Keliakialiitto teki selvityksen gluteenittomien tuotteiden hintaerosta
Viime päivinä mediassa on ollut kovastikin esillä vertailu gluteenittomien ja tavallisten tuotteiden hintaerosta. Selvityksen teki Keliakialiitto ja Tampereen amk.
http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/art-1288665416107.html
http://www.slideshare.net/Keliakialiitto/hintaselvitys-ja-ylimriset-kustannukset-2014
Itse keliaakikkona joudun myös käyttämään gluteenittomia. Leipää ei tule enää niin usein ostettua, kun ei ihan niin hyvääkään ole... Mutta silloin tällöin nappaan pakkasesta paketin, jos ei muutakaan evästä ehdi seuraavan päivän työvuorolle tekemään. Hintaero on tosiaan kova, pieni sämpyläpakettini (sis.4 sämpylää) maksaa n. ~4€.
Pastaa on myös välillä mukava syödä. Ja juu, sitä ei välttämättä tarvitsisi, kuten joku tulee nyt heti ylpeänä kommentoimaan. Mutta kuulkaas, se muutaman kuukauden kikkailu viljattoman ruokavalion kanssa on pikkuisen eri juttu, kuin ruokavalio joka aikuisten oikeasti kestää hautaan saakka. Kuidun saanti on myös meikäläisille tärkeää, ja sitä saa muunmuassa juurikin näistä pastoista. En muista enkä ehdi alkaa joka päivä vetelemään kuitulisiä (kuten veteen sekoitettua Fibrexiä) joten mielummin natustan kuidut nälän häätämisen yhteydessä. Lisäksi en ole ruokavaliolla vapaaehtoisesti, koska en valinnut itselleni sairautta, joten koen, että minulla on oikeus syödä edes hieman samaan tapaan kuin ennen sairautta.
Joka tapauksessa, pastan hinta on myös todella törkeä. Ei löydy enää edes pientä pasta- tai makaronipakettia alta kolmen euron. Eikä siitä paketista tosiaan riitä kun pariin kertaan. Ei tosiaan kata 23,60€/kk kaikkia tavallisen ruokavalion ylittäviä kustannuksia.
Mitenkä muut gluteenittomalla olijat?
Kommentit (123)
Aasialaisissa kaupoissa on myös gluteenitonta soijakastiketta.
Mulla on sitä kaapissa.
Kluteenittomat "tortillat" on mun herkkua. Onko Suomessa?
http://www.latortillafactory.com/view/products/gluten-free-wheat-free-wraps/
Sipasen kerroksen hummusta pintaan, sitten kaalisilppua, sipulia ja kalkkunaleikettä. Mahtava lounas.
Jäkä jäkä. Jos lapsella on Chornin tauti eikä tienkäänn saa kelan korvausta, niin hyvin kummallista on, että keliakia korvataan. Keliakahan voi välttää viljoilla. Chrohnin tautia ei voi nykytietämyksellä.
Musta riisi, se on todella maukasta, ravintorikasta ja kuitupitoista.Musta riisi, eli “Kielletty Riisi” on ravinteikasta, sisältäen runsaasti mm. antioksidantteja ja kuituja. Mustassa riisissä on enemmän antosyaniineja ja antioksidantteja kuin mustikassa. Riisissä on herkullinen, hieman pähkinäinen maku.
Mustan riisi on hyvä lisäke sellaisenaan, mutta voit sekoittaa sitä myös muun riisin joukkoon antamaan väriä ja lisätäksesi aterian ravinnepitoisuutta. Riisin keittoaikaa voi lyhentää liottamalla riisi ennen keittämistä. Tällöin riisin ravinteet myös imeytyvät kehoon paremmin. Mustan riisin käyttö tutuissa ruoissa vie ateriahetken aivan uusiin sfääreihin!
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 16:58"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 08:42"]
Allergisen lapsen ruokavalioon ei saa mitään korvausta.
[/quote]
No kyllä me vaan saadaan. Vammaistuki-nimellä.
[/quote]
Hyshys! Sehän on IHAN eri asia! Kun ei saa sen vammaistuen LISÄKSI vielä samaa rahaa kuin keliaakikko, niin onhan se ihan epistä ja keliaakikolta pitää saada ruokavaliotuki pois ja heti.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 06:31"]
Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki? Ei kukaan ole mun silmälasejakaan maksanut. Kateellinen en ole, mutta ihmeissäni tästä valittamisesta. Ja lapsettomalla opiskelijalla on aikaa tehdä vaikka leipänsä itse. Maailma nyt vaan ei aina ole reilu. Eikä valmistajat valmista erikoistuotteita vaan hyvää hyvyyttään. Se on liiketoimintaa.
[/quote]
Liiketoimintaa on myös keliakian tukeminen. On meinaa halvempaa tukea tässä vaiheessa, kuin sitten kustantaa mm. syöpähoidot, maksan siirto ja lukuisat liitännäissairaudet ja näistä aiheutuva työkyvyttömyys.
Helppo se on myhäillä, että ilman viljaa pärjää. No olkaapa itse täysin ilman mitään viljatuotteita niin, että siihen sitoudutaan koko loppuelämäksi. Ne teidän muutaman kuukauden/vuoden muotidieetit on hieman eri asia, kuin sairauden hoitaminen, joka kestää tästä minuutista hautaan saakka.
Ja tästä ei myöskään välillä pinnailla, kuten usein nämä vapaaehtoisesti viljattomat tekevät.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 16:54"][quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 07:59"]
Tuet kokonaan pois vaan, niin oppisivat ihmiset syömään terveellisesti. Gluteenittomat läpyskät ja pasta eivät sellaista ole.
[/quote]
Juu, tuet pois sitten samalla kaikista lääkekorvauksista. Opettelisivat ihmiset elämään terveellisemmin ja sairaat oppisivat kuolemaan pois nopeammin.
[/quote]
No höpsis, kun kerran ruuassa on olemassa niitä VAIHTOEHTOJA pilvin pimein, ei kyse ole lääkkeistä vaan ravinnosta. Mene kauppaan ja osta puhdasta, käsittelemätöntä sapuskaa, joka ei sisällä mitään gluteenijohdannaisia. Sellaista on enemmän kuin jaksaa kaupasta kantaa.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 14:09"]
Vihanneksia ja hedelmiä saa mussuttaa valtavat määrät että saisi saman kuitumäärän kuin viljoista.
Lisäksi hedelmiä ei kannata sokerin takia mässyyttää liikaa niitkäkään.
[/quote]
Itse en syö viljoja laisinkaan, koska ne eivät minulle sovi (ei kuitenkaan keliakiaa ole todettu). Hedelmiä ja marjoja sen sijaan syön päivittäin. Maha toimii useasti. Heti jos en syö näitä, niin ruoansulatus selvästi hidastuu. Ei sillä kuidun suositusmäärällä ole mitään väliä. Kyllä sen ruoansulatuksesta huomaa, jos vatsa toimii tarpeeksi usein, niin silloin sitä kuitua tulee syötyä tarpeeksi, sanokoon virallinen taulukko mitä tahansa. Hedelmien sokeria ei kannata pelätä.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 16:14"]
Miksi ihmisen ylipäätään pitäisi syödä leipää tai pastaa? Hyvin pärjää ilmankin. Mä en viljatuotteita juuri syö, ja olen terve, pirteä ja normaalipainoinen.
[/quote]
Jotkut nyt sattumalta haluavat syödä leipää ja pastaa.
Ihminen pärjää hyvin ilman maitotuotteitakin, mutta jos laktoosittomat tuotteet olisivat kuusi kertaa tavallisia kalliimpia, siitä nostettaisiin varmasti tätä suurempi meteli.
Karppaajat elävät vuosia ilman viljoja, eikä heillä ole kuidun saannissa ongelmaa. Liukoinen kuitu on sitä terveellistä kuitua ja sitä saa parhaiten vihanneksista ja hedelmistä. Itse olen vältellyt viljoja kuutisen vuotta. Olen niille kaikille allerginen, joten korvikkeetkaan eivät käy. Enkä niitä käyttäisi muutenkaan.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 17:09"]
[/quote]
[/quote]
Hyshys! Sehän on IHAN eri asia! Kun ei saa sen vammaistuen LISÄKSI vielä samaa rahaa kuin keliaakikko, niin onhan se ihan epistä ja keliaakikolta pitää saada ruokavaliotuki pois ja heti.
[/quote]
Ei saa vammaistukea lapsen ruoka-allergioihin.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:28"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 17:09"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei saa vammaistukea lapsen ruoka-allergioihin.
[/quote]
Saa vaikeaan maito- tai vilja-allergiaan. Googletapa vaikka!
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 16:54"][quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 07:59"]
Tuet kokonaan pois vaan, niin oppisivat ihmiset syömään terveellisesti. Gluteenittomat läpyskät ja pasta eivät sellaista ole.
[/quote]
Juu, tuet pois sitten samalla kaikista lääkekorvauksista. Opettelisivat ihmiset elämään terveellisemmin ja sairaat oppisivat kuolemaan pois nopeammin.
[/quote]
No höpsis, kun kerran ruuassa on olemassa niitä VAIHTOEHTOJA pilvin pimein, ei kyse ole lääkkeistä vaan ravinnosta. Mene kauppaan ja osta puhdasta, käsittelemätöntä sapuskaa, joka ei sisällä mitään gluteenijohdannaisia. Sellaista on enemmän kuin jaksaa kaupasta kantaa.
[/quote]
Nii-in, olepa hyvä ja kokeile. Ihan joka kauppakäynnillä, myös silloin kun pääset kymmenen tunnin työvuorosta rättiväsyneenä ja kauppa on auki enää 10 minuuttia.
Helppo se on huudella, kun ei itse tarvitse asiaa sen enempää miettiä. Sinun kuvitelmissasihan keliaakikoilla on aina aikaa ja elävät vain ruokavaliotaan miettien. Päästään töistä maksimissaan tunnin työpäivän jälkeen ja täydessä vireessä mennään kauppaan, joka on auki vielä tunteja. Tarkkaan tuoteselosteita tutkien mietitään rauhassa päivän menu, kierretään vaikka tunti miettien rauhassa raaka-aineita ruokaan.
Ja sinullakin on niitä vaihtoehtoja: älä sairastu, niin et tarvitse lääkäriä. Helppoa, eikö vaan! :)
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:49"][quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 17:30"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Nii-in, olepa hyvä ja kokeile. Ihan joka kauppakäynnillä, myös silloin kun pääset kymmenen tunnin työvuorosta rättiväsyneenä ja kauppa on auki enää 10 minuuttia.
Helppo se on huudella, kun ei itse tarvitse asiaa sen enempää miettiä. Sinun kuvitelmissasihan keliaakikoilla on aina aikaa ja elävät vain ruokavaliotaan miettien. Päästään töistä maksimissaan tunnin työpäivän jälkeen ja täydessä vireessä mennään kauppaan, joka on auki vielä tunteja. Tarkkaan tuoteselosteita tutkien mietitään rauhassa päivän menu, kierretään vaikka tunti miettien rauhassa raaka-aineita ruokaan.
Ja sinullakin on niitä vaihtoehtoja: älä sairastu, niin et tarvitse lääkäriä. Helppoa, eikö vaan! :)
[/quote]
Heh. Kun mulla nimenomaan on keliakia ja näitä juttuja olen miettinyt jo 15 vuotta. En silti tee ongelmaa asiasta, johon voin itse vaikuttaa aivan sataprosenttisesti omilla valinnoillani. Tiedän, mitä syön, voin ja haluan syödä ja siten se kaupassa käyntikään ei ole koskaan, ei koskaan ongelmallista.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 17:13"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 06:31"]
Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki? Ei kukaan ole mun silmälasejakaan maksanut. Kateellinen en ole, mutta ihmeissäni tästä valittamisesta. Ja lapsettomalla opiskelijalla on aikaa tehdä vaikka leipänsä itse. Maailma nyt vaan ei aina ole reilu. Eikä valmistajat valmista erikoistuotteita vaan hyvää hyvyyttään. Se on liiketoimintaa.
[/quote]
Liiketoimintaa on myös keliakian tukeminen. On meinaa halvempaa tukea tässä vaiheessa, kuin sitten kustantaa mm. syöpähoidot, maksan siirto ja lukuisat liitännäissairaudet ja näistä aiheutuva työkyvyttömyys.
Helppo se on myhäillä, että ilman viljaa pärjää. No olkaapa itse täysin ilman mitään viljatuotteita niin, että siihen sitoudutaan koko loppuelämäksi. Ne teidän muutaman kuukauden/vuoden muotidieetit on hieman eri asia, kuin sairauden hoitaminen, joka kestää tästä minuutista hautaan saakka.
Ja tästä ei myöskään välillä pinnailla, kuten usein nämä vapaaehtoisesti viljattomat tekevät.
[/quote]
Minä olen ollut viljattomalla ruokavaliolla 8v. Ei mitään vaikeuksia löytää ruokaa. Pysyn ilman viljaa myös jatkossa, enkä ole kysynyt lääkäriltä lupaa.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 23:30"]
Keliakiassa oireet gluteenittomalla ruokavaliolla alkavat helpottua noin 6-12 kkn aikana. Ärtynyt suoli onkin monimutkaisempi alkuunsa koska oireiden aiheuttajia voi olla vaikka kuinka paljon ja niiden poissulkeminen on hidasta.
En silti pidä siitä, että sairautta ja yleistä vaaratonta vaivaa verrataan toisiinsa (onko minulla myös samoja oikeuksia vaikkei sairautta olekaan -kommentit).
Ärtyneessä suolen tapauksessa myös lääkäri on hyödytön. Voi vain tehdä verikokeet ja kivuliaat tähystykset molemmista päistä, sen jälkeen nostaa kädet pystyyn ja käskee etsimään ruokavalio-ohjeita netistä ibs:ään.
[/quote]
Oletko kuullut vuotavan suolen oireyhtymästä? Myös ärtynyt suoli voi olla siihen syynä. Vuotava suoli on liitetty autoimmuunisairauksiin ja itselläni on esimerkiksi hiljattain todettu kilpirauhasen vajaatoiminta.
Eli JOS minulla on ärtynyt suoli ja JOS sen takia (+geneettisen alttiuden) takia olen sairastanut kilpirauhasen vajaatoimintaan, kyseessä ei ole "yleinen vaaraton vaiva".
En vähättele keliakiaa enkä vertaa sitä ärtyneeseen suoleen enkä oleta saavani "samoja oikeuksia" ilman mitään sairautta.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 23:46"][quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 23:30"]
Keliakiassa oireet gluteenittomalla ruokavaliolla alkavat helpottua noin 6-12 kkn aikana. Ärtynyt suoli onkin monimutkaisempi alkuunsa koska oireiden aiheuttajia voi olla vaikka kuinka paljon ja niiden poissulkeminen on hidasta.
En silti pidä siitä, että sairautta ja yleistä vaaratonta vaivaa verrataan toisiinsa (onko minulla myös samoja oikeuksia vaikkei sairautta olekaan -kommentit).
Ärtyneessä suolen tapauksessa myös lääkäri on hyödytön. Voi vain tehdä verikokeet ja kivuliaat tähystykset molemmista päistä, sen jälkeen nostaa kädet pystyyn ja käskee etsimään ruokavalio-ohjeita netistä ibs:ään.
[/quote]
Oletko kuullut vuotavan suolen oireyhtymästä? Myös ärtynyt suoli voi olla siihen syynä. Vuotava suoli on liitetty autoimmuunisairauksiin ja itselläni on esimerkiksi hiljattain todettu kilpirauhasen vajaatoiminta.
Eli JOS minulla on ärtynyt suoli ja JOS sen takia (+geneettisen alttiuden) takia olen sairastanut kilpirauhasen vajaatoimintaan, kyseessä ei ole "yleinen vaaraton vaiva".
En vähättele keliakiaa enkä vertaa sitä ärtyneeseen suoleen enkä oleta saavani "samoja oikeuksia" ilman mitään sairautta.
[/quote]
Jos suomalaisista 10-20% kärsii ibs eikä se uhkaa henkeä, eikö se silloin ole yleinen vaaraton vaiva. Sinun vaivasi on ikävä, mutta kuinka yleistä prosenttien suhteen ? Aivastuskin on vaaraton asia, vaikka siihenkin ihmisiä on kuollut.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 23:53"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 23:46"][quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 23:30"]
[/quote]
[/quote]
Jos suomalaisista 10-20% kärsii ibs eikä se uhkaa henkeä, eikö se silloin ole yleinen vaaraton vaiva. Sinun vaivasi on ikävä, mutta kuinka yleistä prosenttien suhteen ? Aivastuskin on vaaraton asia, vaikka siihenkin ihmisiä on kuollut.
[/quote]
Jos joku vaiva on yleinen niin eikö tuu mieleen, että sille vois tehdä jotain? Esim. miettiä onko ruokasuosituksissa vikaa. Eihän yleinen vaiva tarkoita tervettä.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 20:39"]
Mä olen vuosi sitten valmistunut maisteriksi ja tein töitä koko opiskeluajan. En edelleenkään näe ongelmaa. Jos oma terveys ei ole tarpeeksi hyvä motivaattori siihen, että hieman ottaisi asioista selvää, niin se on jokaisen oma häpeä.
Opiskelijalle: aamulla munakokkelia, kahvia, pekonia, vihanneksia. Tekee 5 minuutissa. Lounaaksi reilusti vihanneksia, jos ei ole kahviossa tarjolla mitään fiksua, niin mukana olevat pähkinät, juusto, leikkele naamaan. Kotoa mukaan otettu proteiinijuoma (esim. riisiproteiiniin tai heraan tehtynä). Iltapäivällä hedelmää, kaupasta vaikka nakkeja, raejuustoa, porkkanaa, paprikaa tai tiskiltä pari kanankoipea töihin evääksi. Illalla vihreää teetä, marjoja, leikkelelautanen, juustoa tai vaikka jauheliha-tomaattipaistosta.
Kaikki nuo ovat halpoja, helppoja ja vauvattomia.
Keksitkö vielä lisää syitä, miksi yksilövastuu kuuluisi vain yhteiskunnan huolehdittavaksi?
[/quote]
Heh... sanopa nyt kuule, että onko tää joku joke. Tiedän sitten asennoitua sen mukaan.
Väkisinkin tulee vitsailun mahdollisuus mieleen, kun gluteenittomia viljatuotteita terveellisemmäksi ja paremmaksi miellät mm. nakit, pekonit ja leikkeleet. No, terveisiä sitten vaan sydän- ja verisuonitautilääkärille..
Pähkinät olisi muuten ok, mutta joillekin keliaakikoille jää herkkä vatsa ja pähkinät on hankalia sulattaa. Itse en todellakaan voi syödä pähkinää ja tai maissintähkää, ellen halua vatsanväänteitä ja vauhdikasta vessaan juoksemista viiden minuutin välein.
"Keksitkö vielä lisää syitä, miksi yksilövastuu kuuluisi vain yhteiskunnan huolehdittavaksi?"
No tuli kyllä mieleen, että mites nää lihavuudesta ja muusta epätervellisestä elämäntavasta (eli yksilönvastuu) juontavat sairaudet, esim. kakkostyypin diabeteksen insuliinit, ei varmaan niitäkään kannattaisi valtion enää sitten kustantaa?
Jos nyt aletaan yksilönvastuusta puhumaan, niin sitä ei voida rajata tarkoittamaan vain yhtä sairautta. Kyllä siinä tulee sitten kaupanpäälle muutkin, myös ne sinun runsaasta suolankäytöstä aiheutuvat terveysongelmat.
Miksi ihmisen ylipäätään pitäisi syödä leipää tai pastaa? Hyvin pärjää ilmankin. Mä en viljatuotteita juuri syö, ja olen terve, pirteä ja normaalipainoinen.