Että on vaikeaa järjestää kesälomat, kun on kouluikäisiä lapsia!
Lapset on tokalla, viidennellä ja seiskalla. Lapsilla on 11 viikkoa lomaa, meillä vanhemmilla se 4. Vaikka pidettäis koko lomat eri aikaan, jää kuitenkin 3 viikkoa, jolloin lapset on "heitteillä". Ja mitä lomaa se sit on, että joku on kuitenkin töissä ja loppuperhe istuu kotona ihmettelemässä?
Kommentit (33)
Eikö tuon ikäiset pärjää ihan hyvin keskenään? Miten saitte homman toimimaan aikaisempina vuosina?
Meillä koululaiset nauttivat lomailusta ja tyhjästä kodista.
Miksi ette palkkaa hoitajaa kotiin kesän ajaksi? Sillähän se ongelma on ratkaistu.
Todella ärsyttävää, kun perheelliset sukulaiset ym. yrittää kaikilla lomilla tunkea lapsiaan muille hoitoon. Ihan niinkuin se olisi joku suuri ilo hoitaa toisen kakaroita??? En ymmärrä. Jos on hankkinut ne lapset niin hoitakoot itse. Ja paras kaikista on tilanne, kun oletetaan että lapseton ihminen haluaa välttämättä hoitaa aina muiden lapsia. Ei näköjään ole tullut mieleen, että jos ei omia lapsiakaan halua niin ei todellakaan kiinnosta muidenkaan jälkikasvu =)
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 13:05"]
Todella ärsyttävää, kun perheelliset sukulaiset ym. yrittää kaikilla lomilla tunkea lapsiaan muille hoitoon. Ihan niinkuin se olisi joku suuri ilo hoitaa toisen kakaroita??? En ymmärrä. Jos on hankkinut ne lapset niin hoitakoot itse. Ja paras kaikista on tilanne, kun oletetaan että lapseton ihminen haluaa välttämättä hoitaa aina muiden lapsia. Ei näköjään ole tullut mieleen, että jos ei omia lapsiakaan halua niin ei todellakaan kiinnosta muidenkaan jälkikasvu =)
[/quote]
Ihana provo =)
Meillä kyllä lasten serkut on tervetulleita kesällä kylään ja mukaan mökille. Mikäs sen mukavampaa lapsille. Kouluikäisiä ei tarvi varsinaisesti enää edes hoitaa.
Noin isot lapset pärjää ainakin osan ajasta varmasti mainiosti jo keskenäänkin.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 13:29"]
[/quote]
Ihana provo =)
Meillä kyllä lasten serkut on tervetulleita kesällä kylään ja mukaan mökille. Mikäs sen mukavampaa lapsille. Kouluikäisiä ei tarvi varsinaisesti enää edes hoitaa.
[/quote] En ole tuo jolle kommentoit, mutta luuletko oikeasti että se on provoilua sanoa ettei halua hoitaa muiden lapsia? Jestas miten itsekeskeinen olet!
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:22"]
Lapset on tokalla, viidennellä ja seiskalla. Lapsilla on 11 viikkoa lomaa, meillä vanhemmilla se 4. Vaikka pidettäis koko lomat eri aikaan, jää kuitenkin 3 viikkoa, jolloin lapset on "heitteillä". Ja mitä lomaa se sit on, että joku on kuitenkin töissä ja loppuperhe istuu kotona ihmettelemässä?
[/quote]
Mutta palstamammahan jaksaa vaikka 50v järjestää lapsilleen kesähoitoa ja lastenhoito on kuin unelmaa vanhanakin ja mikään ei ole vaikeaa mummoäideille.
Älä valita, itse olet itsesi tuohon elämäntilanteeseen saattanut ihan vapaaehtoisesti
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:25"]
Mites mummot, kummit, serkut? Sukulaisten kesämökit?
Entä leirit tai muu kesätoiminta? Esim meidän tyttö on joka kesä ratsastusleirillä viikon silloin kun vanhemmat on töissä.
[/quote]
Ei mummot jouda, kun ne kilvan vääntää iltatähtiä ja niillä on omat pienet hoidettavana
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 13:29"]
[/quote]
Ihana provo =)
[/quote]
Minulla on 4 viikkoa lomaa. En taatusti uhraa siitä kahta viikkoa jonkun mummoäidin kakaroille, joka on päättänyt vielä vääntää kohtunsa hedelmiä vanhana ja ei saa niille hoitopaikkaa.
Omani ovat jo isoja ja pärjäävät keskenään, joten ei todellakaan tuttujen kakaroita pilaamaan minun kesälomaa.
Nykyajan kersat on niin pöhelöitä että ei ne selviä. 7-8v pikkujätkä ei ole illalla enää hengissäkään kun ei ole opetettu käyttämään järkeään missään asiassa.
t. 3 älyvapaan äiti
Minä itse hoitelin aikoinaan 11v:nä 5 vuotiasta pikkusiskoani yhden kesän äidin lomien (4 viikkoa) ulkopuolella. Hyvin pärjättiin, yhtään kiitoksen sanaa ei äidiltä tullut, mutta kylläkin haukut jos en ollut tiskannut.
On se nykyään niin erilaista.
Mun ollessa lapsi olin viidennen luokan jälkeen kesällä kuukauden huolehtimassa mun serkuista, toinen 7 ja toinen 5 ja tein ruoankin. Niin se maailma muuttuu...
Ja kun moni aina ehdottaa sitä, että kummi voi hoitaa niin voin kyllä sanoa, että tämä kummi ei kolmea kummilasta kolmen viikon kesälomallaan hoida. Teen jo lasten kanssa töitä, lomani haluan viettää muulla tavoin. Loma-aikojen ulkopuolella kummilapsiani tarvittaessa hoidan, mukavia ovat kyllä :)
Kauhean negatiivisesti moni kirjoittaa. Ymmärrän hyvin ap:n huolen. Kovia hurskastelijoita täällä.
Meillä tulee pian tilanne, jossa ekaluokkalainen joutuu ekan kerran olemaan yksin kesällä usean viikon (ei mummon kummin kaimoja hoitamassa) ja parin vuoden päästä on sitten eka ja kolmasluokkalainen kaksistaan kotona. Ja kyllä hirvittää valmiiksi. Surettaa se, ettei ole koko perheen yhteisiä lomia, koska tod. näk. jaksotetaan lomat peräkkäin. Ja hirvittää se, että lapset ovat pitkät päivät kotona kaksistaan (vanhempien työmatkat mukaan lukien 9-10t/päivä). Se on pitkä aika haahuilla esim. 3 viikon ajan vaikka olisi kuinka järkeviä lapsia.
Kun itse olin lapsi (Keravalla) 80-luvulla, se oli vielä lintukoto verrattuna nykyisiin 2010-luvun ongelmiin ja jatkuviin väkivalta/huume/juopottelu ym. tilastoihin. Oli hieman eri asia jättää lapsi yksinään kotiin kuin nykypäivänä. Onneksi ei asuta enää lapsuuteni seuduilla, vaikka onhan se joka paikassa maailma muuttunut ja raaistunut.