Miksi joku vastustaa fanaattisesti eineksiä? Luuleeko hän, että ne ovat kaikki täynnä rasvaa ja lisäaineita?
Uutinen sinulle: nyt ei ole asiat enää kuten 1970-luvulla. Herää todellisuuteen ja katso kunnolla sinne kaupan kylmäaltaaseen ja pakasteosastolle!
Kyllä, valikoimaa on muutakin kuin "roiskeläppiä", tölkkihernaria, valmismaksalootaa ja ranskiksia.
Valtaosa on arkiruokaa, ainoastaan isommissa määrissä ja hygienisemmin valmistettua kuin kotonatehty. Enimmässä osassa ei ole lisäaineita tai jos on, niin luonnonmukaisia kuten askorbiinihappo, joka pelottavankuuloisesta nimestään huolimatta on siis c-vitamiinia.
Ylipäänsä - vaikka lisäaineita siis ei eineksissä kauheasti siis olekaan - lisäainekammo on typerää. Sori, se nyt vaan on. Lue tämä linkki (joka linkin tekstistä huolimatta käsittelee lisäaineita):
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001832125.html
Jos osaat lukea, osaat valita myös oikein terveellisiä eineksiä, joissa on makuakin.
Muutenkin suosittelen kaikille lisäainehysteerikoille myös tämän lukemista:
https://www.etlehti.fi/artikkeli/terveys/natriumglutamaatti-aspartaami-…
"Lisäaineisiin liittyvä pelko on osittain tietämättömyyttä ruuan kemikaaleista ja elintarvikkeiden valmistusprosesseista, arvioi Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran erikoistutkija, dosentti Johanna Suomi.
– Lisäainepelkoon ei ole syytä nykytiedon valossa. Tutkimusten mukaan suomalaiset saavat ruuastaan turvallisia määriä lisäaineita, ja jopa lisäaineiden suurkuluttajilla altistus on keskimäärin turvallisella tasolla. Lisäaineiden turvallisuutta on tutkittu paljon, ja niiden enimmäismäärät eri elintarvikkeissa perustuvat tietoihin turvallisina pidetyistä annoksista.
Lisäaineita pidetään usein keinotekoisina aineina, mutta noin kaksi kolmasosaa niistä on luonnosta peräisin. Sakeuttamisaineita saadaan esimerkiksi kasvisten kuorista uutettavasta ravintokuidusta, säilöntäaineita kasvisten hapoista ja väriaineita kasvisten ja marjojen värjäävistä osista."
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Einesruuissa peosessointi on tehty niin että luontainen mikrobisto on tapettu lisä- ja säilönyäainella. Nämä apuaineet on usein luokiteltu ihmiselle haitalliseksi, usein syöpää aiheuttaviksi ja niitä saa käyttää vaan rajatun määrän päivässä. Eli se yksi eineskeitto ei ole ongelma mutta sitä kukaan ei ota määrissä huomioon jos kiskot näitä päivän jokaisella aterialla. Harva edes tajuaa että eineksiä ovat kasvisrasvalevitteet, leivät ja raaka-makkaratkin.
Minä nyt vaan mielummin pyrin syömään sen mitä voi ihan luomuna ja mahdollisimman vähän käsiteltynä. Kaikki asiantuntijat yhtyy siihen että einekset eivät ole terveellistä ruokaa. Huono ruoka ja huono suolistomikrobisto aiheuttaa autoimmuunisairauksia, tulehduksellisia suolistosairauksia ja jopa dementiaa. Ruokavalio on osaltaan myös aina joidenkin syöpien taustalla.
Hyvällä ruokavaliolla voi oikeasti vaikuttaa omaan terveyteen.
Älä puhu lööperiä nyt. Lue edes nuo ylempänä olleet kolme linkkiä aiheesta, niin viisastut. Käsittelyä on kaikki ruuanvalmistus ja osa käsittelyistä on ehdottoman hyväksi, koska se poistaa esimerkiksi haitallisia bakteereita.
Jos onnistut löytämään eineisruoan, jossa ei ole piilosokeria, niin kerroppa kuule mullekin. Muunnellut maissitärkkelykset, rypälemehut, dekstroosit, glukoosit ja siirapit lasketaan.
En ole lisäaineiden fanaattinen vastustaja, mutta haluan tehdä ruokani itse, koska se on yksinkertaisesti parempaa. Valmisruuat maistuvat suussani samalta, oli ruoka mikä hyvänsä.
Olen tarkka myös ravintolaruuasta. Jos teen itse kotona parempaa, niin ei hyödytä syödä ravintolassa. Muussa tapauksessa ravintolassa syöminen on nautinto.
Vierailija kirjoitti:
Einesruuissa peosessointi on tehty niin että luontainen mikrobisto on tapettu lisä- ja säilönyäainella. Nämä apuaineet on usein luokiteltu ihmiselle haitalliseksi, usein syöpää aiheuttaviksi ja niitä saa käyttää vaan rajatun määrän päivässä. Eli se yksi eineskeitto ei ole ongelma mutta sitä kukaan ei ota määrissä huomioon jos kiskot näitä päivän jokaisella aterialla. Harva edes tajuaa että eineksiä ovat kasvisrasvalevitteet, leivät ja raaka-makkaratkin.
Minä nyt vaan mielummin pyrin syömään sen mitä voi ihan luomuna ja mahdollisimman vähän käsiteltynä. Kaikki asiantuntijat yhtyy siihen että einekset eivät ole terveellistä ruokaa. Huono ruoka ja huono suolistomikrobisto aiheuttaa autoimmuunisairauksia, tulehduksellisia suolistosairauksia ja jopa dementiaa. Ruokavalio on osaltaan myös aina joidenkin syöpien taustalla.
Hyvällä ruokavaliolla voi oikeasti vaikuttaa omaan terveyteen.
Höpsis. Nyt sekoitat asioita. Mikrobeja on hyviä ja huonoja. Jälkimmäisiä ovat ruuan pilaantumista aiheuttavat bakteerit, joista ei kenenkään ruuansulatus ja terveys hyödy, päinvastoin.
Hyviä mikrobeja, kuten vaikkapa maitohappobakteereja taas jopa lisätään valmisruokiin, toisin kuin useimpaan kotiruokaan.
Lisäksi vaikkapa täysjyväviljan suolistossa aikaansaama hyvä mikrobisto ei riipu lainkaan siitä, onko leipä valmistettu leipomossa vai kotona. Kotona käytät ihan niitä samoja jauhoja kuin leipomossakin.
Olet oiva esimerkki tyypeistä, joita aloituksellani tarkoitan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut töissä yrityksessä joka valmistaa einesten ainesosia. Voin sanoa että lain mukaan kyllä "ainesosa on ainesosa" niinkuin se luettelossa mainitaan, mutta käytännössä kaiken sen prosessoinnin ja säilytyksen jälkeen kyseessä on ihan eri ainesosa kuin jos sen ostaisi itse tuoreena ja sen jälkeen itse valmistaisi.
Ainesosat lisäksi testataan vain haitta-aineiden osalta, mutta esim vitamiineja ei tarvitse testata ollenkaan. Ei siis haittaa mitään, jos/kun ne prosessissa tuhoutuvat.
Jokainen aivot omaava tietää miten yritykset toimivat - mahdollisimman halpa tuotanto mahdollistaa isommat voitot. Mahdollisimman halpa tuotanto taas tarkoittaa että tehdään mahdollisimman paljon ja nopeasti, mahdollisimman lähellä "riskirajoja" koska se on halvempaa, ja mahdollisimman tehokkaasti ja halvimmista materiaaleista. Jos joku kuvittelee ettei tämä ole ristiriidassa laadukkaan ja ravinteikkaan lopputuotteen kanssa, on kyllä naiivi.
Aivan, prosessoitu ruoka on aina eri kuin kotona tuoreista aineksista itse valmistettu. Tunnen henkilön joka oli hartwalilla töissä, eikä sen jälkeen ole suostunut koskemaankaan limuihin tai muihin vastaaviin virvoitusjuomiin nähtyään miten ja mistä ne valmistetaan.
Limut eivät ole eneksiä tai kuulu muutenkaan yhteenkään terveelliseen ruokavalioon.
Edellinen tyyppi puhuu soopaa. Ruokien ravintosisältökin on hyvin tarkkaan valvottua, ei pelkästään aineksien haitta-aineet. Etkö ole edes katsonutkaan niiden tuoteselosteita?
Totta kai on olemassa halpoja eineksiä, joiden ainekset ovat puutteellisia. Itse en esimerkiksi kauheasti arvosta kaikenmaailman kuppinuudeleita, niissä ei ole kuin kaloreita.
Mutta eineksissä on paljon laadukkaita joukossa, kun ymmärtää katsoa tuoteselosteita. Eikä esimerkiksi valmissalaatti - eines sekin! - muutu huonoksi siitä, että et itse ole ollut sitä pilkkomassa. Tai kokkikartanon lohikiusaus siitä, että et ole itse sitä paistanut.
Ravintosisällön tarkkuushan on myytti. Esim kalorisisältö voi heittää useita kymmeniä prosentteja viitattuun määrään. Viestini oli epäselvä, eikä tarkoitukseni ollut suoraa verrata limuja eineksiin - mutta ennemminkin teolliseen valmistusprosessiin minkä eineksetkin läpikäyvät. Joku aikaisemmin mainitsikin ruuan mikrobiston tuhoutuvan teollisessa ruuan valmistusprosessissa. Esimerkiksi vihannesten mukana tulevat pienet multamäärät ovat ihmisen uolustuskyvylle ja mikrobistolle todella hyödyllistä. Einekset ovat steriilejä aivan loppuun prosessoituja haamuja niistä raaka-aineksista joista ovat valmistettu. Ja prosessointihan siis tarkoittaa valmistamista, mutta liika on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut töissä yrityksessä joka valmistaa einesten ainesosia. Voin sanoa että lain mukaan kyllä "ainesosa on ainesosa" niinkuin se luettelossa mainitaan, mutta käytännössä kaiken sen prosessoinnin ja säilytyksen jälkeen kyseessä on ihan eri ainesosa kuin jos sen ostaisi itse tuoreena ja sen jälkeen itse valmistaisi.
Ainesosat lisäksi testataan vain haitta-aineiden osalta, mutta esim vitamiineja ei tarvitse testata ollenkaan. Ei siis haittaa mitään, jos/kun ne prosessissa tuhoutuvat.
Jokainen aivot omaava tietää miten yritykset toimivat - mahdollisimman halpa tuotanto mahdollistaa isommat voitot. Mahdollisimman halpa tuotanto taas tarkoittaa että tehdään mahdollisimman paljon ja nopeasti, mahdollisimman lähellä "riskirajoja" koska se on halvempaa, ja mahdollisimman tehokkaasti ja halvimmista materiaaleista. Jos joku kuvittelee ettei tämä ole ristiriidassa laadukkaan ja ravinteikkaan lopputuotteen kanssa, on kyllä naiivi.
Aivan, prosessoitu ruoka on aina eri kuin kotona tuoreista aineksista itse valmistettu. Tunnen henkilön joka oli hartwalilla töissä, eikä sen jälkeen ole suostunut koskemaankaan limuihin tai muihin vastaaviin virvoitusjuomiin nähtyään miten ja mistä ne valmistetaan.
Meillä on sodastream kotona eikä takuulla ole sen terveellisempää kuin kaupasta ostettu limsa. Sokerivettä molemmat. En tiedä kenen nyt oikeasti pitää nähdä se valmistusprosessi älytäkseen että tuota ei kenenkään kannattaisi juoda. Kotona tehty tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Jos onnistut löytämään eineisruoan, jossa ei ole piilosokeria, niin kerroppa kuule mullekin. Muunnellut maissitärkkelykset, rypälemehut, dekstroosit, glukoosit ja siirapit lasketaan.
Maissitärkkelys on hiilihydraattia, mikä ei ole sama asia kuin sokeri.
Esimerkiksi Kokkikartanon einekset ovat sellaisia, joissa ei ole noita.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että eineksiä tuntuu vastustavan kaksi ryhmää. Toinen on ns vanha kansa, jonka mielestä kaikki pitää tehdä itse. Oli kyse sitten ruoanlaitosta tai ikkunoiden pesusta.
Toinen ryhmä on oman egonsa pönkittäjät, jotka elävät omasta mielestään oikeanlaisesti ja tykkäävät jaella ohjeita muille. Koska he tekevät ruoan itse, täytyy muidenkin tehdä. Yleensä vielä jeesustellaan, että ”kyllä aikaa on tehdä, jos vain viitsii”. Tai kauhistutaan, kun näkee kaupassa toisen ihmisen ostoskärryissä pinaattilettuja (hui!).
Kaikki valmisruoka ei ole epäterveellistä. Kaikki kotiruoka ei ole terveellistä.
Anoppini käristi kaikkien perunaruokien höysteeksi jauhoista nyrkin kokoisen margariinimöykyn kanssa kastikkeen niin, että keittiö oli sinisenä savusta.
Terveellistä kotiruokaa....
Vierailija kirjoitti:
Hernekeitto.
Einekset on ok, mutta pahoja. Jotenkin edustaa sitä meidän kollektiivista dissosiaatiota elämästä. Kaikki saa kaupasta eikä tarvitse itse tehdä. Ei sellaisella suorittajatavalla. Suhteet somesta ja ruoka mikrosta, sitten ihmetellään ihmisten mielenterveysongelmia ja pahoinvointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että eineksiä tuntuu vastustavan kaksi ryhmää. Toinen on ns vanha kansa, jonka mielestä kaikki pitää tehdä itse. Oli kyse sitten ruoanlaitosta tai ikkunoiden pesusta.
Toinen ryhmä on oman egonsa pönkittäjät, jotka elävät omasta mielestään oikeanlaisesti ja tykkäävät jaella ohjeita muille. Koska he tekevät ruoan itse, täytyy muidenkin tehdä. Yleensä vielä jeesustellaan, että ”kyllä aikaa on tehdä, jos vain viitsii”. Tai kauhistutaan, kun näkee kaupassa toisen ihmisen ostoskärryissä pinaattilettuja (hui!).
Kaikki valmisruoka ei ole epäterveellistä. Kaikki kotiruoka ei ole terveellistä.
Anoppini käristi kaikkien perunaruokien höysteeksi jauhoista nyrkin kokoisen margariinimöykyn kanssa kastikkeen niin, että keittiö oli sinisenä savusta.
Terveellistä kotiruokaa....
Ja makaronilaatikko. 60% vehnäjauhoa. Oikein perinteistä, ylistettyä ja aitoa kotiruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Einekset on ok, mutta pahoja. Jotenkin edustaa sitä meidän kollektiivista dissosiaatiota elämästä. Kaikki saa kaupasta eikä tarvitse itse tehdä. Ei sellaisella suorittajatavalla. Suhteet somesta ja ruoka mikrosta, sitten ihmetellään ihmisten mielenterveysongelmia ja pahoinvointia.
Ainakin sinulla taitaa niitä mielenterveysongelmia olla. Miettikääs että psykiatrin diagnoosi kuuluisi: roiskeläppien aiheuttama keskivaikea masennus.
En keksi mitään syitä kannattaa eineksiä. Kalliita, suolaisia, tuntematon raaka-ainelaatu, säilöntäaineet, rypsiöljy, toisinaan palmuöljy, paha maku, ravintoaineet kadonneet säilytyksen vuoksi eikä koskaan luomua. Ravinto on lääke ja einekset ei sitä pysty olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Limut eivät ole eneksiä tai kuulu muutenkaan yhteenkään terveelliseen ruokavalioon.
Edellinen tyyppi puhuu soopaa. Ruokien ravintosisältökin on hyvin tarkkaan valvottua, ei pelkästään aineksien haitta-aineet. Etkö ole edes katsonutkaan niiden tuoteselosteita?
Totta kai on olemassa halpoja eineksiä, joiden ainekset ovat puutteellisia. Itse en esimerkiksi kauheasti arvosta kaikenmaailman kuppinuudeleita, niissä ei ole kuin kaloreita.
Mutta eineksissä on paljon laadukkaita joukossa, kun ymmärtää katsoa tuoteselosteita. Eikä esimerkiksi valmissalaatti - eines sekin! - muutu huonoksi siitä, että et itse ole ollut sitä pilkkomassa. Tai kokkikartanon lohikiusaus siitä, että et ole itse sitä paistanut.
Ravintosisällön tarkkuushan on myytti. Esim kalorisisältö voi heittää useita kymmeniä prosentteja viitattuun määrään. Viestini oli epäselvä, eikä tarkoitukseni ollut suoraa verrata limuja eineksiin - mutta ennemminkin teolliseen valmistusprosessiin minkä eineksetkin läpikäyvät. Joku aikaisemmin mainitsikin ruuan mikrobiston tuhoutuvan teollisessa ruuan valmistusprosessissa. Esimerkiksi vihannesten mukana tulevat pienet multamäärät ovat ihmisen uolustuskyvylle ja mikrobistolle todella hyödyllistä. Einekset ovat steriilejä aivan loppuun prosessoituja haamuja niistä raaka-aineksista joista ovat valmistettu. Ja prosessointihan siis tarkoittaa valmistamista, mutta liika on liikaa.
Hahaha, eli tunnustat kompanneesi itseäsi, niin arvelinkin.
Totta kai jokaisesta annoksesta tai edes valmistuserästä ei erikseen mitata ravintosisältöä.
Mutta haloo, kotiruuasta sitä ei mitata ikinä lainkaan. Joten siinä se vasta heitteleekin.
Ja kyllä se multaporkkana kotona pestään yhtä tarkasti kuin tehtaassakin.
Mikrobisto riippuu aineksista. Joku täysjyvävilja synnyttää hyvän suolistoflooran, vehnäjauho huonon. Riippumatta siitä, onko leipä ostettu valmiina vai ei. Tämän pitäisi jo upota kalloosi.
Maaseudulla kasvaneilla lapsilla tosiaan on vähemmän allergioita kuin kaupungissa, mutta ei se nyt siitä johdu, että maalla syötäisiin multaista ruokaa. Vaan kyse on monimutkaisesta altistuksesta eläinperäisille allergeeneille pienestä pitäen, joka vain osin liittyy ravintoon.
Oliko 70-luvulla eineksiä?
Itse aloitin yläasteen kasarin puolivälissä ja siinä vaiheessa alkoi tulla ranskalaiset pakkaseen ja roiskeläpät. Oijoi, olivat herkkua jo silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hernekeitto.
Joo, se on. Eli valikoima ei huimaa päätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin sinulla taitaa niitä mielenterveysongelmia olla. Miettikääs että psykiatrin diagnoosi kuuluisi: roiskeläppien aiheuttama keskivaikea masennus.
Tämä tavallaan vahvistaa pointtiani, puhuin yleisellä tasolla mutta minulle vastataan leimaten. Emme keskustelisi toistemme kanssa henkilökohtaisilla loukkauksilla naamatusten. Olemme kokonaisuus, emmekä roiskeläppien luomus.
Pippa Laukka tuntuu ottavan vähän liian dramaattisesti aina nähdessään jonkun jääkaapissa nakkeja tai makkaraa - ei ne mitään joukkotuhoaseita sentään ole.
Onhan niitä eineksiä monenlaisia, ja isoja eroja ravintoarvoissa esim. Kyllästyttää jo tää "einekset on suatanasta, ken niitä syö saati tarjoaa on huono ihminen".