Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tänään kaupassa joku vanhempi nainen kehtasi kysyä, että missäs minun maskini on!

Vierailija
15.11.2020 |

Olin ihmeissäni. Vastasin ihan rauhallisesti ja ystävällisellä äänellä, että koska en käytä perheeni, sukulaisteni, ystävieni tai työkavereidenkaan kanssa maskia niin miksi käyttäisin esim. kaupassa tuntemattomien seurassa?
Hän katsoi minua jotenkin hölmistyneen oloisena. Toivotin hyvät päivänjatkot ja jatkoin ostoksia.

Mikä saa ihmisen puuttumaan toisen käytökseen tuolla tavalla? Todella moukkamaista, vaikka itseään korona pelottaisikin enemmän kuin toisia.

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain nuorilla on heikko ymmärrys ja ilmeisesti vähän rahaa, koska he eivät osaa turvata muiden elämää.

Ne maskit eivät suojaa tai turvaa yhtään ketään ja niistä ei ole mitään hyötyä!

Tässä on se oikea syy, miksi maskeja suositellaan tai jopa pakotetaan: saadaan tehtyä maskihysteerikoista maskipoliiseja ja saadaan kandalaiset riitelemään keskenään samalla kun hallitukset pesevät kätensä asiasta.

Luepas aiiheesta vähän lisää. Maskista on hyötyä. Jos se ei estä täysin tartuntaa, se vähentää hengitysteihin pääsevien virusten määrää, jolloin taudista tulee lievempi. Jopa kangasmaskista on hyötyä käyttäjälleen ja muille.

Höpö höpö nyt. Ei ole hyötyä enkä lue mitään tuollaista valehtelua. Maskit on suositeltu vain ja ainoastaan poliittisista syistä. Kymmenet tutkimukset toteavat maskien hyödyttömyyden.

Vierailija
62/82 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä maskia, koska saan sen kanssa paniikkihäiriökohtauksen kun en pysty hengittämään kunnolla. Näytän muuten ihan tavalliselta 30-vuotiaalta naiselta, mutta minulla on mielenterveysongelmia.

En kiitos haluaisi selittää sairauksiani tuntemattomille, jokainen voisi mielestäni keskittyä vaan siihen omaan tonttiinsa ja antaa muiden tehdä itse omat päätöksensä maskin käytöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset pelkäävät koronaa ihan hillittömästi, toiset vähän ja toiset eivät yhtään. 

Vapaaehtoisissa paikoissa maskia käyttävät ilmeisesti pelkäävät paljon ja/tai ovat ylitunnollisia. Heidän pitäisi myös tajuta, etteivät kaikki reagoi samoin kuin he ja sen pitäisi riittää, että jokainen noudattaa virallisia ohjeita. Suosituksiin saa jokainen suhtautua miten haluaa. 

Vierailija
64/82 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain nuorilla on heikko ymmärrys ja ilmeisesti vähän rahaa, koska he eivät osaa turvata muiden elämää.

Tässä on se oikea syy, miksi maskeja suositellaan tai jopa pakotetaan: saadaan tehtyä maskihysteerikoista maskipoliiseja ja saadaan kandalaiset riitelemään keskenään samalla kun hallitukset pesevät kätensä asiasta.

Luepas aiiheesta vähän lisää. Maskista on hyötyä. Jos se ei estä täysin tartuntaa, se vähentää hengitysteihin pääsevien virusten määrää, jolloin taudista tulee lievempi. Jopa kangasmaskista on hyötyä käyttäjälleen ja muille.

Höpö höpö nyt. Ei ole hyötyä enkä lue mitään tuollaista valehtelua. Maskit on suositeltu vain ja ainoastaan poliittisista syistä. Kymmenet tutkimukset toteavat maskien hyödyttömyyden.

”Don’t confuse me with facts, I’ve already made up my mind!”

Vierailija
65/82 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sylkisin päin, jos joku kehtaisi valittaa maskittomuudestani

Vierailija
66/82 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miksi joku lähestyy näitä maskittomia ihmisiä jos samalla olettaa, että heillä on virus. Itse en ota mitään kontaktia vieraisiin ihmisiin.

Vierailija
67/82 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moukkamaista on altistaa muut, sinukle vieraat ihmiset herkästi leviävälle taudille. Kotiväkesi, ystäväsi eivät ehkä voi asialle mitään. Oletko täysin sivistymätön? Etkö tajua suosituksia? Etkö kuule kaupan kuulutuksia, joissa suositellaan maskin käyttöä? Jätät varmaan kåtesikin pesemättä ja desinfioimatta ja yskit tomaattehin ja kokeilet jokaista ennen valintaa.

Koronahan ei tartu erityisen herkästi.

Vierailija
68/82 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu viikko sitten junassa eräs mies alkoi nimitellä takanaan istuvia maskittomia idiooteiksi ja konduktöörin tullessa tarkastamaan lippuja hän otti puheeksi, miksi muilla matkustajilla ei ole maskeja. Konnari yritti kädestä pitäen selittää tälle kiihtyneelle piipittäjälle (miehen ääni tosiaankin oli kummallista piipitystä), että maskipakkoa ei ole. Konduktööri ehdotti miehelle, että pientä lisämaksua vastaan tämä voisi siirtyä ekstra-luokkaan, jossa maski on pakollinen kaikille matkustajille. Tämä ei luonnollisesti miehelle sopinut, tärkeämpää oli riehua normaalissa vaunuosastossa siihen malliin, että itse kiihtymyksellään altisti itsensä paitsi meidän maskittomien aerosoleille entisestään ja lisäksi vielä korkealle verenpaineelle. Lopulta mies suivaantuneena vaihtoi paikkaa, toki ensin saatuaan konduktööriltä luvan. Tämä kuuliainen lammas kun ei uskaltanut itsenäisesti ilman lupaa mennä muualle tyhjässä junassa istumaan.

Sellaisia nuo piiruntarkat suositustennoudattajat ovat. Normaalit käytöstavat on unohtuneet monilta. Hupaisaa oli muutenkaan vaatia maskia ihmiseltä, joka söi tyynesti eväitään junassa. Ei niitä oikein maski päässä voi syödä.

Vierailija
69/82 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus kuulostaa provolta mutta kuvaa hyvin sitä, miten naurettavia seurauksia kyttäämisellä on. Näkee, että maskeja käytetään pääasiassa väärin. Samaa maskia pidetään päässä yli suositusajan, maskin asentoa korjataan ja sitä näpelöidään muuten vain. Maski lasketaan leuan alle ja sitten taas takaisin paikoilleen. Käsillä, joilla on kosketeltu maskia, käsitellään ovenkahvoja ja pintoja. Moni laittaa aivan varmasti kertaalleen käytetyn maskin uudestaan kasvoilleen esimerkiksi asiointireissulla, joiden aikana käydään useammassa paikassa.

Luulen, että enemmistö tiedostaa käyttävänsä maskia väärin mutta pitää sitä muodon vuoksi, välttääkseen ikävät katseet ja kommentit. Hullua tässä on, että väärin käytetystä maskista on enemmän haittaa kuin siitä, että sitä ei käyttäisi ollenkaan. Kyttäämisellä on siis päinvastainen vaikutus kuin mihin sillä ilmeisesti pyritään.

Maskin väärinkäyttäjäkin suojaa silti muita, vaikka vaarantaisikin omaa terveyttään.

Itseäni asiakaspalvelijana ottaa todella raskaasti aivoon maskittomat palvelun tarvitsijat, joille lisäksi turvavälin käsite on tuntematon. Onneksi meillä töissä on kehotettu muistuttamaan asiakasta turvavälistä kontaktitilanteissa. - Kaikkiin mitkään kuulutusten suositukset eivät vain tehoa.

Vierailija
70/82 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen Stokkan Herkussa eräs nainen huomautti minulle, että jonottaessa pitäisi olla pitempi turvaväli. Hyvä muuten, mutta en ollut jonossa, vaan valitsemassa vielä ostoksia kassajonon viereiseltä myyntipöydältä. Ei ole minun syyni, jos ne on sijoitettu kassajonojen välittömään tuntumaan.

Aika on saanut neurootikot ja ankeuttajat aktivoitumaan. En jaksa provosoitua, sääliksihän tuo käy jos elämä on noin pieneksi kutistunut, pelon ja kontrollin vaiheille.

Vierailija
71/82 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maskittomat voivat pitää sen 2m turvavälin muihin, koska se pienentää tartuntariskiä jo paljon.

Maskia käytetään sillin kun turvaväliä ei voi pitää.

Oikeasti vähintään 4 metriä tuo jonkinlaisen turvan silloin kun virusta leijuu jonkun uloshengityksessä.

En tosin ota riskiä vaan käytän maskia, koska oletus on, että maskittomat ovat niitä taudin tartuttajia ja levittäjiä.

Vierailija
72/82 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota apn kaltaista räkäporukkaa pyörii siellä täällä. Toivottavasti saavat taudin ja pääsevät hengityskoneeseen levittämästä sitä muihin.

En ole ap, mutta selvä. Kukaan täysipäinen ei kyllä tuollaista toiselle toivo. 

-maskiton

Vierailija
73/82 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moukkamaista on altistaa muut, sinukle vieraat ihmiset herkästi leviävälle taudille. Kotiväkesi, ystäväsi eivät ehkä voi asialle mitään. Oletko täysin sivistymätön? Etkö tajua suosituksia? Etkö kuule kaupan kuulutuksia, joissa suositellaan maskin käyttöä? Jätät varmaan kåtesikin pesemättä ja desinfioimatta ja yskit tomaattehin ja kokeilet jokaista ennen valintaa.

En ole ap, mutta tajuan suositukset. Itse asiassa en ole kuullut suosituksia, käyn ilmeisesti niin harvoin kaupassa. Käsiä pesen ja desinfioin. Yskin hihaan eikä tapanani ole näprätä hedelmiä tai vihanneksia muutenkaan. Ja ennen kaikkea, pidän ne turvavälit, joita hyvin harva (maskillinen) enää kaupassa viitsii pitää. Olen käynyt myös koronatestissä aina välittömästi, jos olen saanut oireita. Väitän siis, että toimin maskittomuudesta huolimatta vastuullisemmin kuin 90 % maskin pitäjistä, jotka muulla käytöksellään sitä riskiä kyllä aiheuttavat...

Vierailija
74/82 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Don’t confuse me with facts, I’ve already made up my mind!”

Ne "faktat" maskien "hyödyllisyydestä" on sopivasti keksitty tänä vuonna.

Oletko sinä se sama l.ammas, joka käytti minusta sanaa edgy joku aika sitten? Nyt olet vissiin oppinut lisää englantia?

Vierailija
75/82 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Helsingissä esim. minä voisin ostaa vaikka julkisen liikenteen kuukausilipun, jos ihmiset käyttäisi maskia. Koska ihmiset ei maskia käytä, niin minä en sitten käytä julkista liikennettä kuin aivan viime hädässä. Sama monessa muussa asiassa. Toivottavattavasti maskittomien ja niiden, joiden on pakko käyttää julkisia maksut riittää, niin, ettei tarvitse siihenkin sitten verorahoja tuhlata. 

Vierailija
76/82 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No Helsingissä esim. minä voisin ostaa vaikka julkisen liikenteen kuukausilipun, jos ihmiset käyttäisi maskia. Koska ihmiset ei maskia käytä, niin minä en sitten käytä julkista liikennettä kuin aivan viime hädässä. Sama monessa muussa asiassa. Toivottavattavasti maskittomien ja niiden, joiden on pakko käyttää julkisia maksut riittää, niin, ettei tarvitse siihenkin sitten verorahoja tuhlata. 

Käytän päivittäin metroa, mutta en maskia, koska metrovaunuissa on tosi väljää. Ei ehkä ruuhka-aikoihin, mutta silloin en kuljekaan. Plus että se väli mitä kuljen, ei kestä varttia, jota on pidetty jonkinlaisena altistumisen vähimmäisaikana noin yleisesti, vaikka poikkeuksia toki on.

Ihan kiva, että ne joiden ei ole pakko, eivät julkisia käytä. Siellä on nykyään hyvästi tilaa.

Vierailija
77/82 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika outoa käytöstä ottaen huomioon, että ne maskit on ihan turhia.

Paitsi tietysti siinä mielessä ne ei ole turhia, että niitä suosittelemalla miellytetään hysteerikkoja ja annetaan heille "turvallisuudentunnetta". Mutta mitään oikeaa hyötyä niistä ei ole muuta kuin symbolinen hyvesignalointi, joilla kerrotaan muille, että "olen osa tätä covid-uskontoa ja osallistun sen rituaaleihin".

Vierailija
78/82 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitus kuulostaa provolta mutta kuvaa hyvin sitä, miten naurettavia seurauksia kyttäämisellä on. Näkee, että maskeja käytetään pääasiassa väärin. Samaa maskia pidetään päässä yli suositusajan, maskin asentoa korjataan ja sitä näpelöidään muuten vain. Maski lasketaan leuan alle ja sitten taas takaisin paikoilleen. Käsillä, joilla on kosketeltu maskia, käsitellään ovenkahvoja ja pintoja. Moni laittaa aivan varmasti kertaalleen käytetyn maskin uudestaan kasvoilleen esimerkiksi asiointireissulla, joiden aikana käydään useammassa paikassa.

Luulen, että enemmistö tiedostaa käyttävänsä maskia väärin mutta pitää sitä muodon vuoksi, välttääkseen ikävät katseet ja kommentit. Hullua tässä on, että väärin käytetystä maskista on enemmän haittaa kuin siitä, että sitä ei käyttäisi ollenkaan. Kyttäämisellä on siis päinvastainen vaikutus kuin mihin sillä ilmeisesti pyritään.

Itse olen käyttänyt koulussa (2. Asteen ammatillinen koulutus) samaa maskia jo yli viikon. Ja ihan vain siksi, koska sen käyttöä edellytetään vaikka turvavälitkin kuin toteuisivat. Hulluintahan on se, että ruokailussa sitten taas ei tarvitse käyttää maskia, ja siellä taas harvoin ne turvavälit käännä toteutuu. Typeryyttä, rahan tuhlausta ja sitä paljon huudeltua luonnon tuhoamista, sanon minä.

Tätä juuri ihmettelen. Käyn lapsen kanssa perhekerhossa ja siellä pitää aikuisten käyttää maskia. Mutta ruokaillessa se heitetään pois, istutaan saman ahtaan pöydän ääressä ja jutellaan samalla kun syödään. Ruokailun jälkeen sitten taas maskit takaisin. Mikä on tässäkin tapauksessa hyötynä?

Vierailija
79/82 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen käyttänyt koulussa (2. Asteen ammatillinen koulutus) samaa maskia jo yli viikon. Ja ihan vain siksi, koska sen käyttöä edellytetään vaikka turvavälitkin kuin toteuisivat. Hulluintahan on se, että ruokailussa sitten taas ei tarvitse käyttää maskia, ja siellä taas harvoin ne turvavälit käännä toteutuu. Typeryyttä, rahan tuhlausta ja sitä paljon huudeltua luonnon tuhoamista, sanon minä.

Tätä juuri ihmettelen. Käyn lapsen kanssa perhekerhossa ja siellä pitää aikuisten käyttää maskia. Mutta ruokaillessa se heitetään pois, istutaan saman ahtaan pöydän ääressä ja jutellaan samalla kun syödään. Ruokailun jälkeen sitten taas maskit takaisin. Mikä on tässäkin tapauksessa hyötynä?

Ei ole muuta hyötyä kuin hyvesignalointi. Maskia käyttämällä olet "parempi ihminen, joka välittää muista", vaikka maskia käyttäisi miten sattuu. Mutta kun on niiiin tärkeää olla huolissaan muiden terveydestä...just joo.

Vierailija
80/82 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän maskia AINA, mutta silti mielestäni on ihan todella urpoa mennä tenttaamaan muilta heidän maskittomuuttaan.