Vuodeosastoje potilaat on heitteillä- mitä hoitajat tekee?
4hlö huone, omahoitajasysteemi (24 potilasta,ainakin 5 hoitajaa). Yksi kivulias liikuntakyvytön, yksi lähes suoraa huutoa huutava levoton sänkypotilas, yksi muistamaton haahuilija ja yksi joka kärrätään aamulla päiväsaliin.
4h aikana, heti aamupesujen jälkeen huoneeseen tuotiin ruokatarjottimet ja haettiin ne pois, muuten ei käynyt _ketään_ edes ovella kurkkaamassa. Uskomatonta.
Ihan rauhassa olisi saanut kuolla/pudota sängystä/tukehtua oksennukseen/mitä vaan.
Missä hoitajat oikein päivänsä viettää?
Kommentit (151)
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 19:09"]Kuulin että Savossa yhdessä paikassa hoitajat sanovat potilaita olioiksi.
[/quote]
Mitenköhän kaupan kassa tai pankkivirkailija nimittää asiakkaitaan? Kerran kuulin vakuutusyhtiön edustajien kutsuvan asiakasta idiootiksi.
Ja raskaana oleva ystäväni kutsuu vatsassa olevaa vauvaansa olioksi.
Sairaanhoitajan aamu, vuodeosasto: iltavuorossa 2 hoitajaa/15 potilasta, aamussa 15 potilasta ja kolme hoitajaa. Tänään ainoana sairaanhoitajana
- jaamme potilaat 5 per nenä
- tarkistan kaikkien potilaiden po lääkkeet, joita on erittäin paljon. Lisään ja kuittaan ja otan mukaan huumelääkkeet, kipulaastarit, aamuinsuliinit ja kahdelle potilaalle iv:sti menevän nesteenpoistolääkkeen
- työkaverini huolehtivat potilaat ruokailuasentoihin ja osa pääsee vessaan ennen aamupalaa, kaikki halukkaat eivät vessaan pääse vaikka haluavat, koska osan liikuttamiseen menee aikaa paljon, eikä mahdu samaan vessaan.
- otan diabeetikoilta samalla verensokerit ja tarvittavat verenpaineet ennen lääkkeiden antamista. Tarkistan jokaisen potilaan henkilöllisyyden: oikea potilas, oikea lääke, oikeaan aikaan ja oikealla tavalla.
- yhdellä potilaalla kovaa hengenahdistusta: soitan lääkärin paikalle ja lähden valmistamaan sen jälken tarvittavia lääkkeitä: laitan potilaalel suoniyhteyden, nesteenpoistolääkkeen,happea, kortisonin ja jään seuraamaan vointia, joka onneksi helpottaa
- omat potilaani soittavat kilpaa kelloa, haluavat vessaan, jonne heitä yksitellen lähden viemään rollaattorilla, pyörätuolilla ja yksi kylvetetään ns.lavetilla. Aamutoimiin kuuluu perushygienia hampaat,vaipat ja n. kerran viikossa suihku. Hoidan yhden potilaan ison säärihaavan, joka infektoitunut ja siinä kasvaa eristyshoitoa vaativa bakteeri. Hoidan tämän potilaan viimeisenä eristysvaatteet päällä.
- kirjaan nopeasti aamutyöt koneelle mittaukset ja lääkkeet jotka eivät mene säännöllisesti.
-juon kahvin ja syön appelsiinin ja pikapuuron, kello on 9:45
- laimennan suonensisäiset antibiootit ja laitan ne tippumaan, kaksi kanyyliä pielessä, joten vaihdan ne uusiin. Toiselle on vaikea saada, joudun pistämään kolme kertaa.
- lääkärin kanssa lähden kiertämään, yksi potilaista kotiutuu, järjestelen potilaan asioita, soitan omaiselle, sovin kyydit, huolehdin reseptit, kyytilaput, vaatteet ym.
-käyn laittamassa nenämahaletkun aivoinfarktipotilaalle, jolla nielemisvaikeuksia, letkutan ravintoliuoksen ja laitan ravinnonsiirtolaitteen kautta liuoksen tippumaan, toiselle potilaalle laimennan kaliumkonsentraattia ja laitan sen tipanlaskijalla tippumaan.
- antibiootit kävin "korkkaamassa" töiden lomassa.
- syön pikaisesti minilounaan 10min
- jaan omien potilaiden po lääkkeet vuorokaudeksi
- uusi potilas tulossa tunnin päästä, otan vastaan raportin ja työparini laittavat paikan valmiiksi:hapet, tippateline jne.
- lounasta en ehtinyt jakamaan työparini hoitivat potilaideni ruokailut ja asennot
- käytän kaksi potilasta vessassa
-laimennan taas yhden antibiootin ja laitan sen tippumaan
- yhdelle pitää tilata verta, laitan pyynnöt koneelle ja käyn ottamassa x-kokeen (verinäyte) labrahoitaja ottaa muut näytteet.
- yksi potilas on kiivennyt laidan yli, on sekava ja aggressiivinen. Työparini jää rauhoittelemaan. Puolen tunnin päästä ei edelleenkään rauhoitu, joten haen rauhoittavan lääkkeen
- kirjaan taas koneelle päivän tapahtumia ja teen lääkemuutoksia ja päivitän hoitosuunnitelmaa
- kellot ja puhelimet soivat, autan vielä kaksi potilasta vessaan ja sovin huomisia kotiutusasioita
- kirjaan vaaratapahtumailmoituksen ja pari läheltä piti tilannetta
- kysytään halukkuutta jäädä iltavuoroon, koska iltavuorolainen sairastunut. En voi jäädä kun pitää hakea lapset päiväkodista
Tässä jotain mitä tänään duunasin, aika peruspäivä
-
En vaan jaksa lukea tätä ketjua edes loppuun asti :/ Sattuipa niin, että juuri tänään kävimme läpi työtämme ylilääkärin kanssa. Olemme tehneet laskelmia siitä, mitä työhömme kuuluu, kuinka paljon mitäkin per päivä olisi hyvä saada "suoritettua". Ja sitä ei ole mitoitettu löysästi. Kuinkas ollakan, minulle kertyy suoritteita 1,5 kertaa ihanteeseen nähden. Työkaveri kauhisteli, että tuota ei kukaan kovinkaan pitkään jaksa. Mitäs siinä muuta hoitajana tuumaamaan kuin "ei mun tarvii ikuisesti jaksaakaan, mä olen määräaikainen ja kunhan vuoden jaksan, olen työni täällä tehnyt". Ai mikä kahvitauko? Kun ruokataukoakaan ei ehdi pitää, niin kahvitauosta ei tohdi edes haaveilla. Ja palkintona omaisten/entisten potilaiden arvostelu.
Kuinka ollakaan, opiskelen työn ohessa, tätä työtä en tule ikuisesti tekemään.
Kollegoilta ja esimiehiltä saan kiitosta työstäni, olen hyvä työssäni ja se on huomattu - kahteen edelliseen työpaikkaan minut on pyydetty, hakea ei ole tarvinnut eikä haastattelussa käydä. Vaan työpanokseni siirrän tulevaisuudessa toisaalle, osaamiseni ja kokemukseni jää käyttämättä. Ja kun taloudellisen tilanteen vuoksi meillä on rekrytointikielto, niin kukaan ei tilalleni tule. Eli onnea matkaan potilaat ja omaiset - osa teistä on ihania, ja sitä tulen kaipaamaan <3
Arvostelua ja vähättelyä en jaksa, siksi valitsen toisin - vaan jaksamista teille, ihanat hoitajan työtä tekevät kollegani, jaksamista!
Osastollamme 36 asukasta joista 30 syötettäviä. Iltavuorossa 5 hoitajaa, joten kullakin 6 syötettäviä per ruokailu. Suurin osa työajasta menee syöttämiseen. Vanhuksilla nielemisvaikeuksia ja ruokailu vie todella aikaa. Kaikki täysin autettavia ja vain yks liikkuu avustettuna. Muut nostetaan nosturilla p-tuoliin lähes päivittäin. Todella raskasta työtä ja kyllä sen kropassaan tuntee :( hoito kuitenkin mielestäni todella hyvää ja laadukasta ja hoitajat todella antavat kaikkensa. Aloittaja on tervetullut kokeilemaan työtä osastolla uskon että lähtee itkien kotiin jo puolesta päivästä. Hatunnosto kaikille teille jotka tätä suunnattoman raskasta perushoitoa jaksatte vuodesta toiseen. Useimmat meillä jäävät sairaseläkkeelle selkä/ käsi vaivojen vuoksi työssä kaikkensa annettuaan :(
Olen myös kauhuissani, eräälle potilaalle ei annettu enää ruokaa joten kuoli, tai annettiin mutta hän oli niin huonossa kunnossa ettei osannut itse syödä. Kerran kun mentiin katsomaan oli ilman vaatteita käytävällä aivan jäässä, kukaan hoitaja ei ollut tunteihin liikkunut käytävillä...
Perushoito on lähihoitajan työtä, ei siinä sairaanhoitajaa tarvita.
Tietokoneen "näpytteleminen" on myös työtä. Ei ne siellä missään AV:lla työaikana istu.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 15:12"]
istutaan kansliassa näpyttelemässä tietokonetta ja odotetaan, että lähihoitajat ovat syöttäneet, jakaneet ruan, käyttäneet vessassa ja mitä vielä? Ärsyttävää touhua sanon minä.
[/quote]
Vierihoito on sitä, että sä hoidat itse sun vauvasi alusta asti. Se aika on ohi, että hoitajat hoitaa vauvat ja äidit makoilee sängyssä.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 23:05"]
Kyllä mullakin on kuva, että osa hoitajista on surkeita/patalaiskoja. Siinäpä se ongelma onkin, kun ne hyvät pitäisi palkita esim. paremmalla palkalla, mutta käytännössä kaikki saa saman palkan ja pahimmillaan laiskureiden juorumafia vainoaa niitä ahkeria hoitajia, joilla on moraali tallella.
Hyvä esimerkki TAYS.sta, kun olin synnyttänyt päivällä. Esikoinen kyseessä ja olin tosi kipeä, hirveä verenhukkakin. Menin typeränä kysymään sieltä hoitajien kopista apua yöllä, kun vauva kitisi. Siellä istui NELJÄ naista, kätilöä, kahvikupit kädessä ja yksi totesi tympeästi vaan, että "kai se tarvis ruokaa, kokeile imettää". Tajusin hiipiä hiljaa pois. Valvoin paljon sinä yönä ja vessassakin kävin pukamien takia useamman kerran ja JOKAINEN kerta se sama ämmälauma istui siellä surffaamassa netissä. Kukaan ei tarvinnut mitään apua ja ainoa avunpyyntö multa sai pilkallisen vastauksen.
[/quote]
Minun luo ei ole tultu yöllä kun soitan hälytysnappia. Sen sijaan pahempaa oli eräällä osastolla jossa itse olin työharjoittelussa. Aamulla vietiin pissatautiset vessaan ja illaksi pääsi sänkyyn (ettei tarvii koko ajan viedä vessaan), ei käyty katsomassa jos hälytyskelloa soitettiin kun "aina ne sitä renkuttaa". Hoitajat istui OIKEASTI koko päivän kahvihuoneessa paitsi klo 7-8 tehtiin töitä ja ruoat jaettiin ja syötettiin. Muutoin vain kahvihuoneessa, päivästä toiseen.
Minun luo ei ole tultu yöllä kun soitan hälytysnappia. Sen sijaan pahempaa oli eräällä osastolla jossa itse olin työharjoittelussa. Aamulla vietiin pissatautiset vessaan ja illaksi pääsi sänkyyn (ettei tarvii koko ajan viedä vessaan), ei käyty katsomassa jos hälytyskelloa soitettiin kun "aina ne sitä renkuttaa". Hoitajat istui OIKEASTI koko päivän kahvihuoneessa paitsi klo 7-8 tehtiin töitä ja ruoat jaettiin ja syötettiin. Muutoin vain kahvihuoneessa, päivästä toiseen.
Tervetuloa vaan kokeilemaan :) Suurimmaksi osaksi ongelmat johtuvat johdosta ja rahan puutteesta. Lisäksi kun näistä tietotekniikasta säästetään, otetaan halvimmat (lue hitaimmat) ohjelmat. Nykyään kun pitää kaikki kirjata ihan oman oikeus suojan vuoksi, ei sitä voi jättää välistä. Lisäksi lääkehoitoon kuluu paljon aikaa, sitä vaan ei voi nopeasti tehdä.
Ja jos annosjakelupussit tulisivat osastolle.. :D Se tuplaisi työt. Yhdessä pussissa 10 eri tablettia, ota pois ja lisää 2 viikon pusseisin. Lisäksi tunnista oliko se nyt thyroxin vai opamox, aukase tietokone johon kuluu taas 10min...
Kuulin myös jutun että nuori hoitaja kun halusi
tehdä työnsä hyvin, toiset eivät tykänneet.
Joutui lähtemään.