Älyttömimmät säännöt ja rangaistukset, joita kohtasit kansakoulussa tai peruskoulussa?
En tarkoita mitään julmaa väkivaltaa tai kiusaamista, vaan juttuja, joissa ei ollut mitään järkeä ainakaan nykypäivän näkökulmasta.
Esimerkki: Yläasteen kotitaloustunnilla 13-vuotiaana opeteltiin aamiaisen tekemistä pareittain. Minun ja ystäväni tarkoitus oli keittää kananmunia. Kun munat oli keitetty, kattila vietiin tiskialtaaseen ja valutettiin kylmää vettä päälle. Jostain syystä en tajunnut, että kylmää vettä lisättiin siksi, että munat jäähtyisivät ja ne olisi helpompi kuoria. Laitoin hanan melkein saman tien kiinni, koska meillä kotona vahdittiin melkon neuroottisesti veden käyttöä, säästösyistä. Opettaja huomasi tämän ja sain jonkun miinusmerkinnän johonkin, mutta tietystikään ei selitystä, miten olisi pitänyt toimia. Tämä muna-asia jäi jonnekin takaraivoon asustamaan, sillä vasta muutama vuosi myöhemmin ihan jossain ihan eri yhteydessä tajusin, että hetkinen, se kylmä vesi oli jäähdyttämistä varten.
Kommentit (620)
Vierailija kirjoitti:
Joulu- ja kevätjuhlan näytelmässä päärooliin valittiin aina kaunis vaaleatukkainen tyttö. Muut esittivät jotain tonttuja ja puita ja kiviä. En usko, että enää tehtäisiin näin vaan yritettäisiin olla tasapuolisempia.
Tämä 🙌 ihmettelin jo ala-asteella miksi Jeesuksen äidiksi valikoitui nöpönenäinen blondi. Juutalaiset tuppaa olemaan komeita brunetteja.
Vierailija kirjoitti:
Lumipalloja ei saanut heittää ala-asteella ollenkaan kun niissä kuulemma voi olla kiviä tai lasinsiruja.
Meillä sai heittää puiseen seinänpätkään. Kiviä ja muuta roskaa saattoi olla seassa ihan oikeasti.
Pelkkä jääkokkare tekee pahaa jälkeä, jos se osuu kasvoihin.
Vierailija kirjoitti:
Liikuntatunnilla vanha täti paukutti tamburiinia, jonka tahdissa marssittiin erilaisissa kuvioissa. Muistojeni mukaan tätä oli huomattavan suuri osuus liikuntatunneista. Kun täti pääsi eläkkeelle, uuden liikunnanopettajan kanssa alettiin pelata pesäpalloa ja lentopalloa ja koripalloa, voimistella ja kaikkea muutakin. Nyt aikuisena siitä tamburiinitouhusta tulee mieleen lähinnä 30-luvun touhut, ja itse olin koulussa sentään 80-luvulla.
Yli vuoden takainen kommentti, mutta pakko kysyä, oliko kyseessä Matinlahden ala-aste (ihan tuolla Espoossa, ei edes missään maaseudun perähikiällä)? Opettajan sekä "liikuntatuntien" kuvaus ja ajanjakso sopivat erittäin hyvin...
Oppikoulussa kotitalousopettaja vihasi tiettyjä ja laittoi heidät aina laittamaan ruokaa ilman reseptiä ,Useimmiten se epäonnistui ja haukut palkaksi koko luokan edessä.Joskus oli vaikeitakin testejä ,joista kukaan ei olisi selvinnyt.
Urheiluopettaja myös kiusasi niitä oppilaita jotka olivat vähemmän notkeita inhottavalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli yläasteella jokin sellainen järjestelmä, että jos hiihti vapaa-ajalla pitkän lenkin, niin liikunnanopettaja "antoi plussaa". Ihan täysin selväksi ei käynyt, mitä tuo plussan antaminen tarkoitti, mutta me tulkittiin, että hän voi pyöristää numeron ylöspäin, jos oikein hiihtelee. Hiihto oli yksi ainoista liikuntalajeista, joista tykkäsin, joten minäpä mennä hiihtelin useita kymmeniä kilometrejä vähän väliä. Hiihtoladuilla oli sellaiset "tsekkauspisteet" niissä kohdissa, joissa tuli esim. 10 km täyteen. Siinä oli usein postilaatikko lumessa pystyssä ja laatikossa vihko, johon kirjoitettiin oma nimi todistukseksi, että oli käynyt siellä asti. En ole ollenkaan varma, kävikö liikunnanopettaja koskaan edes tarkistamassa nimmareita. Noihin tarkistuspisteisiin oli hyvin vaikea päästä esim. autolla eli olisi pakko ollut itsekin hiihtää sinne. Jatkuvasta hiihtelystä huolimatta liikunnan numeroni oli aina vain tasaisesti se sama 8.
Hiihtelin kouluaikoina aika paljon, koulussa vain hiihtopäivänä kerran vuodessa. Yhtenä vuotena olin tuolloin sairaana ja jäi väliin. Ehdotin sitten opettajalle että saisin hiihtää jonakin päivänä ja hän suostui. Yhden kaverin kanssa sitten hiihdettiin ja opettaja sanoi että lenkin (n. 5 km) jälkeen saamme lähteä kotiin (oli viimeinen tunti).
Seuraavan kerran kun opettaja näki minut, hän tuli syyttämään minua pinnauksesta etten ollut hiihtänyt että oli nähnyt kaverini muttei minua. Olin ällistynyt. Selitin opettajalle (totuudenmukaisesti) että voi vaikka kysyä tuolta samanluokkalaiselta kaverilta ja että sitäpaitsi hiihdin tuon lenkin vielä toiseen kertaan ja sen lisäksi hiihdin umpihangessa viisi kilometriä kotiin. Opettaja ei puhunut enää mitään, ja ehkä hän vähitellen ymmärsi että olen hieman 'urheiluhenkinen' kun eräänä vuonna esim. antoi tehtäväkseni hoitaa kirjanpitoineen luokkani poikien senkertaisen korkeushyppyjutun.
Vuosia myöhemmin olen ajatellut ehkä löytäneeni selitystä opettajani taipumukselle epäillä pinnaavaa urheiluallergisuutta oppilaissa. Hän nimittäin asui Hesan keskustassa ja kävi päivittäin työssään varsinaisen pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Ja myöhemmin itsekin työelämässä jouduin kohtaamaan tuota pääkaupunkiseudun nuorison allergisuutta fyysiselle ponnistelulle.
Kylän kirjasto oli koulun yhteydessä. Siellä oli sääntö että ekaluokkalaiset saivat lainata kerralla vain kolme kirjaa. Olen oppinut lukemaan kolmevuotiaana ja aina ollut kova lukemaan. Käytiin sitten kirjastossa useamman kerran viikossa.
ei saa polttaa tupakkaa, ei saa juoda viinaa, ei saa käyttää lankapuhelinta oppitunnilla, ei saa piirrellä selfieitä pulpetin kanteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytöt eivät saaneet mennä puutöihin, koska muuten heistä ei olisi tullut hyviä vaimoja. Pojat saivat mennä tyttöjen käsitöihin, jos halusivat. Eivät koskaan hallunneet.
Meidän koulussa oli myös tämä. Joka oli mielestäni väärin koska edellisessä koulussani oli tytöt saaneet mennä puutöihin jos halusivat.
Meidän koulussa sai valita, kumpaan käsityöhön menee. Jos valitsi ”väärin”, joutui rehtorin puhutteluun ja kotiin soitettiin, että pitäisi vaihtaa valintaa. 1980-luvulla
Kyläkoulu 90-2000-luvun vaihteessa:
Miesopettaja keksi omasta mielestään hauskan jutun, että tekemättömistä läksyistä saa luokan edessä luunappia tai viivottimella piiskaa pyllylle (housut jalassa). Tuohan oli laitonta jo tuohon aikaan!
Saman opettajan jälki-istunnoissa sai valita istuuko vai seisooko tietyn ajan. Jälki-istunnot olivat ainakin välillä puutyöluokassa, johon muut oppilaat pystyivät katselemaan pihalta. Kenenkään muun opettajan järjestämät jälkkärit eivät olleet tällaisia.
Sama opettaja nosteli poikia joskus rinnuksista. Välillä ukko otti ilmeisesti huvikseen silmätikukseen yhden herkän ja kiltin pojan, jota heitteli rangaistukseksi jollain tennispallolla, kun poika ei muka osannut käyttäytyä. Teki kaikkea muutakin hullua, mutta kaikki ei liittynyt rangaistuksiin. Vanhemmat eivät uskoneet, kun oppilaat yrittivät kertoa väkivaltaisesta opettajasta, koska tämä esitti vanhempien läsnäollessa aina niin mukavaa. Ihme simputtaja ja s a d i s t i päässyt opettajaksi.
Kaikkea katsottiin tietysti läpi sormien, kun syrjäkylälle oli ilmeisesti vaikea saada pysyvää opettajaa tai sijaista. Terkkuja vaan Tommi-opelle!
Käsityöopettaja pesi suuni (pala)saippualla. Meillä oli jotain pientä erimielisyyttä jostain asiasta, jota en enää muista ja satuin sanomaan sanan 'helvetti'.
Äitini oli ompelija, jopa erittäin hyvä, mutta hänen minulle opettamansa ei ollut opettajan mieleen.
Tämä siis keskikoulussa, Tipalassa.
Kansakoulussa sukkien neulomisen kanssa sain myös rangaistuksen. Ensimmäisen sukan neuloin koulussa, toisen äidin valvovan silmän alla: jos neuloin löysiä silmukoita, jouduin purkamaan, eli neuloin ja purin, neuloin ja purin.
Toinen sukka näytti liian hyvältä, 'tämä on äidin tekemä'! No eipäs ollut! Ei auttanut vakuuttelut, joten jouduin loppulukukauden istumaan opettajan pöydän vieressä käsitöineni.
Joo tyttöjen syyllistäminen kaikesta oli miesten opetus uskonnoissa ja tytöt ei saa opiskella puutöitä rakennustöitä eikä rakennuspiirtäjäksi mutta mainosala käsityöt oli sallittua.Riippui opettajasta tietysti ja asuin alueesta miten paljon uskonnot vaikutti. Jehovia oli paljon. Jahve vihaa kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytöt eivät saaneet mennä puutöihin, koska muuten heistä ei olisi tullut hyviä vaimoja. Pojat saivat mennä tyttöjen käsitöihin, jos halusivat. Eivät koskaan hallunneet.
Meidän koulussa oli myös tämä. Joka oli mielestäni väärin koska edellisessä koulussani oli tytöt saaneet mennä puutöihin jos halusivat.
Onko kyse kansakouluajasta? Peruskoulussa valinta piti tehdä kirjallisesti, yleensä 3. luokan keväällä, huoltajan allekirjoituksella. Jos noin ei ole toimittu, on kyseessä ollut virkavirhe ja lainvastainen toimintatapa.
Itselläni ja monella muullakin koulumme tytöllä oli tekniset työt 80-luvulla.2000-luvulla. Pieni kyläkoulu
1890-luvulla kaupungissa alakoululla valittiin käsityö ruksittamalla lomakkeeseen huoltajan allekirjoituksella, mutta puukäsityön valinneet tytöt ja tekstiilikäsityön valinnut poika joutuivat rehtorin puhutteluun väärästä valinnasta ja kotiin soitettiin, että pitäisi muuttaa valintaa.
Englannin sijaisopettaja huusi koko ajan kaikki vaan nauroi sille ja lopulta se huusi että ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kyse kansakouluajasta? Peruskoulussa valinta piti tehdä kirjallisesti, yleensä 3. luokan keväällä, huoltajan allekirjoituksella. Jos noin ei ole toimittu, on kyseessä ollut virkavirhe ja lainvastainen toimintatapa.
Itselläni ja monella muullakin koulumme tytöllä oli tekniset työt 80-luvulla.2000-luvulla. Pieni kyläkoulu
1890-luvulla kaupungissa alakoululla valittiin käsityö ruksittamalla lomakkeeseen huoltajan allekirjoituksella, mutta puukäsityön valinneet tytöt ja tekstiilikäsityön valinnut poika joutuivat rehtorin puhutteluun väärästä valinnasta ja kotiin soitettiin, että pitäisi muuttaa valintaa.
Korjasin, mutta viesti katosi. 1980-luvulla (ei 1890-luvulla, mikä oli näppäilyvirhe)
Vierailija kirjoitti:
Joulu- ja kevätjuhlan näytelmässä päärooliin valittiin aina kaunis vaaleatukkainen tyttö. Muut esittivät jotain tonttuja ja puita ja kiviä. En usko, että enää tehtäisiin näin vaan yritettäisiin olla tasapuolisempia.
Poikkeus tähän: 60-luvulla olin kaunis ruskeasilmäinen ja tummatukkainen (luonnonkiharat) tyttö ja jouduin aina näytelmän prinsessaksi. En olisi halunnut, koska se aiheutti kateutta.
Jos pieraisi äänekkäästi luokassa, opettaja määräsi juoksemaan kolme kertaa koulun ympäri, että tuulettuu.
Toinen oppilas määrättiin vahtimaan.
Vierailija kirjoitti:
Säännöistä en nyt muista, mutta rangaistuksista jäi mieleen yksi ala-asteella. En edes enää muista, mitä oli tehty, mutta opettaja uhkasi jättää kaikki luokan pojat jälki-istuntoon, jos syyllinen ei tunnusta. Kun pojat sitten protestoivat, että miksei myös tyttöjä, niin opettaja sanoi suoraan, ettei usko, että kukaan tyttö olisi syyllinen.
No muistaakseni kukaan ei sitten istunut sitä jälkkäriä.
Takanani istunut poika ampui viivottimella taululle opettajan viereen pyyhekumilla kun opettaja selin luokkaan kirjoitti taululle. Kukaan ei ilmoittautunut ampujaksi ja viitisen kaveria (en minä) joutui jälki-istuntoon. Muut kyllä nurisivat mutta tuo syyllinen selitti muille ettei hän voinut tunnustaa kun olisi saanut jo kotimuistutuksen. Kukaan vaikka näreissään ei sitten ilmiantamut syyllistä, tietääkseni he istuivat ainakin jonkin aikaa.
Tulee tässä myös mieleen jälki-istunto johon jouduin joidenkin kanssa, en muista syytä, ehkä liiallinen äänekkyys (kai saksantunnilla kun valvojana oli saksanopettaja). Äänettöminä istuen minä kulutin aikaani siten että vaivihkaa aloin seurata kellostani kun yleisurheilun juoksumatkoilla tehtiin voimassaolevia maailmanennätyksiä 100 metristä lähtien. Taisi olla 5000 metrin ME-juoksu menossa kun opettaja vapautti meidät ja itsensä.
Katseltiin ennen tunnin alkua kaverin kiiltokuvia. Opettaja suuttui ja laittoi meidät 3 tyttöä kaikki eri nurkkiin seisomaan. Ja se oli ennen tunnin alkua. En vieläkään ymmärrä mitä tehtiin väärin. Kyllä nöyryytti pikku tyttöä seisoa nurkassa. Opettajat olivat ennen aika mielivaltaisia. Saattoivat hutkauttaa karttakepillä sormille. Tämä siis melkein 50 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Jos pieraisi äänekkäästi luokassa, opettaja määräsi juoksemaan kolme kertaa koulun ympäri, että tuulettuu.
Toinen oppilas määrättiin vahtimaan.
😂😂😂
Oi ihana Kaisa Kankkunen!
Antoi mulle köksän numeroksi kutosen, kun naama ei miellyttänyt.
Olin kuitenkin tehnyt ruokaa ja leiponut jo ekaluokkalaisena. Olen kuulemma hyvä kokki.