Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keliakialiitto teki selvityksen gluteenittomien tuotteiden hintaerosta

Vierailija
15.03.2014 |

Viime päivinä mediassa on ollut kovastikin esillä vertailu gluteenittomien ja tavallisten tuotteiden hintaerosta. Selvityksen teki Keliakialiitto ja Tampereen amk.

http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/art-1288665416107.html

http://www.slideshare.net/Keliakialiitto/hintaselvitys-ja-ylimriset-kustannukset-2014

Itse keliaakikkona joudun myös käyttämään gluteenittomia. Leipää ei tule enää niin usein ostettua, kun ei ihan niin hyvääkään ole... Mutta silloin tällöin nappaan pakkasesta paketin, jos ei muutakaan evästä ehdi seuraavan päivän työvuorolle tekemään. Hintaero on tosiaan kova, pieni sämpyläpakettini (sis.4 sämpylää) maksaa n. ~4€.

Pastaa on myös välillä mukava syödä. Ja juu, sitä ei välttämättä tarvitsisi, kuten joku tulee nyt heti ylpeänä kommentoimaan. Mutta kuulkaas, se muutaman kuukauden kikkailu viljattoman ruokavalion kanssa on pikkuisen eri juttu, kuin ruokavalio joka aikuisten oikeasti kestää hautaan saakka. Kuidun saanti on myös meikäläisille tärkeää, ja sitä saa muunmuassa juurikin näistä pastoista. En muista enkä ehdi alkaa joka päivä vetelemään kuitulisiä (kuten veteen sekoitettua Fibrexiä) joten mielummin natustan kuidut nälän häätämisen yhteydessä. Lisäksi en ole ruokavaliolla vapaaehtoisesti, koska en valinnut itselleni sairautta, joten koen, että minulla on oikeus syödä edes hieman samaan tapaan kuin ennen sairautta.

Joka tapauksessa, pastan hinta on myös todella törkeä. Ei löydy enää edes pientä pasta- tai makaronipakettia alta kolmen euron. Eikä siitä paketista tosiaan riitä kun pariin kertaan. Ei tosiaan kata 23,60€/kk kaikkia tavallisen ruokavalion ylittäviä kustannuksia.

Mitenkä muut gluteenittomalla olijat?

Kommentit (123)

Vierailija
1/123 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika on viljaton ja maidoton, ei siis ole keliakia, vaan vilja-allergia, joka ilmenee sekä iholla että vatsalla. Kaura tosin sopii. Sen lisäksi ei käy tattari eikä hirssi. Hän syö riisikakkuja enimmäkseen ja yksi sämpylälajike taitaa moilasella olla joka käy, muita ei ole löytynyt. Yksi perunarieska, mutta ei tykännyt. Vinkkejä toki otetaan vastaan. Poika asuu jo omillaan, mutta ei on sinkku. Kun käy kotona, teen hänelle ison satsin peruna-maissi-rieskaa, jota vie pakkaseen. Makaronia ei keitä kuin harvoin, syö mieluummin perunoita tai riisiä. 

Vierailija
2/123 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni ei siedä mitään gluteeniviljoja, ei myöskään laktoosillisia maitotuotteita, eikä suurinta osaa kasviksiksista ja hedelmistä, marjoista sopii vain puolukka. Euroakaan ei kukaan korvaa kalliimista ruokakuluista, kun ei ole keliakiaa vaan allergiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/123 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

3: Sama tilanne mun pojalla, joka on siis opiskelija. Eipä käy kaljalla...

Vierailija
4/123 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisko ap:n ostaa riisi-tai papunuudeleita halvalla itämaisesta kaupasta. Kun voi sitä muutakin syödä, kun niitä ruokia, mihin oli ennen tottunut. Leivän sijaan sitten vaikka puuroa jostain sopivasta viljasta. Luuleeko ap, että keliakia on ainoa ruokarajoite, kun on noi vaikeaa, ettei edes kuitulisää pysty päivittäin ottamaan.

Vierailija
5/123 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:01"]

Mun poika on viljaton ja maidoton, ei siis ole keliakia, vaan vilja-allergia, joka ilmenee sekä iholla että vatsalla. Kaura tosin sopii. Sen lisäksi ei käy tattari eikä hirssi. Hän syö riisikakkuja enimmäkseen ja yksi sämpylälajike taitaa moilasella olla joka käy, muita ei ole löytynyt. Yksi perunarieska, mutta ei tykännyt. Vinkkejä toki otetaan vastaan. Poika asuu jo omillaan, mutta ei on sinkku. Kun käy kotona, teen hänelle ison satsin peruna-maissi-rieskaa, jota vie pakkaseen. Makaronia ei keitä kuin harvoin, syö mieluummin perunoita tai riisiä. 

[/quote]

Mitenkä maissi tai kvinoa? Maissi tosin isoina määrinä on vatsalle haaste, jos on muutoinkin ärtynyt suolisto.

Vierailija
6/123 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siis tarkennan, pojalle käy kaura, mutta ei muut viljat, maito ei missään muodossa, koska heti menee maha sekaisin. Marjoista käy mustikka ja vadelma sekä yllättäin mansikka, hedelmät ei juurikaan. Vihanneksista käy tuorekurkku, salaatit. Mutta eikö lasten kohdalla pahojen allergioden vuoksi voi saada hoitotukea? Aikuinen opiskelija saa samat tuet kuin muutkin opiskelijat ja sen lisäksi pitää jaksaa opiskella, vaikka maha menee herkästi sekaisin. On tutkittu, eikä ole muuta syytä löytynyt kuin allergiat. Stressillähän koululääkäri sitä selittää, mutta stressi tulee siitä, että ei pysty syömään kunnolla. 

Vierailija
7/123 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:06"]

Kannattaisko ap:n ostaa riisi-tai papunuudeleita halvalla itämaisesta kaupasta. Kun voi sitä muutakin syödä, kun niitä ruokia, mihin oli ennen tottunut. Leivän sijaan sitten vaikka puuroa jostain sopivasta viljasta. Luuleeko ap, että keliakia on ainoa ruokarajoite, kun on noi vaikeaa, ettei edes kuitulisää pysty päivittäin ottamaan.

[/quote]

Eipä satu olemaan itämaisia kauppoja kadun kulmassa, tuleeko siitä sitten oikeasti halpaa jos täytyy lähteä toisesta kaupungista niitä hakemaan. Ihan näin matkakustannuksia ajatellen.

Puuroa on vähän vaikea lähteä keittelemään n. 10 min kahvitauon aikana. Hirssipuuro vaatii sen parikymmentä minuuttia keittelyyn, kauraa en voi käyttää.

Ja juu, ei ole keliakia ainoa. Sehän tieto tosin ei minua paranna, eikä varmaan ole minun tai muiden keliaakikoiden syytä, että vilja-allergikot eivät saa Kelalta ruokavaliokorvausta.

Vierailija
8/123 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:11"]

[/quote]

Eipä satu olemaan itämaisia kauppoja kadun kulmassa, tuleeko siitä sitten oikeasti halpaa jos täytyy lähteä toisesta kaupungista niitä hakemaan. Ihan näin matkakustannuksia ajatellen.

Puuroa on vähän vaikea lähteä keittelemään n. 10 min kahvitauon aikana. Hirssipuuro vaatii sen parikymmentä minuuttia keittelyyn, kauraa en voi käyttää.

Ja juu, ei ole keliakia ainoa. Sehän tieto tosin ei minua paranna, eikä varmaan ole minun tai muiden keliaakikoiden syytä, että vilja-allergikot eivät saa Kelalta ruokavaliokorvausta.

[/quote]

Mutta luulisi siitä tiedosta olevan hyötyä, että gluteenittomille tuotteille on kysyntää. Tosin tämä gluteeniton -dieetti villitys ei välttämättä ole hyvä juttu, se voi nostaa hintaa. - opiskelijan mamma. 

Vierailija
9/123 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:09"]

Tai siis tarkennan, pojalle käy kaura, mutta ei muut viljat, maito ei missään muodossa, koska heti menee maha sekaisin. Marjoista käy mustikka ja vadelma sekä yllättäin mansikka, hedelmät ei juurikaan. Vihanneksista käy tuorekurkku, salaatit. Mutta eikö lasten kohdalla pahojen allergioden vuoksi voi saada hoitotukea? Aikuinen opiskelija saa samat tuet kuin muutkin opiskelijat ja sen lisäksi pitää jaksaa opiskella, vaikka maha menee herkästi sekaisin. On tutkittu, eikä ole muuta syytä löytynyt kuin allergiat. Stressillähän koululääkäri sitä selittää, mutta stressi tulee siitä, että ei pysty syömään kunnolla. 

[/quote]

Mites, onko tähystetty ikinä? Kun joillakin keliakia ei näy veressä, vaikka ohutsuoli olisi jo ihan puhtaaksi kaluttu.

Itse kun olin hoitamattomassa vaiheessa, niin epäilin itsekin enemmän stressivatsaa tai ärtyneen suolen oireyhtymää, kun oireilu tuli niin sattumanvaraisesti milloin minkäkin ruoan jälkeen. Keliakiaverikokeet otettiin ihan poissulkemismielessä, en tosiaan itse uskonut pätkääkään että se minulla olisi.

Mutta niin vaan olikin veriarvot niin korkeat, ettei pahemmin jäänyt epäilyn varaa.

Keliakia on kuitenkin Suomessa alidiagnosoitua ja moni kärsii siitä tietämättään.

Vierailija
10/123 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlissä on alle 2e gluteenitonta pastaa, hyvääkin vielä

Vierailija
11/123 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:15"]

[/quote]

Mites, onko tähystetty ikinä? Kun joillakin keliakia ei näy veressä, vaikka ohutsuoli olisi jo ihan puhtaaksi kaluttu.

Itse kun olin hoitamattomassa vaiheessa, niin epäilin itsekin enemmän stressivatsaa tai ärtyneen suolen oireyhtymää, kun oireilu tuli niin sattumanvaraisesti milloin minkäkin ruoan jälkeen. Keliakiaverikokeet otettiin ihan poissulkemismielessä, en tosiaan itse uskonut pätkääkään että se minulla olisi.

Mutta niin vaan olikin veriarvot niin korkeat, ettei pahemmin jäänyt epäilyn varaa.

Keliakia on kuitenkin Suomessa alidiagnosoitua ja moni kärsii siitä tietämättään.

[/quote]

On tehty myös keliakiatestit, mutta en tiedä onko tehty muuta kuin verestä. Pitääpä soittaa ja kysyä iltapäivällä. Kyllä tuolla on taas kuulemma vatsa ollut sekaisin, että varmaan tarttee vielä tarkempia tutkimuksia. Eihän opetkaan usko, että jollain voi koko ajan olla vatsatauti. 

Vierailija
12/123 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:13"]

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:11"]

[/quote]

[/quote]

Mutta luulisi siitä tiedosta olevan hyötyä, että gluteenittomille tuotteille on kysyntää. Tosin tämä gluteeniton -dieetti villitys ei välttämättä ole hyvä juttu, se voi nostaa hintaa. - opiskelijan mamma. 

[/quote]

Siinähän se vähän onkin, että gluteenittomien tuotteiden kysyntä on kasvanut ja niiden valikoimaa on laajennettu. Hinnassahan tämä sitten ei näy, vaan tuotteet ovat edelleen yhtä kalliita.

On hyväkin asia, että gluteenittomia ostavat myös ne, joilla ei siihen terveysperustetta ole. Muutoin valikoima saattaisi olla yhtä surkea, kuin joitakin vuosia sitten.

Vierailija
13/123 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:17"]

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:15"]

[/quote]

[/quote]

On tehty myös keliakiatestit, mutta en tiedä onko tehty muuta kuin verestä. Pitääpä soittaa ja kysyä iltapäivällä. Kyllä tuolla on taas kuulemma vatsa ollut sekaisin, että varmaan tarttee vielä tarkempia tutkimuksia. Eihän opetkaan usko, että jollain voi koko ajan olla vatsatauti. 

[/quote]

Varmasti ainakin poika itse muistaisi, jos olisi tähystys tehty :D Sen meinaan muistaa kyllä pitkään, kun n. etusormen paksuinen letku työnnetään suun kautta vatsalaukkuun, aina ohutsuolen alkupäähän asti. Siitähän se virallinen diagnoosi saadaan, eli mikäli koepalassa ilmenee suolinukan madaltumaa.

Vierailija
14/123 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsikeliaakot saavat tukea yli 90€/kk 16-vuotiaaksi. Sitten tipahtaa tuohon aikuistukeen. Aikuinen syö vähemmän kuin lapsi?

Vierailija
15/123 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provenan pikapuurot on mainio tuote. Mun keliaakikkotytär syö niitä paljon. Teen ruuat gluteenittomana koko perheelle enkä näe tässä mitään ongelmaa edes kustannusten suhteen. Tehdään paljon riisiä, perunaa, qvinoaa ym. Gluteenittomien tuotteiden valikoima on Suomessa minusta erinomainen. Hintaero ei minuun vaikuta kun olen hyvätuloinen, rahat riittää myös gluteenittomiin. Keliaakikikoiden ruokavaliokorvaus on sellaista luksusta, mistä pitäisi olla kiitollinen eikä aina marista ja kitistä.

Vierailija
16/123 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirssihiutalepuuro tulee parissa minuutissa!

Vierailija
17/123 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:31"]

Provenan pikapuurot on mainio tuote. Mun keliaakikkotytär syö niitä paljon. Teen ruuat gluteenittomana koko perheelle enkä näe tässä mitään ongelmaa edes kustannusten suhteen. Tehdään paljon riisiä, perunaa, qvinoaa ym. Gluteenittomien tuotteiden valikoima on Suomessa minusta erinomainen. Hintaero ei minuun vaikuta kun olen hyvätuloinen, rahat riittää myös gluteenittomiin. Keliaakikikoiden ruokavaliokorvaus on sellaista luksusta, mistä pitäisi olla kiitollinen eikä aina marista ja kitistä.

[/quote]

Niin. SINÄ olet hyvätuloinen.

Mitenkäs opiskelija, joka saa sen alle tuhat euroa kuukaudessa ja siitä on maksettava asumiskustannukset, laskut, koulukamppeet ja ruoka? Luuletkos, että se 23,60€ riittää erotukseen?

Siis onko ihmiset ihan tosissaan niin kateellisia tuosta parinkympin avustuksesta, kun se pitäisi olla pois vaatimassa?

Tässä on vain yksi esimerkki, mitä se ihan oikeasti on:

"
Lievästä tai oireettomastakin keliakiasta kärsivät potilaat tulisi tunnistaa ja hoitaa tehokkaasti, sillä keliakiapotilaiden kuolleisuus kasvaa diagnoosin ja hoidon aloittamisen viivästymisen myötä. Keliakiapotilailla, joiden sairaus on tunnistettu vasta vuosia oireiden alkamisen jälkeen tai joiden sairaus on vakava on kolmen vuoden kuluttua diagnoosista kaksinkertainen kuolemanriski muuhun väestöön verrattuna. Italialaistutkimus on julkaistu Lancet-lehdessä. Myös niillä keliakiapotilailla, jotka eivät olleet noudattaneet gluteiinitonta ruokavaliota oli normaaliin verrattuna kaksinkertainen kuolleisuus. Lievistä oireista kärsivillä keliakiapotilailla kuolleisuus ei ollut tavallista suurempi. Keliakiapotilaiden yleisin kuolinsyy oli tutkimuksessa non-Hodgkinin lymfooma, ja tutkijat arvelevatkin kohonneen kuolleisuuden johtuvan osittain keliakiaan liittyvistä sairauksista ja kasvaimista"

http://www.tohtori.fi/?page=5033584&id=1819448

Vieläkö kadehdittaa?

Vierailija
18/123 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:39"]

Hirssihiutalepuuro tulee parissa minuutissa!

[/quote]

Eipä löydy meidän kaupasta. On vain suurimoita, jotka pitkää keittää pitkään.

Vain tattarista löytyy hiutaleita, joissa sitten niissä merkintä "saattaa sisältää jäämiä muista viljoista". Eli on keliaakikolle syömäkelvotonta, koska mukana voi tulla yllärinä osia vhenästä, ohrasta tai rukiista.

Vierailija
19/123 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi pitää ottaa huomioon maansa ruokakulttuuri; suomalainen puputtaa leipää niin perkeleesti, että on tosi vaikea löytää jotain viljatonta välipalaa kiireessä vaikkapa kahvilasta.

En ole itse keliaakikko, mutta veljeni on, eikä meidän perheessä kukaan siedä viljoja kunnolla. Kalliiksi tulee kikkailut, kun ei ihan 365 päivänä vuodesta jaksaisi syödä riisiä tai perunaakaan.

Vierailija
20/123 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:47"]

Lisäksi pitää ottaa huomioon maansa ruokakulttuuri; suomalainen puputtaa leipää niin perkeleesti, että on tosi vaikea löytää jotain viljatonta välipalaa kiireessä vaikkapa kahvilasta.

En ole itse keliaakikko, mutta veljeni on, eikä meidän perheessä kukaan siedä viljoja kunnolla. Kalliiksi tulee kikkailut, kun ei ihan 365 päivänä vuodesta jaksaisi syödä riisiä tai perunaakaan.

[/quote]

Ja otetaan huomioon vielä matkustaminen, johon pitäisi ottaa eväät mukaan. Kaikkialla ei ole mahdollisuutta ruoan lämmitykseen ja kylmän puuron napaan vetäminen on oikeasti aika ankeaa. Jos ei eväsleipää saa sitten ottaa, niin mitähän nämä ruokanerot sitten ehdottavat?

Hedelmät eivät yksinään vatsaa täytä.