipastakin -> katsotaan korvattavaksi allergiaksi.

Onko reilua? No en tiedä. Mutta sen tiedän, että ennuste suolioireisissa allergioissa on anafylaktisia allergioita parempi. Teillä varmaan on toiveita pikaisestakin paranemisesta. Meillä allergia valitettavasti on todennäköisesti pitkäikäisempi, ja ehkä joudutaan jopa siedätykseen lopulta. Vaihtaisin kyllä mieluusti kelan korvaukset lapsen nopeampaan paranemiseen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/123 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 22:58"]

Ärtynyt suoli ei ole sairaus. Netistä löytyy paaaljon tietoa, ohjeita ja vinkkejä. Helpottuu yleensä ajan kanssa. Älä vertaa keliakiaan. Tai epäile keliakiaa, koska keliakia on harvinaista ja ärtynyt suoli tosiaan todella yleistä.

[/quote]

Olen lukenut ärtyneestä suolesta todella paljon internetissä ja parhaillani yritän löytää itselleni sopivaa ruokavaliota. Näin jo reilusti yli vuoden ajan.

Enkä ole verrannut sitä keliakiaan, totesin vain gluteenittomien tuotteiden kalliuden, koska olen itse saanut sen kokea, koska itsekin noudatan gluteenitonta ruokavaliota.

Keliakiaa ja tulehduksellisia suolistosairauksia ei voi myöskään poissulkea tapauksessani, sillä minulle ei ole tehty tähystystä. En ole sanonut edes epäileväni keliakiaa. Mutta kuka sinä olet sanomaan, että älä epäile keliakiaa. Käsittääkseni ei ole ennen kuulumatonta, että keliakiaa ei näy verikokeissa. Keliakia ei myöskään ole harvinaista. Sairasta myös toista autoimmuunisairautta ja suvussani on keliakiaa ja muita autoimmuunisairauksia.

En tullut tänne hakemaan diagnoosia, vaan keskustelemaan.

Vierailija
104/123 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 23:00"]

Mitä ihmiselle ravitsemuksellisesti niin elintärkeää on niissä kalliissa gluteenittomissa tuotteissa, että yhteiskunnan pitää oikein tukea näitä onnettoman kohtalon kokeneita keliaakikkoja? Kuituja saa ihan tarpeeksi syömällä kasviksia sen suositellun määrän. Ei kai kyse vaan ole siitä, että keliaakikko haluuuuu puputtaa sitä leipää ja pastaa niinkuin normaalitkin ihmiset ja olettaa, että joku muu maksaa avustusta, kun ei omat rahat riitä näihin täysin tarpeettomiin gluteenittomiin tuotteisiin?

[/quote]

Voi aasi kun ei ole kyse pelkästään leivästä ja pastasta. Mene kauppaan ja tutki tuoteselosteet, huomaat missä kaikessa on gluteenia.

Ja edelleen, jos keliakiakorvaus poistetaan, niin tosiaan on aiheellista miettiä sitten lääkkeiden kelakorvauksen poistamista. Jos olet esim. liikalihavuudella aiheuttanut kakkostyypin diabeteksen, niin miksi valtion pitäisi tukea sen hoitoa? Sama juttu tupakka- ja alkoholisairauksissa.

Menkää nyt ihan oikeasti itseenne ja olkaa kommentoimatta, jos ette asiasta mitään tiedä. Jumalauta mitä itsekkyyttä ja "ei saa vittu muille antaa jos mäkää en saa!!!" -tyyppistä asennetta, jota yleensä esiintyy vain pikkulapsilla.

Vierailija
105/123 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 07:59"]

Tuet kokonaan pois vaan, niin oppisivat ihmiset syömään terveellisesti. Gluteenittomat läpyskät ja pasta eivät sellaista ole.

[/quote]

Juu, tuet pois sitten samalla kaikista lääkekorvauksista. Opettelisivat ihmiset elämään terveellisemmin ja sairaat oppisivat kuolemaan pois nopeammin.

Vierailija
106/123 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 06:31"]

Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki? Ei kukaan ole mun silmälasejakaan maksanut. Kateellinen en ole, mutta ihmeissäni tästä valittamisesta. Ja lapsettomalla opiskelijalla on aikaa tehdä vaikka leipänsä itse. Maailma nyt vaan ei aina ole reilu. Eikä valmistajat valmista erikoistuotteita vaan hyvää hyvyyttään. Se on liiketoimintaa.

[/quote]

Niin, varmaan tämän jälkeen alat kiltisti maksamaan reseptilääkkeet täysin omavastuulla, ilman kela-korvausta. Lisäksi alat maksamaan myös lääkärikäynnistä aiheutuvat todelliset kulut, jotka ovat sitten "hitusen" isommat kuin se parin-kolmenkympin poliklinikkamaksu.

Koska miksi valtion pitäisi maksaa kaikki.

Vierailija
107/123 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 08:42"]

Allergisen lapsen ruokavalioon ei saa mitään korvausta. 

[/quote]

No kyllä me vaan saadaan. Vammaistuki-nimellä.

Vierailija
108/123 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 23:14"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 23:05"][quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 22:54"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 22:50"][quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 22:10"]

Kuten sanottu, opiskelijalounas on edullinen mutta kovin erikoisia ei aleta tehdä. Gluteenitonta on tai laktoositonta on, mutta gluteeniton ja maidoton on yhtä aikaa tarjolla harvoin. Keitot lähinnä, jos niitä on. Mutta ei aina nekään. 

[/quote]

Kyllä ainakin meidän opiskelijaruokala (Sodexo yliopistolla) tekee täsmälleen erikoisruokavalioon sopivaa ruokaa päivittäin, kunhan sinne toimittaa lääkärintodistuksen. En sitä paitsi ymmärrä, miksi oppitunnin peruuntuminen yllättäen (toisessa viestissä) olisi ongelma. Kai sinne ruokalaan saa mennä syömään, vaikka oppitunti olisikin peruttu?

[/quote]

Mutta kun ei ole sitä lääkärintodistusta. Lääkärit vaan sanovat, että jaa, varmaan on ärtynyttä suolta. Saan lähetteen joihinkin verikokeisiin. Ja "tule uudestaan, jos jatkuu". Seuraavalla kerralla taas, että hmm, enpä tiedä, varmaan on ärtynyt suoli taustalla. Uusia verikokeita. Mitään diagnoosia en ole vielä saanut eikä tähystykseen ole lähetetty. Käskevät vältellä niitä ja niitä ruoka-aineita ja syömään kaurapuuroa.

Ja jos minulla diagnosoitaisiin ärtynyt suoli, oikeuttaako se erityisruokavalio-ruokaan? Tietääkö kukaan?

[/quote]

[/quote]

Voi kyllä sen tiedän :))))))) Olen aika paljon siitä lukenut :))))))))) Mutta en löytänyt tietoa siitä, oikeuttaako se siihen, että esim. opiskelijaravintolassa tekisivät tämän ruokavalion mukaiset lounaat.

[/quote]

No ei todellakaan, juuri siksi kun se on niin yleinen vaiva ja sitä pystyy kontrolloimaan itse. Jos vahingossa syöt epäsopivaa, et siitä vaurioidu. Saat vaan oireet joista ei ole vaaraa. Keliakiassa tällaista lipsahdusta EI saa tapahtua.

En tiedä mitä olet lukenut ja mistä, mutta lue uudestaan ellei kyse ole ihan vain maalaisjärjen puutteesta.

[/quote]

Kärsitkö lukihäiriöstä vai mitä ihmettä? Olenko sanonut lukeneeni jostain, että opiskelijaruokalassa olisi mahdollisuus saada ärtyneelle suolelle sopivaa ruokaa erityisruokavaliona? Siksi kysyin, kun en tiennyt.

Noudatan erityisruokavaliota, mutta minulla ei ole minkäänlaista diagnoosia, ei sairautta tai oireyhtymää, todettu vielä, mutta kärsin suolisto-oireista ja vatsakivuista päivittäin ja yritän parhaani mukaan vältellä niitä aiheuttavia aineita. Siksi kysyin, että onko minulla oikeus erityisruokavalio-järjestelyihin opiskelijaravintolassa, jos noudattaisin erityisruokavaliota ärtyneen suolen hoitoon ja jos se minulla olisi diagnosoitu.

Kiitos vastauksesta.

Vierailija
109/123 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 23:18"][quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 22:58"]

Ärtynyt suoli ei ole sairaus. Netistä löytyy paaaljon tietoa, ohjeita ja vinkkejä. Helpottuu yleensä ajan kanssa. Älä vertaa keliakiaan. Tai epäile keliakiaa, koska keliakia on harvinaista ja ärtynyt suoli tosiaan todella yleistä.

[/quote]

Olen lukenut ärtyneestä suolesta todella paljon internetissä ja parhaillani yritän löytää itselleni sopivaa ruokavaliota. Näin jo reilusti yli vuoden ajan.

Enkä ole verrannut sitä keliakiaan, totesin vain gluteenittomien tuotteiden kalliuden, koska olen itse saanut sen kokea, koska itsekin noudatan gluteenitonta ruokavaliota.

Keliakiaa ja tulehduksellisia suolistosairauksia ei voi myöskään poissulkea tapauksessani, sillä minulle ei ole tehty tähystystä. En ole sanonut edes epäileväni keliakiaa. Mutta kuka sinä olet sanomaan, että älä epäile keliakiaa. Käsittääkseni ei ole ennen kuulumatonta, että keliakiaa ei näy verikokeissa. Keliakia ei myöskään ole harvinaista. Sairasta myös toista autoimmuunisairautta ja suvussani on keliakiaa ja muita autoimmuunisairauksia.

En tullut tänne hakemaan diagnoosia, vaan keskustelemaan.

[/quote]

Keliakiassa oireet gluteenittomalla ruokavaliolla alkavat helpottua noin 6-12 kkn aikana. Ärtynyt suoli onkin monimutkaisempi alkuunsa koska oireiden aiheuttajia voi olla vaikka kuinka paljon ja niiden poissulkeminen on hidasta.

En silti pidä siitä, että sairautta ja yleistä vaaratonta vaivaa verrataan toisiinsa (onko minulla myös samoja oikeuksia vaikkei sairautta olekaan -kommentit).

Ärtyneessä suolen tapauksessa myös lääkäri on hyödytön. Voi vain tehdä verikokeet ja kivuliaat tähystykset molemmista päistä, sen jälkeen nostaa kädet pystyyn ja käskee etsimään ruokavalio-ohjeita netistä ibs:ään.

Vierailija
110/123 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 23:26"][quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 23:14"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kärsitkö lukihäiriöstä vai mitä ihmettä? Olenko sanonut lukeneeni jostain, että opiskelijaruokalassa olisi mahdollisuus saada ärtyneelle suolelle sopivaa ruokaa erityisruokavaliona? Siksi kysyin, kun en tiennyt.

Noudatan erityisruokavaliota, mutta minulla ei ole minkäänlaista diagnoosia, ei sairautta tai oireyhtymää, todettu vielä, mutta kärsin suolisto-oireista ja vatsakivuista päivittäin ja yritän parhaani mukaan vältellä niitä aiheuttavia aineita. Siksi kysyin, että onko minulla oikeus erityisruokavalio-järjestelyihin opiskelijaravintolassa, jos noudattaisin erityisruokavaliota ärtyneen suolen hoitoon ja jos se minulla olisi diagnosoitu.

Kiitos vastauksesta.

[/quote]

Ei ole.

Vierailija
111/123 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

111, osaan kyllä lukea, sanottiin jo että ei ole. Kiitin vielä vastauksesta viestini lopuksi. Viestissäni väänsin vain rautalangasta syyni kysymykseen, kun ei muuten näyttänyt menevän perille, vaan minulle diagnoisoitiin ärtyvän suolen oireyhtymä ja käskettiin googlettaa.

Vierailija
112/123 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karppaan. Voinko saada omat ruuat koulussa? Diagnoosia ei ole.

Vierailija
113/123 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 23:34"]111, osaan kyllä lukea, sanottiin jo että ei ole. Kiitin vielä vastauksesta viestini lopuksi. Viestissäni väänsin vain rautalangasta syyni kysymykseen, kun ei muuten näyttänyt menevän perille, vaan minulle diagnoisoitiin ärtyvän suolen oireyhtymä ja käskettiin googlettaa.

[/quote]

Ehkä ko. teksti tarkoitti sitä että kun ibs on niin yleinen, niin silloin 10-20% opiskelijoista olisi "oikeutettuja" erityisruokavalioon mikä taas maksaisi kouluille maltaita. Eli loogisesti ajateltuna: ei ole.

Vierailija
114/123 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:11"][quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:06"]

Kannattaisko ap:n ostaa riisi-tai papunuudeleita halvalla itämaisesta kaupasta. Kun voi sitä muutakin syödä, kun niitä ruokia, mihin oli ennen tottunut. Leivän sijaan sitten vaikka puuroa jostain sopivasta viljasta. Luuleeko ap, että keliakia on ainoa ruokarajoite, kun on noi vaikeaa, ettei edes kuitulisää pysty päivittäin ottamaan.

[/quote]

Eipä satu olemaan itämaisia kauppoja kadun kulmassa, tuleeko siitä sitten oikeasti halpaa jos täytyy lähteä toisesta kaupungista niitä hakemaan. Ihan näin matkakustannuksia ajatellen.

Puuroa on vähän vaikea lähteä keittelemään n. 10 min kahvitauon aikana. Hirssipuuro vaatii sen parikymmentä minuuttia keittelyyn, kauraa en voi käyttää.

Ja juu, ei ole keliakia ainoa. Sehän tieto tosin ei minua paranna, eikä varmaan ole minun tai muiden keliaakikoiden syytä, että vilja-allergikot eivät saa Kelalta ruokavaliokorvausta.

[/quote]

Tilaa netistä, isompi satsi voi olla vielä edukkaampi

Vierailija
115/123 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergisen lapsen ruokavalioon ei saa mitään korvausta. Lapselle on pakko ostaa korvaavia tuotteita, että turvataan lapsen kasvu ja kehitys. Kaikkia ei voi laittaa samalle viivalle. En tiedä kuka sen rahan saa. Tuottaja, joka näkee enemän vaivaa vai kauppias, joka vetoaa pieniin eroihin? Aikoinaan oli tosi hyvän makuista suomalaista sobanuudelia tarjolla. S en tuotanto loppui kysynnän puutteeseen.

Vierailija
116/123 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 08:31"]

Pillimehu? Kuka sellaista tarvitsee? Reppuun omena, pähkinöitä, vaikka kuivalihaa ja oliiveja. Siinä kunnon ravintoa poijjaalle.

[/quote]

Pakkohan se juodakin on jotain, tai vesipullo, omena ei käy, pähkinät, en tiedä. Mutta en mä hänen eväitään nyt niin tarkkaan sentään tiedä, nuo olivat vain esimerkki mitä joskus pienempänä laitoin evääksi. 

Vierailija
117/123 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti mehu pois ja vesipullo tilalle. Ei ihme, jos vatsa ei toimi ja siitä syytetään kuiduttomuutta, jos vesi korvataan pillimehulla!

Mukaan voi ottaa myös kananmunaa, marjoja, leikkelettä, paahtopaistia, juustoa, porkkanaa, kurkkua, tomaattia, tonnikalapurkin, päärynää, nakkeja, makkaraa, jauhelihapaistosta, kaalia, avokadoa, jnejne. Varmaan noista nyt jotain löytyy.

Ja jos sitä gluteenitonta pastaa on pakko saada, on Lidlin ylivoimaisesti parasta ja halvinta. Riisinuudelia saa normikaupoista (Alepa, S-Market) sopuhintaan ja riisihän on tosi halpaa. Näitä on kuitenkin syytä suosia vain urheilusuoritusten jälkeen, ei niitä keho muuten kaipaa.

Vierailija
118/123 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
119/123 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 08:53"]

Ehdottomasti mehu pois ja vesipullo tilalle. Ei ihme, jos vatsa ei toimi ja siitä syytetään kuiduttomuutta, jos vesi korvataan pillimehulla!

Mukaan voi ottaa myös kananmunaa, marjoja, leikkelettä, paahtopaistia, juustoa, porkkanaa, kurkkua, tomaattia, tonnikalapurkin, päärynää, nakkeja, makkaraa, jauhelihapaistosta, kaalia, avokadoa, jnejne. Varmaan noista nyt jotain löytyy.

Ja jos sitä gluteenitonta pastaa on pakko saada, on Lidlin ylivoimaisesti parasta ja halvinta. Riisinuudelia saa normikaupoista (Alepa, S-Market) sopuhintaan ja riisihän on tosi halpaa. Näitä on kuitenkin syytä suosia vain urheilusuoritusten jälkeen, ei niitä keho muuten kaipaa.

[/quote]

No en mä uskokaan, että juo enää juurikaan pillimehuja nykyään, mutta tuo oli vain esimerkki mitä on helppo kuljettaa mukana ja ei nyt sentään koko ajan janoon niitä lipittänyt ennenkään vaan vesi oli jo kotona ykkösjuoma. Mutta noita vinkkejänne voin kyllä antaa. Nyt en lue enää tänään tätä palstaa. 

Vierailija
120/123 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 12:12"]

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:55"]

Huomioikaa myös kaikki ns. luontaisesti gluteenittomat tuotteet eivät ole gluteenittomia, valmistus tai pakkausprosessin epäpuhtaudesta johtuen. Eli läheskään kaikki meistä keliaakikoista ei voi syödä niitä ns. gluteenittomia ilman merkintää olevia tuotteita. Itse en uskaltaisi noita itämaisten kauppojen tuotteita käyttää valitettavasti osa meistä saa oireita hurjan pienistä määristä gluteenia, joten tuotantoprosessi täytyy olla puhdas pellolta pöytään.

[/quote]

Näinpä. Nythän esimerkiksi Fazer on merkinnyt lähes kaikki tuotteensa "saattaa sisältää vehnää" - vastuunsiirtomerkinnällä.  Itse oireilen myös erittäin herkästi, joten en voi tuollaisia tuotteita syödä. Nythän meitä herkimpiä varten kehitellään sitä gluteenisiepparia, mutta varmasti menee vielä vuosia, ennenkuin päätyy turvallisena apteekin tuotevalikoimaan.

Ymmärrän kyllä, etteivät terveet ymmärrä kuinka monessa yllättävässäkin tuotteessa on gluteenia, kun esim. tärkkelys ja maltodekstriinikin voivat olla vehnästä ja ohrasta johdettuja, mutta ainakin "suurimmalle osalle" keliaakikoista ok. Herkille sitten taas ei. Mutta kannattaako silloin välttämättä alkaa pätemään, että jättäkää vain leipä syömättä? Tai ylipäätään ottaa sitä ylimielistä asennetta koko sairauteen, jos ei ihan oikeasti asiasta kunnolla tiedä.

Joillakin ilmeisesti on myös vaikea ajatella, että meillä on tämä sairaus koko ajan, ihan päivin ja öin, kotimaassa ja ulkomailla, kotona ja kylässä.

On se kotona helpompi kikkailla ruokavalion kanssa ja valmistaa alusta asti gluteenitonta, mutta kun elämä ei ole aina sitä, että ollaan turvallisesti kotona. Ei me oikein nälässäkään voida olla, jos tulee vaikkapa työn puolesta matka johonkin. Tai sitten jos pitäisi varata evästä johonkin pieneen reissuun, on se vähän nälkäistä banaania ja kylmää perunaa syödä, samaan aikaan kun muut mutustavat täyteläisiä reissumiesleipiään.

Kun sairastuin keliakiaan, niin ruokavalio ei ollut suurin järkytys. Järkyttävämpää oli huomata, kuinka itsekkäästi osa ihmisistä suhtautuu muiden ihmisten sairauksiin, osa haluaisi jopa tuen kokonaan pois koska allergikotkaan eivät sitä saa.

Mutta jos se tuki poistettaisiin, niin eikö sitten olisi aiheellista keskustella myös lääkkeiden kelakorvauksen poistamisesta? Etenkin kun ajatellaan itse aiheutettuja sairauksia, niin olisihan se hassua että niiden hoitoa tuetaan, mutta keliakiaa ei vaikka on täysin itsestään riippumaton sairaus.

No eihän siinä olisi mitään järkeä. Tuen poistaminen aloittaisi ketjun, että kaikkien on huolehdittava itse itsestään ja on kuoltava tai sairastuttava erittäin vakavasti, mikäli tähän itsensä hoitamiseen ei ole varaa.

Haluammeko ihan oikeasti Suomesta sellaisen maan?

[/quote]

Banaani ja kylmä peruna on ainoat vaihtoehdot ruisleivälle? Ymmärrät, että "terveet" ei ymmärrä keliaakikon rajoitteita. Mutta luulisi sinun keliaakikkona ymmärtävän muita, esim. allergisia ihmisiä. Katsos kun se allergiakin seuraa sitä ihmistä ihan joka paikkaan ja ihan koko elämän. Ja allergiaankin voi kuolla, ihan viidessä minuutissa.

Itselläni ei ole todettu keliakiaa, mutta jonkinlainen viljayliherkkyys minulla on. Ja vaikka olenkin sen ihan itse todennut ilman lääkäriä, minä todella voin paljon paremmin kun olen jättänyt viljatuotteet pois ruokavaliostani. Ja ajattelin olla tällä ruokavaliolla ihan koko loppuikäni, tuskin oireeni paranevat itsestään. Olen kyllä keksinyt reissumiehelle aika monta (parempaa) korviketta. Ja ihan ilman kelan tukea. 

Joku aiemmin mainitsi, että olisi kiva syödä edes sinnepäin kuin ennen diagnoosia. Miksi ihmeessä? Itse en ainakaan halua sitä ripulia, vatsan turvotusta ja pahaa oloa joka ruokailun jälkeen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän