Tänään kaupassa joku vanhempi nainen kehtasi kysyä, että missäs minun maskini on!
Olin ihmeissäni. Vastasin ihan rauhallisesti ja ystävällisellä äänellä, että koska en käytä perheeni, sukulaisteni, ystävieni tai työkavereidenkaan kanssa maskia niin miksi käyttäisin esim. kaupassa tuntemattomien seurassa?
Hän katsoi minua jotenkin hölmistyneen oloisena. Toivotin hyvät päivänjatkot ja jatkoin ostoksia.
Mikä saa ihmisen puuttumaan toisen käytökseen tuolla tavalla? Todella moukkamaista, vaikka itseään korona pelottaisikin enemmän kuin toisia.
Kommentit (82)
Olen rivakka kaupassa ja lisäksi en kyllä mene ruuhkaan
Minä ei halua sinä korona uskonto, mene hullu kultti pois!
Maskittomat voivat pitää sen 2m turvavälin muihin, koska se pienentää tartuntariskiä jo paljon.
Maskia käytetään sillin kun turvaväliä ei voi pitää.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus kuulostaa provolta mutta kuvaa hyvin sitä, miten naurettavia seurauksia kyttäämisellä on. Näkee, että maskeja käytetään pääasiassa väärin. Samaa maskia pidetään päässä yli suositusajan, maskin asentoa korjataan ja sitä näpelöidään muuten vain. Maski lasketaan leuan alle ja sitten taas takaisin paikoilleen. Käsillä, joilla on kosketeltu maskia, käsitellään ovenkahvoja ja pintoja. Moni laittaa aivan varmasti kertaalleen käytetyn maskin uudestaan kasvoilleen esimerkiksi asiointireissulla, joiden aikana käydään useammassa paikassa.
Luulen, että enemmistö tiedostaa käyttävänsä maskia väärin mutta pitää sitä muodon vuoksi, välttääkseen ikävät katseet ja kommentit. Hullua tässä on, että väärin käytetystä maskista on enemmän haittaa kuin siitä, että sitä ei käyttäisi ollenkaan. Kyttäämisellä on siis päinvastainen vaikutus kuin mihin sillä ilmeisesti pyritään.
Itse olen käyttänyt koulussa (2. Asteen ammatillinen koulutus) samaa maskia jo yli viikon. Ja ihan vain siksi, koska sen käyttöä edellytetään vaikka turvavälitkin kuin toteuisivat. Hulluintahan on se, että ruokailussa sitten taas ei tarvitse käyttää maskia, ja siellä taas harvoin ne turvavälit käännä toteutuu. Typeryyttä, rahan tuhlausta ja sitä paljon huudeltua luonnon tuhoamista, sanon minä.
AP:n kommentissa oli pointti. En turvaa läheisiä, niin miksi turvaisin joitain tuntemattomia maskin käytölläni?
Vierailija kirjoitti:
Maskittomat voivat pitää sen 2m turvavälin muihin, koska se pienentää tartuntariskiä jo paljon.
Maskia käytetään sillin kun turvaväliä ei voi pitää.
Maskin käyttö ei poista 2m turvavälimääräystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitus kuulostaa provolta mutta kuvaa hyvin sitä, miten naurettavia seurauksia kyttäämisellä on. Näkee, että maskeja käytetään pääasiassa väärin. Samaa maskia pidetään päässä yli suositusajan, maskin asentoa korjataan ja sitä näpelöidään muuten vain. Maski lasketaan leuan alle ja sitten taas takaisin paikoilleen. Käsillä, joilla on kosketeltu maskia, käsitellään ovenkahvoja ja pintoja. Moni laittaa aivan varmasti kertaalleen käytetyn maskin uudestaan kasvoilleen esimerkiksi asiointireissulla, joiden aikana käydään useammassa paikassa.
Luulen, että enemmistö tiedostaa käyttävänsä maskia väärin mutta pitää sitä muodon vuoksi, välttääkseen ikävät katseet ja kommentit. Hullua tässä on, että väärin käytetystä maskista on enemmän haittaa kuin siitä, että sitä ei käyttäisi ollenkaan. Kyttäämisellä on siis päinvastainen vaikutus kuin mihin sillä ilmeisesti pyritään.
Itse olen käyttänyt koulussa (2. Asteen ammatillinen koulutus) samaa maskia jo yli viikon. Ja ihan vain siksi, koska sen käyttöä edellytetään vaikka turvavälitkin kuin toteuisivat. Hulluintahan on se, että ruokailussa sitten taas ei tarvitse käyttää maskia, ja siellä taas harvoin ne turvavälit käännä toteutuu. Typeryyttä, rahan tuhlausta ja sitä paljon huudeltua luonnon tuhoamista, sanon minä.
Maskin käytöllä minimoidaan riskit. Ei kukaan väitä, että se pitäisi olla 100% suoja. Jos sairastut, niin vain ruokailun ajan lähellä olevat ovat suuressa riskissä. Muilla pienempi. Meillä saa maskit koulusta, eikä tarvitse yhdellä mennä koko viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan iho-oireita maskista, joten en käytä sitä jos on tilaa pitää turvavälit. Vielä ei ole kukaan puuttunut maskittomuuteeni.
N23Oletko varma ettei oireet johdu omasta hengityksestäsi?
Mitä väliä sillä on kummastako ne alunperin johtuu? Maskihan niitä kuitenkin pahentaa tai edesauttaa. Ei maskia, ei ihoreita.
-eri
Ap jatkaa vielä.
Tämä on ihan totta ja tapahtui tänään Turussa eräässä Cittarissa. En vain ymmärrä, kun arviolta n. 30-50% ihmisistä ajankohdasta riippuen ei sitä maskia käytä, että mikä sai hänet juuri minulle sanomaan? Vai onko juuri hänellä joku tapa kysellä melkein kaikilta samaa? Missään muualla ei ole kukaan koskaan kiinnittänyt minuun mitään huomiota. Mielestäni koronatilanne on kuitenkin ollut tässä n. kuukauden ihan samanlainen ja maskeja on silmämääräisesti ihan yhtä paljon ollut koko tämän ajan.
Olkaa maskin käytöstä mitä mieltä tahansa, mutta kyllä hänen käytöksensä on mielestäni huomattavasti moukkamaisempaa kuin meidän, ketkä emme maskia syystä tai toisesta käytä. Laitan kyllä käsidesiä ja pidän turvavälit. Kotona ensimmäisenä pesen kädet saippualla. Maskia nyt vain en halua käyttää kun en sen hyötyyn rehellisesti edes usko. Enemmän se maskin käyttö ällöttäisi ja tulisi sellainen olo, että siitähän se korona minuun juuri tarttuu jos jostain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maskia käytetään sillin kun turvaväliä ei voi pitää.Maskin käyttö ei poista 2m turvavälimääräystä.
Ei, mutta maskia käytetään varsinkin silloin kun turvavälejä ei voi pitää. Käytän maskia kaupassa, koska en koko ajan huomaa tai voi pitää kahden metrin väliä. Se 15 minuuttia ei ole mikään absoluuttinen tartunnan raja-aika, vaikka paljon siihen vaikuttaakin. Voit saada sen puolessa minuutissa, jos huono tuuri käy.
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa vielä.
Tämä on ihan totta ja tapahtui tänään Turussa eräässä Cittarissa. En vain ymmärrä, kun arviolta n. 30-50% ihmisistä ajankohdasta riippuen ei sitä maskia käytä, että mikä sai hänet juuri minulle sanomaan? Vai onko juuri hänellä joku tapa kysellä melkein kaikilta samaa? Missään muualla ei ole kukaan koskaan kiinnittänyt minuun mitään huomiota. Mielestäni koronatilanne on kuitenkin ollut tässä n. kuukauden ihan samanlainen ja maskeja on silmämääräisesti ihan yhtä paljon ollut koko tämän ajan.
Olkaa maskin käytöstä mitä mieltä tahansa, mutta kyllä hänen käytöksensä on mielestäni huomattavasti moukkamaisempaa kuin meidän, ketkä emme maskia syystä tai toisesta käytä. Laitan kyllä käsidesiä ja pidän turvavälit. Kotona ensimmäisenä pesen kädet saippualla. Maskia nyt vain en halua käyttää kun en sen hyötyyn rehellisesti edes usko. Enemmän se maskin käyttö ällöttäisi ja tulisi sellainen olo, että siitähän se korona minuun juuri tarttuu jos jostain.
Miten ajattelit, että ihmiset selviää koronatestipaikalta tauditta, ellei juuri maskin avulla? Maski eliminoi sen supertartuttajuus ,joka ihmisellä on ennen oireita. Eli siinä vaiheessa et tartuta tautia eteenpäin ja se on koronanpandemian a&o. Miten ihmiset ei sisäistä tätä? Harvemmin oireiden ilmaantuessa kukaan tautia toisiin tartuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maskia käytetään sillin kun turvaväliä ei voi pitää.Maskin käyttö ei poista 2m turvavälimääräystä.
Maskisuositus koskee nimenomaan tilanteita, joissa ei ole mahdollista pitää turvaväliä. Esim joukkoliikennevälineissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa vielä.
Miten ajattelit, että ihmiset selviää koronatestipaikalta tauditta, ellei juuri maskin avulla? Maski eliminoi sen supertartuttajuus ,joka ihmisellä on ennen oireita. Eli siinä vaiheessa et tartuta tautia eteenpäin ja se on koronanpandemian a&o. Miten ihmiset ei sisäistä tätä? Harvemmin oireiden ilmaantuessa kukaan tautia toisiin tartuttaa.
Aika kaukaa haettu tuo koronatestipaikka tähän yhteyteen? Jos minulle oikeasti tulisi oireita ja hakeutuisin testeihin niin silloin kyllä maskin laittaisin.
Nyt kun elämäni on kuitenkin ihan normaalia työssäkäyntiä yms niin miksi esimerkiksi se kauppareissu olisi sellainen paikka, minkä takia terveenä pitäisi maski laittaa? Asun omakotitalossa puolison kanssa kahdestaan, liikun vain omalla autolla, työpaikalla on maksimissaan 4-5 ihmistä paikalla, sukulaisia näin isänpäivänä ja seuraavaksi varmaan jouluna, kavereiden kanssa illanistujaisia kotona kerran-pari kuussa. Ei maskia missään näissä edellämainituissa. Kohtahan meillä on jo rokotekin täällä.
Itseasiassa ap kommenttisi oli erinomainen järkikommentti, koska jos et käytä maskia perheesi kanssa myös kotona niin se on aivan yhtä turha kodin ulkopuolellakin. Ei ole koronavapaita ihmisiä tai jotain tiettyä ihmismäärää tai tilaa jossa tartuntaa ei saisi. Suojautuminen joko koskee kaikkia kaikkina aikoina tai ei ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa vielä.
Miten ihmiset ei sisäistä keksimääsi huuhaata? Testipaikalla testaajilla on koko suojaus, ei pelkkää maskia. Ja ne maskitkin on parempia kuin jotkut itse ommellut rätit. Testattavat eivät toisiinsa ole kontaktissa testipaikoilla. Eivät he ylipäätään ole siellä testipaikoilla ennen oireita, joitain poikkeuksia lukuun ottamatta. Ajattelitko, että he ennustavat tulevan flunssansa ja hakeutuvat hoitoon etukäteen?
Ja ap, olisin yskinyt päin naamaa ja sanonut, että ei pysty pitämään, kun kuivattaa jo valmiiksi kipeää kurkkua ja lisää yskimistä!
Olisin tutkinut vanhemman naisen ostoskärryn ja kyseenalaistanut kaikki tuotteet suositusten vastaisina.
Eihän nämä tavalliset maskit mitenkään estä saamasta tartuntaa. Ainoastaan puhuessa tai yskiessä ei levitä niin pitkälle virusta. Eiköhän lähes saman asian aja jos pitää vaan suun kiinni, eikä puhu ja pärski. Nythän se virus on ruvennut leviämään kiihtyvällä tahdilla,johtuisikohan maskien käytön lisääntymisellä. Esim. Käytetään samaa maskia liian pitkään, korjataan maskin asentoa useasti jne... Saattaapi olla että tavallisen kansan keskuudessa maskista enemmän haittaa kuin hyötyä.
Vieläkö jotkut raukat lampaat luulee, että maskeista olisi jotain hyötyä?
On kymmenittäin tutkimuksia, joiden mukaan maskeista ei ole hyötyä viruksen leviämisen ehkäisemisessä ja niistä voi olla jopa haittaa. Maskeja suositellaankin vain polittisista syistä, jotta näytetään hysteeriselle lammaskansalle, että jotain mukamas tehdään ja siirretään näppärästi syy viruksen leviämisestä kansalaisten niskaan.
Ei minulla ole mitään maskeja.
ap