Tänään kaupassa joku vanhempi nainen kehtasi kysyä, että missäs minun maskini on!
Olin ihmeissäni. Vastasin ihan rauhallisesti ja ystävällisellä äänellä, että koska en käytä perheeni, sukulaisteni, ystävieni tai työkavereidenkaan kanssa maskia niin miksi käyttäisin esim. kaupassa tuntemattomien seurassa?
Hän katsoi minua jotenkin hölmistyneen oloisena. Toivotin hyvät päivänjatkot ja jatkoin ostoksia.
Mikä saa ihmisen puuttumaan toisen käytökseen tuolla tavalla? Todella moukkamaista, vaikka itseään korona pelottaisikin enemmän kuin toisia.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitus kuulostaa provolta mutta kuvaa hyvin sitä, miten naurettavia seurauksia kyttäämisellä on. Näkee, että maskeja käytetään pääasiassa väärin. Samaa maskia pidetään päässä yli suositusajan, maskin asentoa korjataan ja sitä näpelöidään muuten vain. Maski lasketaan leuan alle ja sitten taas takaisin paikoilleen. Käsillä, joilla on kosketeltu maskia, käsitellään ovenkahvoja ja pintoja. Moni laittaa aivan varmasti kertaalleen käytetyn maskin uudestaan kasvoilleen esimerkiksi asiointireissulla, joiden aikana käydään useammassa paikassa.
Luulen, että enemmistö tiedostaa käyttävänsä maskia väärin mutta pitää sitä muodon vuoksi, välttääkseen ikävät katseet ja kommentit. Hullua tässä on, että väärin käytetystä maskista on enemmän haittaa kuin siitä, että sitä ei käyttäisi ollenkaan. Kyttäämisellä on siis päinvastainen vaikutus kuin mihin sillä ilmeisesti pyritään.
Itse olen käyttänyt koulussa (2. Asteen ammatillinen koulutus) samaa maskia jo yli viikon. Ja ihan vain siksi, koska sen käyttöä edellytetään vaikka turvavälitkin kuin toteuisivat. Hulluintahan on se, että ruokailussa sitten taas ei tarvitse käyttää maskia, ja siellä taas harvoin ne turvavälit käännä toteutuu. Typeryyttä, rahan tuhlausta ja sitä paljon huudeltua luonnon tuhoamista, sanon minä.
Tätä juuri ihmettelen. Käyn lapsen kanssa perhekerhossa ja siellä pitää aikuisten käyttää maskia. Mutta ruokaillessa se heitetään pois, istutaan saman ahtaan pöydän ääressä ja jutellaan samalla kun syödään. Ruokailun jälkeen sitten taas maskit takaisin. Mikä on tässäkin tapauksessa hyötynä?
Ei ole muuta hyötyä kuin hyvesignalointi. Maskia käyttämällä olet "parempi ihminen, joka välittää muista", vaikka maskia käyttäisi miten sattuu. Mutta kun on niiiin tärkeää olla huolissaan muiden terveydestä...just joo.
Väärin minun osaltani. Käytän maskia suojatakseni itseäni ja läheisiäni. Sinun, maskittoman, terveys on minulle yhden tekevä. Minulle on tärkeätä sinun suhteesi vain se, että pysyt mahdollisimman kaukana.
Sinäkin olet täällä