Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hiaton! Sanotaanko jossain murteessa oikeasti niin?

Vierailija
12.03.2014 |

Vai miksi huutonetissä myydään useammin hiattomia paitoja kuin hihattomia? 

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 23:35"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 23:21"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 22:37"]

Taas kerran: sanotaan mitä sanotaan mitä sanotaan ja missä sanotaan. Jos kirjoitatte niin "kuin sanotaan" annatte itsestänne tyhmän kuvan. Tyhmän ja hidasälyisen. Varsinkin jos kirjoitatte murretta. Tämä on valintanne, mutta näin teidät silloin nähdään.

[/quote]

Höpsistä! Sinä annat itsestäsi vain nipon kuvan, löysää vähän nutturaa! Tämä on keskustelupalsta, ja keskustelut käydään rennosti puhekielellä ja murteella, asiakirjat  ja lakitekstit on sitten erikseen. Kaikelle aikansa ja paikkansa.

[/quote]

Kirjalliset keskustelut käydään rennosti oikealla mutta pilkkuvirheellisellä ja mutkattomalla suomen kielellä. Lakitekstejä ja muita virallisia kirjoituksia ei voi siihen mitenkään verrata. Mutta samalla tavalla kuin joku saa pukeutua ruudulliseen ja raidalliseen ja olla käymättä suihkussa viikon työkavereistani välittämättä, saa kuka tahansa antaa itsestään myös kirjoittamalla minkälaisen kuvan tahansa.

Nipo on se joka kinnittää huomiota ilmiselviin krijoitusvirheisiin.

[/quote]

Eihän se ole mitään rentoa, jos ei saa kirjoittaa koskaan niin kuin sanotaan. Sinäkö se sitten olet se, joka määrittelee minkälaista puhekieltä saa käyttää ja mitä ei? Jos jotain jotenkin sanotaan yleisesti, se on puhekieltä tai murretta, tai molempia. Jos minä alan kirjoittaa murretta, niin miten se tekee minusta tyhmemmän? Murteet on kielenrikkautta, ja niiden osaajia on syytä kunnioittaa, kyllä minä karsisin mielummin ne keskustelusta jotka käyttävät ketä-sanaa väärin, varmasti puhuessakin on joka toinen sana niinku, ja joka toinen vittu, ja sikasitä ja sikatätä.

Vierailija
42/69 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En otsikosta ymmärtänyt sanaa, että mitä se tarkoittaa :) Savossa se olisi hihaton. Tai vaikka "käsjvarsien rusketuspaeta" tai jotain vastaavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hihaaton sen on minunkin kuopiollani... ;) Oli vähän päässä raapimista, kun tamperelainen ystäväni sanapelissä muodosti kirjaimista sanan HIATON. Että mikä? Kumpikaan ei ollut uskoa toistaan, kun yritimme vakuutella, kuinka väärässä toinen on... Törmäsimme siis ekaa kertaa tähän toiseen versioon, molemmat. Minä olin tietysti oikeassa. :)

Vierailija
44/69 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alunperin kemiläisenä ja nykyisenä oululaisena sana on aina ollut hihaton kun kyseessä on paita ilman hihoja.

Vierailija
45/69 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiaton se on

pohjois-pohjanmaa, ylivieskan seutu.

Vierailija
46/69 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

hiha, hihaton, hiaton

liha, lihaton, liaton.

Tähän hiattomaan törmäsin joskus aikoinaan hääpalstalla "siniset". Luulin pitkään kirjoitusvirheeksi, mutta sitten näitä hiattomia pukuja alkoi olla niin paljon, että oli pakko uskoa, että jossain oikeasti sanotaan niin ja vieläpä kirjoitetaan. 

Minäkään en silloin ensin otsikossa ymmärtänyt mitä tarkoittaa hiaton. Jotenkin yhdistin sen mieluummin hiettömäksi tms. hajunsyöjäkainaloiseksi puvuksi tai jotain...

Vierailija
47/69 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 21:17"]

Jouduin kyllä jo miettimään että miten tuo menee kirjakielessä. Hiaton vai hihaton. En tiedä. Peräpohjolasta kotoisin ja nyttemmin turkulaistunut.

Oma kieli taipuisi mielun hiattomaan... Pelhossa varhmaan se on hihaton...

[/quote]

Sole Pelhossa. Soon Pellossa. Ja menhään Pelhoon ja tulhaan sieltä, mutta pelho taitaapi olla jokin toinen paikkakunta:)

Vierailija
48/69 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hihaton, keskipohjalainen.

Vierailija
49/69 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, vähän niinku jos ei ole tunne vihaa, on viaton.

Vierailija
50/69 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja moni talo nykyisin on piaton.

Vierailija
51/69 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wat?! Kylä mää oululaasena sanon että hihaton! Tai hihaaton.

Vierailija
52/69 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymenlaakso = hihaton. Olen luullut että hiaton on tosi harvinainen virhe, en ole kenenkään kuullut käyttävän sitä oikeasti. Yllätyin, että näin moni oikeesti sanoo hiaton. Eihän tuossa sanassa ole järjenhiventäkään.

Vierailija
53/69 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiaton on tuttuakin tutumpi sana, vaikka itse sanonkin hihaton. Vanhempani sanoivat aina hiaton, kuten myös monet muut sukulaiseni.

Nykyisin asun Turussa, mutta olen syntynyt ja kasvanut Raumalla, vanhempani olivat molemmat kotoisin Luvialta, joka on suunnilleen Rauman ja Porin puolessavälissä.

Vierailija
54/69 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon Pohjanmaalta ja meillä sanotaan hiaton. Nää voi olla kyllä tosi pienenkin alueen juttuja, esim. naapurikylässä voidaan sanoa hihaton.

Vierailija
55/69 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kuullut kenenkään sanovan hiaton.

Savolainen, jolla on tuttuja ympäri suomea. Jopa väärinkirjoittamisen mekassa, Tampereella.

Vierailija
56/69 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut sanovat myös "tulisin" tuisin... Miksi? Siis vaikka "moneltakos mä tuisin?"

Vierailija
57/69 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Rovaniemellä paijat on kyllä hihattomia, ei hiattomia.

Vierailija
58/69 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikassa on jopa Houston.

Vierailija
59/69 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä näin hiaton-sanan eka kerran huutiksessa, mutta kenenkään en ole koskaan kuullut sitä käyttävän. Jyväskylässä sanotaan hihaton. Onko hiaton olevinaan joku analoginen muoto viaton-sanan kanssa vai mistä ihmeestä tuollainen muoto tulee?

Vierailija
60/69 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:08"]

Kymenlaakso = hihaton. Olen luullut että hiaton on tosi harvinainen virhe, en ole kenenkään kuullut käyttävän sitä oikeasti. Yllätyin, että näin moni oikeesti sanoo hiaton. Eihän tuossa sanassa ole järjenhiventäkään.

[/quote]

Vieraan murteen sanoissa ei taida olla koskaan ns. järjen hiventä.