Miksi joku vastustaa fanaattisesti eineksiä? Luuleeko hän, että ne ovat kaikki täynnä rasvaa ja lisäaineita?
Uutinen sinulle: nyt ei ole asiat enää kuten 1970-luvulla. Herää todellisuuteen ja katso kunnolla sinne kaupan kylmäaltaaseen ja pakasteosastolle!
Kyllä, valikoimaa on muutakin kuin "roiskeläppiä", tölkkihernaria, valmismaksalootaa ja ranskiksia.
Valtaosa on arkiruokaa, ainoastaan isommissa määrissä ja hygienisemmin valmistettua kuin kotonatehty. Enimmässä osassa ei ole lisäaineita tai jos on, niin luonnonmukaisia kuten askorbiinihappo, joka pelottavankuuloisesta nimestään huolimatta on siis c-vitamiinia.
Ylipäänsä - vaikka lisäaineita siis ei eineksissä kauheasti siis olekaan - lisäainekammo on typerää. Sori, se nyt vaan on. Lue tämä linkki (joka linkin tekstistä huolimatta käsittelee lisäaineita):
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001832125.html
Jos osaat lukea, osaat valita myös oikein terveellisiä eineksiä, joissa on makuakin.
Muutenkin suosittelen kaikille lisäainehysteerikoille myös tämän lukemista:
https://www.etlehti.fi/artikkeli/terveys/natriumglutamaatti-aspartaami-…
"Lisäaineisiin liittyvä pelko on osittain tietämättömyyttä ruuan kemikaaleista ja elintarvikkeiden valmistusprosesseista, arvioi Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran erikoistutkija, dosentti Johanna Suomi.
– Lisäainepelkoon ei ole syytä nykytiedon valossa. Tutkimusten mukaan suomalaiset saavat ruuastaan turvallisia määriä lisäaineita, ja jopa lisäaineiden suurkuluttajilla altistus on keskimäärin turvallisella tasolla. Lisäaineiden turvallisuutta on tutkittu paljon, ja niiden enimmäismäärät eri elintarvikkeissa perustuvat tietoihin turvallisina pidetyistä annoksista.
Lisäaineita pidetään usein keinotekoisina aineina, mutta noin kaksi kolmasosaa niistä on luonnosta peräisin. Sakeuttamisaineita saadaan esimerkiksi kasvisten kuorista uutettavasta ravintokuidusta, säilöntäaineita kasvisten hapoista ja väriaineita kasvisten ja marjojen värjäävistä osista."
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos onnistut löytämään eineisruoan, jossa ei ole piilosokeria, niin kerroppa kuule mullekin. Muunnellut maissitärkkelykset, rypälemehut, dekstroosit, glukoosit ja siirapit lasketaan.
Hernekeitto.
Joo, se on. Eli valikoima ei huimaa päätä.
En minä nyt helvetti soikoon käytä koko päivää siihen että etsin uusavuttomalle terveellisiä eineksiä. Tuo tuli mieleen sekunnin miettimisellä. Googleta itse lisää jos osaat.
Et terveellistä einestä löydä, vaikka etsit maailman tappiin.
Mene sinä ortorektikko muualle.
Joku hiton sosekeitto tai kanasalaattieines ei ole epäterveellinen, kuten ei ole moni muukaan eines.
Ruuan nimi ei kerro sisällöstä mitään.
.
Miten se liittty asiaan?
Ei ne epäterveellisiä silti kaikki ole.
Jos mä teen jotain sika-nautapullia juustokermaperunoiden kanssa ni onko se sitten susta terveellistä vai?
Tai kanasalaatin, johon lorautan kastikkeet päälle ja juustoa sekaan?
Nimenomaan on terveellistä.
Niin joidenkin sekoää ketofanaatikkojen mukaan, ei ravitsemuksen ammattilaisten tai tutkimuksen mukaan.
Oletko yhtäkään tutkimusta lukenut? Ja ymmärtänyt, mitä on tutkittu?
En muuten ymmärrä miten joku einesmaksalaatikko voi muka säilyä syömäkelpoisena jopa kaksi viikkoa!
Kun itsetehtynä se vajaan viikon voi jääkaapissa säilyä hyvänä.
Ja tuoteselosteessa lukee ettei olisi säilöntäaineita ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otinpa asiakseni silmäillä noin kahdeksan KOKKIKARTANON tuotteen aineksia. Siellä vilahti auringonkukkaöljy ja oliiviöljy, voikin.
Maissintärkkelys myös, mutta sehän on siis "maizenaa". Voisihan siellä lukea sakeuttamisainekin, joka ei kerro kellekään yhtään mitään.
Saatanpa ostaa niitä varastoon toisinaankin. Tiedän, että tytär on heikkona heidä Feta-kasviskiusaukseen. Semmoisen kun vetää kasvisten kanssa ennen treenejä, jaksaa taas iltaan saakka.
Auringonkukkaöljy eikä maizena ole ihmiselle sopivaa ravintoa.
KENENKÄÄN terveys ei romutu jostain hiton öljystä tai Maizenasta.
Suomessa on joku 3 miljoonaa ylipainoista, porukka kuolee sydän- ja verisuonitauteihin ja diabetes kukoistaa.
Vain joku viides syö tarpeeksi kasviksia ja sokeria sekä lihajalosteita syödään liikaa.
MuTtA kUn mAiZenA ei SoVi iHmiSillE oMg ÖlJy taPPaa EpÄTerVeeLListä
Mistähän ne ylipainot ja diabetekset johtuu? Olisiko huonosta ravinnosta? Siemenöljyjä syödään nykyisin oikean rasvan sijaan. Ei siinä enää mitkään kasvikset pelasta.
Ne johtuu siitä, että syödään liikaa kaloreita ja ei liikuta.
Syödään liikaa sokeria, höttö makaronilaatikkomömmöjä ja kasviksia ei ole edes neljäsosaa lautasesta.
Ei se mistään öljystä johdu.
Sopimaton ravinto saa syömään liikaa. Elimistö ei saa tarvitsemaansa, joten se kerjää lisää.
No ei se öljystä johdu.
Yleensä päivällä syödään sopimattomasti eli liian kevyesti tai vähän ja ilmalla maistuu sokeri ja höttö.
Mene muualle vinkumaan öljyistäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut töissä yrityksessä joka valmistaa einesten ainesosia. Voin sanoa että lain mukaan kyllä "ainesosa on ainesosa" niinkuin se luettelossa mainitaan, mutta käytännössä kaiken sen prosessoinnin ja säilytyksen jälkeen kyseessä on ihan eri ainesosa kuin jos sen ostaisi itse tuoreena ja sen jälkeen itse valmistaisi.
Ainesosat lisäksi testataan vain haitta-aineiden osalta, mutta esim vitamiineja ei tarvitse testata ollenkaan. Ei siis haittaa mitään, jos/kun ne prosessissa tuhoutuvat.
Jokainen aivot omaava tietää miten yritykset toimivat - mahdollisimman halpa tuotanto mahdollistaa isommat voitot. Mahdollisimman halpa tuotanto taas tarkoittaa että tehdään mahdollisimman paljon ja nopeasti, mahdollisimman lähellä "riskirajoja" koska se on halvempaa, ja mahdollisimman tehokkaasti ja halvimmista materiaaleista. Jos joku kuvittelee ettei tämä ole ristiriidassa laadukkaan ja ravinteikkaan lopputuotteen kanssa, on kyllä naiivi.
Aivan, prosessoitu ruoka on aina eri kuin kotona tuoreista aineksista itse valmistettu. Tunnen henkilön joka oli hartwalilla töissä, eikä sen jälkeen ole suostunut koskemaankaan limuihin tai muihin vastaaviin virvoitusjuomiin nähtyään miten ja mistä ne valmistetaan.
Just just, nämä ovat näitä urbaanilegendoja: Olin makkaratehtaalla töissä enkä syö enää makkaraa. Niin vain on ettei elävää sikaa saa tunkea makkaraan.
Olen ollut lähes koko opiskeluaikani elintarvikeyrityksissä töissä ja vielä syön.
Olisi hyvä vaikka olla välillä töissä alalla niin tietäisi mistä puhua.
Usein kyllä käy niin, ettei jos olet esim karkkitehtaalla töissä, niin ei enää namit maistu pikku ajan jälkeen. Sama juttu noiden limujen yms. kanssa.
Kyse ei ole siitä, että nähdään miten ja mistä ne on tehty. Vaan ihan siitä, kun joka paikassa on saatavilla, että tuoteet alkaa tulla jo korvistakin ulos.
Itse olen kiertänyt useita ruokatuotantolaitoksia ja joka paikassa se iski muutaman viikon kuluttua.
Ehkä parhaiten toimi kun olin teurastamolla töissä. Ei niinkään mikään jäänyt syömättä sen reissun jälkeen, mutta vuosikausia mua yökötti käydä ruokakaupoissa.
Pienissäkin kaupoissa sahailtiin milloin mitäkin, yleensä kyljyksiä. Se luupölyn löyhkä usein tavoitti jo kaupan ovella. Eihän sitä kokematon haistanut, mutta... Nyttemmin kaupoissa ei niinkään luusahoja enää ole, kun tuotteet tehdään valmiiksi jo lähtöpaikassa.
Nyttemmin mun ongelmani on kokonaisena grillatut broilerit. Niiden marinadi ei ole muuttunut sitten ysärin. Silloin niitä tuli marinoitua ja paisteltua ja toisinaan olin yltä päältä siinä marinadissa. Se broilerin rasvan ja rosmariinin löyhkä kuvottaa yhä marketeissa. Ei pysty. Joten mies hoitaa lihatiskiostokset.
Pahoittelut. Lähti laukalle esimerkit, mutta kyllä näitä piisais vielä. Pointtina vaan, että osalle noista jää traumoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos onnistut löytämään eineisruoan, jossa ei ole piilosokeria, niin kerroppa kuule mullekin. Muunnellut maissitärkkelykset, rypälemehut, dekstroosit, glukoosit ja siirapit lasketaan.
Hernekeitto.
En minä nyt helvetti soikoon käytä koko päivää siihen että etsin uusavuttomalle terveellisiä eineksiä. Tuo tuli mieleen sekunnin miettimisellä. Googleta itse lisää jos osaat.
Joku hiton sosekeitto tai kanasalaattieines ei ole epäterveellinen, kuten ei ole moni muukaan eines.
.
Miten se liittty asiaan?
Jos mä teen jotain sika-nautapullia juustokermaperunoiden kanssa ni onko se sitten susta terveellistä vai?
Niin joidenkin sekoää ketofanaatikkojen mukaan, ei ravitsemuksen ammattilaisten tai tutkimuksen mukaan.
Koko alalla on eniten tutkimusta juuri kovien rasvojen yhteydestä sydän- ja verisuonitauteihin ja sun muuhun.
Eineksissä on aina jonkinlaisia säilöntäaineita ynnämuita, että niitä voidaan myydä vähän pidempään.
Ja sen lisäksi kaikki eines on aina tehty vähän huonommasta laadusta, että se saadaan myytyä halpaan hintaan.
Itse en tykkää eineksistä siksi, koska saan yleisemmin halvemmalla kilohinnalla tarpeet ja saan ruuasta sen makuista, kun itse siitä haluan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hernekeitto.
.
Miten se liittty asiaan?
Koko alalla on eniten tutkimusta juuri kovien rasvojen yhteydestä sydän- ja verisuonitauteihin ja sun muuhun.
Siis et ole lukenut yhtäkään tutkimusta.
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä sulle:
https://www.kokkikartano.fi/fi/tuote/lohikeitto/
Haluatko että liatetaan vielä sisää vai riittikö,se yksi?
Vierailija kirjoitti:
En muuten ymmärrä miten joku einesmaksalaatikko voi muka säilyä syömäkelpoisena jopa kaksi viikkoa!
Ovat pystyneet käyttämään tuoreempia raaka-aineita ja prosessissa pystytään varmistamaan tarvittava tarkka lämpötila koko ajan.
Raaka-aineet eivät ole kosketuksissa kovinkaan monen pinnan tai ihmisen kanssa. Eli ei kerkee keräämään itseensä bakteereja.
Ruokalinjastot ovat Suomen tarkimmin siivotuimpia paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat pystyneet käyttämään tuoreempia raaka-aineita ja prosessissa pystytään varmistamaan tarvittava tarkka lämpötila koko ajan.
Raaka-aineet eivät ole kosketuksissa kovinkaan monen pinnan tai ihmisen kanssa. Eli ei kerkee keräämään itseensä bakteereja.
Ruokalinjastot ovat Suomen tarkimmin siivotuimpia paikkoja.
Joten ruoka on syömäkelvotonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otinpa asiakseni silmäillä noin kahdeksan KOKKIKARTANON tuotteen aineksia. Siellä vilahti auringonkukkaöljy ja oliiviöljy, voikin.
Maissintärkkelys myös, mutta sehän on siis "maizenaa". Voisihan siellä lukea sakeuttamisainekin, joka ei kerro kellekään yhtään mitään.
Saatanpa ostaa niitä varastoon toisinaankin. Tiedän, että tytär on heikkona heidä Feta-kasviskiusaukseen. Semmoisen kun vetää kasvisten kanssa ennen treenejä, jaksaa taas iltaan saakka.
Näin mä olen tästä ketjusta ymmärtänyt. :D
Auringonkukkaöljyä nyt vaan suositellaan kotimaisista öljyistä terveellisimpänä. Maizena terveellisyydestä en tiedä, mutta sitä käytetään kuitenkin suht sumeilematta ruuanlaitossa lähes joka torpassa, kuten perunajauhoakin (perunatärkelystä).
Tuntuu, että täysin einesvastaiset ovat pikkasen vieraantuneet ruuanlaitosta, vaikka mielellään nostavat itseään jalustalle. Eivät edes tiedä mistä puhuvat, kun vastustavat niin hampaat irvessä.
Siemenöljyt kuten auringonkukkaöljy eivät sovellu ihmiselle.
Ok. Mä uskon mieluummin kuitenkin virallisia suosituksia ja omaa kokemusta kuin palstan ortorektikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin mä olen tästä ketjusta ymmärtänyt. :D
Auringonkukkaöljyä nyt vaan suositellaan kotimaisista öljyistä terveellisimpänä. Maizena terveellisyydestä en tiedä, mutta sitä käytetään kuitenkin suht sumeilematta ruuanlaitossa lähes joka torpassa, kuten perunajauhoakin (perunatärkelystä).
Tuntuu, että täysin einesvastaiset ovat pikkasen vieraantuneet ruuanlaitosta, vaikka mielellään nostavat itseään jalustalle. Eivät edes tiedä mistä puhuvat, kun vastustavat niin hampaat irvessä.
Siemenöljyt kuten auringonkukkaöljy eivät sovellu ihmiselle.
Ok. Mä uskon mieluummin kuitenkin virallisia suosituksia ja omaa kokemusta kuin palstan ortorektikkoa.
Voi uskoa ihan vapaasti siihen, mikä tuntuu sinusta oikealta. Hyväksy kuitenkin se, että kaikki ei usko samaa kuin sinä. Enkä missään tapauksessa vähäksy sinun mielipidettä.
Vierailija kirjoitti:
Eineksissä on aina jonkinlaisia säilöntäaineita ynnämuita, että niitä voidaan myydä vähän pidempään.
Ja sen lisäksi kaikki eines on aina tehty vähän huonommasta laadusta, että se saadaan myytyä halpaan hintaan.Itse en tykkää eineksistä siksi, koska saan yleisemmin halvemmalla kilohinnalla tarpeet ja saan ruuasta sen makuista, kun itse siitä haluan.
Suomessa valmisruokiin käytetään säilöntäaineita varsin vähän. Ainoat joissa niitäon pakko käyttää ovat salaatit. Katso nyt vaikka Kokkikartanon aterioita, ei ole säilöntäaineita. Eikä ole paljon muillakaan, kun ei tarvitse. Puhdas tila, tiivis pakkaus, nopea jäähdytys, kylmä tuotantotila, MASKIT, supjakaasut, näillä pärjää varsin pitkälle jos kyseessä on kypsä tuote.
Katsotaan vaikka tätä:
https://www.atria.fi/tuotteet/valmisruoka/laatikot/atria-400g-maksalaat…
Ei ole säilöntäaineita.
Tai:
https://www.saarioinen.fi/tuote/mozzarella--pesto-tuorepizza-370-g/
Ei siinäkään.
En tykkää einesten mausta, vaikka miten olisivat "oikeaa ja luonnollista" markkinoinniltaan, maku on aina lattea. Olen antanut monta mahdollisuutta, mutta mikroruoka ei vain ole minusta hyvää.
Tottakai kotiruoka on parempaa ja terveellisempääkin, mutta kyllä sitä kummasti lasten kanssa kiireessä joskus tulee eineksiäkin käytettyä, jotta arki pyörisi eteenpäin. Meillä ei ole ruoka-aineallergioita, ja joskus vain haluaa tehdä muuta kuin ruokaa, esim. ulkoilla ja lukea töiden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sen lisäksi kaikki eines on aina tehty vähän huonommasta laadusta, että se saadaan myytyä halpaan hintaan.Itse en tykkää eineksistä siksi, koska saan yleisemmin halvemmalla kilohinnalla tarpeet ja saan ruuasta sen makuista, kun itse siitä haluan.
Suomessa valmisruokiin käytetään säilöntäaineita varsin vähän. Ainoat joissa niitäon pakko käyttää ovat salaatit. Katso nyt vaikka Kokkikartanon aterioita, ei ole säilöntäaineita. Eikä ole paljon muillakaan, kun ei tarvitse. Puhdas tila, tiivis pakkaus, nopea jäähdytys, kylmä tuotantotila, MASKIT, supjakaasut, näillä pärjää varsin pitkälle jos kyseessä on kypsä tuote.
Katsotaan vaikka tätä:
https://www.atria.fi/tuotteet/valmisruoka/laatikot/atria-400g-maksalaat…
Ei ole säilöntäaineita.
Tai:
https://www.saarioinen.fi/tuote/mozzarella--pesto-tuorepizza-370-g/Ei siinäkään.
Et tainnut lukea ainesosaluetteloa. Tai et ymmärtänyt lukemaasi.
Olen kasvissyöjä, enkä pysyisi hengissä ruoalla, joka on valmistettu viikkoja ennen kuin se syödään. Kasvissyönnin idea kun on valmistaa ruoka tuoreista aineksista ja syödä se heti.
Tuoreessa ruoassa on ihan eri elämänvoima (ki-energia) kuin eineksissä tai pakasteissa. Juuri sen takia ihmiset täällä teollisissa maissa voivat niin huonosti., kun syövät vanhaa ruokaa, joista elämänvoima on paennut. Uskokaa vain tieteeseenne, se ei tiedä kaikkea.
Myös suolan määrä on haitallisen suuri eineksissä.
Minusta suomalaiset lapset ovat monet huonosti voivan näköisiä, iho samea ja silmät eivät ole kirkkaat vaan tihruiset. Se johtuu joko huonosta ravinnosta tai stressistä kotona. Tai molemmissa.
Tietysti myös valkoisen sokerin rankka yliannostelu ryöstää lasten kehosta kivennäisaineita kuten magnesiumia ja kromia, joita hermosto tarvitsee.
Niin, ja mikroklämmittäminen tappaa lopunkin elämänvoiman ruoasta.
Väittääkö joku oikeasti pitävänsä einesruoan mausta ja syövänsä sitä muuten kuin pakosta? Töissä kiireessä haen ja syön kyllä, mutta ei tulisi mieleenkään kotona vapaaehtoisesti syödä valmisruokia.
Osaan tietysti valita eineksistä ne itselleni terveellisemmät vaihtoehdot. Minä vaan pidän ruuanlaitosta sen verran että teen sitä mielelläni itse ja on omasta mielestäni paremman makuista. Muiden einesostoksiin en puutu enkä huomaa. Ihme aloitus taas. Osta itsellesi mitä haluat ap, ei muita kiinnosta.