Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joku vastustaa fanaattisesti eineksiä? Luuleeko hän, että ne ovat kaikki täynnä rasvaa ja lisäaineita?

Vierailija
13.11.2020 |

Uutinen sinulle: nyt ei ole asiat enää kuten 1970-luvulla. Herää todellisuuteen ja katso kunnolla sinne kaupan kylmäaltaaseen ja pakasteosastolle!

Kyllä, valikoimaa on muutakin kuin "roiskeläppiä", tölkkihernaria, valmismaksalootaa ja ranskiksia.

Valtaosa on arkiruokaa, ainoastaan isommissa määrissä ja hygienisemmin valmistettua kuin kotonatehty. Enimmässä osassa ei ole lisäaineita tai jos on, niin luonnonmukaisia kuten askorbiinihappo, joka pelottavankuuloisesta nimestään huolimatta on siis c-vitamiinia.

Ylipäänsä - vaikka lisäaineita siis ei eineksissä kauheasti siis olekaan - lisäainekammo on typerää. Sori, se nyt vaan on. Lue tämä linkki (joka linkin tekstistä huolimatta käsittelee lisäaineita):

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001832125.html

Jos osaat lukea, osaat valita myös oikein terveellisiä eineksiä, joissa on makuakin.

Muutenkin suosittelen kaikille lisäainehysteerikoille myös tämän lukemista:

https://www.etlehti.fi/artikkeli/terveys/natriumglutamaatti-aspartaami-…

"Lisäaineisiin liittyvä pelko on osittain tietämättömyyttä ruuan kemikaaleista ja elintarvikkeiden valmistusprosesseista, arvioi Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran erikoistutkija, dosentti Johanna Suomi.

– Lisäainepelkoon ei ole syytä nykytiedon valossa. Tutkimusten mukaan suomalaiset saavat ruuastaan turvallisia määriä lisäaineita, ja jopa lisäaineiden suurkuluttajilla altistus on keskimäärin turvallisella tasolla. Lisäaineiden turvallisuutta on tutkittu paljon, ja niiden enimmäismäärät eri elintarvikkeissa perustuvat tietoihin turvallisina pidetyistä annoksista.

Lisäaineita pidetään usein keinotekoisina aineina, mutta noin kaksi kolmasosaa niistä on luonnosta peräisin. Sakeuttamisaineita saadaan esimerkiksi kasvisten kuorista uutettavasta ravintokuidusta, säilöntäaineita kasvisten hapoista ja väriaineita kasvisten ja marjojen värjäävistä osista."

Kommentit (151)

Vierailija
61/151 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niissä on lähes aina rypsiöljyä ja olen pahasti allerginen sille.

Lisäksi ne lamaannuttaa suoliston normaalin toiminnan ja aiheuttaa ummetusta.

Allergia on eri asia.

Einekset eivät "lamaannuta" kenenkään suolistoa. Hölmö väitekin. Totta kai kuituja pitää saada riittävästi, eli jonkun valmis-kanapastan ohella pitää päivän mittaan syödä kasviksia ja vaikkapa puuroa tai leipää.

Kylläpä muuten lamaannuttaa! Erityisesti Saaroisen laatikot on tosi pahoja. Mikä on harmi sinänsä, sillä tykkäisin syödä niitä joskus mutta en voi.

Tyttärelle käy samoin, että jos hän syö vähän enemmen eineksiä niin heti tulee ummetusta. Mulle käy ihan niin, että vaikka söisin kuinka kuitua lisäksi, niin vatsa ei vaan toimi. Ei millään. Siksi en syö eineksiä juuri koskaan.

Vierailija
62/151 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otinpa asiakseni silmäillä noin kahdeksan KOKKIKARTANON tuotteen aineksia. Siellä vilahti auringonkukkaöljy ja oliiviöljy, voikin.

Maissintärkkelys myös, mutta sehän on siis "maizenaa". Voisihan siellä lukea sakeuttamisainekin, joka ei kerro kellekään yhtään mitään.

Saatanpa ostaa niitä varastoon toisinaankin. Tiedän, että tytär on heikkona heidä Feta-kasviskiusaukseen. Semmoisen kun vetää kasvisten kanssa ennen treenejä, jaksaa taas iltaan saakka.

Auringonkukkaöljy eikä maizena ole ihmiselle sopivaa ravintoa.

KENENKÄÄN terveys ei romutu jostain hiton öljystä tai Maizenasta.

Suomessa on joku 3 miljoonaa ylipainoista, porukka kuolee sydän- ja verisuonitauteihin ja diabetes kukoistaa.

Vain joku viides syö tarpeeksi kasviksia ja sokeria sekä lihajalosteita syödään liikaa.

MuTtA kUn mAiZenA ei SoVi iHmiSillE oMg ÖlJy taPPaa EpÄTerVeeLListä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/151 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos onnistut löytämään eineisruoan, jossa ei ole piilosokeria, niin kerroppa kuule mullekin. Muunnellut maissitärkkelykset, rypälemehut, dekstroosit, glukoosit ja siirapit lasketaan.

Hernekeitto.

Joo, se on.  Eli valikoima ei huimaa päätä.

En minä nyt helvetti soikoon käytä koko päivää siihen että etsin uusavuttomalle terveellisiä eineksiä. Tuo tuli mieleen sekunnin miettimisellä. Googleta itse lisää jos osaat.

Et terveellistä einestä löydä, vaikka etsit maailman tappiin.

Mene sinä ortorektikko muualle.

Joku hiton sosekeitto tai kanasalaattieines ei ole epäterveellinen, kuten ei ole moni muukaan eines.

Ruuan nimi ei kerro sisällöstä mitään.

Vierailija
64/151 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyaikana einekset on ihan kelvollisia, osa.

Mitkään einekset eivät ole kelvollisia, ei edes nykyaikana.

No mikä on kelvollista ruokaa?

Miksi olet noin järkkymätön? Ihan normaalia ja osa elämää syödä muutakin kuin terveellistä ja "puhdasta" ruokaa.

Vierailija
65/151 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttäkää mulle eines, jossa ei ole:

-rypsi-, rapsi- tai muuta siemenöljyä tai palmuöljyä

-prosessoitua tärkkelystä tai proteiinia

-lisäaineita, mukaanlukien muutkin kuin e-koodit

Laita lista kotiruokia missä ei noita ole.

Monella tietämättömällä saattaa olla siemenöljyjä kotona, mutta ei ruokaa tehdä kotona teollisista jauheista vettä lisäämällä.

Vierailija
66/151 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos onnistut löytämään eineisruoan, jossa ei ole piilosokeria, niin kerroppa kuule mullekin. Muunnellut maissitärkkelykset, rypälemehut, dekstroosit, glukoosit ja siirapit lasketaan.

Hernekeitto.

En minä nyt helvetti soikoon käytä koko päivää siihen että etsin uusavuttomalle terveellisiä eineksiä. Tuo tuli mieleen sekunnin miettimisellä. Googleta itse lisää jos osaat.

Joku hiton sosekeitto tai kanasalaattieines ei ole epäterveellinen, kuten ei ole moni muukaan eines.

.

Miten se liittty asiaan?

Ei ne epäterveellisiä silti kaikki ole.

Jos mä teen jotain sika-nautapullia juustokermaperunoiden kanssa ni onko se sitten susta terveellistä vai?

Tai kanasalaatin, johon lorautan kastikkeet päälle ja juustoa sekaan?

Vierailija
67/151 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otinpa asiakseni silmäillä noin kahdeksan KOKKIKARTANON tuotteen aineksia. Siellä vilahti auringonkukkaöljy ja oliiviöljy, voikin.

Maissintärkkelys myös, mutta sehän on siis "maizenaa". Voisihan siellä lukea sakeuttamisainekin, joka ei kerro kellekään yhtään mitään.

Saatanpa ostaa niitä varastoon toisinaankin. Tiedän, että tytär on heikkona heidä Feta-kasviskiusaukseen. Semmoisen kun vetää kasvisten kanssa ennen treenejä, jaksaa taas iltaan saakka.

Suomessa on joku 3 miljoonaa ylipainoista, porukka kuolee sydän- ja verisuonitauteihin ja diabetes kukoistaa.

Vain joku viides syö tarpeeksi kasviksia ja sokeria sekä lihajalosteita syödään liikaa.

Mistähän ne ylipainot ja diabetekset johtuu? Olisiko huonosta ravinnosta? Siemenöljyjä syödään nykyisin oikean rasvan sijaan. Ei siinä enää mitkään kasvikset pelasta.

Vierailija
68/151 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäs einestehtaan mainostaja tänne nyt on putkahtanut? :D

Vierailija
69/151 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut töissä yrityksessä joka valmistaa einesten ainesosia. Voin sanoa että lain mukaan kyllä "ainesosa on ainesosa" niinkuin se luettelossa mainitaan, mutta käytännössä kaiken sen prosessoinnin ja säilytyksen jälkeen kyseessä on ihan eri ainesosa kuin jos sen ostaisi itse tuoreena ja sen jälkeen itse valmistaisi.

Ainesosat lisäksi testataan vain haitta-aineiden osalta, mutta esim vitamiineja ei tarvitse testata ollenkaan. Ei siis haittaa mitään, jos/kun ne prosessissa tuhoutuvat.

Jokainen aivot omaava tietää miten yritykset toimivat - mahdollisimman halpa tuotanto mahdollistaa isommat voitot. Mahdollisimman halpa tuotanto taas tarkoittaa että tehdään mahdollisimman paljon ja nopeasti, mahdollisimman lähellä "riskirajoja" koska se on halvempaa, ja mahdollisimman tehokkaasti ja halvimmista materiaaleista. Jos joku kuvittelee ettei tämä ole ristiriidassa laadukkaan ja ravinteikkaan lopputuotteen kanssa, on kyllä naiivi.

Aivan, prosessoitu ruoka on aina eri kuin kotona tuoreista aineksista itse valmistettu. Tunnen henkilön joka oli hartwalilla töissä, eikä sen jälkeen ole suostunut koskemaankaan limuihin tai muihin vastaaviin virvoitusjuomiin nähtyään miten ja mistä ne valmistetaan. 

Just just, nämä ovat näitä urbaanilegendoja: Olin makkaratehtaalla töissä enkä syö enää makkaraa. Niin vain on ettei elävää sikaa saa tunkea makkaraan.

Olen ollut lähes koko opiskeluaikani elintarvikeyrityksissä töissä ja vielä syön.

Olisi hyvä  vaikka olla välillä töissä alalla niin tietäisi mistä puhua.

Vierailija
70/151 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin mä olen tästä ketjusta ymmärtänyt. :D

Auringonkukkaöljyä nyt vaan suositellaan kotimaisista öljyistä terveellisimpänä. Maizena terveellisyydestä en tiedä, mutta sitä käytetään kuitenkin suht sumeilematta ruuanlaitossa lähes joka torpassa, kuten perunajauhoakin (perunatärkelystä).

Tuntuu, että täysin einesvastaiset ovat pikkasen vieraantuneet ruuanlaitosta, vaikka mielellään nostavat itseään jalustalle. Eivät edes tiedä mistä puhuvat, kun vastustavat niin hampaat irvessä.

Vierailija
71/151 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hernekeitto.

.

Miten se liittty asiaan?

Jos mä teen jotain sika-nautapullia juustokermaperunoiden kanssa ni onko se sitten susta terveellistä vai?

Nimenomaan on terveellistä.

Vierailija
72/151 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun nää ortorektikot vielä tajuaisi ettei ruokavalio tee heistä yhtään parempia ihmisiä. Kiva tietysti jos haluaa syödä eettisesti mutta ei sekään välttämättä näillä pauhaajilla toteudu.

Vierailija
73/151 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän ne ylipainot ja diabetekset johtuu? Olisiko huonosta ravinnosta? Siemenöljyjä syödään nykyisin oikean rasvan sijaan. Ei siinä enää mitkään kasvikset pelasta.

Ne johtuu siitä, että syödään liikaa kaloreita ja ei liikuta.

Syödään liikaa sokeria, höttö makaronilaatikkomömmöjä ja kasviksia ei ole edes neljäsosaa lautasesta.

Ei se mistään öljystä johdu.

Vierailija
74/151 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi, pahhoo. Syö sinä ne, niin minun ei tarvi.

Vierailija
75/151 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auringonkukkaöljyä nyt vaan suositellaan kotimaisista öljyistä terveellisimpänä. Maizena terveellisyydestä en tiedä, mutta sitä käytetään kuitenkin suht sumeilematta ruuanlaitossa lähes joka torpassa, kuten perunajauhoakin (perunatärkelystä).

Tuntuu, että täysin einesvastaiset ovat pikkasen vieraantuneet ruuanlaitosta, vaikka mielellään nostavat itseään jalustalle. Eivät edes tiedä mistä puhuvat, kun vastustavat niin hampaat irvessä.

Siemenöljyt kuten auringonkukkaöljy eivät sovellu ihmiselle.

Vierailija
76/151 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hernekeitto.

.

Miten se liittty asiaan?

Nimenomaan on terveellistä.

Niin joidenkin sekoää ketofanaatikkojen mukaan, ei ravitsemuksen ammattilaisten tai tutkimuksen mukaan.

Vierailija
77/151 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siemenöljyt kuten auringonkukkaöljy eivät sovellu ihmiselle.

Valkoinen sokeriko soveltuu? Entä viina?

Vierailija
78/151 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten einekset voivatkaan aiheuttaa näin kiristynyttä keskustelua :D 

Vierailija
79/151 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne johtuu siitä, että syödään liikaa kaloreita ja ei liikuta.

Syödään liikaa sokeria, höttö makaronilaatikkomömmöjä ja kasviksia ei ole edes neljäsosaa lautasesta.

Ei se mistään öljystä johdu.

Sopimaton ravinto saa syömään liikaa. Elimistö ei saa tarvitsemaansa, joten se kerjää lisää.

Vierailija
80/151 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maku, maku ja maku.

Tuoreista aineksista valmistettu ruoka maistuu aivan erilaiselta kuin säilötty. Isekin toki valmistan isoja annoksia, mutta vain sellaisia, jotka eivät kärsi säilömisestä ja/tai uudelleen lämmityksestä - jotkut keitot ja kastikkeet voin säilöä, mutta en koskaa kokonaan valmistettua ruokalajia.

Pastasta tulee liisteriä uudelleen lämmityksen yhteydessä, sama pätee myös riisiin ja useisiin vihanneksiin. Lihankin/kalan laatu heikkenee pakastuksen yhteydessä, mutta esim hirvenlihan osalta joudun sen hyväksymään. Kypsennettyä lihaa tai kalaa ei pitäisi lämmittää koskaan uudelleen, ylikypsä liha/kala maistuu selluloosalta.

Leivonnaiset - pizza, leipä, pullat - ei vain toimi, kuivuminen, ylikypsää jne.

Eli en käsittele itse tehtyjä ruokiakaan siten, millä tavalla einesruokia on pakko käsitellä, jo niiden perusluonteen vuoksi. Vihaan huonosti käsiteltyä ruokaa ja siten myös eineksiä - ei jatkoon. Jäätelö on ok pakastettuna ja hyvälaatuinen makkara jääkaappisäilytettynä, jos sitä ei ole ylikypsytetty (Suomesta ei ole saanut hyvää makkaraa ainakaan 30 vuoteen).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä