Vuodeosastoje potilaat on heitteillä- mitä hoitajat tekee?
4hlö huone, omahoitajasysteemi (24 potilasta,ainakin 5 hoitajaa). Yksi kivulias liikuntakyvytön, yksi lähes suoraa huutoa huutava levoton sänkypotilas, yksi muistamaton haahuilija ja yksi joka kärrätään aamulla päiväsaliin.
4h aikana, heti aamupesujen jälkeen huoneeseen tuotiin ruokatarjottimet ja haettiin ne pois, muuten ei käynyt _ketään_ edes ovella kurkkaamassa. Uskomatonta.
Ihan rauhassa olisi saanut kuolla/pudota sängystä/tukehtua oksennukseen/mitä vaan.
Missä hoitajat oikein päivänsä viettää?
Kommentit (151)
Niillä menee kaikki aika sijoitussuunnitelmien tekemiseen. On niin iso palkka etteivät tiedä minne ne ylimääräiset roposet sijoittaisi.
Olen itse sairaanhoitaja, ja ollut vakavan sairauden vuoksi paljon osastollahoidossa ( syöpä )
Hoitajat on erilaisia, toinen tekee mitä vaaan ja ehtii aina juttelemaankin...toinen ei koskaan muka ehdi mitään...
eli ammattimoraali on todella vaihtelevaa
palkka juoksee, vaikkei tee mitään
näistä tulisi tehdä potilaiden kirjallisia palautteita.
Hoitaja kollegoiden tulisi myös puuttua kaverinsa työskentelyyn, niin tein minäkin silloin kun olin töissä
aina samojen hoitajien jälkeen oli hommat tekemättä..oli ollut kiiree...aina..
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 14:45"]
Niillä menee kaikki aika sijoitussuunnitelmien tekemiseen. On niin iso palkka etteivät tiedä minne ne ylimääräiset roposet sijoittaisi.
[/quote]
Aika hyvin, mutta korjataan vähän...
Niillä menee kaikki aika sijoitussuunnitelmien tekemiseen. On niin paljon potilaita etteivät tiedä minne ne ylimääräiset potilaat sijoittaisi.
Ainakin 5 hoitajaa siellä oli paikalla. Todella kammottavaa ja pelottavaa.
Ne syö ketkä pystyy ja ne ketkä ei pysty niin todetaan "eikö maistunut" ja viedään eväät pois.
Huutoon ei reagoida mitenkään mikä kyllä varmasti lisää muidenkin potilaiden stressiä.
Ymmärrän että välillä on kiire ja "katastrofitilanteita" mutta että monta tuntia ilman että kukaan edes kurkkaa miten potilaat voi :(
Ne syö ketkä pystyy ja ne ketkä ei pysty niin todetaan "eikö maistunut" ja viedään eväät pois.
Huutoon ei reagoida mitenkään mikä kyllä varmasti lisää muidenkin potilaiden stressiä.
Ymmärrän että välillä on kiire ja "katastrofitilanteita" mutta että monta tuntia ilman että kukaan edes kurkkaa miten potilaat voi :(
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 15:02"]
[/quote]
Joo joo. Uskotaan jo, että hoitajat ovat työtä pakoilevia, jotka ihan vaan silkaa pahuttaa kiusaavat potilaita.
Pidä huoli omaisistasi.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 15:02"]
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 14:45"]
[/quote]
Aika hyvin, mutta korjataan vähän...
Niillä menee kaikki aika sijoitussuunnitelmien tekemiseen. On niin paljon potilaita etteivät tiedä minne ne ylimääräiset potilaat sijoittaisi.
[/quote]
Hyvä kun korjasit virheeni. Kävin paikanpäällä tarkistamassa niitä sijoitussuunnitelmia. Suunnittelevat sijoittavansa pari potilasta käytävälle ja yhden päiväsaliin jotta päivystyksestä tulevat uudet potilaat mahtuisivat huoneisiin. Ja ne laput joita täyttävät ovat toimeentulohakemuksia kun palkka ei riitä ruokkimaan viisihenkistä perhettä.
Pahoittelen antamaani väärää informaatiota.
Mieheni sain sydäninfarktin, kun mieheni oli toimenpitessä seurailin siinä sitä tekemistä ympärillä ja osastolle siirtymistä yms. niin minulla on sinulle kaksi kirjainta HV ja päättele ihan itse mitä ne tarkoittavat.
Itse kun olin potilaana ja jotain asiaa hoitajalle eikä nappia painamalla kukaan tullut, piti usein lähteä etsimään niitä. Niillä oli aina joku 'kokous'.
Esim kerran kun kävin vessassa ja palatessani toinen potilas makasi mun sängyssä. Mun piti hakea hoitajat siirtämään se.
Mä en ole ketään pahaksi enkä laiskaksi väittänyt vaan ihmetellyt mihin se aika menee. Eikä kukaan ole tosissaan vastannut. Turha vinoilla.
Olen nähnyt saman, olen töissä vuodeosastoilla aina välillä. Siellä jos ihminen haluaa vessaan sanoo sairaanhoitaja että kohta kun kerkeen ja jos pyydetään vaikka kipulääkettä ollaan jo juoksemassa lääkekaapille. Muu aika istutaan kansliassa näpyttelemässä tietokonetta ja odotetaan, että lähihoitajat ovat syöttäneet, jakaneet ruan, käyttäneet vessassa ja mitä vielä? Ärsyttävää touhua sanon minä.
Ootteko ikinä ajatelleet että osastolla on useampikin huone? Ja jos joka huoneessa on se neljä potilasta? Ja jos on haavanhoitoa, elvytystä, katetrointia, kaikki ei menekään kerralla putkeen? Sillä viidellä hoitajalla on myös lääkehoito vastuullaan, varsinkin sairaanhoitajalla suonensisäiset antibiootit, tarvittavat kipulääkkeet ja päivittäisten lääkkeiden jako. Siinä ei aina ehdi edes sitä vessataukoa pitää. Lisäksi uusia potilaits tunkee joka tuutista vaikka sänkypaikkoja on rajatusti. Myös äkilliset sairastapaukset joihin ei lomautusten takia saa ottaa sijaisia, vaatii oman osansa.
On tietenkin myös hoitajia jotka tekevät kiireen itselleen ja voivottelevat kun ei ehdi. Nämä ovat onneksi vähemmistönä.
Ap, emme me voi tietää mitä juuri sillä kyseisellä osastolla tapahtuu.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 14:27"]
4hlö huone, omahoitajasysteemi (24 potilasta,ainakin 5 hoitajaa). Yksi kivulias liikuntakyvytön, yksi lähes suoraa huutoa huutava levoton sänkypotilas, yksi muistamaton haahuilija ja yksi joka kärrätään aamulla päiväsaliin.
4h aikana, heti aamupesujen jälkeen huoneeseen tuotiin ruokatarjottimet ja haettiin ne pois, muuten ei käynyt _ketään_ edes ovella kurkkaamassa. Uskomatonta.
Ihan rauhassa olisi saanut kuolla/pudota sängystä/tukehtua oksennukseen/mitä vaan.
Missä hoitajat oikein päivänsä viettää?
[/quote]
Istutaan tietenkin kahvihuoneessa läskisine perseinemme ja juoruamme omaisista.
Senhän haluat kuulla
Tämä hoitajien haukkuja onkin ollut ihmeen pitkään muuten hiljaa.
Olen ollut lapsen kanssa useita kertoja lasten vuodeosastolla, siellä homma toimi, hoitajat oli kivoja ja motivoituneita. Mutta itse kun olin potilaana osastolla, jossa 95% potilaista oli vanhuksia, ihan heitteillejätetty olo oli. Siellä oli eri ruokakin. Meinasin kuolla nälkään. Ja kahvin kanssa pullasiivu, haloo?
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 15:17"]
Ap, emme me voi tietää mitä juuri sillä kyseisellä osastolla tapahtuu.
[/quote]
Taitaa tyttö tietää, että seinän takana olisi patukkaa tarjolla.
Joillekin sitä sattuu heittellejättöjä jatkuvasti.
Itse olen ollut todella monta kertaa sairaalassa ja ei ole kyllä tuollaisia hyljättykokemuksia. Viimeksikin hoito rullasi tosi nopsasti ja asiat etenivät rivakasti ja leikkausaliinkin pääsin muutaman tunnin päästä.
Osastolla hoito olo hyvää ja fysioterapeutti tuli heti katsomaan, kun heräsin leikkauksesta ja antoi neuvot ja safkat ja muut tuli ajallaan ja ruokaakin oli tarpeeksi ja suht hyvääkin.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 15:21"]
Olen ollut lapsen kanssa useita kertoja lasten vuodeosastolla, siellä homma toimi, hoitajat oli kivoja ja motivoituneita. Mutta itse kun olin potilaana osastolla, jossa 95% potilaista oli vanhuksia, ihan heitteillejätetty olo oli. Siellä oli eri ruokakin. Meinasin kuolla nälkään. Ja kahvin kanssa pullasiivu, haloo?
[/quote]
Ressukka, pullasiivun vain sait. Hoitajat varmaan söi kaikki herkut. Tee heti ilmoitus.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 14:52"]
Olen itse sairaanhoitaja, ja ollut vakavan sairauden vuoksi paljon osastollahoidossa ( syöpä )
Hoitajat on erilaisia, toinen tekee mitä vaaan ja ehtii aina juttelemaankin...toinen ei koskaan muka ehdi mitään...
eli ammattimoraali on todella vaihtelevaa
palkka juoksee, vaikkei tee mitään
näistä tulisi tehdä potilaiden kirjallisia palautteita.
Hoitaja kollegoiden tulisi myös puuttua kaverinsa työskentelyyn, niin tein minäkin silloin kun olin töissä
aina samojen hoitajien jälkeen oli hommat tekemättä..oli ollut kiiree...aina..
[/quote]
Minä niin allekirjoitan tämän. Äitini sairasti pari vuotta sairaalassa ennen kuolemaansa ja silloin päätin, että jos en kotona pärjää vanhana, teen oman ratkaisun. Oli niin kamalaa se meno.
Suurin osa hoitajista oli vaan yksinkertaisesti patalaiskoja, venyttiin ja vanuttiin, ja todellakin kaikki istuivat yhtäaikaa kahvilla ja kauan! Apua jos erehtyi pyytämään, loukkaannuttiin ja kostettiin äidille heti kun olin lähtenyt.
Huutelijoille tiedoksi, että äitiä emme voineet ottaa kotihoitoon, kun meitä hoitajia ei olisi ollut riittävästi, varoja ei ollut usean ihmisen palkaamiseen. Isä ei yksin jaksanut, ja minä en voinut työtäni jättää, koska olen yksinhuoltaja. Eikä kaksi hoitajaa edes olisi riittänyt, koska äiti ei pystynyt kävelemään ja sai yöllä kohtauksia, joten valvoa piti.
Yksi hoitaja oli todella hyvä, ja hänestä jäi hyvät muistot.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 14:36"]
Lomatuksella ja säästövapailla.
[/quote]
Juurikin näin. Ja töissä kierretään eriosastoilla, kuten ensiavussa ja sydänpolilla. Vuodeosastolla kun potilaat ovat vain seurannassa...eivätkä vaadi akuuttia hoitoa. :(