Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehet, onko ilman vaimoa helpompaa?

Vierailija
21.09.2026 |

Vaimoni on työmatkalla ja havahduin erääseen asiaan. Olen rauhallinen ja saan asioita aikaiseksi.

Minun ei tarvitse kuunnella kaikkea, mitä vaimon työpäivän aikana tapahtui, mitä tapahtui harrastuksessa, mikä häntä nyt stressaa työssä ja mikä harrastuksissa sekä mitkä kaikki paikat ovat kipeät.

Minä en harrasta mitään, koska minulla ei ole aikaa. Elämme kaaoksen keskellä, jota yritän päivittäin siivota ja pitää järjestyksessä. Tänään aivan mukisematta lapset auttoivat minua siinä. He eivät koskaan tee sitä äidin ollessa paikalla. Nyt he menivät sovussa nukkumaan, kun olivat ensin lukeneet rauhassa omissa sängyissään. Arvatkaa, millaisia nukkumaanmenot ovat vaimoni ollessa paikalla.

Olen tänään kuskannut vaimoa aamulla, lapsen päiväkotiin ja takaisin, harrastuksiin ja takaisin, tehnyt täyden työpäivän, käynyt kaupassa, imuroinut ja tehnyt ruokaa, hoitanut tiskit ja keittiön siivouksen ja laittanut vaatteet valmiiksi huomista varten. Ja oikeastaan hoidan nämä samat jutut usein, vaikka vaimo olisikin paikalla.

Mikään tuosta ei tuntunut (eikä tunnu) erityisen raskaalta. Tänään, kun sain olla ihan vain lasteni kanssa, oli jotenkin paljon kevyempi olo. Että minun ei tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa siivoamisesta tai esimerkiksi seksuaalisista tarpeistani. Arjessa nimittäin painaa myös se, että minulla on melko korkea libido ja vaimoa eivät enää petipuuhat juuri kiinnosta. Ehkä kerran pari kuukaudessa hän ehdottaa - ehkä enemmän minun mielikseni kuin itsensä. Minä en juuri ehdota, koska toisen innottomuus on jo kutistanut seksuaalisen itsetuntoni aivan olemattomiin.

Älkääkä käsittäkö väärin. Rakastan vaimoani. Hän on varmaankin itsekkäämpi kuin minä, mutta osaa olla myös hellä ja huomaavainen. Hän on mielestäni kaunis ja seksikäs ja älykäs ja teen sen kyllä selväksi viikottain, joskus ihan päivittäin.

Lisään tähän vielä, että hänellä on jatkuvasti mittava luottokorttivelka, vaikka tienaamme melkein saman verran ja laitamme saman verran yhteiselle tilille, josta arkikulut hoidetaan. Se tili tyhjenee joka kuukausi (hän käy kyllä enemmän kaupassa, mutta mehän maksamme ne ostokset yhteiseltä tililtä...). Niinpä kaikki isommat, kuten autot ja remontit hoidetaan aina minun pussistani. Hän ei vain yksinkertaisesti kykene säästämään rahaa.

Tänään aloin todella miettiä, miksi elän kaaoksessa, joka maksaa minun aikani, rahani ja rauhani?

Retorisia kysymyksiä lähinnä... En odota, että kukaan tätä puolestani ratkaisee. Mutta mitä te miehet ajattelette pitkistä parisuhteista noin ylipäänsä? Voiko sellaisesta saada toimivan ja hyvän ja tyydyttävän?

Onko kukaan muu pannut merkille, että elämä voikin olla paljon helpompaa ja rauhallisempaa kun perheen äiti ei ole paikalla?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin kohtuuttomia vaativasta vaimostani ja elän nyt onnellista sinkun elämää. Asunto pysyy järjestyksessä ja ruokakin on hyvää, kun itse tekee. Arjen kulut ovat puolittuneet ja puolet palkasta jää säästöön. Lapset ovat jo aikuisia ja heitäkin kykenen tukemaan, kun rahankäyttö on järjellistä.

Vierailija
2/7 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On helpompaa. Etenkin kun ei ole edes kumppania lapsista puhumattakaan. Arkena millään muulla ei ole väliä kuin että viitsii nousta aamusta ajoissa työmaalle. Kaiken muun ajan voikin kuluttaa sitten aivan miten lystää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erosin kohtuuttomia vaativasta vaimostani ja elän nyt onnellista sinkun elämää. Asunto pysyy järjestyksessä ja ruokakin on hyvää, kun itse tekee. Arjen kulut ovat puolittuneet ja puolet palkasta jää säästöön. Lapset ovat jo aikuisia ja heitäkin kykenen tukemaan, kun rahankäyttö on järjellistä.

Ymmärrän hyvin.

Oma vaimoni ei oikeastaan vaadi mitään. Osin ehkä siksi, että minä hoidan meillä aika paljon asioita ja tosiaan maksan kaiken isomman. Aina.

Hän huolehtii aika pitkälti lasten asioista, minä kodin ja pihan siisteydestä. Eikä asia ole niin, ettenkö minäkin huolehtisi niistä, mutta vaimolla on jokin pakottava kontrollin tarve näissä asioissa. Jos valitsen lapsille vaatteet kouluun ja päiväkotiin, ne ovat melko varmasti ainakin vähän väärät. Ateriarytmi on minun hoitaessani vähintään hiukan pielessä (tulee siis valehtelematta sellainen olo, että hän pelkää lasten kuolevan nälkään, jos he ovatkin yhden päivän ilman jotakin välipalaa...)

Nämä eivät ole sanallisia vaatimuksia, vaan sellaisia asioita, joita hän tulee hössöttäen korjaamaan ja tekee niistä valtavan numeron.

Kaaoksen tunne ehkä syntyykin siitä, että hän ei pysty antamaan vastuuta tietyistä asioista minulle eikä hän itse selviä näistä asioista kuitenkaan ihan vain tekemällä, vaan mukana tulee stressi ja huoli ja paha mieli.

-AP

Vierailija
4/7 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes viitsnyt lukea noin pitkää tekstiä, mutta voin sanoa sen, että oot pelle.

Vierailija
5/7 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edes viitsnyt lukea noin pitkää tekstiä, mutta voin sanoa sen, että oot pelle.

En ole ap, mutta voin sanoa, että olet melkoinen pöljä ihmiseksi. No, ehkä se ihmisyys oli pelkkä arvaus.

Vierailija
6/7 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellakin elämä on helpompaa ilman naista, mutta yksinäisyys ei ole kivaa

Vierailija
7/7 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

todellakin elämä on helpompaa ilman naista, mutta yksinäisyys ei ole kivaa

Tähän ehkä kiteytyy viisaus ja totuus siitä, miksi miehet ja naiset lopulta pariutuvat niin pitkäksi aikaa...

-AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi