Vuodeosastoje potilaat on heitteillä- mitä hoitajat tekee?
4hlö huone, omahoitajasysteemi (24 potilasta,ainakin 5 hoitajaa). Yksi kivulias liikuntakyvytön, yksi lähes suoraa huutoa huutava levoton sänkypotilas, yksi muistamaton haahuilija ja yksi joka kärrätään aamulla päiväsaliin.
4h aikana, heti aamupesujen jälkeen huoneeseen tuotiin ruokatarjottimet ja haettiin ne pois, muuten ei käynyt _ketään_ edes ovella kurkkaamassa. Uskomatonta.
Ihan rauhassa olisi saanut kuolla/pudota sängystä/tukehtua oksennukseen/mitä vaan.
Missä hoitajat oikein päivänsä viettää?
Kommentit (151)
Vanhusten vuodeosastoilla se hoito on kaikkein huonointa. Nuoret ihmiset yleensä hoidetaankin hyvin.
Menin tuttuani katsomaan vanhusten osastolle ja hän olikin sitten jossain tutkimuksessa. Siinä sitten odottelin hoitajien huoneen vieressä, johon oli ovi auki. Hoitajat pitivät yli puolen tunnin kahvitauon jutellen niitä näitä. Ei sitten ollut kiireitä.
Menin tuttuani katsomaan vanhusten osastolle ja hän olikin sitten jossain tutkimuksessa. Siinä sitten odottelin hoitajien huoneen vieressä, johon oli ovi auki. Hoitajat pitivät yli puolen tunnin kahvitauon jutellen niitä näitä. Ei sitten ollut kiireitä.
[/quote]
Käytkö itse kahvitauolla omalla työpaikallasi? Vai oletko töissä ollenkaan ?
Juu u tässähän kokee niin olevansa arvostetussa työssä kun oletus/kokemus hoitajista on tämä. Toki allekirjoitan laiskojakin hoitajia olevan, mutta myös valtavasti hyviä hoitajia. Itse ole työskennellyt vanhuspuolella opintojen ohessa ja oma kokemus on ettei siellä kyllä ehtinyt ylimääräistä istua, hyvä jos syömään ehti. Johtajille vietiin jatkuvasti viestiä, että näillä hoitajamäärillä emme pärjää ja vastaus oli hoitajia on liikaakin ja vika on teissä, kun ette osaa organisoida.. että näin. Nyt olen menossa psykiatrian puolelle juurikin siitä syystä, että haluan aidosti kohdata jokaisen potilaan niin, etti minulla todella on siihen aikaa.
Kahvitauko ei kuulu olla yli puoli tuntia vaan 12 minuuttia, joissain paikoissa se on 15 minuuttia. (Olisivat varmaan istuneet pitempäänkin, mutta hermostuivat kai, kun tuijotin heitä vihaisesti.)
No voiii. Nyt se syy selvisi, miksi hoitajia vihataan ja haukutaan laiskoiks. Sitä ollaan niiiin kateellisia kun ei itse saa olla kahvitauolla kuin tuon 12min. Voiii reppanaa.
Äitini oli viimeisinä kuukausinaan sairaalassa ja aika vähän ne kävi huoneessa vaikka äitini oksensi kaikki pihalle. Isäni ei suostunut lähtemään kotiin vaan hoiti äitiäni ja se oli jotenkin vaikea pala sairaanhoitajille. Heillä ei ollut aikaa äidille, mutta isäkään ei olisi siellä saanu olla. Äidilläni oli sentään yksityishuone joten se ei häirinnyt ketään jos siellä oli seurana. Onneksi lopulta tappelujen jälkeen isä sai jäädä sinne äidin seuraksi niin kauaksi kun äiti siirrettiin kotiin viimeiseksi hetkiksi.
51 lisää: tuosta ruokapuolesta. Vanhat ihmiset ovat kyllä niitä pahimpia. En tiedä mikä tämä vanhankansan perinne on, mutta usein tuudittaudutaan siihen omaan surkeuteen eikä haluta "vaivata" työtään tekeviä hoitajia. Mitään ei voida juoda, koska sitten tulisi vessahätä ja olisi niin iso vaiva lähteä vuoteesta. Sairaalassa on joka osastolla tosi usein opiskelijoita, joilla on aikaa eli siitä ei ole kyse. Katetroidutkin lonkkapotilaat jne. ovat siinä uskossa että kun sitä ollaan vuodepotilaina niin jätän vessakäynnit vähemmälle juomalla vähän. Äly hoi.
No, eikös se ole väärin, että vanhukset jäävät huonolle hoidolle, kun hoitajat tuhlaavat aikaansa ylimääräiseen kahvitauolla istuskeluun?
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 16:24"]
No, eikös se ole väärin, että vanhukset jäävät huonolle hoidolle, kun hoitajat tuhlaavat aikaansa ylimääräiseen kahvitauolla istuskeluun?
[/quote]
On. Niiden kehohan toimii pyhällä hengellä ja ruoka ja juomatauot on turhia.
Hei haloo, en ole ketään haukkunut vaan ihmetellyt. Mutta kun mitään oikeita syitä ei löydy niin onko oletettava että nämä sarkastiset vastaukset ovat sittenkin se totuus?
Jos potilaita on 24 ja hoitajia 5, neljän tunnin aikana kys.huoneen neljään potilaaseen käytettiin n.10min NELJÄSSÄ TUNNISSA niin kyllä joku mättää. Mikä, se ei ole tässä ketjussa selvinnyt. Hoitajat oli kyllä ystävällisiä tarjottimia tuodessaan ja hakiessaan, käytöstä en siis moiti, mutta missä ne oli sen muun ajan?
Kyseessä oli vuodeosasto nimenomaan ja minulla kuoleva omainen, ei ole minun homma varsinkaan muita siellä hoitaa.
Vaikka kyllä heitä auttelinkin ja jutustelin tilanteen rauhoittamiseksi. Siis huudon ja toisten siihen ärsyyntymisen.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 16:03"]
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 15:51"]
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 15:46"]
Mä en kyllä käsitä näitä ilkeilijöitä. Kirjoitin mitä näin, aiemmin en ole moista nähnyt enkä aloituksia aiheesta tehnyt. Lastenosastolta, kuntoutusosastolta, polilta ja ensiavusta on pelkkiä hyviä kokemuksia mutta tämä oli jotain ihan käsittämätöntä.
Kommentit pistää miettimään että onko tässä nyt se kuuluisa kalikka kalahtanut?
[/quote]
ei, kun ei jaksa enää edes puolustautua, kun osalla on jo asenne sellainen, että hoitajat on paskoja.
Usko tai älä, mutta minä en enää jaksa selitellä. Olen vain vastuussa hoidettaville ja se on mottoni, että hoidan jokaista niin kuin hän olisi minun omainen. Olen siis vain hänelle hoitoni laadusta vastuussa, en aaveemammoille, jotka haukkuu päivät pitkät anonyymina nettipalstalla.
Siinä on sitä kalikkaa ihan tarpeeksi.
Terveisin hoitaja, kenellä on tänään yksi viikkovapaa ja on menneellä viikolla jo tehnyt kaksi vuoroa peräkkäin ylimääräisiä tunteja ja ei saa niitä aikana takaisin, koska henkilökuntapula on niin järkyttävä ja rahaakaan ei talolla ole sijaisia oikeastaan palkata.
[/quote]
Joo, minäkin vastaan vain sarkastisia vastauksia kun keskustelun taso on näin huono ja hoitajat haukutaan lyttyy.
t. se joka epäilee hoitajien kadonneen lentoturmassa
[/quote]
Minä en hauku, totean vaan että kokemukseni mukaan iso osa hoitajista on laiskoja! Perustan totetamukseni pitkäaikaseille seurannalle. Apua pysin usein, hoitajat vastasivat että tullaan kun ehditään ja jatkoivat perseellään istumista. Ja todistetusti olivat istuneet jo kauan, koska näin heidät kun osastolle menin.
Hyviäkin hoitajia on, mutta ovat valitettavasti vähemmistönä! Vanhukselle joka ei itse osannut syödä, tuotiin aina tarjotin eteen ja hattiibn sitten pois ja moitittiin vanhus syönättömyydestä. Olisin sanonut asiasta, mutta en uskaltanut, kun kaikki aina kostettiin syöpäsairaalle äidille. Hän itse kertoi, ja kertoi myös, että sairaalassa on kamalaa olla, juuri noitten laiskojen ja julmien hoitajien takia!
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 16:24"]
[/quote]
Iltapäivisin saattaa kahvitauolla olla hiljainen raportti tai muuta osastonsisäistä minkä voi samalla vaihtaa kahvia juodessa?
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 14:28"]
No mitä haluaisit kuulla, istuu kansliassa Facebookissa?
[/quote]
Ehtiikö ne av:lta vielä faceen? Olisi potilaat tyytyväisiä, kun hoitajat ottavat täällä kantaa yleisiin sairausasioihin välillä haukkumalla potilaita, välillä provoilemalla ihan mistä sattuu ja ehkä palkkapäivän lähestyessä muistavat työnantajaansakin.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 16:15"]
Kahvitauko ei kuulu olla yli puoli tuntia vaan 12 minuuttia, joissain paikoissa se on 15 minuuttia. (Olisivat varmaan istuneet pitempäänkin, mutta hermostuivat kai, kun tuijotin heitä vihaisesti.)
[/quote]
Meillä on kahvitauko puoli tuntia, koska emme pidä ruokataukoa. Eli se päivän raporttikahvi on kahvi-ja ruokatauko, minkä aikana samalla pidämme raportin. Eli sekään ei ole siis tauko, vaan teemme raporttityötä ja siinä sivussa juomme kahvin ja syömme eväämme. Raportti-ruokatauko on 13.00-13.30, jonka jälkeen ei ole enää toista kahvitaukoa. Työaikaan kuuluu siis kaksi kahvitaukoa ja ruokatauko 20 minuuttia. Aamulla on ensimäinen kahvitauko n.10.30 ja sitten toinen yhdistetty tauko.
Ottaisin mielelläni paikan, missä saisin pitää ne kaksi kahvitaukoa ja ruokatauon ja erikseen raportin.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 16:19"]
No voiii. Nyt se syy selvisi, miksi hoitajia vihataan ja haukutaan laiskoiks. Sitä ollaan niiiin kateellisia kun ei itse saa olla kahvitauolla kuin tuon 12min. Voiii reppanaa.
[/quote]
Näytäpä tessistä, missä hoitajilla lukee kahvitaukona yli 12 minuuttia. Minä olen kiertänyt tehtaallamme tupakkapaikalla ja hyvin tyypillistä on, että työntekijät tosiaan venyttävät sitä kahvitaukoa 20 minuuttiin tai ylikin, jos omistajat emme käy katsomassa, että palaavat tuottavan työn pariin. Tuotantomme tuottavuus laskisi aika olennaisesti, jos päivittäisestä työstä vähentäisi aamun ja iltapäivän jokaisesta kahvitauosta 30 minuuttia.
Muistathan muuten ilmoittaa työnantajallesi kuukausittain ne venytetyt kahvitauot? Jos palkkaa nostat siitä ajasta, kun et tee töitä vaikka kahvitauko on jo mennyt, silloin ryöstät työnantajaltasi.
Olin juuri Espoossa Jorvissa (leikkaus) pari päivää. Ei mitään valittamista, päinvastoin.
Leikkaukseen valmistautuminen, heräämön ja kirurgisen osaston toiminta ja kotiutus täysin moitteetonta. Soittokelloa soitettaessa kysyttiin heti (joku mikkisysteemi), että mitä asiaa ja hommat hoidettiin samantien (mm. tippa, kipulääkitys, happiviikset, katetri, ylösnouseminen). Minut kotiutettiinkin pyynnöstäni heti aamun lääkärikierron jälkeen, ei tarvinnut jäädä odottelemaan päivällä tapahtuvaa kiertoa.
Hoitaja kyseli illalla vointiani ja kun oli vielä nälkä, hän toi mulle toisen iltapalan.
Minulta 10 pistettä ja papukaijamerkki.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 16:29"]
Hei haloo, en ole ketään haukkunut vaan ihmetellyt. Mutta kun mitään oikeita syitä ei löydy niin onko oletettava että nämä sarkastiset vastaukset ovat sittenkin se totuus?
Jos potilaita on 24 ja hoitajia 5, neljän tunnin aikana kys.huoneen neljään potilaaseen käytettiin n.10min NELJÄSSÄ TUNNISSA niin kyllä joku mättää. Mikä, se ei ole tässä ketjussa selvinnyt. Hoitajat oli kyllä ystävällisiä tarjottimia tuodessaan ja hakiessaan, käytöstä en siis moiti, mutta missä ne oli sen muun ajan?
Kyseessä oli vuodeosasto nimenomaan ja minulla kuoleva omainen, ei ole minun homma varsinkaan muita siellä hoitaa.
Vaikka kyllä heitä auttelinkin ja jutustelin tilanteen rauhoittamiseksi. Siis huudon ja toisten siihen ärsyyntymisen.
[/quote]
Pitäisikö tässä alkaa puolustuspuhetta pitämään niiden hoitajien puolesta vaikka emme voi tietää mitä siellä ko.osastolla tapahtuu. Kysy niiden esimieheltä.
Ja ketjun taso on niin huono että sarkasmi sopii tähän hyvin.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 16:33"]
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 16:15"]
[/quote]
Meillä on kahvitauko puoli tuntia, koska emme pidä ruokataukoa. Eli se päivän raporttikahvi on kahvi-ja ruokatauko, minkä aikana samalla pidämme raportin. Eli sekään ei ole siis tauko, vaan teemme raporttityötä ja siinä sivussa juomme kahvin ja syömme eväämme. Raportti-ruokatauko on 13.00-13.30, jonka jälkeen ei ole enää toista kahvitaukoa. Työaikaan kuuluu siis kaksi kahvitaukoa ja ruokatauko 20 minuuttia. Aamulla on ensimäinen kahvitauko n.10.30 ja sitten toinen yhdistetty tauko.
Ottaisin mielelläni paikan, missä saisin pitää ne kaksi kahvitaukoa ja ruokatauon ja erikseen raportin.
[/quote]
Kahvitauko on työnantajan aikaa. Eli kahvitaukoon saa oikeasti yhdistää jotain työhön liittyvää raportointia. Monella kahvitauko määrätään pidettävän työn yhteydessä.
Ruokatauko on joissain töissä puoli tuntia omaa aikaa, josta ei makseta palkkaakaan.
Mä olen töissä ammatissa, jossa en ole mukana hoitotyössä mutta silti potilaiden lähellä aika paljon, alueena iso sairaala jossa kaikenikäisiä. Mua ällistyttää joka kerta se kuinka mun pitää viedä viesti potilaalta hoitajalle, milloin kipulääkkeistä ja milloin mistäkin. Yleinen normi tuntuu olevan se että potilaat ei raaski käyttää soittokelloa koska luulevat että hoitajilla on kiire. No, joskus on ja joskus ei. Uskomatonta typeryyttä jokatapauksessa.
Papereilla potilaan tila voi olla vakaa, joten mitään intensiiviravaamista ei harrasteta jos huonokuntoisimpien potilaiden huoneessa on tekemistä.
Miksi ap et muuten kutsunut huoneeseen ketään? Jos tilanne muka oli niin paha?? Jos on kyse omasta tai muiden turvallisuudesta niin sitä voisi tehdä jotain eikä pällistellä?