Vuodeosastoje potilaat on heitteillä- mitä hoitajat tekee?
4hlö huone, omahoitajasysteemi (24 potilasta,ainakin 5 hoitajaa). Yksi kivulias liikuntakyvytön, yksi lähes suoraa huutoa huutava levoton sänkypotilas, yksi muistamaton haahuilija ja yksi joka kärrätään aamulla päiväsaliin.
4h aikana, heti aamupesujen jälkeen huoneeseen tuotiin ruokatarjottimet ja haettiin ne pois, muuten ei käynyt _ketään_ edes ovella kurkkaamassa. Uskomatonta.
Ihan rauhassa olisi saanut kuolla/pudota sängystä/tukehtua oksennukseen/mitä vaan.
Missä hoitajat oikein päivänsä viettää?
Kommentit (151)
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 17:06"][quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 16:38"]
Siitä minä olen oikeasti tyytyväinen, että laitospaikkoja karsitaan. Saa omaiset hoitaa sen jälkeen vanhempiaan paremmin, kuin vanhainkodeilla paskat hoitajat.
Vihdoin vanhukset saavat laadukasta hoitoa, kun omaiset voivat vastata hänen tarpeisiinsa, eikä vanhusta panna kiusattavaksi paskojen hoitajien vaivaksi.
[/quote]
Näin juuri. Moni omainen osaa hoitaa paljon paremmin, kuin jotkut laiskat lähärit. Monelle vanhukselle on todella onni, että vanhainkotipaikat loppuu. Kotihoitoa lisää ja saavat elää omassa kodissaan näin säilyttäen omatoimisuuden loppuun asti. Laitoksissa vain pannaan heti sänkyyn ja passataan jalattomaksi ja nukutetaan unilääkkeillä, kun hoitajat vain juoruilee. Pesuillekaan eivät pääse, eikä heitä ulkoiluteta.
Kotihoidossa vanhus saa laadukkaan elämän ja omaiset voi käydä piristämässä äitiään ja isäänsä tuttujen ja turvallisten seinien sisällä.
Kaikki voittavat. Veroja tarvitsee maksaa vähemmän ja omainen saa kotiinsa laadukasta hoitoa.
[/quote]
Oletko sinä tosissas?!
Antaa mennä vaan. Ryhdy omahoitajaksi. 24/7 olet hoitajana. Mutta sähän osaat ja jaksat sen!
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 17:26"]
Oletteko koskaan miettineet miksi vanhusten lautasilla on ruokaa vielä jäljellä? Tai nestelistoilla vähän nesteitä merkittynä?
Siksi koska potilas KIELTÄYTYY syömästä/juomasta? Jos itse kieltäytyisit syömästä, haluaisitko että ruokaa tyrkytetään väkisin suuhusi?
Tai oletteko miettineet, että joillain potilailla on nielemisvaikeuksia, jonka vuoksi ruokailu on hyvinkin vaivalloista ja saattaa jopa olla riskialtista.
Täällä on näitä niiiiin tietäviä liikkeellä.
[/quote]
Noo, he saavat hoitaa vanhempansa sitten paremmin. Uskon, että monella täällä hoitajia haukkuvalla on vielä nuoret vanhemmat ja nakki napsahtaa sitten heidän kohdalle, kun nämä sairaalat ja muut lopetetaan.
He voivat sitten toteuttaa sitä unelmaa paremmasta hoidosta ihan itse :)
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 17:28"][quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 17:26"]
Oletteko koskaan miettineet miksi vanhusten lautasilla on ruokaa vielä jäljellä? Tai nestelistoilla vähän nesteitä merkittynä?
Siksi koska potilas KIELTÄYTYY syömästä/juomasta? Jos itse kieltäytyisit syömästä, haluaisitko että ruokaa tyrkytetään väkisin suuhusi?
Tai oletteko miettineet, että joillain potilailla on nielemisvaikeuksia, jonka vuoksi ruokailu on hyvinkin vaivalloista ja saattaa jopa olla riskialtista.
[/quote]
Mutta nälkä ja jano tulee siinä kohtaa kun omainen osuu paikalle?
Juu näinhän se onkin...
[/quote]
Ai, joka kerta kun menet sinne niin siellä ollaan nälissään ja janoissaan?! Miksi et sitten mene kysymään hoitajilta hänen ruokailuistaan? Tai esim kerro onko omaisellasi jotain lempijuomia? Ja tuo niitä mukanasi joita hoitajat voivat tarjota. Onko pakko olla noin avuton!
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 17:32"]
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 17:28"][quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 17:26"]
[/quote]
Juu näinhän se onkin...
[/quote]
Ai, joka kerta kun menet sinne niin siellä ollaan nälissään ja janoissaan?! Miksi et sitten mene kysymään hoitajilta hänen ruokailuistaan? Tai esim kerro onko omaisellasi jotain lempijuomia? Ja tuo niitä mukanasi joita hoitajat voivat tarjota. Onko pakko olla noin avuton!
[/quote]
Vitsit, en tiennytkään että viemällä omaiselleni eväät hoitajille tulee aikaa juottaa ja syöttää vanhusta!
Lähdenkin tästä valintamarketin kautta sairaalalle viemään eväskassi.
Hei haloo! Mieti itse!
Ei ole kyse siitä että kaivattaisiin jotain lempiruokaa tms, vaan käytännön apua ruokailuun! (josta on muuten huomautettu, mutta muutosta asiaan ei ole tullut)
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 17:09"]
Hävetkää ihmiset, jotka siellä kritisoitte! Tullaanko teitä arvostelemaan teidän työpaikalle näin rankoin sanakääntein? JA uskon, että suurin osa teistä arvostelijoista ei pärjäisi hoitajana.
[/quote]
Ei tässä kenenkään tarvitse hävetä. Tietenkin hoitotyö voi olla raskasta, mutta ei se nosta sitä arvostelun yläpuolelle. Demokratiaan kuuluu, että yhteiskunnan järjestämiä palveluita arvioidaan ja kritisoidaankin. Minä väitän, etten osaa varmasti kaikkea, mitä hoitajat ovat koulussa oppineet, kun olen opiskellut aivan eri alalle. Juuri sitä varten ammattilaisia koulutetaan eri aloille, että heidän osaamistaan voidaan hyödyntää ammatissaan.
[/quote]
Juu näinhän se onkin...
[/quote]
Muistisairas saattaa väittää vaikka, että ikinä ei ole saannut syötävää, vaikka puoli tuntia sitten olisi hyvällä ruokahalulla syönnyt.
Ja siitä ruokailussa avuntarvitsemisessa.. Kun ei vaan ole riittävästi henkilökuntaa syöttämääm kaikkia syötettäviä! Mikä tähän avuksia? Hoitajien kloonaminen?? Varmasti
joku syötetään aina!
Ja jos ihminen pystyy itse syömään, niin
sitten kuuluukin syödä itse, se on omatoimisuuden ja kuntoutumisen tukemista, ettei sinne pahaan sairaalaan tarvitse jäädä pitkäksi aikaa "hoitajien kiusattavaksi". toki potilasta tuetaan tai ohjataan sitten syömisessä. Ja jos potilas kieltäytyy ruokailemasta, niin ketään ei voi pakkosyöttää.
lähes liikuttavaa kun se koira ulahtaa keneen kalikka kalahtaa :D
Voi hoitsu rassukat, kyllä te olette niin väärin ymmärrettyjä!
Nyt kaikki hoitsut, rehellisesti ja käsisydämellä huutamaan HEP, jotka eivät koskaan ole syyllistyneet istuskelemaan ja jättänyt vanhuksen kitinät huomiotta!
Suomalaiset hoitajat jotka olivat menneet Englantiin töihin kokivat kulttuurishokin kun siellä joutui tekemään töitä.
Ei vaan, se saa älähtämään, kun ihmiset jotka eivät tiedä tuon taivaallista hoitotyöstä tai siitä käytännöstä tulevat arvostelemaan ja antamaan ohjeita.
Jos et vietä osastolla onaisena 24/7, niin et
voi tietää mitä siellä tapahtuu. Jos et potilaana ole hoitajasi helmassa kiinni 24/7, niin et voi tietää, mitä se hoitaja tekee kun ei ole sinun luonasi, luultavasti hoitaa jotain toista potilasta.
En minäkään käy neuvomaan esim juristia työssään, kun en tunne hänen työtään.
Sitä mietin että miksi järjestelmä on sellainen että höperöistä vanhuksista pitää kirjata joka päivä pitkä lista tietoa. Tod. näköisesti kukaan ei niitä lue. Jos mummo saa kohtauksen niin ei kukaan siinä vaiheessa käy katsomassa koneelta menneen viikon happisaturaatioita.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 08:47"]
Juu u tässähän kokee niin olevansa arvostetussa työssä kun oletus/kokemus hoitajista on tämä. Toki allekirjoitan laiskojakin hoitajia olevan, mutta myös valtavasti hyviä hoitajia. Itse ole työskennellyt vanhuspuolella opintojen ohessa ja oma kokemus on ettei siellä kyllä ehtinyt ylimääräistä istua, hyvä jos syömään ehti. Johtajille vietiin jatkuvasti viestiä, että näillä hoitajamäärillä emme pärjää ja vastaus oli hoitajia on liikaakin ja vika on teissä, kun ette osaa organisoida.. että näin. Nyt olen menossa psykiatrian puolelle juurikin siitä syystä, että haluan aidosti kohdata jokaisen potilaan niin, etti minulla todella on siihen aikaa.
[/quote]
toivottavasti paikassa, jonne menet, on tosiaan noin hyvin aikaa.
terveisin psykiatrisen osaston sh, jonka osastolla kuormitusprosentti on pahimmillaan yli 170 ja henkilökuntaa ei normaalia enempää. aikaa kohtaamiseen ei aina kovin hyvin ole :( paikkaluvun mukainen potilasmäärä on viimeksi osastolla ollut varmaan pari vuotta sitten.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 17:10"]
Sitä mietin että miksi järjestelmä on sellainen että höperöistä vanhuksista pitää kirjata joka päivä pitkä lista tietoa. Tod. näköisesti kukaan ei niitä lue. Jos mummo saa kohtauksen niin ei kukaan siinä vaiheessa käy katsomassa koneelta menneen viikon happisaturaatioita.
[/quote]
Koska vanhukset ovat YHTÄ ARVOKKAITA hoidettavia kuin muutkin. Jos hoidon kannalta oleelliset asiat jäävät kirjaamatta, se voi vaarantaa potilaan turvallisuuden. Lisäksi ikäihmisillä usein on monia sairauksia, jotka pitää huomioida hänen hoidossaan.
surullista huomata kuinka paljon hoitajia morkataan :(
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 19:09"]
Kuulin että Savossa yhdessä paikassa hoitajat sanovat potilaita olioiksi.
[/quote]
Kaikki mitä Savossa tai savolaisista puhutaan on totta.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 15:13"]Ootteko ikinä ajatelleet että osastolla on useampikin huone? Ja jos joka huoneessa on se neljä potilasta? Ja jos on haavanhoitoa, elvytystä, katetrointia, kaikki ei menekään kerralla putkeen? Sillä viidellä hoitajalla on myös lääkehoito vastuullaan, varsinkin sairaanhoitajalla suonensisäiset antibiootit, tarvittavat kipulääkkeet ja päivittäisten lääkkeiden jako. Siinä ei aina ehdi edes sitä vessataukoa pitää. Lisäksi uusia potilaits tunkee joka tuutista vaikka sänkypaikkoja on rajatusti. Myös äkilliset sairastapaukset joihin ei lomautusten takia saa ottaa sijaisia, vaatii oman osansa.
On tietenkin myös hoitajia jotka tekevät kiireen itselleen ja voivottelevat kun ei ehdi. Nämä ovat onneksi vähemmistönä.
[/quote]
Hyvin sanottu!
Kovin heppoisin perustein olet arvostelemassa vanhusten hoitoa. Tottakait vanhukselle maistuvat lähiomaiset tuomat eväät, koska niihen sisältyy paljon muutakin kuin pelkkä ravintoarvo - tutun ja tärkeän ihmisen rakkauden ja huolenpidon osoitus. Sanon tämän ihan omasta kokemuksesta, sillä hoidimme sisarieni kanssa iäkkäät vanhemmamme 94v. ja 96v. ensiksi kotihoidossa ja myöhemmin laitoshoidossa. Siinä silmäni avautuivat ja suuresti ihmettelen, kun vailla kokemusta ja tietämystä arvostellaan ja moititaan hoitajien työtä.
On jokaisen vanhuksen onni, ettei hoitajat ole tuputtamassa apua vanhuksen ruokailuun, niin kauan, kun lusikasta voi saada edes jonkinlaisen otteen (vaikka se sotkisi vaatteet) koska jokaisen liike ja toiminta on kullanarvoinen vanhukselle jo mielenterveyden vuoksi, puhumattaan toimintakyvyn ylläpidosta ja säilymisestä. Mitä tulee vanhuksen herkkuruokiin, niin mikä estää lähiomaisten ostamasta ja säilyttämistä niitä hoitolaitoksessa, jolloin vanhus voi halutessaan syödä. Hoitomaksu kattaa vain perushoidon ja jo hoitomaksuissa huomioidaan vanhukselle jätettävästä "taskuraha" jolla kustannetaan muut kulut esim. juuri nuo herkut tai parturi, jalkahoidot, hieronnat, fysioterapeutti, virkistystoiminta jne. mutta näköhavaintoni mukaan ainakin vanhempieni hoitolaitoksessa ne näyttivät olevan vain aniharvojen vanhuksien herkkua, kun lähiomaiset odottivat perintöä rahan kiilto silmissä ja vaativat omaisilleen viiden tähden palveluita, laittamatta itse edes tikkua ristiin.
"tiennytkään että viemällä omaiselleni eväät hoitajille tulee aikaa juottaa ja syöttää vanhusta!
Lähdenkin tästä valintamarketin kautta sairaalalle viemään eväskassi.
Hei haloo! Mieti itse!
Ei ole kyse siitä että kaivattaisiin jotain lempiruokaa tms, vaan käytännön apua ruokailuun! (josta on muuten huomautettu, mutta muutosta asiaan ei ole tullut)
Näänuoret itseään korostavat idealistit on niitä, jotja luulevat saavansa tuhertaa 8 h yhden potilaan kanssa, Paine vaan kasvaa "ikäville" hoitajille.
Mieheni menehtyi hoitovirheen takia. Syy: Huolimattomuus. Sairaanhoitajat ovat unohtaneet käsien pesun.
Vanhuksen lähiomaisena ja vuosikausia hoitotyötä seuranneena sanoisin, ettei suurimmalla osalla ole hajuakaan vanhusten hoidosta, mutta kunhan pitää arvostella, sanotaanhan, että "tyhjät tynnyrit kolisevat eniten" .
Esim. syöttämisestä, vaikka vanhukselle on elintärkeään säilyttää kaikki ne toimintakyvyt mitä on vielä jäljellä, oli se miten hidasta ja vaivalloista tahansa tai "huutamisesta", kun se voi olla vanhuksen ainut kommunikointi tapa, myös ilossa ja tyytyväisyydestä ja yleensä kokeneet hoitajat/lähiomaiset tietävät mistä on kysymys, mutta vierain silmin jopa sitäkin pitää arvostella kovin sanoin.
"surullista huomata kuinka paljon hoitajia morkataan :(
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 17:26"]
[/quote]
Juu näinhän se onkin...