Älyttömimmät säännöt ja rangaistukset, joita kohtasit kansakoulussa tai peruskoulussa?
En tarkoita mitään julmaa väkivaltaa tai kiusaamista, vaan juttuja, joissa ei ollut mitään järkeä ainakaan nykypäivän näkökulmasta.
Esimerkki: Yläasteen kotitaloustunnilla 13-vuotiaana opeteltiin aamiaisen tekemistä pareittain. Minun ja ystäväni tarkoitus oli keittää kananmunia. Kun munat oli keitetty, kattila vietiin tiskialtaaseen ja valutettiin kylmää vettä päälle. Jostain syystä en tajunnut, että kylmää vettä lisättiin siksi, että munat jäähtyisivät ja ne olisi helpompi kuoria. Laitoin hanan melkein saman tien kiinni, koska meillä kotona vahdittiin melkon neuroottisesti veden käyttöä, säästösyistä. Opettaja huomasi tämän ja sain jonkun miinusmerkinnän johonkin, mutta tietystikään ei selitystä, miten olisi pitänyt toimia. Tämä muna-asia jäi jonnekin takaraivoon asustamaan, sillä vasta muutama vuosi myöhemmin ihan jossain ihan eri yhteydessä tajusin, että hetkinen, se kylmä vesi oli jäähdyttämistä varten.
Kommentit (724)
Rehtori nosti hiuksista ilmaan ettei jalat koskenut maata ja ärjyi että mitäs perkelettä tämä idiootti tekee taas opettajainhuoneessa, kun oli sinne käsketty. Pakotettiin hakemaan kävellen sukset kotoa kun olin unohtanut että aamun kaksoistunnilla oli hiihtoa. 7km pakkasessa patikoinnin jälkeen opettaja sanoi ettei ole asiaa enää ladulle.
Jälki-istuntoa kun kirosin asiaa..
Maaseudun pikkukylän hienouksia kun muutat sinne..
Vierailija kirjoitti:
Alkio-oppi oli aika hämärää. Pistin kokeessa vattuillessani unionia (niitä vatun alkioita ympäröivä rinkula) kuvaamaan semmoisen aaltoilevan kuplan. Miinuspointsit paukahti, olin tosin ymmärtänyt, että kunhan sen viivan päät kohtaavat, niin muulla ei ole väliä. Tämä oli niin käsittämättömän tärkeä kokeilu aikoinaan, että en ole vieläkään tajunnut, mikä siinä oli ideana niille tenaville, jotka osasivat jo numerot. Sama kuin lukemaan opettelu samaan aikaan tavuviivojen kanssa, eihän sitä voi kirjain kerrallaan lukiessa tietää, mihin se tavuviiva tulee, jos et lue koko sanaa ensin. t-a tauno .
Meillä pienessä maalaiskunnassa pidettiin oikein vanhempainilta joukko-opista jotta vanhemmat osasivat neuvoa lapsiaan läksyissä. Taitaa jossain mulla olla vielä perintönä se vanhempien "oppikirja" tallessa :D
Meitä lapsia kohdeltiin kyllä asiallisesti, Naantalissa 1960- luvulla.
"Kultaisella" 70-luvulla! Silloin ei kipulääkettä annetttu kunnolla edes sairaalassa "kun lapsethan unohtaa asiat nopeast". No ei unohda.
T: aikuinen joka lapsena joutui olemaan paljon sairaalassa