Miksi joku vastustaa fanaattisesti eineksiä? Luuleeko hän, että ne ovat kaikki täynnä rasvaa ja lisäaineita?
Uutinen sinulle: nyt ei ole asiat enää kuten 1970-luvulla. Herää todellisuuteen ja katso kunnolla sinne kaupan kylmäaltaaseen ja pakasteosastolle!
Kyllä, valikoimaa on muutakin kuin "roiskeläppiä", tölkkihernaria, valmismaksalootaa ja ranskiksia.
Valtaosa on arkiruokaa, ainoastaan isommissa määrissä ja hygienisemmin valmistettua kuin kotonatehty. Enimmässä osassa ei ole lisäaineita tai jos on, niin luonnonmukaisia kuten askorbiinihappo, joka pelottavankuuloisesta nimestään huolimatta on siis c-vitamiinia.
Ylipäänsä - vaikka lisäaineita siis ei eineksissä kauheasti siis olekaan - lisäainekammo on typerää. Sori, se nyt vaan on. Lue tämä linkki (joka linkin tekstistä huolimatta käsittelee lisäaineita):
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001832125.html
Jos osaat lukea, osaat valita myös oikein terveellisiä eineksiä, joissa on makuakin.
Muutenkin suosittelen kaikille lisäainehysteerikoille myös tämän lukemista:
https://www.etlehti.fi/artikkeli/terveys/natriumglutamaatti-aspartaami-…
"Lisäaineisiin liittyvä pelko on osittain tietämättömyyttä ruuan kemikaaleista ja elintarvikkeiden valmistusprosesseista, arvioi Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran erikoistutkija, dosentti Johanna Suomi.
– Lisäainepelkoon ei ole syytä nykytiedon valossa. Tutkimusten mukaan suomalaiset saavat ruuastaan turvallisia määriä lisäaineita, ja jopa lisäaineiden suurkuluttajilla altistus on keskimäärin turvallisella tasolla. Lisäaineiden turvallisuutta on tutkittu paljon, ja niiden enimmäismäärät eri elintarvikkeissa perustuvat tietoihin turvallisina pidetyistä annoksista.
Lisäaineita pidetään usein keinotekoisina aineina, mutta noin kaksi kolmasosaa niistä on luonnosta peräisin. Sakeuttamisaineita saadaan esimerkiksi kasvisten kuorista uutettavasta ravintokuidusta, säilöntäaineita kasvisten hapoista ja väriaineita kasvisten ja marjojen värjäävistä osista."
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos onnistut löytämään eineisruoan, jossa ei ole piilosokeria, niin kerroppa kuule mullekin. Muunnellut maissitärkkelykset, rypälemehut, dekstroosit, glukoosit ja siirapit lasketaan.
Siinäpä sulle:
https://www.kokkikartano.fi/fi/tuote/lohikeitto/
Haluatko että liatetaan vielä sisää vai riittikö,se yksi?
Tässä kalakeitossa on kauhea määrä suolaa! Ostin kerran ja muuten oli hyvää, mutta pirun suolaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eineksissä on aina jonkinlaisia säilöntäaineita ynnämuita, että niitä voidaan myydä vähän pidempään.
Ja sen lisäksi kaikki eines on aina tehty vähän huonommasta laadusta, että se saadaan myytyä halpaan hintaan.Itse en tykkää eineksistä siksi, koska saan yleisemmin halvemmalla kilohinnalla tarpeet ja saan ruuasta sen makuista, kun itse siitä haluan.
Suomessa valmisruokiin käytetään säilöntäaineita varsin vähän. Ainoat joissa niitäon pakko käyttää ovat salaatit. Katso nyt vaikka Kokkikartanon aterioita, ei ole säilöntäaineita. Eikä ole paljon muillakaan, kun ei tarvitse. Puhdas tila, tiivis pakkaus, nopea jäähdytys, kylmä tuotantotila, MASKIT, supjakaasut, näillä pärjää varsin pitkälle jos kyseessä on kypsä tuote.
Katsotaan vaikka tätä:
https://www.atria.fi/tuotteet/valmisruoka/laatikot/atria-400g-maksalaat…
Ei ole säilöntäaineita.
Tai:
https://www.saarioinen.fi/tuote/mozzarella--pesto-tuorepizza-370-g/Ei siinäkään.
Et tainnut lukea ainesosaluetteloa. Tai et ymmärtänyt lukemaasi.
Mikä näistä on SÄILÖNTÄaine?
Ainesosat: riisi, vesi, sianmaksa (12 %), siirappi, maitojauhe, rypsiöljy, rusina, jodioitu suola, muunnettu perunatärkkelys, sipuli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eineksissä on aina jonkinlaisia säilöntäaineita ynnämuita, että niitä voidaan myydä vähän pidempään.
Ja sen lisäksi kaikki eines on aina tehty vähän huonommasta laadusta, että se saadaan myytyä halpaan hintaan.Itse en tykkää eineksistä siksi, koska saan yleisemmin halvemmalla kilohinnalla tarpeet ja saan ruuasta sen makuista, kun itse siitä haluan.
Suomessa valmisruokiin käytetään säilöntäaineita varsin vähän. Ainoat joissa niitäon pakko käyttää ovat salaatit. Katso nyt vaikka Kokkikartanon aterioita, ei ole säilöntäaineita. Eikä ole paljon muillakaan, kun ei tarvitse. Puhdas tila, tiivis pakkaus, nopea jäähdytys, kylmä tuotantotila, MASKIT, supjakaasut, näillä pärjää varsin pitkälle jos kyseessä on kypsä tuote.
Katsotaan vaikka tätä:
https://www.atria.fi/tuotteet/valmisruoka/laatikot/atria-400g-maksalaat…
Ei ole säilöntäaineita.
Tai:
https://www.saarioinen.fi/tuote/mozzarella--pesto-tuorepizza-370-g/Ei siinäkään.
Et tainnut lukea ainesosaluetteloa. Tai et ymmärtänyt lukemaasi.
Entä näistä, mikä on säilöntäaine:
Vehnäjauho, mozzarellajuusto 24 %, tomaatti, juusto, paahdettu kurpitsansiemen, oliivi (saattaa sisältää kiviä), pestokastike 3 % (basilika, auringonkukkaöljy, maniokki- ja perunatärkkelys, vesi, sitruunatäysmehutiiviste), hunajapaahdettu auringonkukansiemen, rypsiöljy, sokeri, oliiviöljy, jodioitu suola, hiiva, muunnettu maissitärkkelys, mausteet (mm. valkosipuli, mustapippuri, chili), aromi.
No ne on sairaan kalliita ja suolaisia. Ja niistä saadut rahat menee johtajien taskuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos onnistut löytämään eineisruoan, jossa ei ole piilosokeria, niin kerroppa kuule mullekin. Muunnellut maissitärkkelykset, rypälemehut, dekstroosit, glukoosit ja siirapit lasketaan.
Siinäpä sulle:
https://www.kokkikartano.fi/fi/tuote/lohikeitto/
Haluatko että liatetaan vielä sisää vai riittikö,se yksi?
Tässä kalakeitossa on kauhea määrä suolaa! Ostin kerran ja muuten oli hyvää, mutta pirun suolaista.
Makuasioita. 1,0 on ihan tavallinen määrä.
Mä rakastan falafel-pullia. Mutta mä en rakasta niiden tekemistä.
Ostan ne siis valmiina, eli varmaan einestuotteeksi lasketaan.
En nyt osaa ottaa tästä stressiä sitten yhtään. Syötän joskus myös lapsilleni Kokkikartanon kiusauksia.
Vierailija kirjoitti:
Olen kasvissyöjä, enkä pysyisi hengissä ruoalla, joka on valmistettu viikkoja ennen kuin se syödään. Kasvissyönnin idea kun on valmistaa ruoka tuoreista aineksista ja syödä se heti.
Tuoreessa ruoassa on ihan eri elämänvoima (ki-energia) kuin eineksissä tai pakasteissa. Juuri sen takia ihmiset täällä teollisissa maissa voivat niin huonosti., kun syövät vanhaa ruokaa, joista elämänvoima on paennut. Uskokaa vain tieteeseenne, se ei tiedä kaikkea.
Myös suolan määrä on haitallisen suuri eineksissä.
Minusta suomalaiset lapset ovat monet huonosti voivan näköisiä, iho samea ja silmät eivät ole kirkkaat vaan tihruiset. Se johtuu joko huonosta ravinnosta tai stressistä kotona. Tai molemmissa.
Tietysti myös valkoisen sokerin rankka yliannostelu ryöstää lasten kehosta kivennäisaineita kuten magnesiumia ja kromia, joita hermosto tarvitsee.
Tästä tuli ihan mieleen se ex-onnelliset sarjan hörhö, joka osti 60 eurolla yksisarvisenergiaa :)
Hauska keskustelu.. Täynnä asenteita ja uskomuksia, sekä vanhaa tietoa. No ei siinä mitään. Valmisruokamarkkina joka tapauksessa on Suomessa isossa kasvussa. Ei merkkiäkään hiipumisesta.
Jatkakaa vaan.
Vierailija kirjoitti:
Väittääkö joku oikeasti pitävänsä einesruoan mausta ja syövänsä sitä muuten kuin pakosta? Töissä kiireessä haen ja syön kyllä, mutta ei tulisi mieleenkään kotona vapaaehtoisesti syödä valmisruokia.
Minä tykkään. Ei mitään vikaa maussa. Ovat parempia kuin monen tekemät mauttomat kotiruoat. Ihmettelen kotiruoan ylistystä, kun suuri osa ihmisistä on oikeasti aika kehnoja kokkeja. Nekin jotka luulevat osaavansa tehdä ruokaa.
Niin yritetään väittää, että se toinen on huonompi ihminen, kun ei laita ruokaa itse. No, itse en välitä. En pysty laittamaan ruokaa, joten hyödynnän eineksiä kaikessa rauhassa.
Mäkin oon ihmetellyt eineskammoa. Einekset ja puolivalmisteet ovat tyyliin kirosanoja, vaikka niistä on paljon hyötyä ja iloa. Kuka tekee makkarat itte? Käytätkö valmiita jauhoja, vai jauhatko kaiken itte? Tiesitkö, että esim. kahvi on parhaimmillaan vasta reilun viikon päästä jauhamisesta? Onhan se upeeta keitellä itte ketsuppinsa, mutta meillä ei ainakaan säilytystilat riittäis, jos alkasin vaikka kerran vuodessa ketsuppia valmistaan. Kalliiksikin se tulisi. En ymmärrä näitä ihmisten ruokaa koskevia ennakkoluuloja. Teen minäkin joskus itse juustoa, mutta en kovin usein, kyllä se einesjuusto on ihan hyvää ja syötävää. Jotain ruokia ihmiset kutsuvat vielä "roskaruoaksi", eivätkä tajua, että nimitys tulee paketoinnin roskaamisesta, eikä ruoka ole mitenkään epäkuranttia. Pitävät sitten sitä ruokaa huonona, samoin kun moni halveksuu eineksiä. Ihan suotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Einesruuissa peosessointi on tehty niin että luontainen mikrobisto on tapettu lisä- ja säilönyäainella. Nämä apuaineet on usein luokiteltu ihmiselle haitalliseksi, usein syöpää aiheuttaviksi ja niitä saa käyttää vaan rajatun määrän päivässä. Eli se yksi eineskeitto ei ole ongelma mutta sitä kukaan ei ota määrissä huomioon jos kiskot näitä päivän jokaisella aterialla. Harva edes tajuaa että eineksiä ovat kasvisrasvalevitteet, leivät ja raaka-makkaratkin.
Minä nyt vaan mielummin pyrin syömään sen mitä voi ihan luomuna ja mahdollisimman vähän käsiteltynä. Kaikki asiantuntijat yhtyy siihen että einekset eivät ole terveellistä ruokaa. Huono ruoka ja huono suolistomikrobisto aiheuttaa autoimmuunisairauksia, tulehduksellisia suolistosairauksia ja jopa dementiaa. Ruokavalio on osaltaan myös aina joidenkin syöpien taustalla.
Hyvällä ruokavaliolla voi oikeasti vaikuttaa omaan terveyteen.
Älä puhu lööperiä nyt. Lue edes nuo ylempänä olleet kolme linkkiä aiheesta, niin viisastut. Käsittelyä on kaikki ruuanvalmistus ja osa käsittelyistä on ehdottoman hyväksi, koska se poistaa esimerkiksi haitallisia bakteereita.
Suomalainen ruoka on liian puhdasta. On ihan yleistä tietoa että allergiatkin johtuvat tästä liiasta hygieenisyydestä. Paras tapa parantaa omaa vastustuskykyä on syödä mahdollisimman käsittelemätöntä ruokaa. Tämä on ihan perus mikrobiologiaa, tutustu vaikka suomalaisten yliopistojen työhön mm. Salkinoja-Salonen. Eineksiä ei voi puolustaa kuin niiden valmistajat.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin oon ihmetellyt eineskammoa. Einekset ja puolivalmisteet ovat tyyliin kirosanoja, vaikka niistä on paljon hyötyä ja iloa. Kuka tekee makkarat itte? Käytätkö valmiita jauhoja, vai jauhatko kaiken itte? Tiesitkö, että esim. kahvi on parhaimmillaan vasta reilun viikon päästä jauhamisesta? Onhan se upeeta keitellä itte ketsuppinsa, mutta meillä ei ainakaan säilytystilat riittäis, jos alkasin vaikka kerran vuodessa ketsuppia valmistaan. Kalliiksikin se tulisi. En ymmärrä näitä ihmisten ruokaa koskevia ennakkoluuloja. Teen minäkin joskus itse juustoa, mutta en kovin usein, kyllä se einesjuusto on ihan hyvää ja syötävää. Jotain ruokia ihmiset kutsuvat vielä "roskaruoaksi", eivätkä tajua, että nimitys tulee paketoinnin roskaamisesta, eikä ruoka ole mitenkään epäkuranttia. Pitävät sitten sitä ruokaa huonona, samoin kun moni halveksuu eineksiä. Ihan suotta.
Ne makkarat voisi tehdä myös ilman niitä apuaineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väittääkö joku oikeasti pitävänsä einesruoan mausta ja syövänsä sitä muuten kuin pakosta? Töissä kiireessä haen ja syön kyllä, mutta ei tulisi mieleenkään kotona vapaaehtoisesti syödä valmisruokia.
Minä tykkään. Ei mitään vikaa maussa. Ovat parempia kuin monen tekemät mauttomat kotiruoat. Ihmettelen kotiruoan ylistystä, kun suuri osa ihmisistä on oikeasti aika kehnoja kokkeja. Nekin jotka luulevat osaavansa tehdä ruokaa.
Kerro vielä mitä einesruokia syöt? En ole ikinä löytänyt valmisruokaa, joka oikeasti maistuisi joltakin.
Syön voissa paistettuja munia ja nakkeja joka aamu, ja lisäksi paistan lenkkimakkaraa illalla usein.
Olen täysin terve 70 vuotias, ei ole verenpainetta tai sydänoiretta eikä mitään sairautta, ei minkäänmoista lääkitystä ole koskaan ollut.
Hyvä peheriidan aihe. Joku aikuinen nainen osallistui täällä kurja lapsuus ketjuun haukkumalla monin tavoin äitiään . Ainoa mitä siitä sai selvää oli kurja arkinen kotiruoka äidin tekemänä,äiti kun ei 80--luvulla suostunut tekemään pelkästään vegeruokaa hänelle. Äitiään hän ei aikuisena halua ikinä nähdä , koska äiti oli sanonut että sitten kun itse maksat ja teet voit syödä sitä vegeä, täällä minä maksan ruuan.
soijan syömistä kannattaa muuten poikien ja miesten varoa:
"Nykyään tiedetään, että soija saattaa lisätä myös kehon estrogeenipitoisuuksia. Koska miehillä testosteronia on huomattavasti estrogeenia enemmän, tämä estrogeenin lisäys voi aiheuttaa muun muassa siittiösolujen heikkenemistä. Lisäksi estrogeenin lisääntyminen miehillä on muuttanut kehon koostumusta naismaisemmaksi siten, että myös takapuoleen ja reisiin on alkanut kertyä enemmän rasvaa.
Ravitsemustieteen dosentti Anne-Maria Pajarin mukaan eläinkokeissa on havaittu siittiömäärien pienentyneen, kuitenkin vasta silloin kun soijan ja sen sisältämän fytoestrogeenin eli kasvisperäisten yhdisteiden määrä on ollut todella runsas. Tämän tutkiminen on Pajarin mukaan väestötasolla ja mahdollisten määrien suhteen vielä liian iso haaste. " sanotaan ylen sivuilla.
Itse saan natriumglutamaatista todistettavasti migreeniä ja aspartaamista yms keinomakeutusaineista vatsavaivoja, joten olen jättänyt ne pois ruokavaliostani. Vaikutus on ollut suuri.
Vierailija kirjoitti:
Niissä on lähes aina rypsiöljyä ja olen pahasti allerginen sille.
Lisäksi ne lamaannuttaa suoliston normaalin toiminnan ja aiheuttaa ummetusta.
Eivät aiheuta. Kunpa aiheuttaisivatkin.
Eineksissä on liikaa suolaa ja sokeria. Itse valmistamalla säädän itse kuinka paljon näitä ruokaani laitan. Ei tule verenpainetautia eikä diabetestä.