Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joku vastustaa fanaattisesti eineksiä? Luuleeko hän, että ne ovat kaikki täynnä rasvaa ja lisäaineita?

Vierailija
13.11.2020 |

Uutinen sinulle: nyt ei ole asiat enää kuten 1970-luvulla. Herää todellisuuteen ja katso kunnolla sinne kaupan kylmäaltaaseen ja pakasteosastolle!

Kyllä, valikoimaa on muutakin kuin "roiskeläppiä", tölkkihernaria, valmismaksalootaa ja ranskiksia.

Valtaosa on arkiruokaa, ainoastaan isommissa määrissä ja hygienisemmin valmistettua kuin kotonatehty. Enimmässä osassa ei ole lisäaineita tai jos on, niin luonnonmukaisia kuten askorbiinihappo, joka pelottavankuuloisesta nimestään huolimatta on siis c-vitamiinia.

Ylipäänsä - vaikka lisäaineita siis ei eineksissä kauheasti siis olekaan - lisäainekammo on typerää. Sori, se nyt vaan on. Lue tämä linkki (joka linkin tekstistä huolimatta käsittelee lisäaineita):

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001832125.html

Jos osaat lukea, osaat valita myös oikein terveellisiä eineksiä, joissa on makuakin.

Muutenkin suosittelen kaikille lisäainehysteerikoille myös tämän lukemista:

https://www.etlehti.fi/artikkeli/terveys/natriumglutamaatti-aspartaami-…

"Lisäaineisiin liittyvä pelko on osittain tietämättömyyttä ruuan kemikaaleista ja elintarvikkeiden valmistusprosesseista, arvioi Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran erikoistutkija, dosentti Johanna Suomi.

– Lisäainepelkoon ei ole syytä nykytiedon valossa. Tutkimusten mukaan suomalaiset saavat ruuastaan turvallisia määriä lisäaineita, ja jopa lisäaineiden suurkuluttajilla altistus on keskimäärin turvallisella tasolla. Lisäaineiden turvallisuutta on tutkittu paljon, ja niiden enimmäismäärät eri elintarvikkeissa perustuvat tietoihin turvallisina pidetyistä annoksista.

Lisäaineita pidetään usein keinotekoisina aineina, mutta noin kaksi kolmasosaa niistä on luonnosta peräisin. Sakeuttamisaineita saadaan esimerkiksi kasvisten kuorista uutettavasta ravintokuidusta, säilöntäaineita kasvisten hapoista ja väriaineita kasvisten ja marjojen värjäävistä osista."

Kommentit (151)

Vierailija
121/151 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000001245393.html

Ei niihin kaikkiin kuole sentään.

Lähteenä iltapäivälehden artikkeli :D:D

Jonka lähteenä kaksi ravitsemusterapeuttia. Ei toimittaja itse päästään ole tuota juttua kehitellyt. 

Vierailija
122/151 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähden kohta kauppaan ja ostan jonkun einesruoan itselleni. Aamulla jo päätin, että tänään en tee ruokaa :). Monet einekset on nykyään hyvänmakuisia. Jos silloin tällöin syö einesruoan, sillä ei ole yhtään mitään merkitystä ihmisen terveyteen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/151 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin yritetään väittää, että se toinen on huonompi ihminen, kun ei laita ruokaa itse. No, itse en välitä. En pysty laittamaan ruokaa, joten hyödynnän eineksiä kaikessa rauhassa.

Pystyt kuitenkin kirjoittamaan Vauva-palstalle.

Vierailija
124/151 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väittääkö joku oikeasti pitävänsä einesruoan mausta ja syövänsä sitä muuten kuin pakosta? Töissä kiireessä haen ja syön kyllä, mutta ei tulisi mieleenkään kotona vapaaehtoisesti syödä valmisruokia. 

Minä tykkään. Ei mitään vikaa maussa. Ovat parempia kuin monen tekemät mauttomat kotiruoat. Ihmettelen kotiruoan ylistystä, kun suuri osa ihmisistä on oikeasti aika kehnoja kokkeja. Nekin jotka luulevat osaavansa tehdä ruokaa.

Kerro vielä mitä einesruokia syöt? En ole ikinä löytänyt valmisruokaa, joka oikeasti maistuisi joltakin.

Tässä mun suosikkilistaa (en ole tuo jolta kysyt):

-Lidlin lasagne

-Lidlin pinaattikeitto (en muista valmistajaa, joku kotimainen kuitenkin)

-Saarioisten härkäruukku

-Apetit lohimurekepihvit (paistan pannulla voissa)

-Lidlin valmismuusi

-Pakastepizzat useilta valmistajilta

-Lidlin pakasteesta kananugetit+dippikastike mukana

-Kokkikarano lohikeitto

-Lohikiusaus (usealta kotim. valmistajalta)

Varmaan muitakin, mutta nää tuli eka mieleen. 

Vierailija
125/151 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran viikkoon voi syödä vaikka voita lusikalla, ja tekee tuskin mitään terveydelle. Yleensä itse kyllä käytän lähinnä pakasteita, ne on vähän maukkaampia kuin mikroeväät ja jokin aine tuntuu useimmissa mikrotettavissa sopivan vatsalleni aika huonosti.

Totta kai tuore on lähes aina maukkaampaa ja terveellisempää. Mut siitähän tässä juuri on kyse, että elämä on kokonaisuus ja joskus priotaan aika ja lepo, joskus terveellisyys, joskus herkullisuus. Yhden valmislasagnen vuoksi tuskin kannattaa stressata.

Vierailija
126/151 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä lähden kohta kauppaan ja ostan jonkun einesruoan itselleni. Aamulla jo päätin, että tänään en tee ruokaa :). Monet einekset on nykyään hyvänmakuisia. Jos silloin tällöin syö einesruoan, sillä ei ole yhtään mitään merkitystä ihmisen terveyteen. 

Mä aion syödä tänään pitsaa!

Vierailija
127/151 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ymmärtänyt, ap. On huono kotiruokaa ja hyviä eineksiä ja päinvastoin. Toisin kuin moni luulee, ei teollisuudessa pyritä yliprosessoimaan ruokaa. Prosessointi aiheuttaa kuluja! Kyllä siellä tehdään aika samoilla periaatteilla ruokaa kuin kotonakin, isommassa mittakaavassa tietysti ja pakkaus tulee päälle.

Tietysti eineksissä on valtavasti eroja, mutta niin on kotiruuassakin.

Vierailija
128/151 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Einesruuissa peosessointi on tehty niin että luontainen mikrobisto on tapettu lisä- ja säilönyäainella. Nämä apuaineet on usein luokiteltu ihmiselle haitalliseksi, usein syöpää aiheuttaviksi ja niitä saa käyttää vaan rajatun määrän päivässä. Eli se yksi eineskeitto ei ole ongelma mutta sitä kukaan ei ota määrissä huomioon jos kiskot näitä päivän jokaisella aterialla. Harva edes tajuaa että eineksiä ovat kasvisrasvalevitteet, leivät ja raaka-makkaratkin.

Minä nyt vaan mielummin pyrin syömään sen mitä voi ihan luomuna ja mahdollisimman vähän käsiteltynä. Kaikki asiantuntijat yhtyy siihen että einekset eivät ole terveellistä ruokaa. Huono ruoka ja huono suolistomikrobisto aiheuttaa autoimmuunisairauksia, tulehduksellisia suolistosairauksia ja jopa dementiaa. Ruokavalio on osaltaan myös aina joidenkin syöpien taustalla.

Hyvällä ruokavaliolla voi oikeasti vaikuttaa omaan terveyteen.

Älä puhu lööperiä nyt. Lue edes nuo ylempänä olleet kolme linkkiä aiheesta, niin viisastut. Käsittelyä on kaikki ruuanvalmistus ja osa käsittelyistä on ehdottoman hyväksi, koska se poistaa esimerkiksi haitallisia bakteereita.

Suomalainen ruoka on liian puhdasta. On ihan yleistä tietoa että allergiatkin johtuvat tästä liiasta hygieenisyydestä. Paras tapa parantaa omaa vastustuskykyä on syödä mahdollisimman käsittelemätöntä ruokaa. Tämä on ihan perus mikrobiologiaa, tutustu vaikka suomalaisten yliopistojen työhön mm. Salkinoja-Salonen. Eineksiä ei voi puolustaa kuin niiden valmistajat.

Ah, Salkinoja-Salonen... sama mimmi nostatti 80-luvulla kohua väittämällä vesijohtovettä todella mutageeniseksi eli syöpää aiheuttavaksi. Kunnes joku muu totesi, että tavallisessa kahvissa on - vaikka olisi puhtainpaan lähdeveteen keitetty - noin tuhat kertaa enemmän mutageeneja kuin eniten klooratussa pintavedessä.

Salkinoja-Salonen ei ole tutkinut ruuan terveysvaikutuksia, eikä voisikaan, koska on mikrobiologi ja jo eläkkeelläkin. Älä siis nyt kuule puhu läpiä päähäsi.

Vierailija
129/151 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse saan natriumglutamaatista todistettavasti migreeniä ja aspartaamista yms keinomakeutusaineista vatsavaivoja, joten olen jättänyt ne pois ruokavaliostani. Vaikutus on ollut suuri.

Saa olla aikamoinen fakiiri, että löytää suomalaisen valmisruoan jossa on natriumglutamaattia nykypäiväna.

Vierailija
130/151 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väittääkö joku oikeasti pitävänsä einesruoan mausta ja syövänsä sitä muuten kuin pakosta? Töissä kiireessä haen ja syön kyllä, mutta ei tulisi mieleenkään kotona vapaaehtoisesti syödä valmisruokia. 

Minä tykkään. Ei mitään vikaa maussa. Ovat parempia kuin monen tekemät mauttomat kotiruoat. Ihmettelen kotiruoan ylistystä, kun suuri osa ihmisistä on oikeasti aika kehnoja kokkeja. Nekin jotka luulevat osaavansa tehdä ruokaa.

Kerro vielä mitä einesruokia syöt? En ole ikinä löytänyt valmisruokaa, joka oikeasti maistuisi joltakin.

Miten hyvin mahtaa kaltaisesi ihminen olla kokeillut erilaisia eineksiä... 😂

Olen itse intohimoinen kotikokki ja rakastan varsinkin etnisten reseptien kokeilua. Omia bravuurejani on intialainen ja arabialainen keittiö.

Silti ihan päkistelemättä siedän syödä vaikkapa Vian uusia kormaa ja currya ja limonello risottoa. Muuten kaikki lisäaineettomia.

Lisäksi pidän Thai cube -pakasteista.

Toki vapaapäivinä kokkaan itse, koska meitä on neljä aikuista perheessä ja pakasteiden mikrottaminen vie myös aikaa. Mutta työpaikkalounaana syön ihan mielelläni eineksiä.

Tänään vapaapäivänä teen ratatouillea ja kuhaa kaprisvoilla.

Vierailija
131/151 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muuten ymmärrä miten joku einesmaksalaatikko voi muka säilyä syömäkelpoisena jopa kaksi viikkoa!

Kun itsetehtynä se vajaan viikon voi jääkaapissa säilyä hyvänä. 

Ja tuoteselosteessa lukee ettei olisi säilöntäaineita ...

Se on kyllä selitetty esim. Saarioisten sivulla:

https://www.saarioinen.fi/uutishuone/uutinen/perinteinen-ja-rakastettu-…

"Silmänräpäyksessä jokainen laatikko on saanut kukkologostakin tunnistettavan kannen, ja jono kiitää kohti huurteisen kylmää jäähdytystä. Jäähdytystä nopeutetaan puhaltimilla, jotta laatikoiden sisälämpötila saadaan nopeasti putoamaan jääkaappikylmäksi. Tällä keinolla pystymme takaamaan tuotteidemme pitkän säilytysajan. Säilöntäaineita ei siis tarvita."

Tuo on muuten kotiruuankin säilyvyyden suhteen aika olennaista, että miten nopeasti ruoka jäähdytetään kylmäksi. Kotioloissa se kestää yleensä pari tuntia, ja siinä ajassa jäähtyvässä tuotteessa ehtii käynnistyä jo monenmoista bakteeritoimintaa.

Ja ei se valmismaksalaatikkokaan muuten avattuna ihan hirveän kauan säily. Avaamattomana kyllä säilyy hyvin.

Vierailija
132/151 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eineksissä on aina jonkinlaisia säilöntäaineita ynnämuita, että niitä voidaan myydä vähän pidempään.

Ja sen lisäksi kaikki eines on aina tehty vähän huonommasta laadusta, että se saadaan myytyä halpaan hintaan.

Itse en tykkää eineksistä siksi, koska saan yleisemmin halvemmalla kilohinnalla tarpeet ja saan ruuasta sen makuista, kun itse siitä haluan.

Itse asiassa nykyään on paljonkin eineksiä myynnissä täysin ilman säilöntäaineita. Et vaan ole tarkastanut valikoimaa pariinkymmeneen vuoteen.

Ja se on asiakkaan rooli ostaa laadukkaampaa. Kyllä, laatikon esimerkiksi saa todella halvalla, mutta fiksu maksaa hiukan lisää ja ostaa vaikkapa Kokkikartanolta, joka käyttää ihan samoja emneitä kuin kotikokkikin.

Vierailija
133/151 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vastusta eineksiä, mutta en voi ostaa niitä, koska osaan tehdä itse parempaa ruokaa.

Vierailija
134/151 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otinpa asiakseni silmäillä noin kahdeksan KOKKIKARTANON tuotteen aineksia. Siellä vilahti auringonkukkaöljy ja oliiviöljy, voikin.

Maissintärkkelys myös, mutta sehän on siis "maizenaa". Voisihan siellä lukea sakeuttamisainekin, joka ei kerro kellekään yhtään mitään.

Saatanpa ostaa niitä varastoon toisinaankin. Tiedän, että tytär on heikkona heidä Feta-kasviskiusaukseen. Semmoisen kun vetää kasvisten kanssa ennen treenejä, jaksaa taas iltaan saakka.

Auringonkukkaöljy eikä maizena ole ihmiselle sopivaa ravintoa.

Näin mä olen tästä ketjusta ymmärtänyt. :D

Auringonkukkaöljyä nyt vaan suositellaan kotimaisista öljyistä terveellisimpänä. Maizena terveellisyydestä en tiedä, mutta sitä käytetään kuitenkin suht sumeilematta ruuanlaitossa lähes joka torpassa, kuten perunajauhoakin (perunatärkelystä).

Tuntuu, että täysin einesvastaiset ovat pikkasen vieraantuneet ruuanlaitosta, vaikka mielellään nostavat itseään jalustalle. Eivät edes tiedä mistä puhuvat, kun vastustavat niin hampaat irvessä.

Siemenöljyt kuten auringonkukkaöljy eivät sovellu ihmiselle.

Ok. Mä uskon mieluummin kuitenkin virallisia suosituksia ja omaa kokemusta kuin palstan ortorektikkoa.

Voi uskoa ihan vapaasti siihen, mikä tuntuu sinusta oikealta. Hyväksy kuitenkin se, että kaikki ei usko samaa kuin sinä. Enkä missään tapauksessa vähäksy sinun mielipidettä.

Asiahan ei kyllä ole mikään uskon asia. Näistä on paljon tutkimustietoa. Kasvisöljyt, ml. rypsiöljy ja auringonkukkaöljy ovat paljon parempi vaihtoehto terveyden kannalta kuin eläinrasvat. Aivan kaikille.

Vierailija
135/151 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja mikroklämmittäminen tappaa lopunkin elämänvoiman ruoasta.

Ei herranen aika, mikä mummo täällä kommunikoi. Tuo on kasariuskomus, joka on tsiljoona kertaa osoitettu vääräksi. Todellisuudessa kaikki lämmittäminen vaikuttaa, ei väliä miten se tehdään.

https://yle.fi/uutiset/3-5375046

Vierailija
136/151 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä mun suosikkilistaa (en ole tuo jolta kysyt):

-Lidlin lasagne

-Lidlin pinaattikeitto (en muista valmistajaa, joku kotimainen kuitenkin)

-Saarioisten härkäruukku

-Apetit lohimurekepihvit (paistan pannulla voissa)

-Lidlin valmismuusi

-Pakastepizzat useilta valmistajilta

-Lidlin pakasteesta kananugetit+dippikastike mukana

-Kokkikarano lohikeitto

-Lohikiusaus (usealta kotim. valmistajalta)

Varmaan muitakin, mutta nää tuli eka mieleen. 

--hei, jos kannattaa Suomen hyvinvointivaltion ilmaista koulutusta ja terveydenhoitoa, asumistulkia, sosiaalitukia, työttömyystukia yms, ei pidä mennä saksalaisten omistamaan LIdliin. Kannattaa mennä suomalaisten omistamaan kauppaan. Silloin kaikki liikevoitot jää Suomeen, ja valtion  verotulot   riittävät myös koulutukseen yms

Vierailija
137/151 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otinpa asiakseni silmäillä noin kahdeksan KOKKIKARTANON tuotteen aineksia. Siellä vilahti auringonkukkaöljy ja oliiviöljy, voikin.

Maissintärkkelys myös, mutta sehän on siis "maizenaa". Voisihan siellä lukea sakeuttamisainekin, joka ei kerro kellekään yhtään mitään.

Saatanpa ostaa niitä varastoon toisinaankin. Tiedän, että tytär on heikkona heidä Feta-kasviskiusaukseen. Semmoisen kun vetää kasvisten kanssa ennen treenejä, jaksaa taas iltaan saakka.

Auringonkukkaöljy eikä maizena ole ihmiselle sopivaa ravintoa.

Näin mä olen tästä ketjusta ymmärtänyt. :D

Auringonkukkaöljyä nyt vaan suositellaan kotimaisista öljyistä terveellisimpänä. Maizena terveellisyydestä en tiedä, mutta sitä käytetään kuitenkin suht sumeilematta ruuanlaitossa lähes joka torpassa, kuten perunajauhoakin (perunatärkelystä).

Tuntuu, että täysin einesvastaiset ovat pikkasen vieraantuneet ruuanlaitosta, vaikka mielellään nostavat itseään jalustalle. Eivät edes tiedä mistä puhuvat, kun vastustavat niin hampaat irvessä.

Siemenöljyt kuten auringonkukkaöljy eivät sovellu ihmiselle.

Ok. Mä uskon mieluummin kuitenkin virallisia suosituksia ja omaa kokemusta kuin palstan ortorektikkoa.

Voi uskoa ihan vapaasti siihen, mikä tuntuu sinusta oikealta. Hyväksy kuitenkin se, että kaikki ei usko samaa kuin sinä. Enkä missään tapauksessa vähäksy sinun mielipidettä.

Asiahan ei kyllä ole mikään uskon asia. Näistä on paljon tutkimustietoa. Kasvisöljyt, ml. rypsiöljy ja auringonkukkaöljy ovat paljon parempi vaihtoehto terveyden kannalta kuin eläinrasvat. Aivan kaikille.

Olet väärässä. Etkä edes ole lukenut yhtäkään tutkimusta :)

Vierailija
138/151 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niissä on lähes aina rypsiöljyä ja olen pahasti allerginen sille.

Lisäksi ne lamaannuttaa suoliston normaalin toiminnan ja aiheuttaa ummetusta.

Allergia on eri asia.

Einekset eivät "lamaannuta" kenenkään suolistoa. Hölmö väitekin. Totta kai kuituja pitää saada riittävästi, eli jonkun valmis-kanapastan ohella pitää päivän mittaan syödä kasviksia ja vaikkapa puuroa tai leipää.

Kylläpä muuten lamaannuttaa! Erityisesti Saaroisen laatikot on tosi pahoja. Mikä on harmi sinänsä, sillä tykkäisin syödä niitä joskus mutta en voi.

Tyttärelle käy samoin, että jos hän syö vähän enemmen eineksiä niin heti tulee ummetusta. Mulle käy ihan niin, että vaikka söisin kuinka kuitua lisäksi, niin vatsa ei vaan toimi. Ei millään. Siksi en syö eineksiä juuri koskaan.

No eikä lamaannuta. Ongelma syntyy, jos ei syö kunnolla kasviksia ja viljatuotteita lisäksi. Mitään tekemistä sinänsä eineksien kanssa asialla ei ole. Paitsi jos kuvittelet niin, etkä osaa hakea tietoa asiasta.

Mutta ihan uteliaisuudesta, minkä kuvittelet aiheuttavan eineksissä ummetusta? Ihan samoista raaka-aineksista ne etupäässä tehdään, eikä massamittakaava jotain pottua esimerkiksi mihinkään taikaiskunomaisesti pilaa!

Vierailija
139/151 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran viikkoon voi syödä vaikka voita lusikalla, ja tekee tuskin mitään terveydelle. Yleensä itse kyllä käytän lähinnä pakasteita, ne on vähän maukkaampia kuin mikroeväät ja jokin aine tuntuu useimmissa mikrotettavissa sopivan vatsalleni aika huonosti.

.

Ja vaikka vähän useamminkin? En tiedä, hyvät geenit kai tai jotain, mulla ikää 56 ja aika paljon meillä käytetään puolivalmiita ja esim. perhelääkärimme Dr.Oetkerin pizzoja syön usein. Myös suklaata tai suklaakeksejä, lettuja nutellalla joka päivä. Kaikki arvot kunnossa meillä molemmilla, eikä olla ylipainoisia, ei myöskään liikuntaharrasteisia. Varmaan aikalailla 50-50 menee ns. epäterveelliset ja ns. terveysruoat meillä, tuoreita kasviksia, hedelmiä ja marjoja ainakin syödään paljon.

Vierailija
140/151 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja mikroklämmittäminen tappaa lopunkin elämänvoiman ruoasta.

Ei herranen aika, mikä mummo täällä kommunikoi. Tuo on kasariuskomus, joka on tsiljoona kertaa osoitettu vääräksi. Todellisuudessa kaikki lämmittäminen vaikuttaa, ei väliä miten se tehdään.

https://yle.fi/uutiset/3-5375046

Täällä toinen mummo kommunikoi. Aivan sama mitä kukin sanoo, mutta mikroa en käytä ruokien lämmittämiseen. En tarvitse sitä ollenkaan. Viheliäinen vehje. Pthyi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan