Tänään kaupassa joku vanhempi nainen kehtasi kysyä, että missäs minun maskini on!
Olin ihmeissäni. Vastasin ihan rauhallisesti ja ystävällisellä äänellä, että koska en käytä perheeni, sukulaisteni, ystävieni tai työkavereidenkaan kanssa maskia niin miksi käyttäisin esim. kaupassa tuntemattomien seurassa?
Hän katsoi minua jotenkin hölmistyneen oloisena. Toivotin hyvät päivänjatkot ja jatkoin ostoksia.
Mikä saa ihmisen puuttumaan toisen käytökseen tuolla tavalla? Todella moukkamaista, vaikka itseään korona pelottaisikin enemmän kuin toisia.
Kommentit (82)
Maski ja maskittomuus on The Neverending Story.
Kaikki pitävät omat päänsä.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku kysyy niin sanon että pysy kauempana niin turvaetäisyydet toteutuu. Lisäksi tietääkö rouva että juurikin puhuminen levittää koronaa ja kaupassa on syytä olla hiljaa
Tämä!
Pulinat pois ja kunnon turvavälit!
Hysteerisemmät käyttäköön suodattimellisia maskeja ja pitäköön mölyt mahassaan.
Maskeista tunnistaa hyvin, ketkä ovat karteltavia, täysin vietävissä olevia lampaita. Kiva, että merkitsette itsenne niin selkeästi. Kaiken maailman huijarit näkevät, että tuossa kävelee täydellinen uhri, hyväuskoinen hömelö.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö jotkut raukat lampaat luulee, että maskeista olisi jotain hyötyä?
On kymmenittäin tutkimuksia, joiden mukaan maskeista ei ole hyötyä viruksen leviämisen ehkäisemisessä ja niistä voi olla jopa haittaa. Maskeja suositellaankin vain polittisista syistä, jotta näytetään hysteeriselle lammaskansalle, että jotain mukamas tehdään ja siirretään näppärästi syy viruksen leviämisestä kansalaisten niskaan.
Voisitko ystävällisesti linkittää ne kymmenet tutkimukset tähän, kiitos.
Mä käytän maskia kaupassa, koska sen kanssa voin rauhassa köhiä vaivihkaa eikä haittaa että nenä vuotaa. En ole kipeä, mutta astma aiheuttaa yskimistä ympäri vuoden. Lisäksi mulla vuotaa AINA nenä, kun tulen ulkoa sisään. En kehtaa enää pyyhkiä nenää kaupassa enkä haluakaan, jos ei ole käsidesiä mukana.
Töissä meillä on nykyään maskipakko, mikä on järjetöntä kun kyseessä on toimistotyö, missä on paikalla vain työkaverit eli max 15 henkeä. Maski päähän omalta työpisteeltä poistuttaessa, eli jos käyt vessassa, tulostimella, kaverin loosissa tms. Kahvipöydässä saa kuitenkin ottaa maskin pois, eli siinä ainoassa tilanteessa, kun monta ihmistä on lähekkäin samassa tilassa. Jengi käyttää samaa maskia koko päivän ja riisuu ja pukee sitä edestakaisin. Hyöty on varmaan todella suuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö jotkut raukat lampaat luulee, että maskeista olisi jotain hyötyä?
On kymmenittäin tutkimuksia, joiden mukaan maskeista ei ole hyötyä viruksen leviämisen ehkäisemisessä ja niistä voi olla jopa haittaa. Maskeja suositellaankin vain polittisista syistä, jotta näytetään hysteeriselle lammaskansalle, että jotain mukamas tehdään ja siirretään näppärästi syy viruksen leviämisestä kansalaisten niskaan.
Voisitko ystävällisesti linkittää ne kymmenet tutkimukset tähän, kiitos.
Maskien hyödyistä:
Suojavarusteet | Mitä tutkimukset kertovat kasvomaskien hyödyistä? Maskit voivat suojata tartunnoilta, mutta näyttö ei ole kovin vahvaa: https://www.hs.fi/tiede/art-2000006591680.html?share=b139c030ec4dc372be…
https://yle.fi/uutiset/3-11473723
https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/5022221/Suomalaistutkimuksen+mukaan+k…
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/maskit-suojaavat-kayttajaansa-se…
Joillain nuorilla on heikko ymmärrys ja ilmeisesti vähän rahaa, koska he eivät osaa turvata muiden elämää.
Maskifanaatikot voisivat siirtyä käyttämän ultimatum suojaa eli vetää muovipussin tiukasti päähänsä, ei tartu kohta koronat eikä mitkään muutkaan taudit tai maalliset murheet.
Vierailija kirjoitti:
Saan iho-oireita maskista, joten en käytä sitä jos on tilaa pitää turvavälit. Vielä ei ole kukaan puuttunut maskittomuuteeni.
N23
Keuhko-oireet koronasta ei sitten huoleta? Kyllähän se leviää aerosolina varsinkin myymälän ilmastoinnin kautta pitkiäkin matkoja. Aerosolit suodattuvat kätevästi maskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan iho-oireita maskista, joten en käytä sitä jos on tilaa pitää turvavälit. Vielä ei ole kukaan puuttunut maskittomuuteeni.
N23Keuhko-oireet koronasta ei sitten huoleta? Kyllähän se leviää aerosolina varsinkin myymälän ilmastoinnin kautta pitkiäkin matkoja. Aerosolit suodattuvat kätevästi maskiin.
Tutkimuten mukaan ei suodatu. Ja suurin osa maskeista istuu huonosti kasvoilla ja sieltä aukoista tulee kumminkin kaikki läpi.
Maskien käyttö on ihan turhaa. Ja ihan turhaan te hysteerikot yritätte niitä puolustella. Todellakin tämä maskihysteria saisi jo loppua alkuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Provohan sitä olet, mutta kirjoitan nyt kuitenkin, että ei sitä maskia siksi käytetä että itseä pelottaisi. Asiallinen kysymys oli vanhemmalta naiselta.
Tällaisen vi. Tun tukarimuorin kallo halkeaa kuin ananaa. Zhun zhun ja pizzaan täytettä, jos alkaa muiden asioihin turhaan puuttumaan.
Vierailija kirjoitti:
Joillain nuorilla on heikko ymmärrys ja ilmeisesti vähän rahaa, koska he eivät osaa turvata muiden elämää.
Ne maskit eivät suojaa tai turvaa yhtään ketään ja niistä ei ole mitään hyötyä!
Tässä on se oikea syy, miksi maskeja suositellaan tai jopa pakotetaan: saadaan tehtyä maskihysteerikoista maskipoliiseja ja saadaan kandalaiset riitelemään keskenään samalla kun hallitukset pesevät kätensä asiasta.
Eilen kauppaan mennessä niistin nenäni ulkona. En ollut kenenkään tiellä, en pääovien tai muutenkaan missään kulkuväylällä. Eräs maskitäti tuli luokseni, metrin päähän kitisemään että niistämistä kannattaisi välttää. Ilmeisesti pitäisi vaan kulkea räkä poskella ja ryystää sitä koko kauppareissun. Sehän se vasta terveeltä kuullostaa. Enkä ollut edes nuhainen. Nenä vaan usein alkaa vuotamaan kun pyöräilee, ulkoilee pitemmän aikaa.
Kauppaan mennessä kädet voi pestä pullonpalautuspisteellä ja sen jälkeen vielä käsidesiä. Ei mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N23Keuhko-oireet koronasta ei sitten huoleta? Kyllähän se leviää aerosolina varsinkin myymälän ilmastoinnin kautta pitkiäkin matkoja. Aerosolit suodattuvat kätevästi maskiin.
Olen eri, mutta en käytä maskia kuin paikoissa, joissa se on välttämättömän pakko esimerkiksi lääkärikeskus.
Minua ei kyllä tällä hetkellä huoleta se, että saisin koronan. Jos huolettaisi, varmasti yrittäisin kaikkeni suojautuakseni siltä. Toki desinfion käsiä, en käy ruuhkaisissa paikoissa oleskelemassa, teen etätyötä, en kulje julkisilla, en lähde kotoa oireisena jne.
Saan maskista välittömiä ja pitkäkestoisia iho-oireita sekä välittömiä ja lyhytkestoisia keuhko-oireita sekä hikoilua (tuska), huonovointisuutta ja päänsärkyä.
Jos ruokakaupassa aletaan vaatia maskinkäyttöä, arvioin uudelleen alanko tilata ruokatarvikkeet kotiinkuljetettuna vai käynkö kaupassa maskin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta en käytä maskia kuin paikoissa, joissa se on välttämättömän pakko esimerkiksi lääkärikeskus.
Minua ei kyllä tällä hetkellä huoleta se, että saisin koronan. Jos huolettaisi, varmasti yrittäisin kaikkeni suojautuakseni siltä. Toki desinfion käsiä, en käy ruuhkaisissa paikoissa oleskelemassa, teen etätyötä, en kulje julkisilla, en lähde kotoa oireisena jne.
Saan maskista välittömiä ja pitkäkestoisia iho-oireita sekä välittömiä ja lyhytkestoisia keuhko-oireita sekä hikoilua (tuska), huonovointisuutta ja päänsärkyä.
Jos ruokakaupassa aletaan vaatia maskinkäyttöä, arvioin uudelleen alanko tilata ruokatarvikkeet kotiinkuljetettuna vai käynkö kaupassa maskin kanssa.
Sinun kohdallasi voisi olla hyvä idea tilata ruokaostokset kotiin. Ihan oman turvallisuutesi kannalta. Me ollaan keväästä asti tilattu, ensin koronaeristyksen takia ja sittemmin siksi, kun se on niin helppoa. Emme enää kaipaa marketissa pyörimistä ja ostosten raahaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne maskit eivät suojaa tai turvaa yhtään ketään ja niistä ei ole mitään hyötyä!
Tässä on se oikea syy, miksi maskeja suositellaan tai jopa pakotetaan: saadaan tehtyä maskihysteerikoista maskipoliiseja ja saadaan kandalaiset riitelemään keskenään samalla kun hallitukset pesevät kätensä asiasta.
Luepas aiiheesta vähän lisää. Maskista on hyötyä. Jos se ei estä täysin tartuntaa, se vähentää hengitysteihin pääsevien virusten määrää, jolloin taudista tulee lievempi. Jopa kangasmaskista on hyötyä käyttäjälleen ja muille.
Olin tietämättäni koronaisen kanssa lähikontaktissa n kuukausi sitten. Hänellä ja minulla oli maski, enkä sen takia saanut tartuntaa. Hän ei silloin tiennyt saaneensa koronaa, vaan oireet tulivat seuraavana päivänä. Tartuttavuushan on korkea kuitenkin jo 2-3 päivää ennen oireiden alkua.
Se konkretisoi maskin tarpeen aika hyvin molemmille. Maski todella kannattaa, koska ikinä ei tiedä, kenellä se korona jo on oireettomana ja tarttuvana. En enää käy missään ilman maskia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun kohdallasi voisi olla hyvä idea tilata ruokaostokset kotiin. Ihan oman turvallisuutesi kannalta. Me ollaan keväästä asti tilattu, ensin koronaeristyksen takia ja sittemmin siksi, kun se on niin helppoa. Emme enää kaipaa marketissa pyörimistä ja ostosten raahaamista.
Kiitos, mutta tilaan sitten, kun on pakko. Minulle on mielenterveyden ylläpitoa, että käyn kaupassa. Asun yksin ja ystäväni ovat erakoituneet perheidensä pariin eikä lähisukua ole, joten edes kaupassa olen hetken ihmisten parissa ja se auttaa jaksamaan tämän eristysajan ylitse. Olen kärsinyt yksinäisyydestä tämän puolen vuoden aikana ja se on aiheuttanut ruokahaluttomuutta, uupumusta jne.
Ja miksei ole karanteenissa kotona varmuuden vuoksi?